Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Over het algemeen swingen de blanken wat minder. Das algemeen bekend. Het zit toch net wat minder in onze genen. Maar daarom is het nog wel swingend zat.
 
Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door demian

Niet dat Pink Floyd en Deep Purple niet vooruitstrevend zijn geweest, of de Stones of de Beatles, maar waar is de groove..?

In Afrika? ;)

Je hoeft, lijkt mij, geen antropoloog of historicus te zijn om enigszins te begrijpen waarom ‘zwarte muziek’ als blues, gospel, jazz en later, soul, hiphop meer ‘swingt’ dan blanke, Europese muziek. Iedereen voelt dit natuurlijk aan wat al snel resulteert is uitspraken die voor sommige onacceptabel zijn (het ‘genen argument’, snel van A naar B)

Europese (westerse) muziek is mathematisch, harmonisch en rationeel. De Europese cultuur staat, sinds het wonderjaar 1492, in het teken van de wetenschap en de vooruitgang. Het is net als met een zwart gat: niets kan er aan ontsnappen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ontbreekt aan schoonheid en gevoel. Maar de schoonheid schuilt in de wiskundige grondslag (denk aan J.S. Bach) Je zou kunnen zeggen dat de Europese muziek een beroep doet op het gevoel, maar dat dit verloopt via het verstand.

Vaak wordt beweerd dat de Afrikaanse muziek de Europees/westerse muziek een impuls gegeven heeft: ‘zwarte muziek is innovatief en vernieuwend’. Maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien: de mathematische, rationele Europese muziek heeft de oorspronkelijke, Afrikaanse muziek een impuls gegeven. Neem jazz: de onderliggende, mathematische principes (harmonie) komen voort uit een Europese traditie (klassieke muziek). De intuïtieve, spontane, geïmproviseerde taalmatigheid, die zo kenmerkend is zo voor jazz, is daar als het ware overheen gelegd. Jazz is naar elkaar luisteren, op elkaar reageren en taal is hierin het voermiddel. Blues gaat hieraan vooraf en je kunt die lijn makkelijk doortrekken naar het Afrikaanse continent.

Die taalmatigheid is verankerd in de rol en functie die traditionele muziek in Afrika (of Australië) heeft. Het ‘overdragen van verhalen’ bijvoorbeeld, denk aan de ‘songlines’ van de aboriginals. In Eurazië heeft het schrift die functie overgenomen.
Dit is vanzelfsprekend complexer gezien de sociologische en religieuze aspecten van de Afrikaanse cultuur, wanneer het gaat om de rol en betekenis van zang, dans en muziek.
De ‘restanten’ hiervan zie je terug in blues, gospel, jazz en natuurlijk rap en hiphop.

Het een geschenk aan de wereld dat verschillende culturen bijeengekomen zijn en dat de wisselwerking en wederzijdse beïnvloeding geresulteerd heeft in de diversiteit die we nu hebben. Het één kan niet bestaan zonder het ander en alle musici zijn, in die zin, schatplichtig aan elkaar en aan ons gemeenschappelijke verleden.

Ik wil echt niet beweren dat bovenstaande (kort door de bocht) juist is.
Zo kijk ik er nu tegenaan, waarbij ik wil opmerken dat mijn kennis van muziek redelijk beperkt is. En het is dus niet onwaarschijnlijk dat ik er over een aantal jaren heel anders tegenaan kijk.

Overigens is de invloed van Kraftwerk op Electronica & Dance alom bekend.
Detroit techno vloeide min of meer voort uit kraftwerk. Blanke, houterige mannen uit Duitsland die ‘zwarte musici’ in Detroit geïnspireerd hebben. Raar maar waar.

Maar goed, ik dank God op mijn blote knieën voor Miles Davis én J.S.Bach én alle andere grootheden als ik op de bank lig weg te dromen. Amen ;)
 
Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Flexby
Vaak wordt beweerd dat de Afrikaanse muziek de Europees/westerse muziek een impuls gegeven heeft: ‘zwarte muziek is innovatief en vernieuwend’. Maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien: de mathematische, rationele Europese muziek heeft de oorspronkelijke, Afrikaanse muziek een impuls gegeven. Neem jazz: de onderliggende, mathematische principes (harmonie) komen voort uit een Europese traditie (klassieke muziek). De intuïtieve, spontane, geïmproviseerde taalmatigheid, die zo kenmerkend is zo voor jazz, is daar als het ware overheen gelegd. Jazz is naar elkaar luisteren, op elkaar reageren en taal is hierin het voermiddel. Blues gaat hieraan vooraf en je kunt die lijn makkelijk doortrekken naar het Afrikaanse continent.

De literatuur schrijft hier: het Afrikaans idioom in de westerse muziek.

