[Track] Jewel of the Forest

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.827
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Beste forumleden,

Na de overwinning van de beste 2006 track met Jewel of the Arctic, ben ik op zoek gegaan naar een volgende track voor de toekomstige Jewel CD. Het is Jewel of the Forest geworden. Het is misschien wat melig voor sommige leden van het forum (verwacht dus ook wel flink wat opmerkingen in die richting). Maar de schoonheid van het woud moet je ook met de nodige meligheid beschrijven.

Het stuk heeft een wat ongewone structuur met z'n intro-A-A-A-bridge-outro maar de mensen binnen mijn entourage vinden dit niet storend. Voorts is het musikaal technisch erg simpel gehouden, maar daarom niet minder sfeervol. Het past goed binnen het geheel met van de andere Jewel-nummers. De song is een combinatie van acoustische samples op beide EMU's en puur electronische geluiden uit Virus en andere synths.

Genoeg gezeverd ... tijd om te luisteren voor wie wil ;) .

http://www.guy-lian-music.be/mp3/jewel_of_the_forest.mp3

Laat maar weten wat je vindt.
 
Koooooleeeeree danny ,wat kun jij muziek maken man.
Ik vindt je andere tracks ook al echt heel heel goed.
Qua geheel heeft het echt Vangelis kwaliteiten.

Petje af.

Je kunt wel merken dat je niet vaak wisseld van instrumenten,je hebt ze keurig onder controle.
Dat hele Jewel project van je doet me sterk denken aan new-age cd's die begin jaren 90 populair waren.
Volgens mij was dat van Oreade.
Ik weet niet of ze nog steeds actief zijn,maar het zou er zo tussen passen.


Klasse Danny klasse
:okdan: :okdan: :okdan:
 
vond het allemaal super klinken! heb zelfs men volume wat hoger gezet..
tof sfeerschepping, leuke heldere geluidjes om verandering aan te kondigen
melodie leuk, vooral omdat hij voorspelbaar lijkt te worden, maar het niet altijd is.
en dan werd het allemaal een beetje te melig idd :D enfin heb uiteindelijk maar geskipped..

kan begrijpen dat er mensen hier geen problemen mee hebben maar voor mij zelf ging het ff te ver ;)
 
Hoooola, alweer een nieuwe track van Danny? Gauw luisteren, feest gegarandeerd! :D
 
Dit is mooi...8D

Word er ongelofelijk relaxt van!

Wauw.. echt gewoon wauw:okdan:

Danny for president
 
arrangement is wat minder spannend dan de andere Danny tracks, maar ik vind deze wederom ongelooflijk mooi.
De thema's die gespeeld worden vind ik heel erg mooi en ingetogen.

wederom een top track.


en inderdaad, man wat ben jij muzikaal. :halleluja
 
[lof mode]
Dit is een voorbeeld van zo goed als perfecte controle over balans tussen inspiratie, uitwerking en kennis van je synths. Het is een vrij eenvoudig thema waar menig muzikant niet goed zou weten wat er mee aan te vangen voor meer dan 5 minuten. Dit los jij naadloos op met die 'losse' structuur en het arrangement op zich. Klasse! :okdan: Niet te vergeten dat het ook simpelweg wondermooi klinkt.
[/lof mode]

[onbelangrijke detail mode]
Het enige dat ik zou kunnen opmerken is het ontbreken van typische woud-geluiden. Heel subtiel zouden die misschien (in de outro bvb) niet misstaan. Het kan zijn dat je er bewust niet voor gekozen hebt, maar ik denk dan aan je andere Jewel tracks waar je wél de typische geluiden van de betreffende regio gebruikt. Vooral in de savanne en op het pakijs...
[/onbelangrijke detail mode]
 
Dankuwel voor de lovende woorden :okdan: .

@Idioteque: Mijn grote droom is eigenlijk om soundtracks te maken voor film of documentaire ... alleen besef ik wel goed genoeg dat ik daar niet produktief genoeg voor ben ;) .

