Laag, laag, laag, laag.... van de kick

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Maar dan komt bij mij de vraag op, met hoeveel dB boost je gemiddeld? Ikzelf boost op de verschillende punten (90, 180, 2000) met zo'n 3 dB. Tuurlijk is het wel afhankelijk van hoe hard het allemaal in het geheel klinkt, want je loopt ook het risico door te boosten dat het dichtslipt (maar dan moet je die frequenties bij bijvoorbeeld de baslijn cutten met een hoge Q). K*t dat ik geen geluidsfragment kan plaatsen.

Er is domweg geen gemiddeld, omdat iedere track anders is en een andere aanpak nodig heeft.

Nogmaals, eerst je kick op volume inmixen, dan pas aanpassen.

Als ik al iets aan een kick doe is het wat sublaag eraf of de druk wat aandikken.
Gebruik hiervoor een mid-eq die je kunt sweepen, smalle band (hoge Q dus), gain op vol.
Hiermee kan je dan al "sweepend" het punt zoeken wat je nodig hebt,
daarna je Q minder smal en je gain lager tot het wel goed is.

Maar nogmaals; er is geen gouden regel of tip, gewoon blijven kloten, ervaring is echt alles.
 
Ik gebruik ook regelmatig maxbass, maar dan meestal voor het aandikken van de bassline. Voor een kick zal dit wellicht ook wel goed werken.

Daarnaast boost ik vaak de punch v/d kick met een smalle Q.
 
Ik zou wel eens willen horen hoe de heren hier hun kicks mixen. Iemand een goede droge kick in de aanbieding? Geluid zegt zoveel meer dan woorden.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ik zou wel eens willen horen hoe de heren hier hun kicks mixen. Iemand een goede droge kick in de aanbieding? Geluid zegt zoveel meer dan woorden.

Precies, kommaar op.

(Geen 909, ik kan al voorspellen wat er daarmee allemaal gedaan wordt:biertje: )
 
Wat ik meestal doe is 't volgende:

met een constante sub bass hipass ik alles rond de 75Hz. Geen constante sub dan rond de 40Hz.
Ook rond 800 tot 1.2 Khz filter ik weg. en ik boost rond 2.5 tot 5.5Khz en de punch rond 90 tot 200. Filteren is dan ook niks anders als de frequencies weghalen die je niet nodig hebt zodat je het andere kan laten passen, of heb ik dit fout? :)
 
@ Beepr

Bedankt voor de tip! Gisteren een track gemaakt met een 808 kick op een spoor en een RZ1 kick op de tweede. De 808 alles onder 70 Hz weggesneden en alles boven de 140 Hz ook en een compressor erop Op de RZ1 alles onder de 140 Hz weggehaald met een highpassfilter, distortion erover. Beetje rommelen met de volumeinstellingen en het klinkt al stukken beter.
 
wat je ook goed moet cheken is of je gekozen eq het wel goed doet met boosts. weghalen kan bijna met elke eq goed maar met boosten krijg je te make met karakter van de eq...

en dat splitten is inderdaad de shizl...
 
Origineel geplaatst door Camiel Toe
@ Beepr

Bedankt voor de tip! Gisteren een track gemaakt met een 808 kick op een spoor en een RZ1 kick op de tweede. De 808 alles onder 70 Hz weggesneden en alles boven de 140 Hz ook en een compressor erop Op de RZ1 alles onder de 140 Hz weggehaald met een highpassfilter, distortion erover. Beetje rommelen met de volumeinstellingen en het klinkt al stukken beter.

Nou mooi!

Altijd leuk om te horen dat het werkt, gewoon combi's blijven proberen, vaak hoef je aan de bovenkant niet zo heel drastisch te werk te gaan, zeker bij een 808 waar vrij weinig hoog inzit, maar als het werkt, werkt het!

Die tip over die midsweep met een hoge q is ook goed om uit te zoeken waar het effectieve deel of als je wilt het karakter van de sound zit, of dat nu kicks zijn of niet, dat maakt eigenlijk niet uit.
Als je eenmaal weet waar dat deel zit kan je de rest erboven en eronder gewoon weghalen, dat werkt niet in solo, maar in een volledige mix is dat erg effectief.

