Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je kunt trouwens nog discussieren of het eerste accoord een Fmaj7 is, of een Dmi7. Imho is het gewoon een Dm tonaliteit, en wordt er een inversie gespeeld. Maar dat gaat denk ik te ver voor de topicstarter.
Zoals gezegd, je kunt er over discussieren. De noten die gespeeld worden zijn inderdaad Fmaj7, maar dat wil nog niet zeggen dat het een Fmaj7 accoord is. Mijn oren zeggen me Dm. Een schema opschrijven doe ik trouwens ook mijn gehoor, geholpen door mijn muziektheoretische kennis. Ik vind het bijvoorbeeld nogal belangrijk als ik een partij lees dat er een verschil is tussen een Ami7 en een C6, ondanks dat deze uit dezelfde noten bestaan. Dus alleen de noten omschrijven naar een accoordsysmbool is soms niet voldoende.
Dat er een standaardinversie wordt gespeeld maakt het niet anders. Luister ook naar wat de gitaar speelt, en de andere synth-lijntjes. Bij een Fmaj7 zouden er andere dingen gespeeld worden. Gitaar blijft liggen op een D, niet echt logisch bij een Fmaj7, een hoge synth speelt een A, niet logisch bij een Emi. Ik hoor geen enkele nadruk op de F maar wel op de D tonaliteit. Vandaar dus mijn keuze voor D. En nogmaals, ik zeg niet dat je ongelijk hebt.
Zoals gezegd, je kunt er over discussieren. De noten die gespeeld worden zijn inderdaad Fmaj7, maar dat wil nog niet zeggen dat het een Fmaj7 accoord is. Mijn oren zeggen me Dm. Een schema opschrijven doe ik trouwens ook mijn gehoor, geholpen door mijn muziektheoretische kennis. Ik vind het bijvoorbeeld nogal belangrijk als ik een partij lees dat er een verschil is tussen een Ami7 en een C6, ondanks dat deze uit dezelfde noten bestaan. Dus alleen de noten omschrijven naar een accoordsysmbool is soms niet voldoende.
Dat er een standaardinversie wordt gespeeld maakt het niet anders. Luister ook naar wat de gitaar speelt, en de andere synth-lijntjes. Bij een Fmaj7 zouden er andere dingen gespeeld worden. Gitaar blijft liggen op een D, niet echt logisch bij een Fmaj7, een hoge synth speelt een A, niet logisch bij een Emi. Ik hoor geen enkele nadruk op de F maar wel op de D tonaliteit. Vandaar dus mijn keuze voor D. En nogmaals, ik zeg niet dat je ongelijk hebt.
Die begrijp ik niet helemaal, is toch IV-III-II ? Of bedoel je het nut van de cadens ? (het lost niet op, maar brengt ook geen spanning)Daarnaast is vanuit de functionele harmonieleer de Faj7-Em7-Dm7 cadens moeilijk uit te leggen.
Wat het is, die Fmaj7-Em7-Dm7 reeks is te verklaren adhv diatoniek.. en C is dan inderdaad de I waarvanuit ze zijn herleidt.Ik neem trouwens even aan dat je dacht dat het nummer in C stond
Een Dm verklaren in D-mineur toonladder is me duidelijk
Wat het is, die Fmaj7-Em7-Dm7 reeks is te verklaren adhv diatoniek.. en C is dan inderdaad de I waarvanuit ze zijn herleidt.
Maar als je me vraagt in welke toonsoort een nummer staat, en het gehele nummer balanceerd om de D-mineur heen (als het nr er telkens mee begint in het couplet bijv) dan zal ik ook geneigt zijn te zeggen dat het nummer in D-mineur staat ; dat zet je dan bovenaan de bladmuziek..
Maar, ik denk dat we soms toongeslacht, toonsoort en toonaard beetje door elkaar halen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort)
Op zich wel een goed punt ja, moet zeggen, maak mezelf er ook weleens schuldig aan hoor om bij bepaalde akkoorden eerder een 'add' te doen (of sus) omdat ik die vaak gewoon mooier vind.. rijker van klank. Maar dat is dan meer om verveling bij mezelf tegen te gaan, dan at random (pff voor de 5e keer een simpele open F, een Fadd2 dan maar) Met voicings kan je ook een hoop bereiken, als je toch wilt varieren tegen de verveling, zonder toe te voegen.Ik heb zelf een hekel aan muzikanten die mijn schema's interpreteren en random op basis van hun theoretische scholing en 'muzikaliteit' maar toevoegingen bij verzinnen ZONDER HUN OREN TE GEBRUIKEN that is. Dat laatste is wel van belang.