Nieuwe synth: enig advies welgekomen.

Synthofiel

Nieuwkomer
Lid sinds
19 juni 2011
Berichten
8
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op deze community en heb me lid gemaakt omdat ik graag wat advies zou krijgen ivm aankoop van een nieuwe synthesizer. Ikzelf zal de aankoop echter niet maken, ik help louter een kennis verder die minder bedreven is in de wondere wereld van het internet.. Ik hoop dat dit voor jullie geen drempel is om wat informatie los te laten? :)

Ik zal proberen een schets te geven van de "verwachtingen", ik hoop dat jullie ons dan in de juiste richting kunnen sturen. We hebben namelijk wat 'negatieve' ervaringen met verkopers in een shop, omdat hun mening vaak 'gekleurd' blijkt te zijn voor bepaalde modellen.

Verwachtingen:

Synthesizer (en dus geen keyboard :P)
Gesamplede instrumenten aanwezig (zeker met orgel: 8'voet, 8' en 4'voet is voldoende): realistische klank
De pitch (toonhoogte) moet aanpasbaar zijn: tussen a'=392' en a'=465'.
Op de ingestelde pitch moeten ook diverse stemmingen mogelijk zijn: middentoon, Kirnberger, Werkmeister en eventueel anderen.
Eventueel moet het mogelijk zijn om een (indien mogelijk liefst meer dan één) stemming zelf te leggen (dus elke toon instelbaar).

Graag met enig "gebruiksgemak". Natuurlijk begrijp ik dat je niet kan verwachten dat je alles met 1 klik kan oplossen, maar er is toch wel wat verschil tussen gebruiksgemak bij verschillende modellen.

Graag ook redelijk "transporteerbaar". Het zal dus niet vast in een studio te komen staan, maar het is ook niet de bedoeling dat het een echt "podiuminstrument" is.

Het model dat we nu willen vervangen is een Korg 5. Deze heeft pitch-instellingen (alhoewel beperkt) en enkele stemmingen, maar die worden steeds gemaakt vanuit pitch a=440', waardoor de stemming niet meer klopt van zodra je de toonhoogte (pitch) wijzigt. De verhoudingen tussen de tonen liggen dan namelijk anders...

Zouden jullie mij wat advies met betrekking enkele goede modellen kunnen geven, of in de richting sturen waar ik "de mosterd" kan gaan halen? Ik zal ook mbv de zoekfunctie al wat threads doorlezen op dit forum.

Het instrument zal aangewend worden voor oude klassieke muziek, oude polyfone muziek.

Met zeer vriendelijke groeten,
 
Hallo,

Giezien je zo lang met korg blij bent zou een moderne korg best wel het meest in de smaak kunnen vallen.
Toch is even gaan luisteren in de shop het beste voor wat de klank betreft.

Ook wat user scales betreft heeft Korg veel te bieden.

User scales kunnen per toets +- of per octaaf (alle do's alle re's etc) met 16 opslag mogelijkheden.

Ik zou zeggen kijk eerst eens naar de Korg Kronos

Groot display en grafische interface voegen toe aan gebruiksgemak

:mega:
 
Het model dat we nu willen vervangen is een Korg 5. Deze heeft pitch-instellingen (alhoewel beperkt) en enkele stemmingen, maar die worden steeds gemaakt vanuit pitch a=440', waardoor de stemming niet meer klopt van zodra je de toonhoogte (pitch) wijzigt. De verhoudingen tussen de tonen liggen dan namelijk anders...

Het instrument zal aangewend worden voor oude klassieke muziek, oude polyfone muziek.

Hoe tevreden ben je met de klanken van de Korg ? Voor klassieke muziek, en om niet te vloeken met de acoustische instrumenten, zou ik toch eerder denken aan een laptop + controller en zeer goeie sample libraries van de relevante instrumeten. Heb je dat overwogen ? Joris
 
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie! Altijd fijn!

Het hoeft niet persé een Korg te zijn hoor 8) Als andere modellen iets beter binnen de "range" vallen van mijn verwachtingen, sta ik daar steeds voor open.

De reden waarom ik deze info op het forum loslaat, is omdat in 2 verschillende shops de verkoper het in Keulen hoorde donderen, na de specifieke verwachtingen. Aangezien ik er zelf niet genoeg van ken, laat staan de verschillende modellen met hun pro's en con's, hoop ik dat jullie hier me toch wat mogelijkheden kunnen voorschotelen die hieraan voldoen.

Ik bekijk alvast je suggestie, waarvoor dank! Enkele voorstellen die aan de iets minder prijzige kant zijn mogen natuurlijk ook.

