Jumpstyle sounds

die echte jumpstyle superwaw sound komt uit een roland jp8080

jumpstyle is volgens mij een moderne vorm van volksdans
misschien zelfs minder modern dan je denkt

al sinds 1000 jaar dansen ze hier zo
zo makkelijk roei je onze roots niet uit
 
heel belangrijk bij jump is dat je opbouw geheel identiek is aan al die andere jump nummers, dus die break van 32 maten waarbij je effe geen beat hebt en alleen die melodie en die cliche noise sweep en waarbij je eventueel iets uit je intro terug laat komen moet er gewoon in. oorspronkelijk is dat stukje ook bedoeld om weer op andem te komen, en slokje uit je biertje te nemen, je biertje even op de bar te zetten en precies weer als dat stukje komt van "en nu gaan we jumpuuuuuuhhhh!!!!" weer op de vloer te staan met je maten.

ten minste zo ervaar ik dat :D

tis ook niet vol te houden hoor, het HELE nummer jumpen... of begin ik nou oud te worden :P

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door Engineer
Je neemt nu wel aan dat die regels van toepassing zijn op Jumpstyle. Ik vind deze aanname niet correct. Ik heb als Hardcore maker vrijwel niks te maken met harmonieleer en melodien, bij die muziek komen meer abstracte eigenschappen kijken. De klassieke en andere muzieksoorten definieren zichzelf min of meer door die regels, veel housevarianten niet.

ben het toch eerder met mavn eens. Wat hij
zegt klopt gewoon en is denk ik ook talloze
keren onderzocht. Je kan muzieksmaak vrij
vaak koppelen aan een bepaalde toestand
waarin mensen verkeren als het gaat om bijv.
hun intelligentie. Ik denk alleen niet dat IQ
daarvoor het juiste ding is. Hun algehele
perceptie is misschien een betere omschrij-
ving. Ook iemand met VMBO of lager kan
naar bijvoorbeeld Jazz of prog rock of iets
in die richting luisteren en er van houden.
Het is maar een beetje wat je perceptie is
en niet zozeer hoe je IQ is.

Om hier een leuk voorbeeld op te noemen,
boeddhistische monniken hebben vaak of
een lage scholing of niet eens een scholing
zoals wij kennen. In ons systeem zouden ze
hooguit VMBO halen oid.
Echter, vaak zijn die mensen gelukkiger en
weten ze per saldo meer dan wij en zien ze
dingen ook heel anders (maar om het even
een waardeoordeel te geven, "beter") in...

Face it, er zijn stijlen waarbij je totaal geen
muzikale onderbouwing nodig heb en wat
eigenlijk gewoon nergens over gaat. Het
merendeel van de puur electronische stijlen
gaan daarover...

En daarbij valt het in mijn ogen in ieder
geval op dat mensen die muzikaal beter
geschoold zijn (kortom echte muzikanten
die gewoon hun theorie etc. beheersen
en hun instrument(en)) sneller neerkijken
op de lagere vormen van muziek en tevens
meer naar de hogere vormen van muziek
luisteren.

Laat het nu net zo zijn dat bepaalde muziek
stromingen gekoppeld zijn aan bepaalde
personae en segmentaties...
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
altijd een MAJEUR toonladder gebruiken!!

ow? Een C majeur is in mijn ogen min of meer
gelijk aan een A mineur descending... Zelfde
noten alleen de een begint bij C en de andere
telt vanaf A... E phrygian het zelfde verhaal...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
ow? Een C majeur is in mijn ogen min of meer
gelijk aan een A mineur descending... Zelfde
noten alleen de een begint bij C en de andere
telt vanaf A... E phrygian het zelfde verhaal...

Kommop, dit is een vrij zinloze reply. Niet van het een of het ander, maar wil je nu enkel pronken met je kennis van de modussen ?
Het is inderdaad zo dat veel jump in de toonsoort majeur is, maar dat valt ook nog wel mee. Maar daar is het ook wel mee gezegd... Dat dezelfde noten van die toonladder logischerwijze ook in al haar modi voorkomen zegt natuurlijk niet dat ze "hetzelfde" zijn. En voegt verder ook niets toe aan dit onderwerp. Of zie jij dat anders ?
 
