Kun je een Waveform omzetten naar FM waardes?

koekebakker

Olie op het vuur
Lid sinds
9 juni 2005
Berichten
2.634
Locatie
1 appartement
Een waveform omzetten naar osc waardes...

Dit kan vast wel, maar hoe? Zijn er computerprogramma's die uit een waveform (bijvoorbeeld) een saxofoon
een FM patch kunnen maken. Na wat rekenwerk moet de pc met 4 OSCjes toch een end komen (uiteraard ligt het
bij langena niet bij de werkelijkheid, maar het zou een leuke basis voor een sound kunnen zijn.
 
Ik zou zeggen...
Begin eens met een goed spectrum analyse programma.
Als je een beetje kan uitvinden waar de formanten liggen, dan kan je gaan knutselen...
Maar zoals six het al schreef: wat wil je ermee?

Wout
 
Re: Kun je een Waveform omzetten naar FM waardes?

Origineel geplaatst door koekebakker
Een waveform omzetten naar osc waardes...

Dit kan vast wel, maar hoe? Zijn er computerprogramma's die uit een waveform (bijvoorbeeld) een saxofoon
een FM patch kunnen maken. Na wat rekenwerk moet de pc met 4 OSCjes toch een end komen (uiteraard ligt het
bij langena niet bij de werkelijkheid, maar het zou een leuke basis voor een sound kunnen zijn.

Zulke computer programmas bestaan wel; maar tot nu toe (voor zover ik weet)
alleen in het wetenschappelijke en experimentele circuit. Het is ook behoorlijk complexe materie,
omdat FM bepaald geen lineair proces is.

Op de universiteit van Hannover hebben ze er wat jaren geleden aan gewerkt. Hier
vind je er nog wat meer info over:

http://www.tnt.uni-hannover.de/js/project/coding/audio/asac/aes_104fm.html

Ik denk dat zoals 6track en wout ook al aangaven,
zelf gaan experimenteren toch de makkelijkste weg is, zelfs bij FM :)
 
Dank voor de snelle reacties.

Afgezien van het feit dat ik flink wat denk, en me vaak dingen afvraag die
betrekking hebben op technische tekortkomingen van aparatuur en software,
is het volgende ook relevant.

Ik ben zeker niet te beroerd om zelf aan de knoppen te draaien, maar soms
hoor je in een geluid/wave een heerlijk geluidkarakter die je zelfs met veel
prutsen niet kan realiseren. Ten tweede ben ik niet zo van de samples.
Sampling en synths zijn in mijn opinie compleet andere vaardigheden en
hebben net zoveel met ellaar te maken als eieren met hout. Sampling ligt
me niet zo dus. Bovendien wil ik met een geluid alle kanten op kunnen en
daar is synthese weer ideaal voor. Flexibiliteit dus.

Het is wel leuk om te zien dat mensen er al mee bezig zijn.
Thanks voor de link DJB. Ik zie dat er nog meer boeiende projecten
op staan.

Note : Ik waag me nu op gevaarlijk grondgebied door dit te beweren, en
ik weet best dat je met samples kun je ook verschrikkelijk veel stunts
uithalen, maar mij lukt het niet. En ik heb ook niet de intentie om er aan te
beginnen.


Maar nu ik zo over nadenk terwijl ik dit typ... Is een vocoder niet zoiets? Je
pakt grote lompe blokken sample en gaat dat versynthen. Maar vocoders
kunnen dat geluid dat niet opslaan of converteren naar een patch!
- Zoals velen van jullie op dit forum roepen... "Of sla ik nu de plank geheel mis" :) -
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Note : Ik waag me nu op gevaarlijk grondgebied door dit te beweren, en
ik weet best dat je met samples kun je ook verschrikkelijk veel stunts
uithalen, maar mij lukt het niet. En ik heb ook niet de intentie om er aan te
beginnen.
met 4 complexe waveloops die je stacked en daar dan weer lfo's, env's etc over heen haald (dus de ouderwetse synthese) kun je hele bijzondere dingen construeren...

zo heb ik ooit eens een complete electronic drumkit gemaakt die slechts bestond uit 33 kb aan data...
 
Precies...

Precies...

Origineel geplaatst door 6 trak
met 4 complexe waveloops die je stacked en daar dan weer lfo's, env's etc over heen haald (dus de ouderwetse synthese) kun je hele bijzondere dingen construeren...

zo heb ik ooit eens een complete electronic drumkit gemaakt die slechts bestond uit 33 kb aan data...


