de ultieme software studio

Tlijkt me cool als we een lijst maken hoe we de beste software-matige geluidsstudio krijgen. hierbij gaat het erover dat je een lijst maakt met:
-sequencer
-vst instruments
-vst en direct x plug ins
-andere programma's zoals softsynth's

Bericht door een moderator:
Deze thread is in oktober 2001 gestart met het bovenstaande als uitgangspunt. Dit is dus geen analoog vs digitaal discussie. Reageer ontopic!
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Deze thread is in oktober 2001 gestart met het bovenstaande als uitgangspunt. Dit is dus geen analoog vs digitaal discussie. Reageer ontopic!

De titel is de 'ultieme' software studio, is het zo ernstig dat er wat referentie punten worden aangehaald om dan een goed uitgangspunt te hebben voor het ultieme niveau van de software studio! Of is het allemaal echt zo soft!
 
Ja inderdaad. Bij hardware is het overduidelijk wat de ultieme studio is:D Lijstje maken daarvoor is makkelijk.
Je moet een uitgangspunt hebben om te vergelijken. Ga je daar aan voorbij, dan worden al die jaren van ervaring m.b.t. het zo ideaal mogelijk opnemen, mixen en masteren van geluid teniet gedaan. Of zie ik dat verkeerd?
Die software compressor was er toch echt niet geweest, wanneer de hardware compressor niet was uitgevonden.

Trouwens "wat maakt het uit wanneer het een discussie wordt tussen hardware/software" Uiteindelijk willen we allemaal een mooie sound.

Er zit trouwens weinig vernieuwends bij in die software creaties. Het merendeel is "het analoge" zoveel mogelijk benaderen. Deze stelling is eigenlijk voor mij al voldoende. Als het echt 10x beter is, waarom maken ze dan toch een software versie van een Jupiter 8? En gaan weer terug naar vroeger.
De analoge tape software varianten of ruis/crispy kraakgeluiden toevoegen aan je sound om het "levendiger" te laten lijken.

De mooiste uitvinding m.b.t. de computer is "archivering, knip en plakwerk". Dat zie je in alles terug (tekstverwerkers etc) en natuurlijk dit forum. De sequencer nog zo een. Wat gaat dat toch makkelijk met zo'n software programma, alleen was die sequencer er allang en niets geen timing problemen. Maar een betere sound, no way.
 
Laatst gewijzigd:
Ehmmm.. we hadden die software vs hardware discussie toch al min of meer gehad. Nou ja hij komt elke keer terug omdat op beide fronten de ontwikkelingen ook niet stil blijven staan.
En wel opvallend is hoeveel er de laatste tijd bij is gekomen dat probeert om die twee werelden bij elkaar te brengen.

Maar goed, denk dat de ideale software setup ook nog een zaak is waar je toch nooit uit komt. Voor de een is dat Fruity XXXL en de ander Ableton Live 4 en nog iemand anders Protools 6.

Ja manier van werken blijft toch centraal staan.

Wat ik mis is dat je een nog nauwere samenwerking krijgt tussen soft en hard. Dat je zeg maar de mogelijkheden van een MPC controller achtig iets kan laten samenwerken met een bestaande sequencer zodat je dat hands-on gevoel toch kan behouden met de handigheidjes van een software sequencer. (die retestrak is)
Zelfde geldt voor een x0x style sequencer bediening en alle andere mogelijheden.

En als de wet van Moore nog even door blijft gaan dan komen we qua rekenkracht van onze CPU ook niet meer tekort om nog meer ingewikkelde dingen te kunnen doen.
Desnoods dat er nog meer DSP kaarten komen die dat kunnen helpen ondersteunen.

16 stemmige VL synthese bijvoorbeeld. Of wat de Harmann Neuron kan als VSTi.
Mixing engines die eng echt in de buurt komen van analoge gemoddelde tafels.
Wie weet wel een immitatie van een Rhodes Chroma of Matrix 12? Dat zou wel vet zijn.

En ik denk dat we voorlopig ook nog wel doodgegooid blijven worden met kant en klare software waarmee je binnen een vloek en zucht een standaard muziek in elkaar kan knutselen. Maar dat hoeft gelukkig niet automatisch te betekenen dat degene die dan toch zijn/haar eigen ding doet ook niet uit de voeten kan met de software die er nu is of gauw gaat komen. Je zult toch uit al die dingen toch je eigen setup moeten kiezen waarmee jij je ding doet en daarmee zo ver mogelijk zien te komen.
 
Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Ja, de software compressor. Klinkt goed en is makkelijk in het gebruik.
Ze zullen allebei ongetijfeld heel anders klinken, maar de een is niet per definitie beter dan de ander. Het ligt heel erg aan de persoon die ermee werkt. Aphex Twin kan op een laptop wonderen verrichten, terwijl een middelmatig talent in een super-dure studio nog steeds middelmatig zal klinken.
Dan weet jij gewoon niet goed met Pro Tools om te gaan. En wat let je om het geluid van die "warme" mengtafel naar Pro Tools te leiden? Wees creatief en kijk verder dan je neus lang is.
Ook heeft het te maken met angst: top-technici worden duur betaald om met hardware om te gaan. Als er nu ineens jongens en meisjes gewoon helemaal zelfstandig hun eigen mixen kunnen maken, is dat natuurlijk bedreigend voor hun positie.

Geloof jij maar dat Aphex Twin wonderen doet op een laptop. Voor het knip en plakwerk, en dan nog. Iemand die beweert dat hij eerder voor een software compressor kiest dan voor een Neve of Tube-tech is niet goed bij zijn verstand. Ik denk dat jij nog nooit een Neve compressor van dichtbij hebt gehoord beste, want dan zou je weten dat die per defenitie ontzettend veel beter klinkt dan welke software ook.
En zeggen dat ik niet met een Pro Tools weet om te gaan...weet je, jij mag dat zeggen. Ik verkocht al Digidesign op het moment dat jij nog maar juist kon blaten.

Ik durf dus gerust uit ervaring zeggen dat een "ultieme" software studio tot nader order nog steeds een utopie is.Goeie soft bestaat wel, maar een flink aantal hardware spullen zoals de Lexicon 960 of Tubetech's zijn tot heden ongeëvenaard. Misschien moet je maar eens een bezoekje brengen aan een mastering bedrijf voor je nog van die idiote beweringen gaat staan formuleren. Veel mensen - en ik reken jou gezien je slimme bewering daar nu ook bij - kennen de definitie van goeie klank niet eens en hebben thuis niet meer dan een hifi-setje van max 750 euro waar de term "goed" en "kwaliteit" echt niet van toepassing zijn. Laat staan dat ze de monitors gebruiken die ik gebruik.
Ten andere, als de ultieme software studio zou bestaan, waarom bouwen Amek of Euphonics dan nog analoge mixtafels ?
Volgens jou moeten dat dan wel erg half gare mensen zijn, zich niet bewust van de kracht van software! Kom nou.
Als je dan toch per sé mijn mening wil over de ultieme software studio, dan begint die namelijk met een mooi stuk hardware zijnde Apogee convertors.
 
Laatst gewijzigd:
Eigenlijk moet de topic starter (misschien is die allang niet meer met muziek bezig:P ) de vraag stellen.
Wat is de ultieme set-up voor mijn budget van bijv. 3000 Euro en heel belangrijk "Hoeveel jaar is dit houdbaar, voordat ik weer wat nieuws aan moet schaffen om bij te blijven?
Want laten we wel zeggen. Kwaliteit begint echt bij bedragen van 3 nullen. Vandaar mijn al eerdere tip "Kijk eens op 2e hands sites naar "Top of the Bill" hardware (apparatuur die in high end studio's stond/staat) wat een aantal jaren geleden nog het 4 voudige kostte".

En een topstudio kost nou eenmaal veel centen. "Wat wil je ermee?" "Is het alleen voor hobby?" "Of wil je een kant en klare master afleveren?" etc. etc.

Kat Yidaki heeft waarschijnlijk al zo'n topstudio.
 
Je mist alleen een ding. Aphex Twin wil niet de beste klank hebben. ;)
Waarom anders zou hij een master van een CD op cassete bandje aangeleverd hebben?
(OK, kan een gerucht zijn maar zou me nix verbazen)

Maar stel dat je met je laptoppie boven op een berg zit en daar lekker trackjes aan't bouwen bent. Als dat niet inspirerend werkt dan weet ik het niet meer. ;)
Of in de trein met tegenover je een ontzettende aardige mevrouw, kan ook heel inspirerend werken. En da's natuurlijk ook heel stoer, zo'n mooie flaptop.
"Wilt u even wat inzingen? Ik ben een trance nummer bezig." En dan in het gangpad voor de extra vette galm.

hihi
 
En niet te vergeten de "prijs-kwaliteits verhouding"
Wat kost het gemiddelde high-end software pakket? Wanneer men er echt bereid is voor te betalen.
want laten we wel stellen dat het merendeel illegale kopieen gebruikt. Iemand die dan bluft heeft geen recht van spreken. Ik vermoed dat wanneer men echt voor de software betaalt, je ook wat eurootjes verder bent.
 