Origineel geplaatst door Slipperman
ow? Een C majeur is in mijn ogen min of meer
gelijk aan een A mineur descending... Zelfde
noten alleen de een begint bij C en de andere
telt vanaf A... E phrygian het zelfde verhaal...

daar heb je gelijk in, Am heeft dezelfde tonen als C majeur, waar het om gaat is dat jumpstyle een "vrolijke volksdans" en dat je bij mineur al heel snel het gevoel hebt dat je een soort smurfenhouse-hardcore zit te luisteren...

hoewel, ik raad niemand aan dit soort muziek serieus te gaan zitten luisteren overigens... jump moet je beleven...

ik hoop niet dat je nu gaat denken dat ik een echte jump liefhebber ben, maar op zn tijd is wat simpele muziek ook wel te waarderen!

er is trouwens geen enkele muziek soort waar ik echt niets mee heb, klassiek tot ballad tot heavy metal tot glitch, allemaal leuk! :biertje:

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door Franz.K.
Kommop, dit is een vrij zinloze reply. Niet van het een of het ander, maar wil je nu enkel pronken met je kennis van de modussen ?
Het is inderdaad zo dat veel jump in de toonsoort majeur is, maar dat valt ook nog wel mee. Maar daar is het ook wel mee gezegd... Dat dezelfde noten van die toonladder logischerwijze ook in al haar modi voorkomen zegt natuurlijk niet dat ze "hetzelfde" zijn. En voegt verder ook niets toe aan dit onderwerp. Of zie jij dat anders ?

zoals je dus zelf al aangeeft in je eigen post...
Bliepbliep zegt dat je het beste iets in majeur
kan doen voor jump. Lijkt mij een vrij zinloze
comment omdat ik met alleen al modulatie
aantoon dat dat dus echt niet hoeft.
Zowieso, een echte regel als iets moet in bijv.
majeur bestaat uiteraard niet...
Dat het merendeel majeur is wil niet zeggen
dat alles zo moet of dat het verstandig is om
altijd maar wat in majeur te doen...

Enige wat ik doe is enkel een reactie plaatsen
en dat je zogenaamd majeur moet gebruiken
even uit de wereld helpen door te laten zien
dat zowieso een majeur schaal ook soms een
mineur of iets anders kan zijn...

Overigens, het feit dat het vaak een majeur is
wat wordt gebruikt heeft voornamelijk te
maken met het feit dat de makers van jump
meestal niet echt muzikaal onderlegt zijn en
eigenlijk maar gewoon wat aanpingelen...
Dan kom je al vrij snel in een majeur schaal
denk ik...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
ben het toch eerder met mavn eens. Wat hij
zegt klopt gewoon en is denk ik ook talloze
keren onderzocht.
Sja, ik denk niet dat je het erg vind dat ik hier niet direct door overtuigd ben.

Face it, er zijn stijlen waarbij je totaal geen
muzikale onderbouwing nodig heb en wat
eigenlijk gewoon nergens over gaat. Het
merendeel van de puur electronische stijlen
gaan daarover...
Er zijn genoeg mensen die electronische muziek maken en volledig muziek theoretisch onderbouwd zijn en die theorie ook toepassen. Dat zegt niks over of het dan ook echt nodig is, maar dat is de muziek theorie nooit denk ik, tenzij je de muziek definieert aan de hand van die regels. En dat doen een aantal mensen niet, ik niet in elk geval. En als je vind dat al die muziekstromen nergens over gaan, kan dat ook wel eens liggen aan het feit dat je die muziek gewoon niet begrijpt.

En daarbij valt het in mijn ogen in ieder
geval op dat mensen die muzikaal beter
geschoold zijn (kortom echte muzikanten
die gewoon hun theorie etc. beheersen
en hun instrument(en)) sneller neerkijken
op de lagere vormen van muziek en tevens
meer naar de hogere vormen van muziek
luisteren.
Dat kan met kortzichtigheid te maken hebben, of met smaak, of een combinatie hiervan ...
 
Origineel geplaatst door Engineer
Sja, ik denk niet dat je het erg vind dat ik hier niet direct door overtuigd ben.
Nee hoor je bent gewoon vrij te denken wat je wilt :)
Ik zal niet een mes in je rug planten met een of ander
briefje eraan geplakt...

Er zijn genoeg mensen die electronische muziek maken en volledig muziek theoretisch onderbouwd zijn en die theorie ook toepassen. Dat zegt niks over of het dan ook echt nodig is, maar dat is de muziek theorie nooit denk ik, tenzij je de muziek definieert aan de hand van die regels.
Muziektheorie is enkel het voortvloeisel van westers
denken waarbij we graag alles in theorieen en wetten
willen vastleggen en willen verklaren. Wat we doen
in muziek proberen we op die manier te verantwoorden.

