Wat nodig voor een (dj) live act?

Voor mij is LIVE, als Marcus kei hard "more cowbel" roept, ik m'n sequence stop, de 808 op pattern edit zet, weer op start druk en de cowbel erbij prop.

Ableton is voor mij niet live. Maar ja, een 808 loopt ook, een 909 ook, in feite is het dus wel hetzelfde, maar het middel is anders.

ja, dat is het probleem met de term live, het is mega subjectief :D

Ik zie het verschil niet als ik een 303 pattern via push inprogrammeer in een clip in ableton of dat ik dat zou doen in de step sequencer van een tb303.

Beide spelen 'live' hun pattern af, waarom zou een muzikant die het midi patroontje via de stepsequencer van een 303 afspeelt en aan een cutoff knopje draait dan wel live spelen en de muzikant die op een ableton push het midi patroontje activeert via een pad en aan de cutoff knop draait op de push dan ineens niet live performen?

Daar zit eigenlijk geen verschil in, het enige dat beide muzikanten doen is een patroontje starten en aan een knopje draaien. Hoe live is dat dan :D
 
Vroeger dacht ik dat mensen al de geluiden maakten. Toen ontdekte ik filter automatisatie en arpegiators en dacht ik 'bah was een gefoefel - zo kan ik 't ook'
Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Eigenlijk is dat al een soort van 'programma' dat je laat lopen en dat je werk uit handen neemt. Net zoals warpen, sync beat toestanden
Het geeft de handen vrij om iets anders te doen. Spijtig genoeg steken de dj's die poten dan domweg in de lucht om de *'grave' uit te hangen *(voor Nl'ers : de hippe)
Ik hekel dj's met hun handjes in de lucht. Die verspelen kostbare tijd waarmee ze iets anders konden doen dat ik hoor ipv zie.
 
Vroeger dacht ik dat mensen al de geluiden maakten. Toen ontdekte ik filter automatisatie en arpegiators en dacht ik 'bah was een gefoefel - zo kan ik 't ook'
Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Eigenlijk is dat al een soort van 'programma' dat je laat lopen en dat je werk uit handen neemt. Net zoals warpen, sync beat toestanden
Het geeft de handen vrij om iets anders te doen. Spijtig genoeg steken de dj's die poten dan domweg in de lucht om de *'grave' uit te hangen *(voor Nl'ers : de hippe)
Ik hekel dj's met hun handjes in de lucht. Die verspelen kostbare tijd waarmee ze iets anders konden doen dat ik hoor ipv zie.

Nah, daaar zit nou net de grap. Als je met Ableton werkt, of met vier sporen Traktor, dan heb je dus tijd over om andere dingen te doen. Met Ableton gebruik je daardoor veel meer lagen en bij Traktor ook. Sommige dingen loop je kort, andere lang. Of je hangt Ableton en Traktor aan elkaar, Speedy J of Chris Liebing stijl zeg maar. Wat mensen horen is BOEM BOEM BOEM en dingen, wat je ziet als je er achter staat is 8 sporen met geluiden. Dat is dus kei monotoom, maar als je daarmee aan de slag gaat gebeuren er wel hele toffe dingen. Voor het publiek staat er een knakker te knikkebollen achter z'n laptops, wat ze niet zien is dat ie bezig is met van alles.

Dit kan ook met twee Akai samplers, maar ja, das een stuk minder bewerkelijk dan Ableton of Traktor op het podium. De GUI is niet zo heel fijn voor live.

En tjah, als iemand wil draaien met zijn handjes in de lucht, en het publiek vind dat gaaf (volgens mij let daar zo'n 99% van het publiek niet op wat een DJ doet) dan is dat toch mooi..?
 
Laat eens wat van je horen....ben erg benieuwd.

Als het over mij gaat (wat ik eigenlijk niet denk) - ik ben continu bezig met vinyl te que-en en beatmatchen. Dat duurt bij midi sync dj's 1 seconde. 2 kliks. Load en sync duwen. Been there, bored by that.
Verder stel ik maar weinig voor en bovendien kan je je vrije tijd beter vestigen in mensen die iets meester zijn, dan mensen die zich en anderen vermaken, maar vooral zichzelf, zoals ik doe. :D
 
Als het over mij gaat (wat ik eigenlijk niet denk) - ik ben continu bezig met vinyl te que-en en beatmatchen. Dat duurt bij midi sync dj's 1 seconde. 2 kliks. Load en sync duwen. Been there, bored by that.
dat is inderdaad wel het grote verschil met de vroegere generatie dj's. Die draaiden een plaatje van 4 minuten, waren 2 minuten bezig om de volgende plaat uit te zoeken in in sync te krijgen om die dan in een paar seconden zo foutloos mogelijk door te mixen om aan het eind van de volgende plaat weer datzelfde truukje te herhalen.