@RVOOH: Zoveel leden, zoveel smaken ... perfect begrip voor :okdan:

@JnM92: President ??? Van welk land :dubbel: . Neen, hoor ... liever amateurcomponist/muzikant.

@Quifster: :halleluja (vooral omdat ik nog steeds geen (theoretische) noot ken :dubbel: ... who need it anyway )

@Hermax: Op mp3 hoor je inderdaad geen vogeltjes en kabbelend beekje, net zo min als de 'hese' koren die de traditionele koren aanvullen :confused: ... maar het zit er wel degelijk allemaal in. Op CD hoor je ze wel degelijk, maar zijn wel minder prominent aanwezig dan de achtergrondgeluiden bij de andere Jewel-nummers.

Nog even ter info:
Zoals steeds geen computer gebruikt. Sequencing werd gedaan op Roland MC500, MC500MkII, W30 en 2xSY99. Geen patronen gebruikt ... alles inspelen en soms quantiseren, maar niet altijd (dus ook de percussie werd op klavier ingespeeld). Het aanzwellen en faden van verschillende sporen (zeker van de koren) werden met CC7's gedaan die bediend werden door middel van het derde modulatiewiel van de SY99-en.
Gebruikte synthesizers/samplers: EMU EIV en E6400, Virus C, DX7 mk I, SY99, WS AD, D20 en W30.
Gebruikte effecten: TC M-One en ingebouwde effecten van de synths.
Gemixed op Topaz Project 8 en gemasterd op Alesis Master Link.


Thanks allemaal ... en uiteraard zijn er nog meer reakties welkom (hoe meer hoe liever ... we zijn niet gauw content :dubbel: ;) ).

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
... alleen besef ik wel goed genoeg dat ik daar niet produktief genoeg voor ben ;) .



komop niet productief , de ene goeie na de andere goeie
:okdan:
 
Origineel geplaatst door Danny

@Hermax: Op mp3 hoor je inderdaad geen vogeltjes en kabbelend beekje, net zo min als de 'hese' koren die de traditionele koren aanvullen :confused: ... maar het zit er wel degelijk allemaal in. Op CD hoor je ze wel degelijk, maar zijn wel minder prominent aanwezig dan de achtergrondgeluiden bij de andere Jewel-nummers.

Ik heb nog eens geluisterd (hier op het werk nog steeds, met prutshoofdtelefoon...) en ik heb inderdaad een paar vogeltjes gehoord... :D
Vanavond thuis zal het heel wat beter gaan klinken. (en het was nu al zo goed).
 
Origineel geplaatst door rvooh
respect :halleluja

Bedankt ;). Langs de andere kant: wat zou een sequencer zoals Logic, Cubase of gelijkaardigen als meerwaarde geven aan m'n werkwijze, denk ik dan altijd. Gewoon op record drukken en beginnen spelen, wat quantiseren, hier en daar één of twee velocitywaardes aanpassen en that's it. Zolang ik geen loopmodes, copy/paste akties en dergelijke nodig heb, blijf ik gewoon met m'n 'oude tantes' werken. Ze helpen me dikwijls genoeg kippevelmomenten :dubbel: .

Ik weet dat m'n methode voor sommigen vrij ongeloofelijk klinkt maar ik vind het eigenlijk een vrij natuurlijke manier van componeren.

Maar nogmaals ... dank voor de reaktie ... ik waardeer dit :okdan:

:doei:
 
heb zelf ook nog met de mc-500 gewerkt.. was enorm produktief.. en strak.. en betrouwbaar..
ooit verkocht met het oog op mc-50/mc-80, maar is er nooit van gekomen..
momenteel bezig met de mmt-8, maar echt tracks bouwen ermee gebeurd niet..

als je grote wens natuurlijk begeleiding en soundtracks bij films is, zou je toch beter een pakket als Logic onder de knie krijgen..
 