Niet om te generaliseren, er zullen heus wel electronica
acts zijn die daadwerkelijk muzikale kennis gebruiken.
Echter ik zie bijv. Tiesto niet snel een of ander exotisch
akkoord gebruiken (als hij al akkoorden gebruikt?). Een
Tony Banks bijvoorbeeld weer wel...
Maar dat is natuurlijk verschil in genre (wat ik dus al aan-
gaf), niveau en smaak.

En dat doen een aantal mensen niet, ik niet in elk geval. En als je vind dat al die muziekstromen nergens over gaan, kan dat ook wel eens liggen aan het feit dat je die muziek gewoon niet begrijpt.
TYpisch gevalletje westers denken weer om zowieso al
ervanuit te gaan dat je muziek moet "begrijpen".
Probeer het voor de grap eens te ervaren...

Electronische dingen zijn persoonlijk niet me ding.
IMHO te simpel, te emotieloos en te eentonig voor
wat ik gewend ben en naar luister (ik zeg nu dus
dat het voor MIJ zo is, niet DAT het zo is...)

Dat kan met kortzichtigheid te maken hebben, of met smaak, of een combinatie hiervan ...

Denk dat dat ook nog per persoon zal verschillen
en er misschien andere factoren ook nog kunnen
meespelen... Wie zal het zeggen...
 
Als je het hebt over elektronische muziek dan wordt alleen maar naar de gebruikte instrumenten verwezen. Niet naar akkoordenschema's, melodie, creativiteit en emotie, kortom, dat wat muziek interessant maakt.

Dus generaliserend elektronische muziek simpel noemen kan niet.

Ik ben van mening dat het gebruik van "nieuwe" (elektronische) instrumenten (samplers,synths,fx en ook elektrische gitaren) juist een vooruitgang is in de muziek. Nieuwe klanken zijn een noodzaak om onze oren (hersenen) en muzikaliteit te blijven stimuleren. Dit zowel actief als passief trouwens.
Wat betreft akkoordenschema's, melodie en tekst is alles al wel gedaan. Qua klank en abstractie binnen de muziek is er nog veel te verkennen. En alleen vanuit dat perspectief kunnen er nieuwe muzikale harmonieen onstaan.


:mexico:
 
Origineel geplaatst door trigg
wat valt er aan te begrijpen dan?
ik denk dat de meeste mensen het prima begrijpen, het is nl. zo lomp dat elke onbenul het wel snapt lijkt mij.

Helemaal mee eens, mensen staan SEIREUS voor lul, IMO, dat is wat ik weet
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
er is trouwens geen enkele muziek soort waar ik echt niets mee heb, klassiek tot ballad tot heavy metal tot glitch, allemaal leuk! :biertje:

na het zien van dit youtube filmpje moet ik helaas op mijn uitspraak terugkomen... http://www.youtube.com/watch?v=L6g2UZf2LcY

en JA deze post is geheel on-topic... dit is de zoveelste muziekstijl die de nek om wordt gedraaid door de commercialiteit geloof ik, vroegah was trance ook wel gaaf... maar ja, vroegah was alles beter toch jongens?? ;)
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
na het zien van dit youtube filmpje moet ik helaas op mijn uitspraak terugkomen... http://www.youtube.com/watch?v=L6g2UZf2LcY
:D Als politici zich met muziek gaan bemoeien...
Even een serieuze vraag: bestaat er iets als minimal jumpstyle?
Ik hoorde het volgende nummer en dat had een vrij minimale inslag.
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
:D Als politici zich met muziek gaan bemoeien...
Even een serieuze vraag: bestaat er iets als minimal jumpstyle?
Ik hoorde het volgende nummer en dat had een vrij minimale inslag.
eerder een slechte producer :o:
 
Origineel geplaatst door sander
Voor de basdrum of door sommige kick genoemd om 1 of andere reden raad ik het volgende gratis programmaatje aan. Het is al heel wat jaartjes oud:

http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/whatisit.html
Download link http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/download2.html?Register=OK

Dit is dus een drumsynth en daar kan je echt wel hele dikke en harde basdrums mee maken.

van de site: But the Stomper kick is fatter, deeper, and heavier than any 909 sample you'll find....

dat ga ik natuurlijk ff checken.
 
stomper: je kan er vooral heel veel sub laag mee produceren.
geinig gemaakt en zeker de moeite waard om even gechecked te hebben.

[what the fuck doe ik in een jumpstyle topic?]
 
Back
Top