De nieuwe generatie dj's hoeft dat niet meer te doen, die kan zich concentreren op hele andere zaken, laten we eerlijk zijn, het beatmatchen van vroeger is ook niet veel meer dan proberen de pitch fader op de juiste positie te krijgen op tijd voor het einde van de plaat en aan een eq knopje draaien. Waarom zou je dat de techniek niet laten doen zodat je zelf tijd krijgt om het wat interessanter te maken (ook voor jezelf) door je te concentreren op het combineren van tracks om zo nieuwe mixen te krijgen en het verrassend te maken voor je toehoorders. Dat is zoals raphie al zei: het nieuwe dj-en.

Techniek is er om je te helpen overigens het is geen doel op zich. Ik krijg heel vaak te horen van dat het allemaal zo simpel is, dan is mijn standaard antwoord, doe het maar even dan en dan stap ik erachter weg en zet de persoon erachter die denkt dat het zo simpel is. Dat is het namelijk helemaal niet :D

Zelfs als je de truukjes eenmaal geleerd hebt (want praktisch alles wat iemand doet zijn truukjes die iemand geleerd heeft) dan heb je daar nog steeds weinig aan, het gaat erom wat je met je kennis van die programma's of hardware doet, geef 10 ervaren muzikanten ableton een vocal en 3 synthesizers en je zult 10 verschillende type interpretaties krijgen van de track die ze maken. Daar zit het grote verschil, wie weet voor zijn doelgroep het zo verfrissend te maken dat je opvalt, dat lukt maar heel weinig mensen.

Hetzelfde geldt naar mijn mening voor dj-en. Ik vind het dodelijk saai om 10 nummers achter elkaar te horen waarbij alleen het begin en einde in sync met elkaar gemixt zijn en de nummers bijna compleet te horen zijn. Ik zie het verschil niet zo met een verzamel cd met die nummers op dat moment. Maar als er een nieuwe stijl dj mee aan de gang gaat die er allemaal spannende dingen doet die mij aanspreken dan denk ik, ja, zo kan het ook :D

Maar goed, zoals met alles, in muziekland is niets fout, het gaat erom wat je zelf leuk vindt en waar je zelf plezier uit haalt.
 
Iedere onverlaat kan muziek laten horen. Er zijn er weinig die er ook nog iets iets spannends van weten te maken...
 
ha hier zit een andere discussie tegenover die net facebook heeft gehaald over een gote dj die zegt dat dj-en dood is. Het gaat 'm niet meer om de muziek op zich, maar om de mashup en de fx enz. Iedereen speelt dezelfde muziek. Dj's spelen setje van uur of 2 en de volgende speelt bij wijze van spreken deels dezelfde platen. Mogelijk per toeval...
De nummers zijn allemaal zo saai dat ze kort gespeeld, geremixed on the fly enz moeten worden. Je kan geen nummer meer 4 minuten spelen omdat de muziek geen 4 minuten meer kan boeien. Dat ligt volgens die DJ aan de muziek.
Itunes heeft ook van de luisteraars zappers gemaakt die enkel nog flarden van albums kopen en daar dan weer flarden van luisteren. In de 70's en 80's luisterden mensen wekenlang naar één cassette in de auto.
Ik begrijp dat mashups fijn zijn maar na 1 a 2u is mijn brein tot pulp gespeeld (mijn mening).
En na 2 many dj's draaien was al sinds hun begin een onmogelijke zaak, net zoals na dubstep spelen een hel is, niks kan nog boeien na dubstep dat geen dubstep is. Alles klinkt flauw dan. (mijn mening)
Ik hou van Bobby Ewing zijn manier van draaien, speciale vergeten nummers, originele vergeten nummers die nu gesampled tophits zijn, en elke 3 nummers een nieuw genre. ook eens iets recent, ook eens een fx erin, maar de muziek is wat ie je wil meegeven, niet de trucjes die hij ermee uitvreet.
Bobby E staat met zijn neus op zijn decks te draaien. Op zoek naar een volgend nummer. Vaak omdat er geen set voorbereidt is tot in de puntjes. En net dat is zo fijn om te doen. Want mogelijk (mijn ervaring) maakt je volgende plaat wel een nieuwe wending aan de dansvloer die je nooit had verwacht waaruit je een nieuw genre kan aansnijden dat anders in de platenbak had blijven zitten rusten. Geen tijd om minuten handjes te showen. Dat is voor mij boeiend. Niet de zoveelste set op tommorowland handjes in de lucht sync met het vuurwerk. Daar heb ik geen respect voor. Maar, ik ben een dj, en duizenden rondom mij, op zo'n festival, niet en inderdaad, die letten daar niet op zoals ik.
Die zijn aan 't facebooken of in een roes :z
 