Het weghalen van onnodige frequenties zoals Plieuw inderdaad geheel terecht aanhaalt schept een hoop ruimte bij een vol arrangement, op de effectreturns op mijn tafel heb ik ook per default een highpass op staan, ruimt lekker op in het laag.
 
Zou side chain compressie niet de helft van de oplossing zijn ?
Dat je het volume (of eq) van de bass ietsje wegdrukt bij elk kick trigger ?

(heb geen ervaring met side chain compressie, maar klinkt logisch..toch?)
 
Origineel geplaatst door Mhika Ra
Zou side chain compressie niet de helft van de oplossing zijn ?
Dat je het volume (of eq) van de bass ietsje wegdrukt bij elk kick trigger ?

(heb geen ervaring met side chain compressie, maar klinkt logisch..toch?)

Uiteraard werkt dat ook goed, dat het populair is zegt al genoeg. Dat is ook 1 van de punten die ik
aangaf, er is niet een specifieke oplossing omdat iedere track een andere benadering vraagt.

Je kan ook gewoon in je baslijn rekening houden met ruimte voor de kick door op de plaats van de kick
geen bass-sound te laten spelen, maar dat hangt ook weer van de feel van de track en de bassline af.

Mixen blijft gewoon een crime, door veel te lezen op de diverse fora en dan zelf proberen kom je vaak wel tot goede resultaten. Soms zijn oplossingen ook zo voor de hand liggend dat je er domweg niet aan denkt omdat je niet meer
objectief naar je eigen track kan luisteren na er zoveel tijd aan besteed te hebben.
 
Origineel geplaatst door Beepr
Zoek een kick die je goed vindt, gebruik deze kaal, dus nog niet nabewerken.
Maak je track, zet je kick zo hard als je nodig vindt en ga dan pas iets aan het spectrum doen.

Wat nog veel beter werkt is je kick over 2 kanalen je mixer in laten komen.
Het 1e kanaal kap je wat hoog af en compress je naar smaak voor de bottom.
Het 2e kanaal mix je de kick in zonder laag, high-pass filtertje dus.
Op deze manier kan je de bodem leggen zodat het fundament staat en vervolgens
het 2e kanaal zo hard zetten als nodig is om een mooie duidelijkheid in de mix te krijgen.
Alle eq en eventuele distortion of wat voor effecten op je kick kan je dus op kanaal 2 uitvoeren
zonder dat je fundament verandert, werkt gegarandeerd!

Deze truuk is natuurlijk ook geschikt voor 2 totaal verschillende kicks, bijvoorbeeld een strakke synthkick
voor de basis en een samplekick voor de feel...sky is the limit!

Suk6..


2 kanalen?:D
T_hehe, gebruik alleen voor mn 909 kick al 8 kanalen.
Heb voor de hele TR-909, 20 kanalen in gebruik:bekdicht:
 
Origineel geplaatst door Beepr

Je kan ook gewoon in je baslijn rekening houden met ruimte voor de kick door op de plaats van de kick
geen bass-sound te laten spelen, maar dat hangt ook weer van de feel van de track en de bassline af.

bij goa werkt dit wel goed....dan wordt je kick&bassline een geluid.

en met 20 kanalen kan zelfs mijn 626 knallen...
 
Origineel geplaatst door plieuw
Origineel geplaatst door Beepr

Je kan ook gewoon in je baslijn rekening houden met ruimte voor de kick door op de plaats van de kick
geen bass-sound te laten spelen, maar dat hangt ook weer van de feel van de track en de bassline af.

bij goa werkt dit wel goed....dan wordt je kick&bassline een geluid.

en met 20 kanalen kan zelfs mijn 626 knallen...

Werkte ook goed bij de volgensmij wat oudere hardstyle. Wat ik opzich nog wel redelijk vond klinken. :)
 
Back
Top