Dithering verplicht ?

Ik werk laatste tijd op 24 bit. Zolang ik op die resolutie zit gebruik ik geen dithering. Quantization fouten met die resolutie hoor je naar mijn mening toch niet.
Dus van 32 bits naar 24. Niet doen. Bij elke bewerking dither lijkt me ook niet best.
Van 24 naar 20. Twijfelgeval.
Pas als ik naar 16 bits ga gebruik ik dithering. En dan meestal pow-r dithering. Zit in Sonar.
 
M'n setup bestaat uit een Yamaha 03D die via zowel de digitale input als de digitale output (AES/EBU, 24 bit) is verbonden met m'n geluidkskaart (24 bit). (out mixer - > in pc / out pc -> in mixer). De geluidskaart is master vwb de digitale clock (want dit is uiteindelijk ook het opnamemedium). De digitale (aes/ebu) input op de mixer is gecascaded met de masterbus, zodat ik dus niets met de levels kan doen. Ik zorg ALTIJD dat m'n master fader op +/- 0 staat. Ook heb ik NOOIT EQ of dynamics op deze masterbus staan, om er voor te zorgen dat het gecascade inputsignaal geen dsp processing ondergaat (tenminste, daar ga ik maar vanuit... ???). De 03D werkt intern op 40 bit, maar ik heb werkelijk geen idee wat ie doet met de gecascade digitale (24 bits) input (dat is: wordt dit intern ge-upsampled naar 40 bits en vervolgens weer getruncated naar 24 bit?). Ik weet het niet en informatie hierover is ook nergens te vinden. Maar aangezien je op de 03d dithering kan aan/uit zetten (van 16 tot 24 bits) ga ik er vanuit dat het signaal intern ge-upsampled wordt (naar de bitdiepte van de masterbus) en vervolgens wordt getruncated (??) op de digitale output naar de 24 bit van de AES/EBU.

Vwb dither (waar het allemaal om begonnen was): op de masterbus van -in mijn geval- Cubase (ook ALTIJD op +/- 0) pas ik GEEN dithering toe. Op de digitale output van de 03d pas ik ook GEEN dithering toe (alle opnames zijn altijd 24 bits / 44.1 Khz). Ik denk dat de ditheringfunctie van de 03d van het TPDF-type is (geen noiseshaping). Maar wederom, ik heb gezocht maar kan er geen informatie over vinden.

Ik zou natuurlijk 24 bits dithering kunnen toepassen op de masterbus van cubase, omdat Cubase intern 32f werkt. Maar aangezien (bijvoorbeeld) UV22(HR) ook een bepaalde vorm van noiseshaping toepast (net als IDR van waves), lijkt me dat niet verstandig om dat in dit stadium te doen, aangezien het je geluid behoorlijk beinvloedt, zeker cumulatief. Bovendien heb ik geen idee wat m'n geluidksaart nog verder doet. Ik denk TPDF dithering.... maar wederom, kan hier geen informatie over vinden. Kortom, zoalng ik werk met uitsluitend 24 bits files en ik niet kan achterhalen waar er hardwarematig wordt geditherd (en hoe), doe ik het maar beter niet ook nog een keer softwarematig, zolang alles 24 bits is.

Als ik een mixdown opneem (in Cubase, van de digitale 24 bits input, wat dus een mix bevat van de instrumenten op de 03d en de gecascade soundcard) neem ik m'n project op als 32f bit zonder dithering. ik zou net zo goed 24 bit kunnen doen (immers, de input is 24 bit), maar ik moet m'n files ook soms omzetten naar 48 Khz (voor DVD) en de SRC van Voxengo (R8brain pro) past alleen GEEN dithering toe, als de file van het type 32f bit is... Waar je allemal niet aan moet denken.... Gek word je ervan.

Slechts 1 maal pas ik dus softwarematige dithering (met noiseshaping) toe en dat is tijdens het masteren: 44.1 Khz/32f bit -> 44.1 Khz/16 bit.

Iemand ideeën hierover? moet ik 24 bit dithering aanzetten in de 03d, want dit is feitelijk de laatste keten? Moet ik 24 bit dithering aanzetten op de masterbus van Cubase? Ik denk dus beter van niet, omdat -nogmaals- ik niet weet wat de hardware precies doet.
Ik denk er ook over om in het vervolg alles maar gewoon op te nemen (audio) en de hele mix in cubase te doen. Kan ik gewoon een softwarematige mixdown van de stereo-out maken. Misschien wel zo makkelijk, want de laatste tijd komt er toch al nauwelijk nog wat via de mixer in m'n mix (bijna alles is al als audio opgenomen plus natuurlijk steeds meer vst-i's). Dan kan dat ene hi-hatje uit de DM5 ook nog wel even opgenomen worden...
 
EQ en compressie op de masterbus ben ik zelf persoonlijk pertinent op tegen.
Je mixt maar zonder. :P

En je kan je DAW ook testen hoe die het doet door een stil signaal digitaal uit te sturen en op te nemen in diverse bit resoluties en te kijken of er bitjes om worden gegooit.
En kan je ook een dithering plugin tussen zetten om uit te vinden wat Patat Met niet wil vertellen.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
wat moet je nu als je wel EQ en compressie op de masterbus bebruikt?
Of wat gebeurt er als je 2x achter elkaar dither toepast?
Of als je ..........?

Blijkbaar weet iedereen dat.


:okdan:

Mijn masterbus is analoog...:D



Wat wel een leuke is :

Je gooit een synthje uit je pc,dither op de output...voorziet 'm extern van fx en compressie...en vervolgens record je dat geheel als audio in je sequencer...waarna dat audiokanaal weer voorzien wordt van dithering omdat het afgespeeld wordt over je analoge mixer...in feite heb je dan ook 2 keer dithering toegepast...
 
Kwam toevallig op een nuttig stukje tekst over dithering,door de welbekende heer Bob Katz :
(als antwoord op iemand die zei dat dithering niet altijd nodig was)

If you start with a 16 bit "master" and you change the gain you've got to pay the price, you will have to redither! Even if the end wordlength is 16!

I don't know what you mean by "proper calculation" but any multiplication will change the wordlength and that means you have to redither. Additions or summations that do not cause overflow can retain the bit depth, but multiplication (gain changing, eq, compression, whatever) will require redithering.
 
waarbij ik me afvraag: als je blijft ditheren en re-ditheren, gaat dit dan uiteindelijk ook ten koste van de geluidskwaliteit, en in hoeverre wordt het dan beter of slechter dan ongeditherd?
 
Theorie is wel leuk maar praktijk telt.

Pak een 24 bits file met niets en pas 100x dithering toe en dit komt er dan uit.
Bak met ruis van elke keer dat een noise profiel wordt gebruikt.
Kan je ook zien wat dithering doet eigenlijk.
Ze stoppen al die afrondingsfouten zoveel mogelijk in het frequentiegebied boven de 15khz.

MBIT+ dithering heb ik overigens gebruikt.
 

Attachments

  • 100_times_dither.wav
    516,9 KB · Bekeken: 71
Back
Top