Mic preamp?

Deadstar

Ingeburgerd
Lid sinds
28 juni 2006
Berichten
99
Locatie
Purmerend
Hoi,

Ik ben nog een beginner in deze wereld. Ik wil graag mijn gitaar opnemen met een microfoon in plaats van direct. Ik heb een M-Audio Nova microfoon die ik hiervoor wil gebruiken.

Mijn vraag was of het verstandig is om een goede voorversterker voor de mic te kopen. Merk je verschil in geluids kwaliteit als ik hem via en versterker gooi, ipv alleen via mijn Presonus Inspire interface?

Ook wil ik gaan podcasten. heeft een voorversterker echt veel invloed op de stemkwaliteit??

Ik heb het hier wel over een budget voorversterker (tussen de 100 en 200 euro).

Heebn jullie ook tips over welke versterker in deze prijsklasse goed is?

Ik weet dat er al topics hier over zijn, maar specifiek over het nut van een versterker heb ik niks kunnen vinden.

THNX.
 
Ja, natuurlijk maakt een preamp verschil. Ik ben zelf de mening toegedaan dat het zelfs meer uitmaakt dan de mic. Ik heb liever een Shure SM58 met een kickass preamp dan een Neumann zonder preamp.
De vraag is alleen hoe hoog je de lat wilt leggen voor jezelf. Voor demootjes en componeren is de soundkwaliteit minder belangrijk. Wil je echt op een beetje niveau gaan opnemen dan zou ik je aanraden om een goede preamp te nemen.

Zoek anders even verder op het forum met de zoek-functie. Je komt heel veel tegen waar je wat aan hebt.
 
Ja, natuurlijk maakt een preamp verschil. Ik ben zelf de mening toegedaan dat het zelfs meer uitmaakt dan de mic. ]

Ik niet, als je een beetje fatsoenlijke mengtafel hebt, dan zitten daar al prima preamps in.
De hele preamp 'hype' is vooral begonnen toen steeds meer mensen op de computer begonnen te werken, en geen zin of ruimte hadden in een mengtafel, maar wel fatsoenlijk een microfoon wilden aansluiten. Vroeger werd alles gewoon gedaan met de beschikbare preamps in de mengtafel, en dat ging prima.
 
vroeger ...... :erm: *zucht*

Ik heb geen mengtafel, dus is het misschien wel handig om een goede te kopen. Voldoet een buizen dingetje zoals de ART Tube MP Studio V3 trouwens ook. Ik zoek nog wel even verder op het forum.

Nog even 1 vraag, in een online cursus audio opnemen las ik dat sinds het begin van moderne opnamen, in professionele studios vrijwel voor de gitaar altijd de Shure SM 57 gebruikt wordt. Is dit waar, het kan me namelijk niet voorstellen van een microfoonr voor 99 euro.
 
Er staat een heel mooi stuk over microfoons, in de sos van deze maand,

wordt onder andere behandelt voor welk soort vocals je die ene microfoon neemt of waarom voor die andere vocals juist weer die mic, of terwijl klank eigenschappen van microfoons, kun je een heleboel nuttige informatie uithalen.

en waarom zou die shure sm57 niet als standaardvoor gitaar recording kunnen gezien worden? alleen omdat hij geen 1000den euro,s kost?

de shure sm58 wordt ook in bepaalde situaties verkozen om z,n klank eigenschappen terwijl dan die "ene" dure condensator mic in de kast blijft liggen.
 
Ja, de Shure SM57 geldt als één van de beste mics om gitaar op te nemen, maar dan vooral als mic voor een versterker. Een akoestische gitaar zou ik niet direct met een SM57 doen. Liever met een mooie condensator (en een compressor trouwens).

rechtstreeks in de mengtafel inprikken kan wel maar de realiteit is dat de meeste mengtafels niet de hoogste kwaliteit preamps onboard hebben. Dan heb ik het natuurlijk niet over SSL en dergelijke. Maar de meeste nieuwere tafels, analoog en digitaal redden het niet ten opzichte van de losse preamps.

Art maakt heel behoorlijk spul voor weinig. Kijk ooks een naar de Presonus TubePRE.
 
