goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

Allez mannekes, laat jullie maar ne keer goed gaan, vanaf nu geen fouten meer tegen harmonische wetten en "closed vocings" overgangen en "drop four" he! :smeris:

Zie hier de magische link naar berklee's cursuskes

(Rapidshare, alles in een rarreke gestoken)

Enjoy it!!:mexico: :okdan: :yamaha: :koffie: :geslaagd: :eureka: :biertje: :dj: :{
 
Oh, Boy...

Oh, Boy...

Origineel geplaatst door SultanSushi
Allez mannekes, laat jullie maar ne keer goed gaan, vanaf nu geen fouten meer tegen harmonische wetten en "closed vocings" overgangen en "drop four" he! :smeris:

Zie hier de magische link naar berklee's cursuskes

(Rapidshare, alles in een rarreke gestoken)

Enjoy it!!:mexico: :okdan: :yamaha: :koffie: :geslaagd: :eureka: :biertje: :dj: :{

En hoe moet je dat dan doen? Is die cursus zo groot dat het niet in een mdf-je te stoppen is?
 
ik heb niet alles gelezen mar wil alleen maar zeggen tegen 'alec empire ' dat noten leer helemaal niet moeilijk is ...ik had het na een week onder de knie (ik bekroon mijzelf dan ook tot autodidact van de eeuw) 8)
Na een een tweetal weken kon ik' inventione' van bach spelen .(heb als kleuter wel wat paino gespeeld en heeft blijkbaar zijn sporen nagelaten)(na lang voorstudere natuurlijk ;) met een beetje behulpe v/h korte termijngeheugen , de opbouw van de partituur probeer ik innerlijk te projecteren op het klavier ..anyway kstop ermee vooraleer mensen beginnen te denken dat ik een dikke nek heb .
Welke toetsen passen bijelkaar?Diegen die in je composite passen natuurlijk.....maar een enke verandering van een semitoon in een akkood opend al genoeg perspectieven voor iets nieuws .......
Muziek valt niet te vatten hoor ..zolang het maar iets vertelt




Het akkoord is iets magisch:halleluja
 
Origineel geplaatst door Yost
Dit is ook al gevangen in een theorie: lateraal denken van Edward De Bono. ;)






you're my man ;)
 
Heb laatst wat nummer zitten luisteren van de a capella groep Take Six, damn, die gasten weten echt wel welke noten bij elkaar passen 8D vast en zeker niet de stijl muziek waar een doorsnee synthforum-lid (niet te letterlijk nemen :D ) warm of koud van wordt, maar 'k heb groot respect voor wat die gasten voor harmonien maken met hun stemmen.
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE

Wie is Alec Empire, btw? [/B]


foutje bedoelde jou




alec ampire is die van atari teenage riot (bizar groepje.......kerel maakt leuke dingen ...)
 
Re: Oh, Boy...

Re: Oh, Boy...

Origineel geplaatst door pjeut
En hoe moet je dat dan doen? Is die cursus zo groot dat het niet in een mdf-je te stoppen is?

Serieus, kan iemand even kort uitleggen hoe dat met zo'n RAR-bestand werkt?
Het liefste zou ik gewoon een PDF-je krijgen, van iemand:erm: :erm: 8o

Groeten,
Pjeut.
 
Re: Re: Oh, Boy...

Re: Re: Oh, Boy...

Origineel geplaatst door pjeut
Serieus, kan iemand even kort uitleggen hoe dat met zo'n RAR-bestand werkt?
Het liefste zou ik gewoon een PDF-je krijgen, van iemand:erm: :erm: 8o

Groeten,
Pjeut.

RAR is net als ZIP: compressieformat. Gewoon uitpakken dus (met Winzip of bijvoorbeeld het gratis 7-Zip) en dan krijg je bruikbare bestanden.
 
Origineel geplaatst door markaugust
hier
als je dan toch vst's gebruikt en op weg moet worden geholpen: http://www.chordspace.com/
ff doorkloten maar dan kom je ook ergens
Heeft iemand deze geprobeerd? Wat kan je daar nu precies mee?

Van die site word ik ook niet veel wijzer. Aangezien je midi kanalen en velocities in kan stellen neem ik aan dat deze VSTi akkoorden uitspuugt richting 'iets'. Alleen ik kan nergens instellen waar de midi naartoe moet gaan. De VSTi zelf lijkt geen audio te produceren. Ik heb ook nog die experimentele versie gedownload met 'direct midi out' maar dat lijkt ook niet te werken (er staat ook dat het alleen in Sonar getest is, en ik gebruik SX, dus wellicht is dat het probleem).

