Simpele Synthese

Dj Zyon

Nieuwkomer
Lid sinds
5 Maart 2006
Berichten
13
Locatie
Schagen
Momenteel ben ik hard bezig met eigen tracks bouwen (zoals zovelen hier natuurlijk), echter kom ik qua geluiden nog niet helemaal uit, dit ook mede omdat vele synths (voor mij dan) echt onwijs ingewikkeld uitzien en ik buiten presets door de vele opties die op menig synth zitten het bos door de bomen niet meer zie....

mijn vraag was dan ook of jullie nog aanraders hebben voor een synth (s) die een vrij simpele en overzichtelijke synthese hebben....

alvast bedankt!
 
Yo alex...

Neem bijvoorbeel een Access Virus Snow ;)
Alles geintegreerd in je sequencer, en dus zichtbaar wat je allemaal doet etc.

Staat ook een goede synthese / programming tutorial op de access site.
 
Welke stijl muziek maak je? En als tip; ingewikkeld er uitzien zegt niets, makkelijk er uit zien ook niet...en tip 2: handleidingen lezen doet wonderen als je nog niet zo ervaren bent.
 
Yo Mark, thnx ik zal het overwegen!

Welke stijl muziek maak je? En als tip; ingewikkeld er uitzien zegt niets, makkelijk er uit zien ook niet...en tip 2: handleidingen lezen doet wonderen als je nog niet zo ervaren bent.

Ik maak hardcore en zo nu en dan hardstyle! Ik weet in pcipe dat er simpel uitzien van een softsynth niet hoeft te beteken dat deze werkelijk simpel is, alleen het is in mijn geval wel overzichterlijker om mee te oefenen ipv de 100 knopjes en functies die op sommige synths zitten...
 
Mark, nogmaals thnx! Erg goed dat ze dit doen, helaas alleen niet met FL studio waar ik dus mee werk en in Rotterdam (140 km rijden hiervandaan)

Wacht nog steeds op workshops in FL studio etc ergens in omgeving van Amsterdam, want nu alles via Youtube en forums lezen en testen terwijl je het in de praktijk natuurlijk veel beter leert!
 
Downloaden, printen, lezen.
Klik

In essentie zijn de meeste (virtueel) analoge synths vrij simpel: ze bestaan meestal uit een of meer oscillators (VCO) (hierbij is de waveform en frequentie van belang), een filter (VCF)(cutoff/frequency zijn hier belangrijk), en een envelope voor het filter (FEG), dan meestal een effectsectie (flangers/reverbs/delays/amp effects) en een envelope voor het volume (VCA).

Een envelope is niets anders dan een tijdlijn met een waarde.
Attack geeft aan hoe lang het duurt voordat de envelope zijn piek bereikt
Decay geeft aan hoe lang het duurt voordat de envelope van zijn piek naar het 'sustain'-niveau gaat.
Sustain geeft het niveau aan waarop de envelope blijft steken als de toets ingedrukt blijft.
Release geeft aan hoe lang het duurt hoe lang het duurt voordat de waarde van de envelope na het loslaten van de toets terugzakt naar 0.

Als je begrijpt hoe deze onderdelen werken kun je 90% van 90% van de synths meteen doorzien.

De echt interessante dingen komen hierna, met modulators. Een modulator is in feite niets anders dan een inputwaarde die van verschillende plekken kan komen (bijvoorbeeld het modwheel, of de kracht waarmee een toets is ingedrukt of de waarde van een LFO) en deze koppelt aan een parameter die het geluid bestuurt. Koppel bijvoorbeeld de 'velocity' (hoe hard is de toets ingedrukt) aan de cutoff-waarde van het filter. Hoe harder de toets wordt ingedrukt, hoe helderder het geluid klinkt.
 
Laatst gewijzigd:
Yo alex...

Neem bijvoorbeel een Access Virus Snow ;)
Alles geintegreerd in je sequencer, en dus zichtbaar wat je allemaal doet etc.

Staat ook een goede synthese / programming tutorial op de access site.

Lekkere makkelijk naar dat schermpje staren, kan je hem beter
een knoppenbak aanraden.

Ik zeg, Juno6 of de 60

Past ook wel zo'n beetje in iedere muziekstijl btw
 
Ook heb je het over 'vele synths'. Begin er eens mee om 1 synth uit te benen en te doorgronden voordat je heel veel synths tegelijk gaat gebruiken.
 
Juno is geweldig voor op te leren, maar gezien de prijs kost 'ie te veel voor wat je er voor krijgt ;). Dan heeft een Nord Lead of Rack 2 meer nut; ook 1 functie per knop, en ietsje meer synthesemogelijkheden.

echt onwijs ingewikkeld uitzien

De filter cutoff knop op elke bak doet vrijwel hetzelfde. Als het niks mag kosten - Synth1. Heldere user interface, heel makkelijk te leren, en als je die goed kan laten klinken, kun je het op de rest van de machines ook.

Vergeet niet dat het ook vaak aan de effecten ligt die er achter zitten:

http://theheartcore.com/music/armin_communication_dull.mp3
http://theheartcore.com/music/armin_communication_shiny.mp3

Dezelfde machine, maar de laatste heeft wat nazorg van de FX :).
 
Ik kan je de roland JP 8080/8000 aanraden. Makkelijk in gebruik dankzij de schuiven en knoppen en een dijk van een geluid voor deze genres.

Helemaal mee eens. Is echt een super bak en erg duidelijk qua werking. Voor bijna alles een knopje/schuifje. Dus niet door menu's togglen. Wil je een JP achtige VST, probeer dan eens de gratis Superwave. Ook erg overzichtelijk ala JP (was ook de inspiratie voor deze vst).

Hier gratis te downloaden:

http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

De JP werkt behoorlijk het zelfde.
 
Jongens, harstikke bedankt voor de info so far! Ik probeer voornamelijk met softsynths te werken, simpelweg omdat dat voor mij op dit moment de meest betaalbare optie (ben een student)! I i geval staat hier aardig nuttige info tussen, dus ben er best blij mee!

Maak thuis het meest gebruik van de legacy collection met een extension pack (dus werk veelal vanuit de presets)

Maargoed, naar het schijnt krijg je vettere geluiden uit de polysix en de ms 60 heb ik me ook laten vertellen...

het is alleen wel erg jammer dat korg onwijs veel van de cpu opvreet!
 
die jp8000 is denk ik redelijk ideaal om te beginnen, geen menu's dus je ziet altijd wat je doet. mss kan je 'em scoren voor 350/450???
 
Zie ook dat ik per ongeluk in t hardware topic heb gepost, had eigenlijk beter moeten kijken en in de softsynthtopic moeten posten want doe eigenlijk veelal alles softwarematig
 
Maargoed, naar het schijnt krijg je vettere geluiden uit de polysix en de ms 60 heb ik me ook laten vertellen...

Je krijgt nergens vette geluidjes uit als je niet weet hoe je moet programmeren :).

Kijk anders ook op Youtube en zoek naar "hardstyle lead" - daar zitten ook een paar tutorials tussen. Het maakt weinig uit dat die voor andere plugins zijn; het principe is vrijwel altijd hetzelfde.
 
Dit vind ik persoonlijk 1 van de meeste duidelijke user interfaces voor een softsynth die ik in jaren hebn gezien.

Visuele feedback van alles wat gebeurt (voor bij modulatie erg fijn).

Plus klinkt ook erg ok.
 
Back
Top