Wat men tegenwoordig als "live" bestempeld kan in principe allemaal bestaan uit voorgebakken MIDI- en audioloops plus effecten waarvan de grenzen reeds zijn opgezocht. Het overgrote deel van de artiesten/dj's met bijvoorbeeld samplers en/of DAW's werkt op deze manier. Vooraf word een heel template in elkaar geknutseld met de complete compositie en op bepaalde punten kunnen ze kiezen uit meerdere loops i.p.v. de standaardovergang. Sommigen sluiten de boel met MIDI aan op videoschermen en/of een lichtshow. Het "live setje" van vandaag in Amsterdam doen ze morgen nog een keertje over aan de andere kant van de wereld. Oké, het vereist nog énige inspanning, maar als je deze constructie vooraf goed configureert dan kan het alleen nog mis gaan als de stroom uitvalt.

Ik heb sowieso nooit toegevoegde waarde ervaren uit het bestaan van dj's die "plaatjes komen draaien" (en meer verdienen dan de makers van alle tracks in de mix bij elkaar). Ik krijg er bijna het Hennie Huisman gevoel bij en het overgrote deel van mixsets klinkt voor mij als boerenkool met slagroom. Artiesten die hun studiomateriaal een andere draai komen geven met loops in shuffle-mode en kekke effectjes ben ik ook niet kapot van. Ga dan lekker in de studio een nieuwe track maken i.p.v. nutteloze herhaling die je ook kunt laten uitvoeren door een CPU. Met de juiste loops en algoritmes staan alle dj's en loopjes-artiesten binnen nu en enkele jaren op straat.

Het moet vooral veilig en binnen de lijntjes. Echt live spelen doen er daardoor helaas te weinig. We kunnen natuurlijk niet allemaal Vangelis zijn, maar wel een poging wagen en al dan niet glorieus ten onder gaan. :okdan:
 
Die DJ's blijven wel hoor. Er zijn meer mensen op de wereld, en het overgrote deel heeft geen weet van wat er afspeelt achter dat scherm of draaitafel. Die meneer willen ze blijven zien, want Ben Klock is een knappe man. Anders kan men ook wel een bandje aan zetten, daar betaalt niemand geld voor. En ja, ze verdienen veel geld. Mag ook wel als je na je 45e niet meer interessant bent en kei doof ook nog. Wat is dan veel verdienen.... ik zie m'n gezin elke dag, ben niet doof, woon niet op vliegvelden en hotels.

Mijn laatste keer live was niet foutloos. Das ook best lastig met 16 kanalen + FX. Ik heb er zelfs liever 24... maar live, echt live? Het zijn van te voren gemaakte loopjes in een Korg, 808 en nog wat. Op 105dBA hoor ik geen harmonie meer hoor. Dan is een sequence inspelen in je JX3P godsonmogelijk (vooral als je ook nog bier lust)

Een band doet hetzelfde. Komt binnen, schud je hand. Spullen opbouwen, soundchecken, eten, spelen, busje weer in en gaan. Niet zo van "O hey, laten we iets totaal anders doen vanavond!" Met bijpassende lichtshow enzo, geluidsman die op hetzelfde momentje de delay open draait... natuurlijk is alles net even anders, dat is met live gaan met hardware ook. Mensen mogen ook foutjes maken, dat houd de luisteraar scherp.
 
Back
Top