Origineel geplaatst door rvooh
heb zelf ook nog met de mc-500 gewerkt.. was enorm produktief.. en strak.. en betrouwbaar..
ooit verkocht met het oog op mc-50/mc-80, maar is er nooit van gekomen..
momenteel bezig met de mmt-8, maar echt tracks bouwen ermee gebeurd niet..

als je grote wens natuurlijk begeleiding en soundtracks bij films is, zou je toch beter een pakket als Logic onder de knie krijgen..

Daar geef ik je voor de volle 100% gelijk in. Maar het is natuurlijk niet zo dat m'n wens ook daadwerkelijk uit zal komen ... dus blijven we voorlopig maar verder werken zoals we bezig zijn. Alleen had ik graag de MC500 vervangen door een MC500 MkII. Het is verdomd lastig dat bij iedere bewerking op de MC500 eerst een programmaatje van floppy moet geladen worden (omwille van de geringe geheugeninhoud). Dus mocht er iemand een Mk II in de aanbieding hebben die nog in goede staat is mag zich altijd melden :) .

Is die MMT-8 niet de broer van de HR16? Die heb ik hier staan, maar ik doe er nooit iets mee. Mocht je interesse hebben of er iemand voor weten ... :walker: .

:doei:
 
Hoe ga je eigenlijk met die sequencers te werk?
Is het zo van:sporen van de mc500 vol en hop naar de sporen van de mc500II,als die vol zijn dan naar de w30.

Of gebruik je de sporen selectief?
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Hoe ga je eigenlijk met die sequencers te werk?
Is het zo van:sporen van de mc500 vol en hop naar de sporen van de mc500II,als die vol zijn dan naar de w30.

Of gebruik je de sporen selectief?

Heel eenvoudig: neem een MIDI-kanaal op op T1, een ander op T2, nog een ander op T3 enz. Als je over een aantal tracks tevreden bent en je er niet veel meer denkt aan te veranderen, merge je die tracks naar één track en heb je de overige weer vrij. Dan kan je die weer verder gebruiken, opnieuw mergen en ga zo maar door. Toch nog een MIDI-kanaal nodig om opnieuw te bewerken, maar staat die al gemerged met andere MIDI-kanalen: gewoon effe extracten naar een vrije track en je kan er weer mee doen wat je wil.

Je moet begrijpen dat tracks en MIDI-kanalen niet vast toegewezen zijn en je volledige vrijheid geven ... erg flexibel en voor mij ook erg snel om mee te werken :).

Wat je voorstelt van overpompen van sequencerdata wordt totaal niet gedaan (kan ook niet met de MIDI-kabels zoals ze nu zijn aangesloten.

Op de MC500 heb ik de eerste 4 tracks toegewezen aan MIDI OUT 1 die op zijn berut de 16 MIDI-kanalen van de EMU E6400 voor z'n rekening neemt. De tweede reeks van 4 tracks zijn aan MIDI OUT 2 gelinked. Daaraan hangt dan de DX7 en de D20.
Op de MKII zijn de eerste vier gekoppeld aan MIDI OUT 1 en aan de MIDI kanaal 1 tem 16 van de EIV. De andere zijn gekoppeld aan de tweede MIDI OUT en de EIV kanalen 17 tem 32.
De W30 neemt de interne engine voor z'n rekening en 15 kanalen voor de Virus C. Eéntje wordt ook gereserveerd voor de Wavestation A/D.


:doei:
 
Zo Danny wel weer een onwijs mooie track.

Ik vind er alleen geen melgheid in terug :)

Je zou er zo in slaap bij kunnen vallen...zo sereen.
 
Ik had eigelijk graag wat kritiek geplaats na al deze lovende worden, maar ik vind t ook goed en het klopt. vooral de bouw van het plaatje!

na de eertse paar pianonoten dacht ik ja dit is inderdaad een beetje melig, maar werd daarna zeker lekker om naar te luisteren!

:okdan:
 
Back
Top