76 weighted keyboard

J0sT

d(-_-)b
Lid sinds
29 september 2006
Berichten
444
Locatie
Amersfoort
Hallo,

Ik speel al een tijd met veel plezier op een Yamaha S80 met 2 pluginboards:
PLG150-PF en -AP. Daarnaast trek ik een beetje wat uit m'n MacBook.
Ik speel voornamelijk akoestische piano, Rhodes en een beetje Hammond sounds.
Ben over m'n huidige setup ontzettend tevreden.
Alleen ik word de laatste tijd ontzetten leip van het vervoeren. Want dat ding is zwaar!! 25 kilo.

Ik zoek dus een lichtere vervanging.
Een Nord Stage 76 zou ideaal zijn. Maar dat is gezien de prijs niet haalbaar voor mij.

Ik zit nu aan een setup te denken van:
Een gewogen keyboard met het liefst 76 toetsen.
Een Motif Rack (ES), waar ik m'n PLG-boards in kan stoppen (want die wil ik eigenlijk wel behouden).

Maar bestaat er een midicontroller/synth/piano die 76 (of 73) gewogen toetsen heeft?
Enige die ik kan vinden zijn:
Nord Stage
Kurzweil PC1SE

Kan iemand me helpen? Of me tips geven over m'n gehele setup?
BVD!
 
ja het is een beetje moeilijk zeg maar in het land van controllers want je hebt of heel klein (25, 37 toetsen) of heel groot (88 van die dingen) maar een beetje normaal (61 of 76 toetsen) is al wat moeilijker te vinden zonder dat het te plastic aanvoelt of dat pianisten het klavier niet doormidden breken ofzo.....

een paar oplossingen voor je sjouw probleem: als je toch meestal piano achtige dingen speelt lijkt me een hamerklavier het handigst: Yamaha maakt die KX88 controller, die weegt iets van 15 kilo, is toch alweer 10 minder dan je S80....

ik vond ook nog een Studiologic VMK 176 op het webhttp://www.fatar.com/Studiologic/Pages/VMK_176.html klinkt als het ding dat je zoekt, maar die heb ik dus nog nooit in het echt gezien of geprobeerd (weet ook niet direct of die makkelijk in NL te krijgen is?!) maar is misschien het onderzoeken waard... weegt wel weer 18 kilo dus da's wel wat lichter maar ook weer niet zo veel

Oja onze duitse vrienden bij Musicstore.de hebben wel een Fame KX 76 HC met genoeg toetsen dus, gewogen en alles, maarja die weegt dan 23 kilo dus dat is dan ook weer niet echt wat het zijn moet, is wel goedkopig met 299 euro

als je geen bezwaar hebt tegen 2dehands, kun je misschien ergens een Roland A33 vinden, die heeft wel 76 toetsen, maar half gewogen dus ik weet niet of dat helemaal is wat je wil, maar die weegt wel maar 8 kilo dus dat is een hele verbetering zeg maar...

nou ja misschien heeft iemand anders nog wijsheid waar je iets aan hebt....;)
 
Ik heb zelf een Kurzweil PC1se gehad en die speelt verslavend lekker.
In vergelijk met veel gewogen toetsenborden niet alleen de eerste 10 minuten.
Je ramt er zo een avond op weg met een "endoformine"-gevoel in je vingers. (Ken je dat?)
Volgens mij zit er een Fatar toetsenbord in, dus VMK 176 zal ongeveer hetzelfde zijn.
De PC1se is overigens geen licht dingetje, dus zal qua gesleep geen echte oplossing zijn.
 
Ikzelf heb een S90 en ik leef met je mee :stupid

Om mijn soundmodules aan te sturen (Roland Fantom + Hammond Rack) heb ik gekozen voor een "M-audio Axiom 61". Deze heeft geen echte pianotoetsen, maar ik vond deze het minst speelgoed-achtig aanvoelen. Want dat heb je wel vaak bij zo'n controllers...

Maar bij het zoeken naar zo'n controller heb ik wel enkele grotere instrumenten gevonden die wel goed aanvoelde:
- Roland A-80 (oud toestel, ik weet niet dat Roland een nieuw model heeft uitgebracht)
- M-Audio Keystation Pro 88
- CME VX8 (rode master keyboard)

In elk geval, bij het uitproberen van verschillende controllers ben ik tot de vaststelling gekomen dat ze ofwel speelgoed-achtig overkomen, ofwel bijna even zwaar zijn...

Mijn advies is dus van gewoon je S80 te houden. Ik heb een flightcase op maat laten maken met wieltjes, waardoor het transport op gelijkvloers heel goed meevalt. Een tweede reden waarom ik mij S90 niet wil afgeven, is de gebruiksvriendelijke interface. De "master mode" is gewoonweg onmisbaar geworden!