Tja het word moeilijk, ik zit er ook aan te denken om een 19" pre amp te kpen. De Focusrite Trakmaster pro. Maar ja die is weer 299 en ik neem geen zang op, alleen stem (podcast) en gitaar (via mic).
 
Ik zal er eens naar kijken. Bedankt.

Ik las trouwens op het forum van Homerecording.be dat iemand de Focusrite TwinTrak van 695 Euro gekocht had, en hiij noemde het 'een grappig dingetje'

Heeft er iemand ervaring met Focusrite preamps, want ik heb geen zin om 700 Euro voor een grappig dingetje uit te geven. Dan huur ik wel een film ofzo
 
Origineel geplaatst door anoniempje
...
en waarom zou die shure sm57 niet als standaardvoor gitaar recording kunnen gezien worden? alleen omdat hij geen 1000den euro,s kost?...
Daar ben ik het helemaal mee EENS. Want de techniek van het plaatsen van de mic e.d. is belangrijker dan de mic zelf.
Dus een hele goed condensator mic kan onder minder optimale omstandigheden (bijvoorbeeld 30 cm teveel afstand tot de bron) velen malen slechter klinken dan die SM57.

Een poosje geleden heb ik een basiscursus gekregen van Eddie Pape (bekend van Jovink en de ..) en die liet ons zien dat Shure in veel modellen hetzelfde kapsel gebruikt, en dat de behuizing van de microfoon voor de rest van de karakteristiek zorgt. Die Shure serie 57 58 e.d. is gewoon heel erg goed, met name on stage.

Ik kan wel eens een luistertestje doorlinken met allerlei mics, en dan kunnen jullie raden of je het verschil hoort tussen de mics?

Qua pre-amps is het verschil meestal de features en de klank/sound van de pre-amp, want op zich zijn er heden-ten-dage geen slechte pre-amps meer. (Of je moet wel heel slecht je best doen als ontwerper...)
 
Laatst gewijzigd:
Maar goed, een pre amp is dus wel aan te raden?

Stomme vraag volgens mij, want je gooit je gitaar ook niet zonder versterker direct n je computer. :okdan:
 
Meestal nam ik gedachteloos op via pre-amps die in m'n setup zitten (M-audio, Soundcraft en Focusrite) -- zo van het zal wel goed zijn -- totdat ik meer voor de gein een keer zo'n Behringer buizen pre-ampje kocht, net zoiets als ART Tube. Ik was best verrast: transparant, vol, weinig ruis. Voor het bedrag van rond de 40 euro kun je je echt geen buil vallen. Gewoon proberen en zien of het bevalt! Als je de uitgebreide (50 e) koopt dan zit er ook nog een equalizer en limiter in.
Compressie/EQ/reverb etc doe je dan wel in je audio-prog. Stel dat het voor jouw klus voldoende is: voila, vele honderen euro's bespaard.
 
Origineel geplaatst door MrM


Qua pre-amps is het verschil meestal de features en de klank/sound van de pre-amp, want op zich zijn er heden-ten-dage geen slechte pre-amps meer. (Of je moet wel heel slecht je best doen als ontwerper...)


Er zijn er zat (kheb ook wat ervaring met deze). Maar je hoort het verschil pas, ALS je ook een goede preamp in je vergelijking gebruik én dan de vergelijking gaat maken......

Toen ik de vergelijking maakte:
Rode K2 mic (condensator) + StudioProjects pre = GEEN headroom, NIET open (quaklank), weinig bass, weinig details.....
Shure SM58 mic (dynamisch) + Sennheiser (oude) pre = Headroom, open klank, bass. veel details.....
 
In aanvulling nog:
Ik lees over de SM57 voor gitaaropnames, maar ik denk dat je verschil moet maken of je opneemt via kabinet/box of direct. Kennelijk gaat de vraag in deze thread over elektrisch opnemen via de speaker.
Als ik elek. gitaar opneem werk ik bijna altijd met DI, eventueel via fx-rack oid. Voor akoestisch werk ik met een groot- of kleinmenbraan condenser. Het liefst zelfs nog 2. Als het een akoestische gitaar is met een element kun je DI en (stereo) microfoon combineren. Dan kun je mixtechnisch later alle kanten op.

