adapter waanzin

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Hebben jullie ook zo'n hekel aan van die adapters? Ze nemen een stopkontakt in beslag. Als het van die krengen zijn waar de transformater aan de stekker vast zit dan is het helemaal erg.

Zijn er geen universele adapters waar meedere smaken prik uitkomen en dat je er een stuk of 10 aparaten aan kan hangen? En dat die dan goed ontstoord is zodat je van brommen ook minder last hebt.
 
inderdaad echt vreselijk! Ik heb allemaal van die verdeelstekkers, en een adapter daarin past natuurlijk weer niet fatsoenlijk, zonder een paar andere gaten te blokkeren. Kut! Dat ze allemaal maar kleine stekkertjes erin doen met wat kabel en DAN die klote adapter.

Sommige dikke stekkers kunnen er trouwens ook wat van, je weet wel, met de kabel die hard naar "achter" gaat. Bij een verdeelstekker met "schuine" stopcontacten blokkeert die ook weer een extra gat.

GRR!
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
inderdaad echt vreselijk! Ik heb allemaal van die verdeelstekkers, en een adapter daarin past natuurlijk weer niet fatsoenlijk, zonder een paar andere gaten te blokkeren. Kut! Dat ze allemaal maar kleine stekkertjes erin doen met wat kabel en DAN die klote adapter.

Sommige dikke stekkers kunnen er trouwens ook wat van, je weet wel, met de kabel die hard naar "achter" gaat. Bij een verdeelstekker met "schuine" stopcontacten blokkeert die ook weer een extra gat.

GRR!
Wij hebben natuurlijk ook heeeeeel veeeeeel adapters.. Je moet gewoon een keertje naar een electro zaak gaan, of withandel, en dan zo'n grote grijze stekkerdoos gaan halen. Alle stekkers zitten daar dwars op en elke adapter past. Kost een hoop, maar daar betaal je dan ook voor. Krijg je zeker geen spijt van.

En ja, een grote universele adapter... Als ie stuk gaat, doet niets het meer.... En daar..... daar heeft niemand niets aan!
 
ik kan me herinneren dat ik ooit zoiets heb gezien bij thomann ofzo..maar dat kan ik ook gedroomd hebben..maar da's idd best wel een gat in de markt....dat je ook per connector kan aangeven wat de specs zijn..

Olaf
 
er bestaan kabeltjes van Boss waarmee je meerdere van hun effectpedalen aanelkaar kan verbinden. Ik heb er zo een bij de muziekzaak gekocht. Werkt ook met kleine apparaatjes zoals syncboxjes en MIDI-CV converters maar ook kleine drummachines en synths zoals SH-101 en KPR-77 kan je aanelkaar linken. scheelt alvast een paar van die lompe dingen.
 
tja dat probleem heb ik nu al met 3 stekker dozen en maar 5 dingen met adapter... En natuurlijk krijg je vaak van die adaptoren die je moet instellen dus zijn die dingen extra groot... :( Het valt allemaal niet mee.
 
En dan te bedenken dat adapters in de jaren 80 helemaal da bomb waren 8)
Interne voedingen waren in die tijd echt helemaal uit.
 
Wat ik wel gevonden heb zijn voltage regulators. Met of zonder sequence switching.
Om je spanning naar je synths zo schoon mogelijk te maken. En je aparaten in volgorde op te kunnen starten.
Wel ideaal om brommen en randaarde problemen en storende wasmachines van de buurvrouw buiten de deur te houden.
Als je het geld er voor over hebt.

http://www.furmansound.com
 
Ja die adapters is 1 ding, maar wat vind je dan van die stekkertjes aan de kant van je synth.. Wie dat ontworpen heeft toendertijd moeten ze ook radbraken. Die klote dingen zitten zo los als een rotte kies en als je pech hebt trek je ze eruit als je net lekker bezig bent
 
Heb me ooit laten vertellen dat het niet wijs is om een andere adapter te nemen dan het type en model dat bij de synth is geleverd. Zo schijnt mijn DX 100 kapot te zijn gegaan door het gebruik van een Alecto adapter in plaats van de Yamaha adapter. Weet niet of dat echt zo is, kan best een aardige verkoop smoes zijn, maar toen ik voor een SH 101 de originele adapter kocht (na het heengaan van een andere alecto) klonk de synth een stukje beter; minder brom en hij leek ook voller en harder te klinken.
Overigens, er zijn bij de Aldi en bouwmarkten soms stekkerdozen te krijgen die ontworpen zijn speciaal voor adapters: het is een soort grote rechthoek waardoor je geen ruimte verliest.
 
Origineel geplaatst door bounce
er bestaan kabeltjes van Boss waarmee je meerdere van hun effectpedalen aanelkaar kan verbinden. Ik heb er zo een bij de muziekzaak gekocht. Werkt ook met kleine apparaatjes zoals syncboxjes en MIDI-CV converters maar ook kleine drummachines en synths zoals SH-101 en KPR-77 kan je aanelkaar linken. scheelt alvast een paar van die lompe dingen.

Dat is een heel goed idee. Ga ik gelijk eens voor kijken. :)

Naar adapters met meerdere aansluitingen heb ik ook al gezocht, maar deze bestaan volgens mij echt niet. ;{
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Naar adapters met meerdere aansluitingen heb ik ook al gezocht, maar deze bestaan volgens mij echt niet. ;{

Eigenlijk logisch, anders klopt het Wattage niet meer.. Ik bedoel, het blijft een simpele travo.
 