Groetjes,
Mathieu

 
Thanks voor de tips!
Die StudioLogic VMK 176 (of zelfs 161) is een erg goeie tip. Waar ik inmiddels achteraan ben gegaan bij de bekendere muziekzaken in NL. Wacht op hun reactie. In Duitsland zijn ze 480-500E.
Alleen zo'n Motif Rack is toch nog behoorlijk prijzig! Je krijgt ze zelfs 2e hands moeilijk onder de 600E.

Ik wil wel echt verzwaarde toetsen. En ietsjes compacter zou mooi meegenomen zijn. Nogmaals: een Nord Stage 76 zou perfect zijn, maar de prijs... (En wat is dat ding onbegrijpelijk licht!).
Heb zelf ook al een prima flightcase met wieltjes voor m'n S80. Maar toch nog steeds t****zwaar!
Ik zal (als het gaat gebeuren) ook zeker moeite hebben met afscheid nemen van de S80. Mooi ding, ondanks z'n leeftijd.
 
kijk anders eens naar de oudere ensoniq modellen zoals de KS32, MR76, ZR76 etc.

Overigens, de S90 valt toch wel mee? True, flightcase erbij en hij weegt 10 kilo meer maar opzich wel te doen met twee man toch?
 
Kijk eens naar de LMK(2+ is een mooie) of PK serie van Doepfer...die hebben nu namelijk ook 76 keys versies van hun masterklavieren. Die spelen te gek! En hebben nu ook USB interface dusssssssss
Grtz
 
kijk anders eens naar de oudere ensoniq modellen zoals de KS32, MR76, ZR76 etc.

Overigens, de S90 valt toch wel mee? True, flightcase erbij en hij weegt 10 kilo meer maar opzich wel te doen met twee man toch?

Ja. Met twee man...
Maar alleen met een S80 met het OV door Amsterdam zeulen is geen pretje.
 
Hoe gewogener de toetsen, des te zwaarder het apparaat... 't Is helaas zoals het is.
De Nord Stage is idd lichter. Ook Yamahas stage piano's uit de P-serie en CP-serie kunnen wat lichter zijn dan de S80, en die spelen volgens velen (niet volgens mij trouwens) wel heerlijk. Dan heb je een prima piano, en met een MacBook kun je de Rhodes en Hammond daar wel uit halen.

De Roland RD300SX is een stuk lichter (ik geloof een kilogram of 14, maar check het even), maar speelt ook weer anders dan een echt gewogen klavier. Iets meer piano-achtig dan een semi-weighted keyboard zoals de Kurzweil SP76, of zoals de Roland A-serie masterkeyboards. Misschien het proberen waard. De PC1SE is 21 kg, dus daar schiet je niet al teveel mee op, al is 76 toetsen wel handzamer dan 88, en mijn ervaring is dat niet alleen de kg's tellen in de psychologische moeite, maar vooral de combinatie kg's+handige draagbaarheid.
All in my humble opinion, of course.

Succes met het zoeken en afwegen.
 
maar vooral de combinatie kg's+handige draagbaarheid.

Dat zeker, dingen die zwaar zijn zijn nog best mee te zeulen zolang ze maar goed te pakken zijn en in een relatief makkelijke houding meegetild kunnen worden. Flightcases voor 76 of 88 toetsenborden zijn dat per definitie niet omdat je geen fijne handvaten hebt op een plaats en lijken daarom zo behoorlijk zwaar.

Ik denk dat mijn rack zeker net zoveel weegt als de S90 maar til liever me rack dan de S90, gewoon omdat het rack veel makkelijker op te pakken is.
 
Inderdaad daarom nogmaals aan de Topic Starter;

check www.doepfer.de en zoek daar dan naar hun PK-88 of hun LMK 2+/4+

Te gek, waanzinnig klavier, en die LMK-serie goede masterkeyboardfuncties voor aansturen van welke software danwel hardware module dan ook!
 
De doepfer klavieren lijken inderdaad ideaal, maar zijn vrij prijzig. Heb zelf deze helaas nog niet kunnen testen.
 
Kwaliteit heeft nou eenmaal z'n prijs...de TS z'n Yamaha S-80 was ook niet goedkoop een tijd terug, een Motif Rack welke versie dan ook heeft ook z'n prijs gehad en nog steeds blijkt.
Het ging om advies over goede 76 toetsen tellende masterklavieren die goed spelen en reageren...alles heeft z'n prijs.

Je moet wel zo reeel blijven natuurlijk dat bij het veranderen van je set altijd in je buidel moet gaan tasten als je EN een stapje hoger wil (of niet achteruit wil gaan) EN kilo's wil verminderen maar toch kwaliteit houden.

Blijven SF en MP blijven scannen, heb daar zelf al voor weinig een LMK 4+ weg gehaald en ze worden niet vaak, maar regelmatig aangeboden. Motif's ook...
 