Overigens denk ik dat voor de podcast de microfoon belangrijker is dan de pre-amp en dat het uiteindelijk het allerbelangrijkste is dat je de opname een goede cleane compressie, EQ en limiting geeft zodat het op de speakertjes naast (of in!) een computer nog prettig luisterbaar is. Eigenlijk is de pre-amp in het geheel helemaal niet zo belangrijk, maar je hebt hem wel nodig uiteraard.
 
Mijn Electrische gitaar neem ik u op op de volgende wijze:

Gitaar --> Boss ME 50 pedaal --> interface (tascam US224) --> computer (iMAC)

Maar dat klinkt echt zo brak. Echt heel blikkerig. Ik heb weken lang besteed aan het bijstellen van het geluid zowel in mijn pedaal als in Logic. Maar het blijft K.#.T.

Is hier een manier voor, mis ik een link in mijn aansluiting. De muziekzaak had het er wel over dat de ME50 misschien geen digital out heeft ofzo. Maar omdat ik een beginner ben heb ik er nog niet zo veel verstand van.
 
Origineel geplaatst door Deadstar
Mijn Electrische gitaar neem ik u op op de volgende wijze:

Gitaar --> Boss ME 50 pedaal --> interface (tascam US224) --> computer (iMAC)

Maar dat klinkt echt zo brak. Echt heel blikkerig. Ik heb weken lang besteed aan het bijstellen van het geluid zowel in mijn pedaal als in Logic. Maar het blijft K.#.T.
.

Ik herken deze situatie wel. Ik ben van plan van de week de Waves GTR aan te schaffen. Ik heb op de demos een beetje gezien wat 'ie allemaal kan en ben er enthousiast over. Ik gebruik nu een (line6) POD, maar ik vind het geluid maar zo-zo.

Software heeft het nadeel dat het niet de echt amps (met speakers) kan overtreffen, aan de andere kant kan ik dan wel mijn gitaar setting achteraf (niet live maar bij recording) nog aanpassen. Misschien moet je ff naar de demos kijken: het klinkt goed en de mogelijkheden van twee amps tegelijkertijd.....

Aan de andere kant moet je ook beseffen dat je Ibanez gitaar een Ibanez klank blijft houden, welke amp je ook gebruikt. Ik weet niet precies wat je van de klank verwacht... misschien een vergelijking met een band of artiest over de klank die je verwacht?
 
Origineel geplaatst door Deadstar
Gitaar --> Boss ME 50 pedaal --> interface (tascam US224) --> computer (iMAC)
Maar dat klinkt echt zo brak. Echt heel blikkerig. Ik heb weken lang besteed aan het bijstellen van het geluid zowel in mijn pedaal als in Logic. Maar het blijft K.#.T.

Al eens geprobeerd via de git.amp te spelen en dan een Shure voor de conus te zetten en dat op te nemen?
 
Origineel geplaatst door Deadstar
[B
Heeft er iemand ervaring met Focusrite preamps, want ik heb geen zin om 700 Euro voor een grappig dingetje uit te geven. Dan huur ik wel een film ofzo [/B]

Ik heb twee trakmasters, sinds kort ook eentje met de ingebouwde A/D optie. Ik vind ze echt top, zowel voor mic-preamp gebruik als voor bass-preamp gebruik.

Tweedehands voor een euro of 200-225 (met A/D optie wel wat meer), ik ben :luv:
 
Ja ik ben idd van plan om een Shure voor mijn box te plaatsen.

Ik verwacht niet echt het geluid van en bekende artiest, maar ieder geval niet het geluid van de oedkopen demo van het bandje om de hoek en hoewel hij over mijn speakers wel ok klinkt, klinkt hij dat door de koptelefoon niet.

Space agent? Wat is precies het verschil met zo'n A/D optie? Maakt het erg veel uit. en hoe gebruik je hem als instrument PreAmp? Gewoon eerste je instrument daar doorheen en dan naar je versterker?
 
Back
Top