Ik zoek eigenlijk iets waardoor ik met 1 toetsaanslag een akkoord kan maken. Ik weet dat SX3 dat zelf ook heeft (Chorder als ik het goed heb) maar dat zijn altijd dezelfde soorten akkoorden (mineur majeur etc). Ik had gehoopt dat deze VSTi veel meer zou kunnen dan dat.

Iemand een idee?
 
Met chorder in sx kun je gewoon elk akkoord maken wat je wilt hoor. Je klikt b.v. C3 aan in het onderste gedeelte en in het bovenste gedeelte kun je zoveel tonen aan/uit vinken als je zelf wilt.
 
Allemachtig, wat een theoretische kennis in dit topic allemaal. Je zou als noob in de theorie (bijna) geen vraag meer durven stellen, maar als je niets vraagt leer je ook niet snel wat bij. Zelf piel ik maar wat aan op de toetsen en hoor / voel wel waar iets heen moet of welke accoorden er bijmoeten.

Maar de nu de vraag even; Wanneer je een simpel blues schemaatje speelt bijvoorbeeld uit E dan hoor je op een gegeven ogenblik dat je terug gekomen bent op je "uitgangspunt" de E en dat er een soort "einde" in de notenstroom zit. Je voelt een soort eindstation in het schema.

Nu heb ik begrepen uit een aantal sites die ook in dit draadje genoemd worden dat dit de TONICA heet en dat dat het start en eind station van een accoorden ontwikkeling is.

Wanneer ik nu wat speel in het volgende schema;

C F D G E A D A D

Dan klinkt dat in mijn oren als "af". ik ben weer terug in de tonica, althans zo voelt het. Maar ik ben een hele toon hoger uitgekomen dan waar ik begonen was. Neemt mijn gevoel nu een loopje met me of is de C in dit geval de tonica niet ?

Kan iemand me dat uitleggen ? Meester Wout misschien ?
 
Origineel geplaatst door renema
Wanneer ik nu wat speel in het volgende schema;

C F D G E A D A D

Dan klinkt dat in mijn oren als "af". ik ben weer terug in de tonica, althans zo voelt het. Maar ik ben een hele toon hoger uitgekomen dan waar ik begonen was. Neemt mijn gevoel nu een loopje met me of is de C in dit geval de tonica niet ?

Hoi renema,

Ik vind dit niet af klinken, dus daarover verschillen we al van mening. ;)

Bij het vinden van de tonica gaat het om de laatste noot van de melodie, niet het laatste akkoord dat je speelt. Dus als de melodie eindigt op een C (ondanks dat je eindigt in een D-akkoord), dan zou de tonica "C" zijn. In dit akkoordenschema heb ik het gevoel dat je na de eerste twee akkoorden een modulatie uitvoert, waar je nooit meer van terugkeert (D-G is immers hetzelfde als C-F, alleen een toon hoger). Deze modulatie heeft overigens waarschijnlijk een D tonica.
 
Ik zal proberen het uit te leggen, is dat ook goed? Of liever meester Wouter ;)

Ik leg het eerst even uit, en dan de bijhorende theorie er onder als je veruidelijking wilt van begrippen enzo.

Om alles te verklaren gaan we verbinding van akkoord tot akkoord bekijken

*Je begint met C he, en dan ga je naar F.
-> C is de dominant van F. (V- I verbinding)
*Dan speel je D akkoord
-> D krijgt fctie van Tussen Dominant (= een akkoord dat normaal m7 is in uw diatonische reeks van de toonaard waarin je bent, maak je dominant 7) of zonder 7, wat normaal mineur is volgens je toonladder, wordt nu majeur
-> D7 is dominant van G.
Je speelt vervolgens G.
-> en we zitten nu in G toonaard (fa#)
* Dan weer hetzelfde: met E: normaal mineur, maken we majeur als dominant van A
Je speelt dus ook A.
* A is de dominant van D, en je speelt D
-> we zitten nu in D. D is dus Tonica(T) en we kunne van de T naar eender welke graad van de toonladder springen en dus ZEKER naar de dominant.
*je speelt A, dan D, wat een eenvoudige dominant-tonica verbinding is.


Op deze manier kan je erg lange melodieën maken door constant TussenDominanten te gebruiken, wat een eenvoudige manier is om te moduleren e.d.

