Heb alle TR-en gehad. 909 verkocht (I was young and needed the money...). 626 heb ik per ongeluk laten smelten tijdens een live set (lag te dicht bij een straal kacheltje...).
Nu dus nog een 505, 606, 707, 727 en 808. En een CR-8000, maar das geen TR
Ik vind ze allemaal geweldig.
505 is lekker simpel. Geluiden lijken op die van de 626 en 707. Helaas moet alles via één uitgang naar buiten, daardoor worden sommige instrumenten "weggedrukt". Geinig ding om mee op reis te nemen. Weegt niks.
606 is ideaal om live elektro te maken (je kunt switchen tussen write en play pattern terwijl hij loopt!!!). Kan ook lekker zwoel en jazzy klinken. Luister maar naar Jimi Tenor of Brandy Ifgray, die gebruiken hem best vaak. Mijn 606 heeft aparte uitgangen voor elk instrument. Zo kun je de kick lekker aandikken (ala Mr Oizo) en toch die heerlijke, sprankelende cymbal en hihats behouden.
626 heeft als leuke feature dat je de pitch van je instrumenten kunt aanpassen.
707 is samen met de 808 mijn favoriete TR. In mijn setup is de 707 de baas
Direct aan de sync-uit heb ik de 303 hangen. Aan de midi-uit heb ik een Philip Reese midi -> midi + sync doosje hangen. Hieraan kan ik dan, aan de sync, kiezen uit de 808, 606 of CR-8000 (meestal dus de 808
) en aan de midi de 727.
Mensen zeggen wel eens dat de geluiden van 707 lijken op die van de 909 maar dat vind ik niet. Ik vind die van de 707 mooier en meer gevoel hebben. De open hihat is heerlijk om bij een 118 - 122 bpm track langzaam op te laten komen. Je track wordt dan zo lekker loom. Wat ik verder geweldig vind aan de 707: de shuffle functie, de display waarop je je gehele pattern in een oogopslag kunt zien, de volume-schuiven per instrument (werkt fijner dan die te kleine draai-potjes op de 808 of die te gladde van de 909) en natuurlijk de standaard aparte uitgangen!
Mijn favoriete "707 artiesten" zijn Mr Fingers en Ceephax Acid Crew (= broertje van Squarepusher).
727 hoort er natuurlijk bij. Als je
acid maakt moet je fluitjes hebben! Verder vind ik de maracas geweldig.
808 boezemt bij mij altijd ontzag in... Wat een geweldige machine is dat. De kick gaat zo enorm laag en de hats zijn zo lekker hissy. Grappig dat je 2 verschillende uitgangen hebt: een high en een low power out! Bedoelt om je mixer of versterker te sparen? Tot mijn favoriete 808 gebruikers reken ik I-F, Egyptian Lover, Man Parrish en Cybotron (Clear!!!)
909 is natuurlijk de ultieme hak-bak maar ik vond 'm op een gegeven moment qua geluiden toch te saai worden. Die hihats kwamen me echt de strot uit, hoorde je toen zowat in elk dance nummer. De andere geluiden zijn ook eigenlijk te bot om normaal te gebruiken. Als je de 909 live gebruikt moet je echt moeite doen om je set niet in een ordinaire slacht partij te laten eindigen... Maar toch, ik zou af en toe best nog wel een 909 erbij willen. Gewoon voor de heb of juist toch voor het ordinaire hak-werk
Samenvattend:
1. 707
1,5. 808
2. 606
3. 909
4. 727
5. 626
6. 505