Mvg
 
Gesamplede instrumenten aanwezig (zeker met orgel: 8'voet, 8' en 4'voet is voldoende): realistische klank
De pitch (toonhoogte) moet aanpasbaar zijn: tussen a'=392' en a'=465'.
Op de ingestelde pitch moeten ook diverse stemmingen mogelijk zijn: middentoon, Kirnberger, Werkmeister en eventueel anderen.
Eventueel moet het mogelijk zijn om een (indien mogelijk liefst meer dan één) stemming zelf te leggen (dus elke toon instelbaar).
Enkele toestellen uit de Yamaha reeks kunnen dit allicht (SY99 zeker, Motif's e.d. weet ik niet zo zeker maar wss ook)
 
Ik sta erg verbaasd over de combinatie synth en oude muziek. Kan je dit uitleggen ? Is het de bedoeling/mag het dat de synth electronisch klinkt (een soort modernizering van de muziek) of is het de bedoeling dat alles zo authentiek mogelijk klinkt ? Joris
 
Joris,

Een synth kan goed in classic gebruikt worden, het is te zeggen de moderne romplers.

Ze schitteren in nabootsen van acoustische instrumenten.
 
Hoi!

Wat leuk dat jullie er meteen 'opspringen'!

Laptop-optie:

Deze optie is even ter sprake gekomen, maar de voorkeur gaat uit naar een synthesizer. Noem het misschien ergens 'gewoonte'? Ook dient het toestel af en toe mee op verplaatsing te gaan als stage-instrument... en dan lijkt me dit toch iets handiger? Of sla ik de bal hier volledig mis?
Eerlijkheidshalve zijn we ook niet echt thuis is de wereld van laptop+controllers...

De mogelijkheid om realistische "samples" in te geven in een synthesizer zou zeker een meerwaarde zijn, om de klank van de instrumenten zo waarheidsgetrouw weer te geven. Hoewel ik al ergens gelezen heb dat sommige modellen dit reeds zeer goed doen.

Mvg en bedankt voor je suggestie Joris!
 
Vic, Natuurlijk zitten in een rompler veel "klassieke" instrumenten - maar ik dacht dat dat meestal relatief moderne instrumenten (steinways etc.) zijn en niet oude instrumenten. Ik vermoed dat als je echt instrumenten voor oude muziek (barokviool, pianoforte, hamoniums) wil dat je wel gespecializeerde sample libraries vindt (Ik denk bv aan zo'n sample libraries: http://www.boldersounds.net/bob-early-music-p-14.html?cPath=3_17), maar niet op een rompler. Het hang er dus wat vanaf wat er vereist is. Joris
 
Een sample librarie zal voor de klank details mogelijk beter zijn maar gezien TS hier vragen steld vooe een muziekant die niet aan internet doet is het laptop / software verhaal niet de goede keuze.
een stuk hardware "all in one" idee zoals een Yamaha motif XS, Korg kronos, Of iets van de andere merken lijkt veel handiger.

Moet wel bekennen dat ik zelf niet helemaal neutraal ben, ben nogal een hardware fan. ;) hou niet van tobben met software en drivers en latency en bil gates en ..... :r
Schakelaar aan en spelen maar :okdan:


:mega:
 
Motif lijkt een goeie keus. Misschien een Yamaha S80/S90 ? Mooie piano klanken!
 
Denk dan ook aan de Yamaha MOX. Al weet ik niet hoe hij is qua stemmingen. Wel goedkoper dan de Motif en met praktisch de zelfde geluiden. Wellicht ook eens kijken voor een Nord Electro? Al weet ik daar zelf weinig van.
 
Het jammer van de motif is dat hij wat beperkter is in het micro tuning departement.

Hij doet enkel aan octave scaling, je kan dus iedere noot van een octaaf tunen en dat is dan voor alle octaven gelijk.
Voor 99,99% van de users is dat al meer dan voldoende.

wat de Nord electro te bieden heeft op dat gebied weet ik niet ?
 
Een sample librarie zal voor de klank details mogelijk beter zijn maar gezien TS hier vragen steld vooe een muziekant die niet aan internet doet is het laptop / software verhaal niet de goede keuze.
een stuk hardware "all in one" idee zoals een Yamaha motif XS, Korg kronos, Of iets van de andere merken lijkt veel handiger.

Moet wel bekennen dat ik zelf niet helemaal neutraal ben, ben nogal een hardware fan. ;) hou niet van tobben met software en drivers en latency en bil gates en ..... :r
Schakelaar aan en spelen maar :okdan:


:mega:

Ik kan je daarin bijtreden, dat speelt zeker een rol :okdan:
Intussen heb ik al wat modellen kunnen opzoeken, en jullie tips zijn meer dan welkom! Ik merk dat hoe verder men doorzoekt, hoe minder je soms de bomen doorheen het bos nog ziet.

