Monitor plaatsing advies gevraagd

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Hey hallo,

Zou graag wat ervaringen van jullie willen weten betreft het plaatsten van mijn monitoren. Ze staan nu tegen de achterwand wat niet ideaal is heb ik me laten vertellen.

0x675.png

http://www.ge.tt/3duildd2

Zo ziet mijn ruimte er nu uit van boven.

0x675.png

http://www.ge.tt/87MLldd2


Als ik mijn monitoren idealer plaats wat meer in de hoeken van de kamer betekend dat de driehoek van de ideale luisterpositie groter word. Hierdoor kom ik zo goed als in het midden van mijn ruimte te zitten. En ik heb me ook laten vertellen dat je dat altijd moet voorkomen.

Zoals hieronder te zien is:

0x675.png

http://www.ge.tt/5Dg7mdd2


Wat denken jullie? Waar kan ik in deze situatie mijn monitoren het beste plaatsen?

Alvast bedankt voor het meedenken!! :okdan:
Glenn
 
Op zich zou je luisterpositie, zoals hij nu is, nog acceptabel zijn met front ported monitoren. Is dat wellicht een optie?
 
Op zich zou je luisterpositie, zoals hij nu is, nog acceptabel zijn met front ported monitoren. Is dat wellicht een optie?

Volgens mij zijn mijn Mackie HR624-en die ik nu heb staan back 'ported'.

Maar ben van plan op zeer korte termijn Event Opal's te halen en die zijn front.

Maar begrijp ik het goed en zijn front ported beter geschikt om dichter tegen een muur aan te zetten?
 
Op zich zou je luisterpositie, zoals hij nu is, nog acceptabel zijn met front ported monitoren. Is dat wellicht een optie?

Inderdaad:okdan:

Het klopt absoluut niet dat monitors tegen de voorwand niet ideaal zou zijn, integendeel.
Hoe dichter bij de muur (zelfs ìn de muur bouwen), hoe hoger de uitdovingsfrequentie, die ontstaat op die voorwand (wall behind speaker cancellation).
Als deze probleemfrequentie hoog genoeg komt te liggen, zit het dan in het frequentiegebied waarin de speaker directioneel en dus alleen naar voren straalt, waardoor er geen weerkaatsing van de voorwand meer zal kunnen plaatsvinden.

Natuurlijk hangt deze afstand ook af van de grootte van de luidsprekers en daarmee vanaf welke frequentie ze directioneel worden en dus niet meer naar achteren stralen.
Alleen bij kleine monitoren kan dit een probleem zijn; door de kleine omvang zullen deze luidsprekers op een hogere frequentie nog naar achteren stralen, waardoor het opschuiven van deze 'wall behind speaker cancelling frequency' door de kortere afstand tot de achterwand juist zal vallen in het naar achter srtalende frequentiegebied.
Kleine speakertjes plaatst je daarom beter op een zodanige afstand van de muur dat de cancelling frequency valt ONDER het laagbereik van de luidspreker.

Voor jouw formaat monitor, zolang ze niet back ported zijn (ik kan het op de foto niet zien), is dicht op de muur, in dit opzicht, dus juist wel de beste optie.

Natuurlijk spelen bij akoestiek meerdere zaken een rol, waardoor je toch moet experimenteren, afwegen en een compromis sluiten wat betreft de plaatsing.
Maar alleen door akoestische metingen kom je er met zekerheid achter.

De goede plaatsing is wel slechts de eerste stap in akoestische behandeling van de ruimte.

Succes.:)

Edit: Ik lees nu jouw bericht hiervoor, dat de monitoren back ported zijn, maar dan nog weet je meer door akoestische metingen te doen; het zou best kunnen meevallen.
* Dat geld voor nieuwe monitoren is zowiezo veel beter besteed aan akoestische behandeling.
 
Inderdaad:okdan:

Het klopt absoluut niet dat monitors tegen de voorwand niet ideaal zou zijn, integendeel.
Hoe dichter bij de muur (zelfs ìn de muur bouwen), hoe hoger de uitdovingsfrequentie, die ontstaat op die voorwand (wall behind speaker cancellation).
Als deze probleemfrequentie hoog genoeg komt te liggen, zit het dan in het frequentiegebied waarin de speaker directioneel en dus alleen naar voren straalt, waardoor er geen weerkaatsing van de voorwand meer zal kunnen plaatsvinden.

Natuurlijk hangt deze afstand ook af van de grootte van de luidsprekers en daarmee vanaf welke frequentie ze directioneel worden en dus niet meer naar achteren stralen.
Alleen bij kleine monitoren kan dit een probleem zijn; door de kleine omvang zullen deze luidsprekers op een hogere frequentie nog naar achteren stralen, waardoor het opschuiven van deze 'wall behind speaker cancelling frequency' door de kortere afstand tot de achterwand juist zal vallen in het naar achter srtalende frequentiegebied.
Kleine speakertjes plaatst je daarom beter op een zodanige afstand van de muur dat de cancelling frequency valt ONDER het laagbereik van de luidspreker.

