Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?

Sjaak;

Yep, hier ook weer afwegingen en concessies t.o.v. het klavier. De RD-170 speelt inderdaad 'anders' dan b.v. de RD-700. Het is ook hier weer de vraag waar je genoegen mee neemt, etc. Ik zou namelijk op het podium best genoegen kunnen nemen met het klavier van de RD-170. Ook al ben ik een 'pianist', toch ben ik minder puristisch ingesteld wat aanslag betreft. Uiteraard heeft dit ook te maken met de toepassing en de concessie die ik dan weer maak. De RD-170 zit wat aanslag betreft tussen de klasse van semi-weighted (b.v. klavier van de Roland G serie (G-800/G-1000/G-70) of de A-37), en de klasse van de graded hammer action klavieren in. De semi-weighted klavieren zijn wat mij betreft (voor het geen wat ik er mee wil doen) te licht. Ik speel daar momenteel nu ook op.
Als freelance toetsenist leen ik mezelf uit voor verschillende muzikale projecten, en ben daardoor in de gelegenheid om op veel verschillende klavieren te spelen. Ik heb daardoor een goed beeld wat de markt aanbiedt, en voor welke toepassingen een bepaald instrument zich het beste leent.

Al met al zal deze input geen bijzondere aanvulling voor de thread zijn, want je komt hier in de buurt van persoonlijke smaak. Toch wou ik dit delen.

The facts:
De Fatar klavieren zijn inderdaad niet 'progressive', en hoewel Fatar pretendeert 'True piano weighted action' te hebben zijn de meningen verdeeld van bijzonder lovend tot middelmatig. Voor zover ik weet rust Kurzweil zijn fully weighted klavieren inderdaad uit met de Fatar's, en doet Roland dit soms. Hetgeen eigenlijk ook bevestigd door Sjaak.

Wat door 'toetsenistje' beschreven wordt heb ik ook nog overwogen. Idealer zou zijn een fully weighted 76 klavier (hoeft dus voor mij nog niet eens progressive te zijn). Maar toetsenistje, had je niet beter een PC2 (zonder de X) kunnen nemen?
 
je hebt gelijk, achteraf was dat de verstandigste keus geweest, echter ik heb de Sp al een aantal jaren en deze levert 2e hands erg weinig op, ook nieuwe flightcase komt er nog bij, dus daarom voor deze bijna goed oplossing gekozen. Ik vind zelf overigens wel dat je vrij snel went aan verschillende soorten klavieren, en ik vind het eigenlijk wel goed voor je techniek om op verschillende klavieren te spelen, il les en oefen op een echte piano en speel aanslaggevoelige partijen in m'n band zoveel mogelijk op de SP, maar daarnaast vindt ik leads en orgelgeluiden weer totaal niet fijn spelen op een 'pianoklavier'.
 
Ik deel je mening toetsenistje, daarom heb ik b.v. niet perse een progressive hammer action klavier nodig. Ik wen zelf ook snel aan verschillende klavieren. Ook speel ik (vaak en graag) funcky partijen met b.v. Wurlitzers en Rhodes. Deze partijen vragen om een klavier dat snel reageert en niet te zwaar speelt. En daarmee bedoel ik niet de velocity sens op "0" zetten. De originele Wurlitzers hadden ook geen zware pianotoetsen. Dit gaf hen goeie speelbaarheid voor funcky partijen.
 
Nog wat info over de Oberheim master keyboards uit de MC-series. Ook deze komen bij Fatar vandaan, dit is bevestigd door Viscount Italie.

Verder: mbt de klavieren en wat je lekker vind spelen, dat is inderdaad een persoonlijke keuze. Andere criteria zoals budget, gewicht en controller opties spelen ook een rol en dat maakt de keuze weer wat moeilijker.

Voor mijzelf ben ik er nog niet uit wat het gaat worden. Het prijsverschil met de graded versies is groot, idem m.b.t. kwaliteit en hoe het speelt.