Synthese is meer dan alleen FM. Sterker nog, de subtractieve synthese kwam zeker 10 jaar vóór FM op de gebruikersmarkt.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
... en hebben net zoveel met ellaar te maken als eieren met hout. ... "Of sla ik nu de plank geheel mis"

En raak je loeierhard dat eitje, dus die hebben wel met elkaar te maken :)
Een Vocoder is eigenlijk een filter.

Wout
 
resynthesis

resynthesis

Origineel geplaatst door koekebakker
Dank voor de snelle reacties.

Afgezien van het feit dat ik flink wat denk, en me vaak dingen afvraag die
betrekking hebben op technische tekortkomingen van aparatuur en software,
is het volgende ook relevant.

Ik ben zeker niet te beroerd om zelf aan de knoppen te draaien, maar soms
hoor je in een geluid/wave een heerlijk geluidkarakter die je zelfs met veel
prutsen niet kan realiseren. Ten tweede ben ik niet zo van de samples.
Sampling en synths zijn in mijn opinie compleet andere vaardigheden en
hebben net zoveel met ellaar te maken als eieren met hout. Sampling ligt
me niet zo dus. Bovendien wil ik met een geluid alle kanten op kunnen en
daar is synthese weer ideaal voor. Flexibiliteit dus.

Het is wel leuk om te zien dat mensen er al mee bezig zijn.
Thanks voor de link DJB. Ik zie dat er nog meer boeiende projecten
op staan.

Note : Ik waag me nu op gevaarlijk grondgebied door dit te beweren, en
ik weet best dat je met samples kun je ook verschrikkelijk veel stunts
uithalen, maar mij lukt het niet. En ik heb ook niet de intentie om er aan te
beginnen.


Maar nu ik zo over nadenk terwijl ik dit typ... Is een vocoder niet zoiets? Je
pakt grote lompe blokken sample en gaat dat versynthen. Maar vocoders
kunnen dat geluid dat niet opslaan of converteren naar een patch!
- Zoals velen van jullie op dit forum roepen... "Of sla ik nu de plank geheel mis" :) -


Volgens mij ben je vooral geinteresseerd in resynthesis. Dat is de algemene term voor het analyseren van een geluid en daar synthesizer parameters uit halen.

Er zijn een aantal synths die daar voorzieningen voor hadden. De Waldorf WAVE, de Hartmann Neuron bijvoorbeeld en nog een paar onvindbare en niet te betalen synths (ik heb ooit iets gelezen over een additieve synth met tig harmonischen waarvan de envelopes aan de hand van een sample beapald konden worden). Die werken geen van allen met FM, maar vertalen wel een geluid naar een beperkt aantal parameters, die dan weer de basis kunnen vormen voor compleet andere patches dan het oorspronkelijke geluid.

De meest betaalbare (hardware) synth waar je dat soort trucen op kunt uithalen is waarschijnlijk de Waldorf MicroWave serie (alle versies behalve de MicroWave 1 met oude software). Je kunt met zo'n synth via bijvoorbeeld Emagic Sounddiver een wav inlezen en die omzetten naar een wavetable. Er zijn ook losse stukjes software om dat mee te doen. Al zal je op die manier nooit perfect een instrument kunnen namaken, komt het karakter vaak best goed over. Daarna is het een kwestie van veel tweaken om er van te maken wat je fijn vindt.
 
Re: resynthesis

Re: resynthesis

Origineel geplaatst door Marijn
De meest betaalbare (hardware) synth waar je dat soort trucen op kunt uithalen is waarschijnlijk de Waldorf MicroWave serie (alle versies behalve de MicroWave 1 met oude software). Je kunt met zo'n synth via bijvoorbeeld Emagic Sounddiver een wav inlezen en die omzetten naar een wavetable. Er zijn ook losse stukjes software om dat mee te doen. Al zal je op die manier nooit perfect een instrument kunnen namaken, komt het karakter vaak best goed over.[/B]

Ja, ik heb ook een XT en wil dit binnenkort ook gaan doen.
Is het nodig om zelf begin- en endpoint v/e wav aan te geven om deze vervolgens naar een wavetable te converteren, of gebeurt dit automatisch?
 
Re: Re: resynthesis

Re: Re: resynthesis

Origineel geplaatst door sten
Is het nodig om zelf begin- en endpoint v/e wav aan te geven om deze vervolgens naar een wavetable te converteren, of gebeurt dit automatisch?

