Hoe audio over USB in DAW zichtbaar maken zonder vervangen ASIO driver?

Ophidian

Ouwe rot
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Hoi,

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een Roland FA-08.
Toen ik hem kocht hoopte ik onder andere de audio over USB optie te gebruiken om hem rechtstreeks op te nemen in mijn DAW zonder verdere audio aansluitingen te gebruiken. Ik dacht: MIDI over USB van DAW -> FA-08, audio over USB van FA-08 -> DAW en klaar.
Helaas is dat tot nu toe nog niet echt gelukt. De FA-08 stuurt wel audio over USB maar om het binnen te krijgen moet ik de FA-08 zich als geluidskaart laten gedragen, dwz. de ASIO driver van Roland gebruiken en alleen de in en uit van het keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk niet wat ik wil! Ik wil gewoon de ASIO van mijn geluidskaart (Echo Audiofire 12) gebruiken en de FA-08 gewoon parallel daar aan als input optie kunnen selecteren. Ik weet dat dit technisch mogelijk is (in theorie), want dat is hoe andere apparaten met audio over USB wél kunnen werken (bijv. de Access Virus TI versies). Ik verwachtte dat de FA-08 op dezelfde manier op te nemen zou zijn.
Het is me wel gelukt om het soort van aan de praat te krijgen met behulp van ASIO4ALL. Daarmee kan ik de FA-08 als input selecteren en (bijv.) kanalen 1&2 van mijn geluidskaart als output. Helaas zit ik dan vast aan alleen deze setting, en kan ik alle andere ins en outs van m'n geluidskaart niet meer gebruiken. Bovendien moet ik dan de DirectSound driver gebruiken ipv ASIO.
Wie kan mij helpen? INTEGRA-7 of Access Virus TI gebruikers misschien?
Bij voorbaat dank.

Edit: Het is nu wel gelukt met ASIO4ALL in ASIO modus, maar het is nog steeds niet wat ik het liefste heb en de driver lijkt ook af en toe te crashen. Liever gewoon m'n soundcard drivers.
 
Laatst gewijzigd:
Edit: Het is nu wel gelukt met ASIO4ALL in ASIO modus, maar het is nog steeds niet wat ik het liefste heb en de driver lijkt ook af en toe te crashen. Liever gewoon m'n soundcard drivers.
Dat is de enige optie, vrees ik. De reden waarom ik nooit een ingebouwde audio interface in een synth zal gebruiken.
Er is ook nog deze: http://www.steinberg.net/forums/viewtopic.php?f=34&t=48 maar daar kan ik weinig over vertellen - nog nooit uitgeprobeerd.
Ik zou gewoon de 1/4" audio outputs gebruiken... ;)
 
Bedankt voor de link, ik ga toch die van Steinberg even proberen dan.
Zou toch een tikje teleurstellend zijn als ik toch weer digitaal - analoog - digitaal moet doen.
Ik ben overigens dan erg benieuwd hoe ze dat bij Access gefixt hebben...

Wederom edit: Volgens mij kun je met die utility van Steinberg juist meerdere apps met één ASIO laten werken ipv één app met meerdere ASIOs.
 
Bedankt voor de link, ik ga toch die van Steinberg even proberen dan.
Zou toch een tikje teleurstellend zijn als ik toch weer digitaal - analoog - digitaal moet doen.
Ik ben overigens dan erg benieuwd hoe ze dat bij Access gefixt hebben...
Het zou me niet verbazen dat in die FA, en bij de andere synths met audio over usb, gewoon een 'extra' audio interface is ingebouwd. En dat die dus ook gewoon D>A>D doet, maar dan intern.
Dat het dus niet volledig digitaal blijft zoals bij SPDIF, maar dat men gewoon de steeds groter wordende ITB-markt wil aanspreken. Mensen die geen externe mixers of uitgebreide audio interfaces of kabels willen, maar hardware synths die gewoon (lijken) te werken zoals plugins.
Maar ik kan helemaal mis zijn natuurlijk. :) Staat er iets over in de documentatie?
Ik weet niet of dat bij de Virus TI hetzelfde is...
 
ASIO4all werkt niet echt lekker voor het samenvoegen van Asio devices, verder ondersteunen windows daws maar één device tegelijkertijd

Wat access is wéér een aandere manier die leveren naast een asio geluid driver ook een eigen plugin voor directe communicatie, ROLAND heeft deze plugin niet, dus wat hij wil kan op de PC Niet, het is OF OF
 
Wat doet die multiclient ASIO driver van Steinberg dan ? Of werkt deze ook voor geen meter ?
 
Heeft Ralphie enig idee wie die Karl Steinberg is die de asiomulti heeft geschreven?

Bovendien moet ik opmerken dat Windows DAWs maar 1 DRIVER ondersteunen. Bij bijvoorbeeld m-audio en Motu ondersteund de driver meer dan 1 DEVICE, waarbij het device dan wel van dezelfde fabrikant afkomstig moet zijn.
 