Origineel geplaatst door fuse

Of in de trein met tegenover je een ontzettende aardige mevrouw, kan ook heel inspirerend werken. En da's natuurlijk ook heel stoer, zo'n mooie flaptop.
"Wilt u even wat inzingen? Ik ben een trance nummer bezig." En dan in het gangpad voor de extra vette galm.

hihi

En wie weet pakt hij die "analoge fluit" van de conducteur bij het wegrijden ook nog wel mee, voor een extra dimensie in zijn track:D
 
Origineel geplaatst door fuse
Je mist alleen een ding. Aphex Twin wil niet de beste klank hebben. ;)
Waarom anders zou hij een master van een CD op cassete bandje aangeleverd hebben?

Om toch nog een beetje analoog te klinken:dubbel:


Ik zie de naam Aphex Twin hier veel opduiken als een soort bevestiging dat digitaal net zo goed kan klinken als analoog.
Je kunt deze naam ook gebruiken in de trent van 'uitzonderingen bevestigen de regel'...


Voor mij; hardware muzikaler (lees: distortion, imperfectie analoog circuit), meer dynamiek, meer kwaliteit.
Digitaal; verdomde handig, te gekke effectplugins en digitale compressie kan een bepaalde midfrequentie hardheid aan het gecompresste geven waardoor het nog harder klinkt. (Zal de reden zijn dat de finalizer zo populair is en men graag de triple C op drums zet.) daarentegen kun je lekker pompen met een digitale compressor vergeten.

Digitaal en hardware is eigenlijk heel moeilijk te vergelijken en toch wordt het steeds weer gedaan.
Ik kies uit beide werelden hetgeen wat voor mij het beste klinkt en gemakkelijkst het werk doet.
Ik zou geen van tweeen willen missen...



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Digitaal en hardware is eigenlijk heel moeilijk te vergelijken en toch wordt het steeds weer gedaan.
gr. Tom

Ja en nee ! Het is natuurlijk zo dat in veel hardware ook gewoon DSP's zitten die dan worden aangestuurt door software. In die zin verschillen een flinke digitale hardware synth en een DSP kaart van Creamware nog weinig van elkaar. De vorm is gewoon anders zullen we zeggen. Je ziet trouwens ook langs alle kanten de interactie tussen externe hardware (bv S6000 / Aksys) en de computer meer en meer in gebruik.
En ja, budget bepaalt natuurlijk alles.

Maar voor mij persoonlijk is het ultieme software platform, zelfs een Mac G5 met de duurste high-end convertors weinig waard zolang daar geen hardware van dezelfde kwaliteit als fundament aanhangt. Dan bedoel ik specifiek mixer, monitors en outboard FX.

Dit is mijn persoonlijke (waanzinnige) natte droom :

- G5 + soft + Apogee Rosetta
- Euphonix, Amek, Neve of Ramsa console
- Genelec & Quested monitors (die heb ik al)
- Macintosh buizen-eindversterkers
- Lexicon 960
- Evintide Orville
- TC Mainframe
- Klark Teknik 360/405 EQ's
- Tubetech comps
- Avalon VT
+ alle synthhardware die ik al heb :)

Onnodig te zeggen dat het hier een standaard hi-end studio-setup betreft.
 
Wat voor soft dan?

Daar gaat het draadje nl over. ;)
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM


Maar voor mij persoonlijk is het ultieme software platform, zelfs een Mac G5 met de duurste high-end convertors weinig waard zolang daar geen hardware van dezelfde kwaliteit als fundament aanhangt. Dan bedoel ik specifiek mixer, monitors en outboard FX.

.


Helemaal mee eens.:geslaagd:



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door fuse
Je mist alleen een ding. Aphex Twin wil niet de beste klank hebben. ;)
Waarom anders zou hij een master van een CD op cassete bandje aangeleverd hebben?
(OK, kan een gerucht zijn maar zou me nix verbazen)

Leer 1 ding Fuse
Geloof niks wat er over aphex twin te ronde gaat
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
En a.j.b. ontopic

Dat is blijkbaar ongelofelijk lastig :D
maar het is wel een interessante discussie geworden ;)

uitbreiding:

ultieme softstudio, maar dan vsti's:

micromoog V
superwave p8
korg ms20 (vsti versie die net uit is)
bitcrusher (effect)

:D

owkee, daar zit ook veel "wannabe analoge software" bij :D

maar wat er ook van zei... je kan er te gekke dingen mee!

greetz
 
Back
Top