Ik heb het zelf alleen gedaan met waves die ik van te voren in een wave-editor op maat geknipt had. Je moet sowieso een beetje spelen met compressie, sample rate en bit depth voordat je een sample analyseert, voor de beste resultaten.
 
Re: resynthesis

Re: resynthesis

Origineel geplaatst door Marijn
Volgens mij ben je vooral geinteresseerd in resynthesis. Dat is de algemene term voor het analyseren van een geluid en daar synthesizer parameters uit halen.

Er zijn een aantal synths die daar voorzieningen voor hadden. De Waldorf WAVE, de Hartmann Neuron bijvoorbeeld en nog een paar onvindbare en niet te betalen synths (ik heb ooit iets gelezen over een additieve synth met tig harmonischen waarvan de envelopes aan de hand van een sample beapald konden worden). Die werken geen van allen met FM, maar vertalen wel een geluid naar een beperkt aantal parameters, die dan weer de basis kunnen vormen voor compleet andere patches dan het oorspronkelijke geluid.

De meest betaalbare (hardware) synth waar je dat soort trucen op kunt uithalen is waarschijnlijk de Waldorf MicroWave serie (alle versies behalve de MicroWave 1 met oude software). Je kunt met zo'n synth via bijvoorbeeld Emagic Sounddiver een wav inlezen en die omzetten naar een wavetable. Er zijn ook losse stukjes software om dat mee te doen. Al zal je op die manier nooit perfect een instrument kunnen namaken, komt het karakter vaak best goed over. Daarna is het een kwestie van veel tweaken om er van te maken wat je fijn vindt.

Kijk ook eens naar Disco DSP Vertigo 2.0 . Een softsynth voor iets van 150 euro die het (helaas) een stuk beter schijnt te doen dan hardware synths zoals de MicroWave en Kawai K5000 in combinatie met SoundDiver. Het grootste probleem is de klankontwikkeling over tijd, even 1 periode van een golfvorm resynthen is (schijnt) niet zo'n probleem te zijn, maar dan heb je nog lang geen sax. Ik heb overigens nog nooit een fatsoenlijke sax uit een S&S of andere synth gehoord
 
Re: Re: resynthesis

Re: Re: resynthesis

Origineel geplaatst door vinnieq
Het grootste probleem is de klankontwikkeling over tijd, even 1 periode van een golfvorm resynthen is (schijnt) niet zo'n probleem te zijn, maar dan heb je nog lang geen sax. Ik heb overigens nog nooit een fatsoenlijke sax uit een S&S of andere synth gehoord

Als je nog nooit een goede sax uit een synth hebt gehoord, moet je eens luisteren naar een Yamaha VL(1/7/70m) of Korg Z1, bespeeld met een wind controller. Dat komt een heel eind in de goede richting.

De manier van spelen is minstens zo belangrijk als de synth zelf, als het gaat om het nadoen van instrumenten. Het is nu eenmaal veel makkelijker om een synth te bespelen als een piano (of een andere synth) dan het is om een synth te bespelen als een sax.
 
Re: Re: Re: resynthesis

Re: Re: Re: resynthesis

Origineel geplaatst door Marijn
Als je nog nooit een goede sax uit een synth hebt gehoord, moet je eens luisteren naar een Yamaha VL(1/7/70m) of Korg Z1, bespeeld met een wind controller. Dat komt een heel eind in de goede richting.

De manier van spelen is minstens zo belangrijk als de synth zelf, als het gaat om het nadoen van instrumenten. Het is nu eenmaal veel makkelijker om een synth te bespelen als een piano (of een andere synth) dan het is om een synth te bespelen als een sax.

Probleem is dat ik zelf sax speel. Ik heb een Z1 en dat begint in de buurt te komen, met de Prophecy zelfs beter. Met m'n PLG-150VL nog beter. Maar toch: leuk om op de achtergrond in te vullen maar solo's blijven natuurlijk lullig klinken, hoe goed je de synth ook bespeelt.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een Vocoder is eigenlijk een filter.
Een vocoder is wel meer dan dat.
Heel veel filters plus een aantal vermenigvuldigers.

Of je moet het een convolutiefilter noemen.

Trouwens FM is pure additieve synthese en blijft nog maar de vraag of vocoding/resynthesis theoretisch gezien additief of subtractief is.

En om DJB aan te vullen. Volgens mij heb ik ooit wel eens een FM analyse programma in het wild gezien dat door een hobbyist was gemaakt. Maar dat is al eeuwen geleden. En of die nou voor de DX7 of SY77 was weet ik ff niet meer.
 
Back
Top