Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat VOCALS omhoog gepitcht worden en worden in gezet als een LEAD.
Soms kun je dit al gewoon door slechts een stukje "ooh" of "aah" te samplen.
Zie
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1286682#post1286682 voor plaatjes
en
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=151909 voor de mp3tjes
Hoe Kan ik van NOOT veranderen zonder dat hij, wanneer hoger korter word of wanneer lager ,langer word?
Daar zijn verschillende manieren voor, maar helaas ook verschillende beschrijvingen, en het ligt er aan wie je vraagt.
Het eerste: een sample kun je in die zin vergelijken met vinyl of tape. Als je de draaisnelheid omhoog gooit van 33 naar 45 rpm (vinyl) of van 7.5 naar 15 ips (tape) gaat het geluid in toonhoogte ook omhoog. Waarom? Omdat de periode van de golfvormen kleiner wordt; dezelfde heen-en-weer-beweging moet in een korter stuk tijd gemaakt worden, en toonhoogte (frequentie) is 1 gedeeld door de periode (de tijd die een golf nodig heeft om omhoog en omlaag te gaan. Kortere periode = hogere frequentie.
Het hele "gebruik een vocaal en speel er een melodie mee" kan met dit gedaan worden. Als je het hebt over "iemand zingt en de maat erna wordt er hetzelfde gezongen op hetzelfde tempo", dan heb je iets anders nodig.
Standaard is het dus zo dat een hogere toets (meer naar rechts) op het toetsenbord er voor zorgt dat een sample sneller wordt afgespeeld.
Het proces waarbij je een sample "uitrekt" zodat 'ie op hetzelfde tempo afspeelt op een hogere toonhoogte wordt op samplers
timestretching genoemd. Dit kon je al vinden op enkele oudere samplers (Akai S950).
Het algoritme wat dit in het begin deed was vrij primitief, maar gaandeweg werd het verfijnd. In sommige gevallen kon je de sampler wat helpen - was het te timestretchen materiaal percussie, was het een enkele stem (monofoon), was het een koor? Dat zorgde ervoor dat het resultaat beter klonk, want bij percussie kun je gewoon zoeken naar elk los drumgeluid en er gewoon stilte tussen zetten.
Eventide had in 1974 de H910 Harmonizer. Dit is de reden dat sommige mensen het niet timestretch noemen maar
pitchshifting. Je kon hier een noot in spelen en vervolgens maakte het apparaat een kopie er bij - bijvoorbeeld een oktaaf omhoog of omlaag. Dit was realtime, maar had wel beperkingen; als je naar de demo's van deze dingen luistert hoor je dat ze vrij gruizig zijn.
Ik heb zelf geen FL studio, maar je hebt dit ding nodig:
https://www.image-line.com/support/FLHelp/html/plugins/editortool_stretch.htm
Wil je echte ouderwetse vocale effecten zoals in jungle of drum 'n bass, dan kun je beter dit gebruiken:
http://the-akaizer-project.blogspot.nl
Je kunt het tempo dan bijvoorbeeld 2 keer zo hoogzetten en de sample dan een oktaaf lager laten afspelen.
De gratis wave-editor Audacity kan dit overigens ook: zie
https://manual.audacityteam.org/man/change_pitch.html
Je kunt dan gewoon een kopie van je sample maken die je wil gebruiken, 'm in Audacity openen, pitch change z'n werk laten doen en dan opslaan onder een andere naam.