Ik twijfel wel over de robuustheid van de master keyboards die van Fatar onderdelen gebruik maken. Dit omdat 1 muziekwinkel al 8 Kurzweil's PC2(x)-en heeft terug gekregen met toetsen die het gewoon niet meer deden.....das toch geen incident meer. Probleem is dat je er moelijk achter komt welke type Fatar klavier er zoal gebruikt worden en welke wel degelijk zijn en welke niet. Het zou ook maar zo kunnen dat ze allemaal van het Fatar Sl-880/SL-990 klavier gebruik maken.

Hangt er ook sterk vanaf hoe intensief je je master keyboard gebruikt denk ik. Aan de andere kant: ik kan mij ook niet voorstellen dat een RD-170 met een Fatar klavier nou rommel is...juist omdat het Roland is. Of zit ik hier mis?

De super master-stage-piano-controller bestaat overigens wel, die heten Roland X8, Yamaha ES8 of Korg Triton Extreme 88 en kosten tussen de EUR 3000-3500;)
 
Origineel geplaatst door Sjaak

De super master-stage-piano-controller bestaat overigens wel, die heten Roland X8, Yamaha ES8 of Korg Triton Extreme 88 en kosten tussen de EUR 3000-3500;)

Amen ;)
 
Over Viscount gesproken.... de Viva (76) vind ik ook een grappig ding. Zeker als je, zoals toetsenistje, iets kleiners zoekt dan een 88 klavier voor b.v. in de auto. De Viva (76) is alleen non-weighted (ik vermoed semi-weighted), en de Viva X (88) weer wel.
 
sorry dat ik dit weer omhoog schop, maar het overzicht van Sjaak op de eerste pagina is echt top! Bedankt! :halleluja :biertje:
 
Ik ben al 7,5 jaar in het bezit van een RD-600. Wat mij betreft is er geen betere. Lekkere knoppen, goeie toetsen en aanslag, niet teveel menu's, maar ook niet te weinig. Nu zal iedereen er een andere mening op na houden, (gelukkig!) maar de RD-600 is mijn ultieme stage-piano. Dus, zoals het woord het zegt, ON STAGE. Heb geen idee hoe ie is, aangesloten op de comp.

In vergelijking met de RD-700, waar ik meermaals op heb gespeeld, vind ik de de RD-600 toch lekkerder spelen, betere gewogen toetsen/aanslag, en makkelijkere menu's/knoppen/DRAAIknoppen. Ik ben namelijk niet zo van de instellingen achter tiptoetsen in 20 menu's. Geef mij maar draaiknoppen. :)

Zo, zijn jullie weer voorzien van mijn mening. Ook al wordt er niet om gevraagd. Ben benieuwd of er mensen zijn die deze mening met mij delen.
 
Jup Kurzweill PC series.. is er iiets aan die PC2 waardoor het niet aan de vraag van de topicstarter voldoet? :)


Origineel geplaatst door Sjaak
Ik ken de Kawai's piano's nog van begin jaren '90, vond ze toen al heel goed klinken en spelen. De MP9500 is qua midi specs uitgebreid en er zitten ook veel controllers op waaronder een pitch bender...vrij uniek in stage piano land.
Hij zal ongetwijfeld goed klinken maar ik vind hem "iets" te zwaar om mee te gaan leuren...32 kg :)

http://www.kawai.nl/dp/mp9500.html

Matthew Bellamy van muse gebruikt hem als controller :)
 
Origineel geplaatst door DKasemier
Jup Kurzweill PC series.. is er iiets aan die PC2 waardoor het niet aan de vraag van de topicstarter voldoet? :)

Matthew Bellamy van muse gebruikt hem als controller :)

De gewogen Kurzweil's (SP88X en PC2X) ken ik overigens zelf niet, maar qua klavier moet je die eerder vergelijken met een RD-170 dan met een RD-600 of 700. De RD-170 en Kurzweil's maken gebruik van Fatar klavieren en dat is een groot verschil tov de RD-600 (PA-4 denk ik?) en de Fantom X8 / RD-700 (PA-5 klavier). Maar ja, het prijsverschil zit hem ergens in...
 