Tjeumig. Thanks voor de reacties!
Mijn idee is nu de combinatie van een Studiologic VMK176 icm een 2e hands Motif rack.
Eerst die VMK176 ergens testen. SOS was er niet voluit positief over. En rondkijken voor zo'n Motif Rack. Heeft iemand die nog in de aanbieding?
Met mazzel houd ik het onder de ā‚¬ 1000,-. En wie weet levert m'n S80 nog wat op.
 
Nice..
Zojuist een Yamaha Motif Rack op de kop getikt op eBay voor ā‚¬ 340,-.
En zo'n VMK176 kost ā‚¬ 489,- in Duitsland (Musicstore en Thomann). Nog geen antwoord van Nederlandse muziekwinkels, alleen van Dirk Witte dat die ze niet kan leveren. Maar prijs zal er niet ver vandaan liggen. Houd ik het toch onder de ā‚¬ 1000,-.

Thanks voor jullie hulp en tips!

Joost
 
Inderdaad daarom nogmaals aan de Topic Starter;

check www.doepfer.de en zoek daar dan naar hun PK-88 of hun LMK 2+/4+

Te gek, waanzinnig klavier, en die LMK-serie goede masterkeyboardfuncties voor aansturen van welke software danwel hardware module dan ook!

Ik heb die Doepfers al eens overwogen. Enig idee wie dat klavier voor Doepfer maakt? Ik speel nu met een S90ES, die speelt ook erg goed maar ik kan denk ik nog wat killotjes besparen. En hoe zit het met de flightcase? Ik moet dit jaar met het vliegtuig op stap...wat bedoelen ze precies?

black flightcase with handle and removable lid
(not suitable for shipment via mail/ parvel service/ UPS/ railway/ airfreight and so on, for that the original carton has to be used)
 
Heb nog wat research gedaan. De Doepfer LMK-serie maakt gebruik van het Fatar TP/10MD klavier. Zie http://www.fatar.com/Pages/TP_MDF_MDS.htm voor meer info. Ik heb diverse pianisten forums gechecked en de meesten zijn wel te spreken over de Doepfers.

Nog leuker, hier heb je de lijst met ALLE Fatar klavieren die je via Doepfer kunt bestellen. Het enige dat ik mis is welke fabrikant nu wel type Fatar klavier gebruikt ;)

http://www.doepfer.de/Preisliste_Tastaturen.pdf
 
ja het is een beetje moeilijk zeg maar in het land van controllers want je hebt of heel klein (25, 37 toetsen) of heel groot (88 van die dingen) maar een beetje normaal (61 of 76 toetsen) is al wat moeilijker te vinden zonder dat het te plastic aanvoelt of dat pianisten het klavier niet doormidden breken ofzo.....

een paar oplossingen voor je sjouw probleem: als je toch meestal piano achtige dingen speelt lijkt me een hamerklavier het handigst: Yamaha maakt die KX88 controller, die weegt iets van 15 kilo, is toch alweer 10 minder dan je S80....

ik vond ook nog een Studiologic VMK 176 op het webhttp://www.fatar.com/Studiologic/Pages/VMK_176.html klinkt als het ding dat je zoekt, maar die heb ik dus nog nooit in het echt gezien of geprobeerd (weet ook niet direct of die makkelijk in NL te krijgen is?!) maar is misschien het onderzoeken waard... weegt wel weer 18 kilo dus da's wel wat lichter maar ook weer niet zo veel

Oja onze duitse vrienden bij Musicstore.de hebben wel een Fame KX 76 HC met genoeg toetsen dus, gewogen en alles, maarja die weegt dan 23 kilo dus dat is dan ook weer niet echt wat het zijn moet, is wel goedkopig met 299 euro

als je geen bezwaar hebt tegen 2dehands, kun je misschien ergens een Roland A33 vinden, die heeft wel 76 toetsen, maar half gewogen dus ik weet niet of dat helemaal is wat je wil, maar die weegt wel maar 8 kilo dus dat is een hele verbetering zeg maar...

nou ja misschien heeft iemand anders nog wijsheid waar je iets aan hebt....;)

Klavier doormidden breken? :) Echt een fanatieke. :mexico:
 
Klavier doormidden breken? :) Echt een fanatieke. :mexico:

Nou, dat zeg je nu maar heb je weleens gespeelt op goedkope 88-toetsen controllers? Sommigen rammelen al nieuw uit de doos en zijn niet echt geschikt om te vervoeren en live mee te spelen. Ik heb het zelf meegemaakt; niet in 2-en natuurlijk ;) maar wel een gebroken pitch bender, toetsen los, contollers die spontaan midi CC messages generen door bv trillingen op het podium. Ik wil niet zeuren maar een goed klavier kost geld.
 
Back
Top