Het is mssn leuk om schema's van popmuziek zelf te ontleden daarvoor is theorie mssn handig



korte theorie:

in een toonladder heeft elke noot (akkoord) een bepaalde plaats en ook een bepaalde functie.
De functie wordt aanzien als: naar welke noot/welk akkoord duwt/stuurt het gespeelde akkoord

toonladder C diatonisch: (geldt voor elke diatonische majeur toonladder)
(* diatonisch is enkel de noten gebruiken die voorkomen in de toonladder, dus bij do ist dit: akkoord opbouwen met enkel do, re, mi, fa, sol, la en si
bij sol (f# ind e voortekening): sol, la, si, do, re, mi, fa#
.....)

Cmaj7 - Dm7 - Em7 - Fmaj7 - G7 - Am7 - Bm7(b5)(ofwel: half diminished)

Imaj7 IIm7 IIIm7 IVmaj7 V7 VIm7 VII7(b5)

->
Imaj7 = Tonica (T)
IIm7 = Sub Dominant (SD)
IIIm7 = T (T)
IVmaj7 = SD (SD)
V7 = Dominant (D)
VIm7 = Sub Dominant (SD)
VIIm7(b5) = Dominant (D)

Aan de hand van WAT legt men de functies vast?

Alles heeftte maken met de noten die zich in eht akkoord bevinden.
*Cmaj7 is tonica: de toonaard, met de terts (bepaald mineur of majeur toonaard), kwint en de leidtoon
*G7 is het DOMINANT 7 akkoord: V graads akkoord bevatde leidtoon als terts , en klinkt alsof ver er niets anders kan gebeuren dat naar de tonica te bewegen
* Dm7, Fmaj7, = sub dominant, begen ook naar T maar niet zo sterk als D
* Am7: ook SD, maar kan ook als T fungeren (bevat namelijlk A C E is +/- gelijk aan C6)
* Em7: T fctie want bevat: E G B = Cmaj7 zonder C

in mineur is het anders:

I7 IIm7(b5) bIIImaj7 IVm7 Vm7 bVIImaj7 bVIImaj7

T SD T SD SD SD D


zoals je opmerkt is de 5e graad geen dominant meer, maar dit wordt opgelost door de b7 te verhogen naar 7.



bewegingen adh fcties:

*V - I = D - T
*II - V - I = SD - D - T
*III - VI - II - V - I = T - SD - SD - D - T


voila, tot zover de basis info.
In harmonie/theorie cursussen kan je wel nog vinden wleke functie best naar welk oplost enzo, en zelfs volledige schema's van welke verbindingen er allemaal mogelijk zijn.
 
:halleluja Hulde :halleluja

Dank voor jullie reacties. Dus, wat Yost de "modulatie" noemt waar ik niet van terugkeer is, zoals SultanSushi het omschrijft een tussen dominant. Zeg maar een subroutine zonder return instructie ?
Er blijft nog een modulatie "op stack" staan.
 
Niet echt, er vindt weldegelijk een modulatie plaats, maar dmv een TD.

Als je in C speelt:

Diatonische Reeks: C Dm Em F G Am Bm(b5) (geen kruisen/mollen in de voortekening)


als je nu het voogende speelt:

C - Am - G - A - D

Dan merk je dat er noten zijn (fa# en do#) die niet in C thuishoren, maar wel in een andere toonaard, nl. D (heeft fa# en do# in de voortekening).
Dus er wordt gemoduleerd: van C -> D, dit vanaf het ogenblik dat er de 2 kruisen in eht spel komen.

MAAR!! opgelet: een tussendominant kan dienen voor kleuring van het akkoordenschem, extra stuwing naar de dominant van de oorsprinkelijke toonaard...., als ook de aanleiding zijn voor een modulatie.

Het belangrijkste is dat je snapt wat die A er komt doen, en waarom het klinkt in de akkoorden reeks.

Als je ergens een akkoord in een schema ziet, dat normaal m7 moet zijn, maar nu dominant7 gemaakt is (V7), dan weet je onmiddelijk, dat is een tussendominant:

speel maar eens: C F Bb Eb Ab Db Gb B E A D G C (= kwartencirkel) dan heb je een constante opeenvolging van TD'en
 
Origineel geplaatst door renema
Zeg maar een subroutine zonder return instructie ?
Er blijft nog een modulatie "op stack" staan.

Haha ! nerd !! ;)
 
Back
Top