Ja lijkt me duidelijk toch? Maar multiclient is voor meerdere clients (bijv wavelab en cubase) zodat je niet de een hoeft af te sluiten om de ander te openen. En ja, je hebt gelijk, ik bdoelde één driver, maar binnen die driver kunnen soms (zoals bij bijv rme) meerdere devices van dezelfde fabrikant worden aangestuurd
 
Hammer van Peter Tools.
Ik heb alleen de demo geprobeerd, maar voor zover ik daaruit kan opmaken slechts 2 inputs via rewire.
Maar... werkt wel degelijk!!
Is bedoeld voor Reason, maar werkt met bijv. Live net zo goed. Enige is dat de rewire inputs "rebirth" heten, maar dat maakt verder niets uit.
Is volgens mij de enige(!) manier om 2 verschillende asio drivers tegelijk te gebruiken.
Ik heb het heel wat gegoogled, maar kan echt niets vergelijkbaars vinden. Iemand anders misschien? Bij voorkeur met 8 inputs (of meer).
hammer.jpg
 
Bedankt voor de tip, maar in mijn DAWs kan ik geen link met die Hammer maken, dus ik krijg het helaas niet aan de praat.

Het brengt me wel op een idee hoe het allemaal opgelost kan worden: Wat ik zou kunnen gebruiken is een VST-plugin die zich als mini ASIO-host gedraagt. Die zou dan niks anders doen dan de binnenkomende ASIO audio op een andere ASIO dan mijn DAW doorsturen als VST output. Klaar! Ik heb even snel online gezocht en heb gezien dat zulke tools bestaan, dus misschien is een oplossing in zicht. Voorlopig zijn die dat ik vind jammer genoeg wat verouderd en crashen ze de boel, maar er is in ieder geval hoop.
 
Ik neem aan dat je DAW geen Rewire ondersteund?

Anders:
Eerst Hammer opstarten, dus voordat je je DAW opstart, anders doet ie het niet.
In Hammer, tabje 'audio' de ASIO driver van 2e interface kiezen. Komt een groen vinkje te staan. Als je 2e interface meer dan 2 kanalen heeft, kun je bij knop 'channels' kiezen welke naar waar moeten (helaas slechts 2 kanalen mogelijk).
Dan DAW opstarten.
Binnen DAW bij Rewire input voor 'Rebirth audio' kiezen (als je die nog niet ziet, eerst volgende stap doen, moet ook lukken volgens mij).
In Hammer, tabje 'Rewire' op connect drukken, weer groen vinkje.

Die VST interfaced ASIO host heb ik ook geprobeerd, maar die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Verder ook geen info over te vinden.

Wat me wel lukt is een tweede vst host draaien met de ASIO driver van de 2e interface, en in de DAW en 2e host Stream Boy, Wormhole of iets dergelijks draaien, om audio heen en weer te streamen. Werkt wel, maar met een latency van heb ik jou daar, dus niet bruikbaar.

Misschien is er zoiets in Max MSP te maken, dus ASIO in naar Rewire uit, maar Max heb ik niet, dus geen idee.
 
Hammer van Peter Tools.
Ik heb alleen de demo geprobeerd, maar voor zover ik daaruit kan opmaken slechts 2 inputs via rewire.
Maar... werkt wel degelijk!!
Is bedoeld voor Reason, maar werkt met bijv. Live net zo goed. Enige is dat de rewire inputs "rebirth" heten, maar dat maakt verder niets uit.
Is volgens mij de enige(!) manier om 2 verschillende asio drivers tegelijk te gebruiken.
Ik heb het heel wat gegoogled, maar kan echt niets vergelijkbaars vinden. Iemand anders misschien? Bij voorkeur met 8 inputs (of meer).
Bekijk bijlage 95680

Met ReWire maakt de client gebruik van de driver(instellingen) van de host. Dus je gebruikt maar 1 driver. Je kunt met ReWire wel meerdere applicaties gelijktijdig runnen, maar dan kan er maar 1 de host zijn, en de anderen clients. Alle applicaties die je onder de host wilt draaien, moeten dus wel als client (kunnen) werken. Bij de client wordt het hele ASIO deel 'disabled' als hij onder de host draait. Stelregel is: eerst host opstarten, dan ReWire inschakelen, dan client inschakelen.
Deze ReWire functionaliteit bestaat trouwens al een jaar of 8-10. En de verbindingen zijn niet maar beperkt tot 2. In Cubase bv kun je Reason wel met 20 (of meer!) kanalen binnen laten komen als je dat wilt.
 
Laatst gewijzigd:
neuro begrijpt nog steeds het Multi client concept niet, Multi slaat hier op meerdere applicaties, niet meerdere devices
die link is nog uit het Cubase 5 tijdperk, de technologie zit al jaren standaard in Cubase.

