Wat is er speciaal aan een mpc-3000

Q-bus

een nul
Lid sinds
27 januari 2003
Berichten
972
Locatie
zwolle
Is een mpc-3000 nou beter als de mpc-2000xl? Zo ja, waarom? wat is er zo speciaal aan?
En wat is in jullie ogen nou de beste mpc qua sound.
Dank u!
 
Voor wat ik gehoord heb, klinkt de 3000 beter omdat er betere DA-AD convertors e.d. in zitten. Maar ik kan het niet bevestigen..

R
 
Waar ik benieuwd naar ben is of die een bepaald karakter heeft.
Een mpc-60 is 12 bit en dat kan heel nuttig zijn qua (drum) sounds maar heeft die 3000 nou ook iets wat m speciaal maakt..
 
mpc3000

mpc3000

mpc3000 klinkt hetzelfde als de 3000 serie van akai, is wel een hele fijne machine om mee te werken, minder sub menu,s als de mpc2000(XL)
 
offtopic : wow, inderdaad een gave videoclip, Q-bus!
 
Maar t is dus niet zo dat de 3000 waanzinnig veel beter is dan een 2000XL?...
Hij is echter wel een stuk duurder op de 2e hands markt.
Er moet toch wel iets meer zijn behalve de midi poorten waarom die zo byzonder is....
 
hij was veel duurder onder door betere converters etc etc ,maar zeker ook dat ze royalties aan de heer roger linn moesten betalen,de mpc2000 is helemaal van akai de mpc 3000 DUS niet
 
Converters zijn niet beter dan die van een 2000
alleen anders
de 3000 werkt iets makkelijker als een 2000, en meer zit er standaart in, zoals 8 uitgangen en smpte
converters zijn die uit de S3000 series (niet XL) en die van de mpc2000 zijn van de S3000 XL series
kwa sequencing zijn ze hetzelfde (gebruiken als het goed is de zelfde processor ervoor) alleen heeft de mpc3000 dus 4 midi uitgangen.
 
waarom ie zo duur is?

hij heeft het etiquette: Vintage
hij kostte vroeger ook gewoon een bom geld!
vele producers gebruiken hem, dus hij is gewild


verschillen met de 2000:

(ik heb beide nog nooit van naderbij gezien. Maar ik heb een mpc60 gehad en heb nu een mpc4000)

de pads van de 60/3000 zijn stukken beter!
de 60/3000 is gemaakt door Roger Linn (die gast van die Adrenaline guitar fx boxjes), 2000/1000/4000 niet, enkel AkaiPro (nu Numark overigens)
De niet-Roger Linn bakken zijn niet zo stevig en werken iets omslachtiger (maar dat komt omdat die veel meer functies bieden)

De best klinkende MPC vraagt u? .... :) Ik denk (weet bijna zeker) dat de MPC4000 het beste klinkt (warm, vol en boordevol power!)
 
OK Dan!
Dank jullie!
Zo byzonder is dat ding dus niet.
Ik wil toch een keer een mpc hebben maar dan om te proberen dus t best een 2000xl
 
ja kubus .. een mpc kan jij goed gebruiken !;)
en nu op naar het binnenbad !
 
Origineel geplaatst door MadR
ja kubus .. een mpc kan jij goed gebruiken !;)
en nu op naar het binnenbad !

hehehhe.. :) ja die track komt er ook nog wel maar dan eerst de mpc!
 
Ik dacht dat je op een 3000 ook realtime kon filteren. En je kant er natuurlijk een (oude) monitor op aansluiten.

http://www.mpc3000.com/monitor.htm

mpc3k_monitor1.jpg
 
Origineel geplaatst door Q-bus
OK Dan!
Dank jullie!
Zo byzonder is dat ding dus niet.
Ik wil toch een keer een mpc hebben maar dan om te proberen dus t best een 2000xl

Ja lijkt me verstandig. Er wordt veel geluld over de verschillen in geluid (converters) en 'swing' maar in de praktijk zijn die verschillen minimaal, als je ze überhaubt kan horen in een mix.

Hee maar eh, mag ik vragen waar die Kubus-biets tot nu toe uit getoverd werden?
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Hee maar eh, mag ik vragen waar die Kubus-biets tot nu toe uit getoverd werden?

Ja dat wil ik ook wel graag weten.. je bent nu niet echt een amateur....

Gokje.. met een s-2800?
 
Wat converters en swing betreft, is er een imo merkbaar verschil tussen de nieuwe en oude mpc's.
Ik enkel de 60 beschrijven hieromtrent. Wat me opviel aan die bak, is dat het outputvolume echt enorm hard is. Plus de 12 bit zorgt voor minder detail. Dat knalt echt je speakers uit en daar verbleekte mijn eerder software sampler heel hard tegenover. De mpc 4000 (en de 2000 ook neem ik aan) is veel gedetailleerder, cleaner van sound en heeft een romig randje dat ook lekker is. Hij klinkt ook luid, maar niet zo luid als de 60.

Wat de swing betreft, heb ik het gevoel dat die in de 60/3000 veel extremer ingesteld kan worden (de stapjes zijn groter), waardoor je de swing harder voelt en dus beter vindt. Ben ik persoonlijk een beetje in de 4000 kwijtgeraakt.

Verder is de 3000 simpeler, minder features, maar dus ook sneller. de vraag is of die extra features het hem doen voor jou.
 
Ik heb er 4 gehad namelijk 2 keer de MPC2000 XL,1 maal de MPC1000 en nu de MPC60
Even mijn mening over de bakken hieronder beschreven.


2000 XL Is de compleetste van de 3 naar mijn mening maar helaas heeft hij maar 2 MIDI Outputs qua bediening is hij lekker overzichtelijk en hij is uiteraard retestrak

1000 Lekker makkelijk en klein en werkt qua sampling heel lekker door de mediakaartjes en USB maar was zelf niet te spreken over de bediening (menu's) en de timing komt er hier ook nooit meer in (heef ook 2 MIDI outs)

MPC60 MkI Lekkerste qua punch en klank van de 3 hier beschreven en idd zoals Nick Nova al zei die Groove die is idd veel lekkerder als de 2000XL en de 1000 ook een zeer overzichtelijke bedienig en 4 MIDI Outputs (vandaar dat ik de 60 wilde) Helaas mist hij wel wat functie's zoals een Track Mute pagina en Sequense pagina zoals in de 2000 XL maar dat is het enige gemis voor mij.
 
Back
Top