om een kort verhaal lang te maken...
om een kort verhaal lang te maken...
mijn 2pence:
ik zou zeggen, als je modulaire drums wil, orienteer je dan echt even goed voor een langere tijd.
een aantal maanden geleden hakte ik de knoop door en besloot ik dat ik ook een modulaire drumkit wilde hebben (maar dan wel uitgebreid).
In de tussentijd heb ik geloof ik ongeveer 10 drumkits samen zitten stellen op modular grid, tientallen video's zitten bekijken van modules en checken of de door mij gezochte functionaliteit daadwerkelijk in de modules verwerkt was. (maar dan nog heb je de kans dat je ergens hebt misgeschoten, de basimilus itteritas van noise engineering klinkt vet als snare en cymbals, maar de kick mist een pitch-aanslag, dus daarvoor heb je toch nog een external envelope voor nodig. Desalnietemin is dit een zeer bruikbare module die naar alle kanten te moduleren is!).
Modulair kun je alle kanten op met modules, maar tegelijkertijd laten modules ook niet alles toe, het is daarom erg belangrijk, dat alle fascetten die nodig zijn inderdaad aanwezig zijn in het rack zonder dat je honderd modules nodig hebt. Een filter met bijvoorbeeld ingebouwde vca of ringmod scheelt snel weer een hoop belangrijke ruimte (bijvoorbeeld cobalt smelterlab, alhoewel het wel een flinke module is bij elkaar.. wat voor mij toch de reden was om deze alsnog weg te strepen).
Zoals voorheen genoemd heb ik zelf een basimilus itteritas gekocht als eerste stap op weg naar mijn drumkit (onverwachte financiele tegenslag op het moment dat ik een smak geld verwachtte...
).
Er zijn allerlei pro's en contra's tegen 'volledige modules', maar ik zou het er op houden dat het altijd handig is om een 'multi-culti' module ertussen te hebben om snel toegang te hebben tot een geluid zonder 1 minuut vanalles bij elkaar te moeten prikken. Kan je later tijdens een set nog altijd de module vervangen door een andere routing en de module weer snel inzetten voor de volgende toevoeging. Daarnaast is het wel erg lekker dat ik een bijna volledig drumgeluid heb met cv's voor elke parameter en dat voor 12hp.
Wat betreft een combinatie van modules voor een percussie geluid zal je, zoals ik dat zie, een aantal 'noodzakelijkheden' hebben:
-meerdere brongeluiden
-controle over harmonic content (filters of shapers)
-meerdere volume bewerkingen (vca's/ringmods)
-modulatie (envelopes&LFO's)
-mixer
Om deze set van functies te ondervangen is er een groot scala van module-combinaties mogelijk.
Er zijn een hoop modules die de benodigde functies combineren, maar ook weer een hoop die een zooi extra hebben dat je niet nodig hebt en rackruimte in beslag neemt en dan net weer die ene functie missen waarvan je dacht dat die er ook in zat... waar je dan weer een extra module voor nodig hebt..
Qua kick ga ik zelf voor een behoorlijk uitgebreide oscillator (ik ben van de tekno..reng geng geng geng!) zodat ik de harmonic content van de basskick alle kanten op kan trekken. Daarnaast kies ik er ook voor om zowel de bass-lijn als de kick uit dezelfde oscillator te trekken zodat er geen phase-cancellation kan ontstaan in het bass gebied en de kick weg valt. (Hiervoor zijn dan wel weer wat extra modules voor nodig, zoals een cv controlled switch/fader voor de pitch-input).
Daarnaast nog een xy-mixer (heeft er nog iemand een intellijel planar voor mij?) om tussen verschillende (desnoods door een shaper heen gejaagde) golfvormen te kunnen morphen met een dual gate-synced en phase-controlled LFO, zodat de staart harmonisch gemoduleerd kan worden terwijl de punch recht door zee blijft.
(merk achteraf dat ik op dit punt ineens over ga van het omschrijven van mijn setup naar wat ik iemand aan raad.. haha geinig...)
Qua kick-VCO zou je misschien ook heel goed een wavetable oscillator kunnen gebruiken, maar over het algemeen zijn deze digitaal en naar eigen ervaring mist dat op een of andere manier de dikte om de bass goed weer te geven (ik heb er geen een liggen, dus ik kan het mis hebben. Een analoge filter erover veranderd natuurlijk ook weer een hoop..)
Voor het onder controle houden van de harmonic content zal een lowpass gate met resonance functie niet misstaan (MMG of QMMG voor meerdere drumgeluiden?). ps, de QMMG is zelf ook te gebruiken voor een sine-kick die dan weer te morphen is met shapers en dan weer in te temmen is met (een van) de andere filters.. kijk, ik breng mezelf ook weer aan het twijfelen.. heb er toevallig net een voorbij zien komen op syntforum marktplaats..
Qua envelope zou ik gaan voor eentje met lekker veel envelopes in 1 kleine module, de intellijel quadra..
Allemaal laten reageren op de gate (of dat die uit gaat...) en gebruiken op de pitch (korte aanslag) en shapers (langzaam inkomend) en desnoods de xy mixer ipv LFO's (of die lfo's weer moduleren met de envelopes). Bam, een kick die voor alles inzetbaar is...
Qua snare, cymbals, hihats en overige percussie zal je zeker een noise source (meerdere soorten met meer of minder high frequency content voor hihats/snares) willen hebben en vco's met meerdere FM inputs (of een klein mixertje om cv's te mixen voor die ene oscillator, of bijvoorbeeld een quad mixer om voor al je percussie de modulaties&audio te routen) zodat je metallic geluiden en toms kan creëren.
Alhoewel voor de snare een lowpass gate aan te raden is, is voor de hihats en cymbals een resonant (smerige) highpass filter onmisbaar (qmmg again?). Deze zorgen voor dat laatste benodigde ratelende beetje voor de metallic feel.
Natuurlijk is hiervoor ook weer een quadra aan te raden als envelope, maar deze is dan wel weer voor meerdere geluiden te gebruiken. Zeker met expansie module zodat je open/closed cymbals/hihats kan creëren.
Zoals je kan raden is bovenstaande al een aantal duizend euro, maar dan heb je wel een drumkit-for-life waar je bijna alles uit kunt trekken wat je als (basis) drumsound wilt hebben.
maarja, dan heb je nog geen effecten.. en die willen we natuurlijk ook allemaal
dus een erbeverbje hier, een echophonnetje daar en waarom dan ook niet meteen de tyme-sefari+sound of thunder of de sample-slicer van jan willem gecombineerd met wat bitcrusher/distortion/shaper effecten om al die mooie geluidjes dan weer lekker helmaal kapot te kunnen maken
ik zou zeggen, veel plezier met de tocht!