De Yamaha Motif lijkt me zeker al een toestel dat in aanmerking komt! Nu moet ik wel nog even uitpluizen of hij aan alle criteria voldoet volgens het gekozen model. Het zelf invoeren van "samples" kan trouwens het 'probleem' van minder waarheidsgetrouwe instrumenten wat oplossen (hoewel ik al gelezen heb dat dit zeer goed lijkt mee te vallen). Vergis ik me: kan je idd zulke samples voor oude muziekinstrumenten er zelf ook 'inladen'? Zoals dit het geval is bij een laptop-opstelling?

De Korg Kronos is qua prijs te vergelijken met de Yamaha Motif XF8 of XS-8, maar als ik dan kijk naar de specs van de XF-7 of XF-6 ben ik er nog niet uit welk model nu de beste "fit" weergeeft. Prijs speelt toch een beetje een rol natuurlijk :engel: Uitgebalanceerde toetsen is niet meteen een prioriteit.

Wel een bijkomend criteria: het liefst een klavier van 4 oktaven. (C-c-c'-c''-c''')

Jullie merken wellicht dat de kennis van synthesizers niet optimaal is, en er misschien beginnersvragen opduiken doorheen deze thread. Ik doe alleszins mijn best bij te lezen, en vooral bij te leren!

Alvast enorm bedankt voor de vele reacties, jullie helpen me een hele stap voorwaarts!
 
Hier vind je de microtuning specificaties van de meeste synthesizers:
http://www.microtonal-synthesis.com/micro_af.html (rechts boven in hokjes "g-m n-s" etc klikken voor alle lijsten)

Na lang (4 jaar full time) onderzoek er trouwens zelf achter gekomen dat Pythagorees de werkelijke zuivere stemming is.
De 5/4 "reine grote terts" is een val en niet correct voor wat wij verstaan onder polyfone muziek.
Op synths kun je zuiver Pythagorees spelen in alle toonsoorten als je het niet live doet, of als je het zo op zet dat je live kunt switchen kan het zelfs live. Geen noodzaak meer tot temperen als je de moeite neemt.
 
Hoi!

De laatste dagen wat informatie opgezocht betreffende de aangeraden modellen. Het lijkt me zowaar een "krachtstrijd" te worden tussen de Yamaha MotifXF (goede micro-tuning, sampler-mogelijkheden, reviews) en de Korg Kronos (gebruiksgemak, microtuning en sampling-mogelijkheden ook excellent).

Blijkbaar is een keuze maken tussen deze modellen een vraag die menig Synthesize-aankopers zich stellen: en het antwoord hierop is niet éénduidig.

Een ander model dat ik misschien mee in de "equatie" wil steken is de Kurzweil PC3x. Heeft er iemand hier meer ervaring mee (zeker met betrekking op de vooropgestelde voorwaarden??)

Alvast bedankt voor jullie vele opmerkingen en tips. Niet getreurd: de uiteindelijke beslissing zal pas goed overwogen genomen worden na een test in de shop. Maar een mens stapt graag goed voorbereid de winkel binnen, nietwaar?
 
Als je zover bent kan je enkel nog gaan luisteren naar de bertreffende modellen.

Ik zou voor de korg vallen jij mogelijk voor de Yamaha, dat is smaak en kan geen raad of dicusie bij baten, enkel je oren ;).


De kronos heeft trouwens een meer uitgebreide microtuning dan de Motif, maar beiden zullen wel voldoen.
Het verschil zit em bij de user tuning settings, bij de korg kan je iedere toets stemmen over het gehele klavier.
Bij de yamaha kan je 12 toetsen stemmen (1octaaf) de stemming wordt dan voor alle octaven gelijk.

Ik weet niet als de korg ook tuning-presets heeft zoals de yamaha, maar dat zal wel.

Suc6 :mega:
 
Het enige waar ik nu nog mee worstel, is of er iets minder "prijzige" modellen zijn die ook aan de verwachtingen voldoen..

Daar ik mn focus de laatste dagen op deze 2 modellen heb gelegd, ben ik het totaalplaatje wat uit het oog verloren.

Indien er iemand nog suggesties heeft voor een verschillend model, voel je vrij om deze ook nog even te vermelden. :okdan: Als 'nieuwkomer' in deze online community, hebben jullie alvast veel bruikbare tips geleverd.

Wat het ook wordt, ik blijf jullie op de hoogte houden!
 
Back
Top