Het een geschenk aan de wereld dat verschillende culturen bijeengekomen zijn en dat de wisselwerking en wederzijdse beïnvloeding geresulteerd heeft in de diversiteit die we nu hebben. Het één kan niet bestaan zonder het ander en alle musici zijn, in die zin, schatplichtig aan elkaar en aan ons gemeenschappelijke verleden.

Geschenk en schatplichtig?
Hou er wel rekening mee dat veel van deze muziek ontstaan is 'dankzij' een behoorlijke dosis onderdrukking! De westerse muziekcultuur werd opgedrongen. Zonder die onderdrukking zou het wel eens anders gelopen zijn. Dat 'gemeenschappelijk' klinkt voor de Afro-Amerikaan wel wat wrang...

Maar goed, ik dank God op mijn blote knieën voor Miles Davis én J.S.Bach én alle andere grootheden als ik op de bank lig weg te dromen. Amen ;)

En dat is een ander verhaal :)

In ieder geval, dat is ook mijn insteek, op een paar details na. Ik zie de Afrikaanse muziek meer als een puur abstract en zeer sociaal gebeuren, waar het verhalende element niet zo erg belangrijk is, maar meer het 'samen doen'. Maar goed beschouwd heeft de combinatie zang + tekst in iedere cultuur een verhalend karakter, al was het maar de simpele mededeling: "I love You!" :) Niet de taalmatigheid is zo typisch Afrikaans, wel de vorm van de melodiën en de ritmiek daar in. Dat maakt Dixieland voor sommigen zo zenuwachtig.

Verder, in deze discussie wordt er veel belang gehecht aan het begrip 'groove', terwijl eigenlijk niemand precies kan aangeven wat daar nou mee bedoeld wordt. Zoiets als de 'X'-factor van Idols? Namelijk, het jury lid wordt betoverd of niet? Dus antwoorden met: 'Je hoort het of je hoort het niet' zijn non-antwoorden...

Is 'groove' een universeel muzikaal begrip of is het een resultaat van de individuele uitvoering? Komt 'groove' bij iedere uitvoering door Afro-Amerikanen voor, dus ook als Bach gespeeld wordt...
...of niet?

Wout
 
Wout,

Je hebt absoluut gelijk dat ik te snel voorbij ga aan het aspect van de onderdrukking.
Begrijp mij niet verkeerd, het is natuurlijk niet zo dat ik ‘dankbaar’ ben voor wat er gebeurd is en ik realiseer mij natuurlijk ook dat die beïnvloeding opgedrongen is.

De wil tot vrijheid en expressie is sterk en onverwoestbaar. De blues komt min of meer voort uit onderdrukking, schoonheid wordt vaak geboren uit gruwelijkheid. Op de ruïnes van oorlogen worden nieuwe steden en beschavingen gebouwd, planten en bloemen groeien door beton heen. Dat is het soort schoonheid (of kracht) waar ik dankbaar voor ben :halleluja


Tsja, wat is ‘groove’?
Volgens mij is het zoiets als het oppervlak van de zee. Er gaat een ‘universeel ritme, of golf’ aan vooraf waarbij op subtiele wijze van afgeweken wordt (fluctuatie). Zeg maar: in-tune met het ritme van het universum zonder jezelf vast te pinnen op absolute, constante waarden. Ai, klinkt wel heel zweverig ;-)

Als je dichterbij de natuur staat heb je hier, denk ik, meer gevoel voor. Let wel: ik zeg niet dat zwarte mensen dichterbij de natuur staan. De Afrikaanse cultuur staat dichter bij de natuur dan de Europese cultuur. Met andere woorden: groove heeft iets te maken met gevoel, gevoel voor de natuur, natuurlijke ritmes, natuurlijk bewegen e.d.

Eigenlijk heb ik geen idee, ik weet wel dat ik er ietsjes meer van zou willen hebben. Wat het ook is :walker::dj:
 
Re: Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Is 'groove' een universeel muzikaal begrip of is het een resultaat van de individuele uitvoering? Komt 'groove' bij iedere uitvoering door Afro-Amerikanen voor, dus ook als Bach gespeeld wordt...
...of niet?

Wout [/B]

PS interessante vraag.

Eigenlijk zouden we een groove festival / symposium moeten organiseren waarbij die vraag centraal staat.
Wat is groove?

Jazz musici die Bach gaan spelen, DJ's, lezingen en afsluiten met een groovy feest.
Kun jij niet met je directeur gaan praten? ;-) Er worden toch wel vaker feesten gegeven in het GEM? ;-)

Sorry als ik een beetje doordraai...zondag, teveel koffie...
 