Voor jouw formaat monitor, zolang ze niet back ported zijn (ik kan het op de foto niet zien), is dicht op de muur, in dit opzicht, dus juist wel de beste optie.

Natuurlijk spelen bij akoestiek meerdere zaken een rol, waardoor je toch moet experimenteren, afwegen en een compromis sluiten wat betreft de plaatsing.
Maar alleen door akoestische metingen kom je er met zekerheid achter.

De goede plaatsing is wel slechts de eerste stap in akoestische behandeling van de ruimte.

Succes.:)

Edit: Ik lees nu jouw bericht hiervoor, dat de monitoren back ported zijn, maar dan nog weet je meer door akoestische metingen te doen.

Bedankt en goed om te weten idd!

Klopt idd, die ik nu heb zijn back ported. Er komen wel snel front ported monitoren aan.

En zo'n akoestische meting doe je dat door middel van die frequency sweeps en dan luisteren welke frequencies eruit springen zowel plus als min in volume? Of is dat alleen goed te doen door middel van zo'n setje met mic zodat je het kan meten?

Thanks! :okdan:


Edit: Ruimte voor akoestische behandeling is er ook. Ben nu aan het experimenteren met de roominator set van Auralex
 
En zo'n akoestische meting doe je dat door middel van die frequency sweeps en dan luisteren welke frequencies eruit springen zowel plus als min in volume? Of is dat alleen goed te doen door middel van zo'n setje met mic zodat je het kan meten?

Dat is wel het idee, maar haast niet te doen op het gehoor.
Je kunt ook de verschillende sinustonen afspelen en met een SPL meter ee niveaus zitten aflezen en handmatig in een grafiek plotten, maar dit is verre van praktisch en, als je er al niet gestoord van wordt, ben je er een paar maanden bezig, schiet niet op dus.

De betere optie is dus inderdaad gewoon gratis REW (Room Eq Wizard) downloaden en desnoods met elk willekeurige condensator microfoon de metingen doen.
Met zo'n ongecalibreerde microfoon zal het weliswaar niet 100% nauwkeurig zijn, maar wel goed genoeg om een goed beeld te krijgen.
 
Dat is wel het idee, maar haast niet te doen op het gehoor.
Je kunt ook de verschillende sinustonen afspelen en met een SPL meter ee niveaus zitten aflezen en handmatig in een grafiek plotten, maar dit is verre van praktisch en, als je er al niet gestoord van wordt, ben je er een paar maanden bezig, schiet niet op dus.

De betere optie is dus inderdaad gewoon gratis REW (Room Eq Wizard) downloaden en desnoods met elk willekeurige condensator microfoon de metingen doen.
Met zo'n ongecalibreerde microfoon zal het weliswaar niet 100% nauwkeurig zijn, maar wel goed genoeg om een goed beeld te krijgen.

Top, hele goede info voor mij.

Bedankt!!
 
Maar ben van plan op zeer korte termijn Event Opal's te halen en die zijn front.

Mooie monitoren, maar ze zijn denk ik te overpowered voor de afmetingen je ruimte. De 1.5 dB shelves gaan niet veel uithalen. Ik vraag me af of je de ruimte hebt om de problemen die in het laag gaan ontstaan bij die monitoren kan opvangen met akoestische behandeling.
Het zou zonde zijn als je met zo'n grote investering een ongebalanseerd geluid hebt.
 
Mijn projectstudio is iets van een halve meter breder en langer. Ik heb daar Opals in staan en dat bevalt me prima. Ze staan nog iets meer in de hoeken dan op jouw plaatje gok ik. De ruimte is bij het plaatsen toen akoestisch behandeld en uitgeruist.
 
Mooie monitoren, maar ze zijn denk ik te overpowered voor de afmetingen je ruimte. De 1.5 dB shelves gaan niet veel uithalen. Ik vraag me af of je de ruimte hebt om de problemen die in het laag gaan ontstaan bij die monitoren kan opvangen met akoestische behandeling.
Het zou zonde zijn als je met zo'n grote investering een ongebalanseerd geluid hebt.

Mmm, het is een heel goed punt wat je aanhaalt! Dat zou zeker zonde zijn en heb er veel over na zitten denken. Daarom juist voor een 7" bass woofer 'gekozen' die de opals hebben.

Bedoel je met overpowered het vermogen van de monitor of juist de grote van de bass woofer?
Zou het gezien het 7" niet een kans hebben?

Ook verwacht ik binnen 1 a 2 jaar een grotere ruimte te hebben die ik kan gaan behandelen. Dus het is een afweging om ze al te halen of te wachten zeg maar.
 