Wat is die M-audio Keystation Pro 88 nou voor een ding? Het pianogeluid klinkt in dat filmpje namelijk wel erg goed, of wordt daar een pc aangestuurd?
:confused:
 
Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
Wat is die M-audio Keystation Pro 88 nou voor een ding? Het pianogeluid klinkt in dat filmpje namelijk wel erg goed, of wordt daar een pc aangestuurd?
:confused:

de keystation is een erg brakke controller met 88 erg stroeve toetsen die ik voor geen meter vind spelen, veel faders en rotarys en mogenlijkheden wat wel erg goed is (alleen waar de uitvoering gewoon niet lekker van is) maar heeft geen intern geluid hoor.
 
Op die fiets..
Zit namelijk nog vooral te twijfelen tussen de RD-170 van Roland en de P90 van Yamaha, voor gebruik in een studiootje en on stage. Voorlopig gaat mijn voorkeur nog vooral uit naar de eerste, aangezien die wat meer geluiden heeft die me wel bevallen, maar het blijft lastig.. Zaterdag ga ik waarschijnlijk de P90 nog even uitproberen naast de RD-170.
 
Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
Op die fiets..
Zit namelijk nog vooral te twijfelen tussen de RD-170 van Roland en de P90 van Yamaha, voor gebruik in een studiootje en on stage. Voorlopig gaat mijn voorkeur nog vooral uit naar de eerste, aangezien die wat meer geluiden heeft die me wel bevallen, maar het blijft lastig.. Zaterdag ga ik waarschijnlijk de P90 nog even uitproberen naast de RD-170.

De RD170 speelt heel licht, maar daar komen er regelmatig terug met problemen volgens diverse dealers. De P90 is stukken beter en heeft een hammer action keyboard, daarom is deze ook 400 EUR duurder. Je moet eens kijken naar de RD-300Sx, die is net uit en qua prijs vergelijkbaar met de P90.
 
Re:

Re:

Ik heb een tijdje geleden t zelfde dilemma gehad :P

Heb uiteindelijk gekozen voor een 'Fatar Studiologic SL-880 pro', heeft perfecte grand hammer aanslag (te testen bij Feedback rotterdam).
Ik vind m beter dan de doepflers, die vind ik wat zwaar spelen.

En daarbij heb ik een Kurzweil ME-1 module gekocht (450 euro).
Het piano geluid is FANTASTISCH!:{, veel beter dan Bv. Korg of Roland.

Yamaha Piano sound is ook goed, maar heeft een wat hardere, fellere sound.
Voor klassieke en solo stukken is Kurzweil een betere optie.

Op de module staan nog een aantal sounds (256), De goede sounds zijn echter alleen maar de Pianos, E-pianos en de Synth sounds.

De strings, trompetten enz... zijn wat minder, daarvoor is Yamaha beter.

Hij is jammergenoeg alleen 32 polyfonie en hij slaat je instellingen niet op!
Dus zodra je de module uitzet, zul je de volgende keer de kanalen en je effect opnieuw moeten instellen(je effect geld voor alle kanalen).
maarja, het piano geluid maakt een hoop goed! :halleluja

Hoop dat je hier wat verder mee kunt :okdan:
 
Moeilijk..

De P90 is overigens maar 100 euro duurder dan de RD-170; 999 voor de Yamaha tegenover 899 voor de Roland (prijzen bij Feedback). Ik ga zaterdag de P90 waarschijnlijk proberen, dan kan ik eens kijken wat ik ervan vind.
 
Origineel geplaatst door diffusion
Zou Roland geen klapper kunnen maken met een apparaat dat de omvang en gewicht van de RD-170 heeft, gelijke of betere master-functies heeft dan de RD-170, en de pianoklank (en eventueel enkele classic-key klanken zoals Wurlitzers en Rhodes e.d.) van de Fantom X serie. De RD-X??? Waarschijnlijk moet'ie dan ook pitch-bend en mod-wheel hebben voor een echt kassucces. Voor mij zijn die features niet bijzonder nodig, maar voor vele anderen weer wel.

Die zijn er nu, de RD-300SX en de RD-700SX :)
 
Back
Top