Origineel geplaatst door Flexby
De wil tot vrijheid en expressie is sterk en onverwoestbaar. De blues komt min of meer voort uit onderdrukking, schoonheid wordt vaak geboren uit gruwelijkheid. Op de ruïnes van oorlogen worden nieuwe steden en beschavingen gebouwd, planten en bloemen groeien door beton heen. Dat is het soort schoonheid (of kracht) waar ik dankbaar voor ben :halleluja
De beste muzikanten zijn inderdaad vaak gekwelde geesten. Als ze dan ook nog zwart zijn... :dj:

Dit gegeven is misschien wel een aparte thread waard: "muziek is ellende" :)
 
blank met groove:

thats_the_way.JPG
 
Origineel geplaatst door Flexby
De wil tot vrijheid en expressie is sterk en onverwoestbaar. De blues komt min of meer voort uit onderdrukking, schoonheid wordt vaak geboren uit gruwelijkheid. Op de ruïnes van oorlogen worden nieuwe steden en beschavingen gebouwd, planten en bloemen groeien door beton heen. Dat is het soort schoonheid (of kracht) waar ik dankbaar voor ben :halleluja

Toch zou ik deze argumenten terzijde willen leggen, omdat ze, naar mijn mening, een te groot sentiment vertegenwoordigen; een te groot 'The Cabin of Uncle Tom' gehalte.
Ook ben ik voorzichtig met de 'Fenix'gedachte: door vernietiging ontstaat het betere...

Tsja, wat is ‘groove’?
Volgens mij is het zoiets als het oppervlak van de zee. Er gaat een ‘universeel ritme, of golf’ aan vooraf waarbij op subtiele wijze van afgeweken wordt (fluctuatie). Zeg maar: in-tune met het ritme van het universum zonder jezelf vast te pinnen op absolute, constante waarden. Ai, klinkt wel heel zweverig ;-)

Inderdaad, behoorlijk zweverig.
Is 'groove' net niet op het juiste moment spelen, maar ook weer niet te veel net niet, op zo'n manier? Maar als men daar een bepaald gevoel voor moet hebben, hoe komt het dan, dat zij, bijvoorbeeld de forumleden hier aanwezig in deze discussie, het niet kunnen, want ze geven vaak aan dat ze het wel zouden willen hebben, maar het wel kunnen herkennen cq ervaren?

Please, geef nu niet als antwoord dat we het vroeger, voor de Grieken, wel hadden maar dat we het afgeleerd hebben door onze westerse 'ontwikkeling' en dat het zodanig aan een oer-oud instinctmatig gevoel apeleert, maar een ander argument :)

Als je dichterbij de natuur staat heb je hier, denk ik, meer gevoel voor. Let wel: ik zeg niet dat zwarte mensen dichterbij de natuur staan. De Afrikaanse cultuur staat dichter bij de natuur dan de Europese cultuur. Met andere woorden: groove heeft iets te maken met gevoel, gevoel voor de natuur, natuurlijke ritmes, natuurlijk bewegen e.d.

Waarom wordt er zo vaak gesteld dat wij zo ver van de natuur afstaan? Omdat we de natuur exploiteren? Dat doet men in Afrika ook...

Eigenlijk heb ik geen idee, ik weet wel dat ik er ietsjes meer van zou willen hebben. Wat het ook is :walker::dj:

Zie daar :)
Het verzoek.
Maar waarom zou je het willen hebben?
Wat is het wat je mist in jezelf?
(Daar hoef je niet op te antwoorden, hoor :D

De behoefte om 'groove' te hebben is dan toch eigenlijk een verzuchtend waarde-oordeel.

Wout
 
Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Re: Re: Re: Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door Flexby
PS interessante vraag.

Eigenlijk zouden we een groove festival / symposium moeten organiseren waarbij die vraag centraal staat.
Wat is groove?

Jazz musici die Bach gaan spelen, DJ's, lezingen en afsluiten met een groovy feest.
Kun jij niet met je directeur gaan praten? ;-) Er worden toch wel vaker feesten gegeven in het GEM? ;-)

Ik denk dat zoiets beter door een bepaalde instantie kan worden geïnitiëerd.

Sorry als ik een beetje doordraai...zondag, teveel koffie...

Te veel koffie is geen excuus, de zondag wel :)

Wout
 
Voor mij blijft muziek toch meer een kwestie van al dan niet bewegende lucht!
Wat zijn zwarte en witte mensen eigenlijk...?


Intrigerend,
ISPdeRuiter
 
Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Voor mij blijft muziek toch meer een kwestie van al dan niet bewegende lucht!

Natuurlijk...
Ooit naar een concert geweest voor twee thermieken en een kunstmatige beademing? :D

Wat zijn zwarte en witte mensen eigenlijk...?