Als je qua vermogen een flinke overcapaciteit hebt dan valt dat wel mee.
Als een apparaat meer strom trekt dan de trafo kan leveren wordt die te warm en kan doorfikken. Maar als hij meer kan leveren dan het apparaat nodig heeft is dat niet zo erg (als de ingangsimpedantie een beetje fatsoenlijk is).

Maar als het praktisch te bouwen zou zijn dan was het vast wel op de markt. Maar je ziet ook nergens verlengstukjes van 30 cm om die onhandige adapters toe allemaal netjes met een verdeeldoos te kunnen sluiten. Maar na een bezoekje aan de 'doe het maar zelf' zaak is zoiets ook wel zelf te Nico'en. ;)
 
Origineel geplaatst door bounce
er bestaan kabeltjes van Boss waarmee je meerdere van hun effectpedalen aanelkaar kan verbinden. Ik heb er zo een bij de muziekzaak gekocht. Werkt ook met kleine apparaatjes zoals syncboxjes en MIDI-CV converters maar ook kleine drummachines en synths zoals SH-101 en KPR-77 kan je aanelkaar linken. scheelt alvast een paar van die lompe dingen.

hmm, die heb ik zelf eens gemaakt voor mn stompboxes.. gewoon 3 male en 1 female DC aansluiting gekocht en met wat draadjes aan elkaar geknoopt...

hoewel ik het hele zooitje toch niet echt vertrouw.. (sommige lampjes branden wat feller als andere van de fxdoosjes)..
maar dat kan ook weer m'n imagination zijn.. ;) .. iig klinken ze zoals ze moeten klinken :)

en het beats the shit out of 3 losse boss adapters kopen.. $$$ ka-tsjing $$$
 
LES NUMMER EEN BIJ MODULARS.... HET GAAT OM DE VOEDING!!! Een voeding is duur, maar super belangrijk! Ga maar eens naar Cynthia of naar synthesizers.com

Skeletvm zei het ook al in die thread over mixers, onderschat de voeding niet.

Ook het langzaam verschuiven van 220v naar 240v is een verschrikking voor bijvoorbeeld die lieve kleine zilvere bakjes, batterijen zijn beter.. Als je de originele voeding hebt, altijd gebruiken!!!
SIDstation bijvoorbeeld....
 
Wat ook klote is zijn die knikken in de kabel. Ik heb er alweer 2, waarvan de spanning wegvalt als je het draadje heen en weer doet. Erg gevoelig voor beweging die dunne draadjes.

Grappig is al dat ik een electribe aansluit op een niet orginele adapter, deze om de zoveel tijd spontaan reset.
Het vermogen of ampere zal wel verschllen of zo
 
Origineel geplaatst door sander
Wat ook klote is zijn die knikken in de kabel. Ik heb er alweer 2, waarvan de spanning wegvalt als je het draadje heen en weer doet. Erg gevoelig voor beweging die dunne draadjes.

Grappig is al dat ik een electribe aansluit op een niet orginele adapter, deze om de zoveel tijd spontaan reset.
Het vermogen of ampere zal wel verschllen of zo

ik weet niet wat voor electribe jij hebt, maar mijn er-1 doet het uitstekend op een standaard adapter van de electronica zaak. heb je het aantal volt wel goed ingesteld ?
 
Origineel geplaatst door mindtwist
hmm, die heb ik zelf eens gemaakt voor mn stompboxes.. gewoon 3 male en 1 female DC aansluiting gekocht en met wat draadjes aan elkaar geknoopt...

hoewel ik het hele zooitje toch niet echt vertrouw.. (sommige lampjes branden wat feller als andere van de fxdoosjes)..
maar dat kan ook weer m'n imagination zijn.. ;) .. iig klinken ze zoals ze moeten klinken :)

en het beats the shit out of 3 losse boss adapters kopen.. $$$ ka-tsjing $$$

Krijg je dan geen last van aardlussen? Ik heb het ooit een keer zo gedaan maar dat stoorde enorm. Misschien dat je het niet hoort bij distortion pedalen.
 
Origineel geplaatst door sensoryoverload
Krijg je dan geen last van aardlussen? Ik heb het ooit een keer zo gedaan maar dat stoorde enorm. Misschien dat je het niet hoort bij distortion pedalen.


hmm, zover ik kan horen niet. kheb ze ook los met 1 adapter getest. zelfde geluid. ook geen brom of iets.


enigste waar ik wel last van heb is m'n pc monitoren. als ik die aanstaan en ik houd m'n gitaar in de buurt dan krijg ik vage brom effecten :) maar dat lijkt me weer een heel ander natuurkundig verhaal met frequenties blahblah ofzo..
monitoren uit.. geen probleem :)
 
Niet alleen volt is belangrijk; te weinig mili-ampere levert bijna altijd een brom op. Ik kan daar persoonlijk niet tegen... Dus goede voeding voor synths is (net als bij mensen) heel belangrijk.

'k denk echter wel dat bij verlies van originele voeding van redelijk nieuwe apparatuur (na 1990) deze goed te vervangen is door standaard voeding, mits juiste specs, dus V, mA, VA; alles moet kloppen.

Bv Korg Electribe; heb je daar een brom op met vervangende adapter dan zit je waarschijnlijk onder de 600 mA.
 
Back
Top