Mijn projectstudio is iets van een halve meter breder en langer. Ik heb daar Opals in staan en dat bevalt me prima. Ze staan nog iets meer in de hoeken dan op jouw plaatje gok ik. De ruimte is bij het plaatsen toen akoestisch behandeld en uitgeruist.

Goed om te horen! :okdan:
 
Als je andere monitors koopt zal je alsnog moeten akoestisch behandelen. Ik zou dus eerst daar mee aan de slag gaan!

Dit ^

Ik heb de Opals in een ruimte van 343 X 497 X 310cm staan.
Tegen de muur met space filter op 1/4 (zie manual voor meer info hierover)
Ruimte is flink aangepakt met DIY en GIK panelen en trapping.

Investeer eerst goed in akoestiek en ga dan op zoek naar mooie set monitoren.
 
Bedoel je kwa vermogen of kwa inch?


En wat raden jullie aan? Focal's 6"?


Ik sluit mij hierbij aan bij bovenstaande forumleden; voor de helft van de prijs van een set Opals heb je de ruimte op niveau akoestisch behandeld (echter niet die Auralex onzin, sorry :o:).
Je zult er dan achter komen dat er niets mis is met jouw huidige monitoren (deze blijken trouwens prima tegen de muur geplaatst te kunnen).
En het zal jouw beste investering blijken, op audio gebied.
Door losstaande panelen te (laten) bouwen, kunnen die ook gewoon mee bij eventuele toekomstige verhuizingen.
 
Mooie monitoren, maar ze zijn denk ik te overpowered voor de afmetingen je ruimte. De 1.5 dB shelves gaan niet veel uithalen. Ik vraag me af of je de ruimte hebt om de problemen die in het laag gaan ontstaan bij die monitoren kan opvangen met akoestische behandeling.
Het zou zonde zijn als je met zo'n grote investering een ongebalanseerd geluid hebt.

Mijn projectstudio is iets van een halve meter breder en langer. Ik heb daar Opals in staan en dat bevalt me prima. Ze staan nog iets meer in de hoeken dan op jouw plaatje gok ik. De ruimte is bij het plaatsen toen akoestisch behandeld en uitgeruist.

Als je andere monitors koopt zal je alsnog moeten akoestisch behandelen. Ik zou dus eerst daar mee aan de slag gaan!
Ik heb een vergelijkbare ruimte van 3m op 4,6m en heb deze echt goed gekregen qua akoestiek.

Dit ^

Ik heb de Opals in een ruimte van 343 X 497 X 310cm staan.
Tegen de muur met space filter op 1/4 (zie manual voor meer info hierover)
Ruimte is flink aangepakt met DIY en GIK panelen en trapping.

Investeer eerst goed in akoestiek en ga dan op zoek naar mooie set monitoren.

Ik sluit mij hierbij aan bij bovenstaande forumleden; voor de helft van de prijs van een set Opals heb je de ruimte op niveau akoestisch behandeld (echter niet die Auralex onzin, sorry :o:).
Je zult er dan achter komen dat er niets mis is met jouw huidige monitoren (deze blijken trouwens prima tegen de muur geplaatst te kunnen).
En het zal jouw beste investering blijken, op audio gebied.
Door losstaande panelen te (laten) bouwen, kunnen die ook gewoon mee bij eventuele toekomstige verhuizingen.



Helder verhaal heren. Jullie hebben mij overtuigd om eerst voor een goede akoestische behandeling te gaan.

Hebben jullie tips voor mij betreft akoestische behandeling? Losstaande panelen zou gezien verhuizen mijn voorkeur hebben. Waar kan je dan het beste aankloppen?
 
Een goede akoestische behandeling van de ruimte is inderdaad essentieel, zeker als je serieus geld aan monitoren gaat uitgeven. Dat gezegd hebbende is het wel degelijk mogelijk om monitoren met serieus laag in een kleine ruimte te plaatsen.
Mijn studiootje is ongeveer net zo groot als die van de TS en daar heb ik een set Genelec 8260A staan. Zonder akoestische behandeling is dat een ramp, ook het GLM systeem kan daar niks aan doen. Met een Primacoustic London 10 kit en twee Full Traps is het probleem wel opgelost, ik had geen zin in zelfbouw en het spul van Primacoustic wordt allemaal geschroefd en kan dus meeverhuizen indien nodig. Het Genelec GLM systeem kan vervolgens de pieken aanpakken met als resultaat dat het binnen 2-3dB vlak is van 20Hz tot 100Hz.
Die Full Traps zijn wel behoorlijk aan de prijs (en hebben voor dat geld en te hoog Leenbakker gehalte) maar ze werken wel! Die rubber membraan die daar in zit is echt een apart goedje, ongelofelijk soepel maar toch heel zwaar (vanwege de barium die in het rubber zit). Zonder de full traps boem je echt de tent uit, met is er niets aan de hand.
 
Back
Top