Geen idee, maar het gaat hier in deze discussie hoofdzakelijk over de invloeden van de West-Europese cultuur en Afrikaanse (Afro-Amerikaanse) cultuur wederzijds en dan hoofdzakelijk op het terrein van de muziek. Dit vooral toegespitst op het begrip 'groove'.

Intrigerend

Wat je zegt...
Maar niet intrigerend genoeg om wat meer van de thread te lezen?

Wout
 
pink panther

pink panther

Muziek is zwart??
Ja, het lijkt er wel op...

Van het weekend perongeluk weereens de fout gemaakt om TMF op te zetten en wat zie ik;
de soundtrack van de nieuwe Pink Panther-film...

Eerst even terug:
De soundtrack van de orginele film is de legendarische pink panther-tune gecomponeerd
door een blanke componist genaamd Henri Mancini, uitgevoerd door zijn orkest. Een geniaal stuk met
intrigerende accoorden, sfeer en melodie..

Wat doen we anno 2006???

We laten Beyoncé en een stelletje macho rappers de soundtrack 'componeren' wat resulteert
in een 3e rangs rnb-tune die net zo klinkt als alles wat mevrouw Beyoncé hiervoor al heeft gedaan.
De track begint al met een verschrikkelijk slecht ge-timestretched stukje van het orgineel en vervolgens
wordt het allemaal niet veel beter met een monotoom zingende Beyonce en net-niet raps van veels te
stoere gasten.... lang leve de zwarte muziek! :(

Wat ik me afvraag is... waarom wordt er voor zo'n soundtrack nu gekozen voor eenheidsworst?
D'r zijn toch anno 2006 nog genoeg innovatieve componisten beschikbaar? Het is zeker niet 'cool'
genoeg om een dergelijke tune uit te besteden aan mensen die er echt wat van kunnen maken..
Mensen die verder denken dan gelikte grooves en simpele lijntjes maken het zeker te moelijk voor de
huidige generatie...
 
Re: pink panther

Re: pink panther

Origineel geplaatst door trigg
Muziek is zwart??
Ja, het lijkt er wel op...

Van het weekend perongeluk weereens de fout gemaakt om TMF op te zetten en wat zie ik; de soundtrack van de nieuwe Pink Panther-film...

Eerst even terug:
De soundtrack van de orginele film is de legendarische pink panther-tune gecomponeerd door een blanke componist genaamd Henri Mancini, uitgevoerd door zijn orkest. Een geniaal stuk met intrigerende accoorden, sfeer en melodie..

Wat doen we anno 2006???

We laten Beyoncé en een stelletje macho rappers de soundtrack 'componeren' wat resulteert in een 3e rangs rnb-tune die net zo klinkt als alles wat mevrouw Beyoncé hiervoor al heeft gedaan. De track begint al met een verschrikkelijk slecht ge-timestretched stukje van het orgineel en vervolgens wordt het allemaal niet veel beter met een monotoom zingende Beyonce en net-niet raps van veels te stoere gasten.... lang leve de zwarte muziek! :(

Wat ik me afvraag is... waarom wordt er voor zo'n soundtrack nu gekozen voor eenheidsworst? D'r zijn toch anno 2006 nog genoeg innovatieve componisten beschikbaar? Het is zeker niet 'cool' genoeg om een dergelijke tune uit te besteden aan mensen die er echt wat van kunnen maken. Mensen die verder denken dan gelikte grooves en simpele lijntjes maken het zeker te moelijk voor de huidige generatie...

Uiteraard omdat die Beyoncé ook meespeelt in de film; dan kunnen ze er niet omheen haar iets quasi-hips te laten maken, en r&b verkoopt nu eenmaal...

Maar ik denk niet dat dit ook maar iets met zwart<=>wit te maken heeft! (het gaat gewoon allemaal om geld :erm: )
 
En de film The Pink Panter...
Tjee, Peter Sellers doet toch weer niet mee :)

Maar je hebt gelijk: "Er zijn ergere dingen dan epilepsie."

Wout
 
Re: Re: pink panther

Re: Re: pink panther

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar ik denk niet dat dit ook maar iets met zwart<=>wit te maken heeft! (het gaat gewoon allemaal om geld :erm: )

zwart geld?

;)

Trigg, hoe kun je dat nu zeggen! Dat is toch een ge-wel-dig nummer?!

-C-
 
Re: Re: pink panther

Re: Re: pink panther

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar ik denk niet dat dit ook maar iets met zwart<=>wit te maken heeft! (het gaat gewoon allemaal om geld :erm: )

Daar heb je denk ik volledig gelijk in....
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers

De behoefte om 'groove' te hebben is dan toch eigenlijk een verzuchtend waarde-oordeel.

Wout [/B]

Oh absoluut, zeker als je aan het dansen bent. Weet je het nog?
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back
Top