ASIO4ALL is de enige manier op de PC en dat is een directsound wrapper, met dus ook directsound performance en dus niet werkbaar.
 
Met ReWire maakt de client gebruik van de driver(instellingen) van de host. Dus je gebruikt maar 1 driver. Je kunt met ReWire wel meerdere applicaties gelijktijdig runnen, maar dan kan er maar 1 de host zijn, en de anderen clients. Alle applicaties die je onder de host wilt draaien, moeten dus wel als client (kunnen) werken.
met de bijbehorende latency....... maar goed we dwalen af.

resumé: Onder Windows, is device aggregation tussen diverse devices van diverse fabrikanten NIET MOGELIJK onder het ASIO protocol
ASIO4ALL is een wrapper en presteert niet als een native driver

de enige uitzonderingen zijn fabrikanten die meerdere instances van hun eigen devices ondersteunen, zoals Steinberg met z'n MR8xx reeks (tot 3 units) en RME met z'n HDSP units (tot 3 units) cross vendor is het NIET mogelijk.
het posten van antieke tools heeft dan ook geen enkel nut.
 
Met ReWire maakt de client gebruik van de driver(instellingen) van de host. Dus je gebruikt maar 1 driver. Je kunt met ReWire wel meerdere applicaties gelijktijdig runnen, maar dan kan er maar 1 de host zijn, en de anderen clients. Alle applicaties die je onder de host wilt draaien, moeten dus wel als client (kunnen) werken. Bij de client wordt het hele ASIO deel 'disabled' als hij onder de host draait. Stelregel is: eerst host opstarten, dan ReWire inschakelen, dan client inschakelen.
Deze ReWire functionaliteit bestaat trouwens al een jaar of 8-10. En de verbindingen zijn niet maar beperkt tot 2. In Cubase bv kun je Reason wel met 20 (of meer!) kanalen binnen laten komen als je dat wilt.


Toch is Hammer hierop een uitzondering. Probeer het maar, het werkt, echt. Daarmee is het ook het enige programma dat dit kunstje flikt. Bij alle andere clients is het of alleen Rewire of alleen ASIO in/uit (als Rewire slave/client dan natuurlijk). Hammer geeft "ASIO in" aan "Rewire uit" door, als slave/client onder je DAW.
 
Hoi,

Toen ik hem kocht hoopte ik onder andere de audio over USB optie te gebruiken om hem rechtstreeks op te nemen in mijn DAW zonder verdere audio aansluitingen te gebruiken. Ik dacht: MIDI over USB van DAW -> FA-08, audio over USB van FA-08 -> DAW en klaar.
Helaas is dat tot nu toe nog niet echt gelukt. De FA-08 stuurt wel audio over USB maar om het binnen te krijgen moet ik de FA-08 zich als geluidskaart laten gedragen, dwz. de ASIO driver van Roland gebruiken en alleen de in en uit van het keyboard gebruiken. Dat is natuurlijk niet wat ik wil! Ik wil gewoon de ASIO van mijn geluidskaart (Echo Audiofire 12) gebruiken en de FA-08 gewoon parallel daar aan als input optie kunnen selecteren. Ik weet dat dit technisch mogelijk is (in theorie), want dat is hoe andere apparaten met audio over USB wél kunnen werken (bijv. de Access Virus TI versies). Ik verwachtte dat de FA-08 op dezelfde manier op te nemen zou zijn.
Edit: Het is nu wel gelukt met ASIO4ALL in ASIO modus, maar het is nog steeds niet wat ik het liefste heb en de driver lijkt ook af en toe te crashen. Liever gewoon m'n soundcard drivers.

Even terug naar de kern.
Waarom wil je dit eigenlijk?
Wat is nu het probleem? Dat je kabels nodig hebt om de FA-08 aan de AudioFire aan te sluiten? That's it?
Ik begrijp het probleem niet.

En maak je geen illusies. Andere merken kunnen dit ook niet. Je hebt het bv over een Virus.... dat maakt niets uit, daar kan ook niet mee wat jij wilt. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat die het wel zou kunnen, maar dat is echt niet zo. In een DAW kun je gewoon maar 1 ASIO drivergelijktijdig selecteren, that's it.
 
de enige uitzonderingen zijn fabrikanten die meerdere instances van hun eigen devices ondersteunen, zoals Steinberg met z'n MR8xx reeks (tot 3 units) en RME met z'n HDSP units (tot 3 units) cross vendor is het NIET mogelijk.
het posten van antieke tools heeft dan ook geen enkel nut.
En MOTU. :)
Ik snap dan ook niet waarom iedereen (met een PC) zo possitief is over die nieuw iConnectMIDI apparaten. Ze hebben geen inputs of outputs, dus je moet ze wel met ASIO4ALL gebruiken om iPad audio te streamen.
 
Back
Top