Novation Ultra Nova

De UltraNova is een ‘Nova’ series analogue-modelling synthesizer met een krachtige FX processor. Het is een enkel part synth met de Supernova II synth engine als beginpunt verpakt met de laatste technologieën. Het heeft wave-table synthese, met meer sterke filters, een software editor met een revolutionaire touch-sense performance mode.


attachment.php



Meer info: Novation Ultra Nova

Editor software, vocoder, wavetables - dit gaat een leuke concurrent worden voor de Gaia SH-01.
 

Attachments

  • ultranova.jpg
    ultranova.jpg
    112,9 KB · Bekeken: 80
Last edited by a moderator:
Specificaties:
Synth engine

• Up to 18 note polyphony (dynamic voicing)
• Mono-Timbral


Per patch:
• 3x oscillators
• 1x noise generator
• 2x ring modulators


Waveforms include:
• Square, sine, tri, sawtooth, pulse, 9x saw:pulse combinations.
• 20x digital waveforms
• 36x wavetables


Filtertypes:
2x filters per patch
• low pass no resonance 6dB per octave
• low pass 12dB
• low pass 18dB
• low pass 24dB
• band pass 6:6
• band pass 6:12
• band pass 12:6
• band pass 6:18
• band pass 18:6
• band pass 12:12
• high pass no resonance 6dB per octave
• high pass 12dB
• high pass 18dB
• high pass 24dB


Sources:
20 modulation slots per patch
• 6x envelope generators
• 3x LFOs.
• Aftertouch
• Velocity
• Key scaling/track
• Mod wheel
• Expression pedal


Total of 66 Destinations including:
• Oscillator pitch, pulse width, wavetable index, level and sync
• Filter cutoff, resonance, envelope settings
• Effects parameters and send levels
• Recursive modulation (modulating modulation sources themselves)


5 Effects slots per patch
• Distortion – up to 2 instances
• Compressor – up to 2 instances
• Chorus/Phase – up to 4 instances
• Delay – up to 2 instances
• Reverb – up to 2 instances
• Gator
• EQ
•12 band vocoder
• Arpeggiator – 33 patterns
• Chord function – lock up to 10 notes
• Patch storage up to 512 on hardware (ships with 300 factory patches)


Hardware

• 144 character LCD
• 8x detented touch sensitive encoders
• 1x large smooth encoder (with back-lit filter lock buttons)
• 1x large patch select/speed dial encoder
• 2x volume & monitor mix dials
• 39 LED lit/indicated buttons
• Pitch wheel (LED lit)
• Modulation wheel (LED lit)
• 37 note keyboard with velocity and aftertouch
• XLR dynamic mic input
• 2x ¼” jack inputs
• 2x ¼” jack outputs
• 2x ¼” jack aux outputs
• 1x ¼” jack headphone output
• SPDIF digital output on RCA connector
• Expression pedal on ¼” jack input
• Sustain pedal on ¼” jack input
• MIDI in/out/thru
• 12 volt power input
• USB port (UltraNova can be powered via USB)
• Kensington Lock port
 
Er was al een draadje over, maar zoals daar ook al gesuggereerd, is dit wel voorpagina nieuws...althans wat mij betreft :D Ik ben namelijk dol op het Nova blauw :mega:
 
Er was al een draadje over
Ja, eigenlijk mag die ook samengevoegd worden. Het duurde alleen even langer voordat 't artikel door de moderatie was :P.
 
... Het duurde alleen even langer voordat 't artikel door de moderatie was :P.

Ja, ik begrijp de nieuwe moderatie regel wel voor het plaatsen op de voorpagina. Maar geen succes. Het duurt nu zo lang, dat je natuurlijk allemaal draadjes krijgt in het forum.

Daarnaast vond ik het niet storend als er een voor mij "minder" belangrijk of zuiver bericht op de voorpagina belandde. Ik was er zelf bij om uit te maken of ik het interessant genoeg voor mijzelf vond.
 
Ik zie 't meer zo: het aantal rommelberichten dat per ongeluk geplaatst wordt is stukken en stukken lager dan het aantal goede nieuwsberichten dat er op komt. 1 keer op REPORT hengsten haalt zo'n misplaatste frontpage-post ook heel snel weg.
 
Ik heb ooit een SN2 gehad, maar dit lijkt me niks.
De charme van de SN2 was toch de knoppen moet ik zeggen, ook wel de klank, (op de fx na dan die waren bagger) maar als de basis na 10 jaar nog steeds de SN engine is ga ik m'n geld wel naar een ander bedrijf brengen.
 
Ik heb ooit een SN2 gehad, maar dit lijkt me niks.
De charme van de SN2 was toch de knoppen moet ik zeggen, ook wel de klank, (op de fx na dan die waren bagger) maar als de basis na 10 jaar nog steeds de SN engine is ga ik m'n geld wel naar een ander bedrijf brengen.
Welke dan?
Alles wordt in een nieuw jasje gestoken zonder eigenlijk vernieuwend te zijn.Zoals meer sample ram memory.Interne wave rom geheugen wordt altijd wel uitgebreid bij een volgende generatie synth's,dus van alles wat meer van hetzelfde.Dus ipv 100 basklanken,nu 400.Waar dat er bij de meesten bas,hier en daar reverb wordt toegevoegd bv.Alles wordt uitgebreid zonder echt ja iets van totaal andere betekenis te zijn.
De synth wordt eigenlijk meer baas over jouw creatieve inbreng.Ipv 300 arpeggios nu 1000.Dus jij hebt de keus nu te kiezen en je echt laat leiden door die uitbreidingen.
Maar creatieve inbreng van je eigen?
Daarom van alles hetzelfde.Nieuwe klanken zijn er niet meer te vinden denk ik,zeker nu de software synth's al zo goed zijn als de hardware,en er al een ontelbare zijn.
Dus enige wat rest is je eigen creatieve inbreng.
 
Ik vind dit geen ULTRA nova hoor! Eerder een MicroNova! Weinig knoppen, klein keyboard, monotimbraal, vind het meer een soort MicroKorg concurrent. De ouwe SuperNova keys met al die knoppen, dat was pas een gave synth!
Deze zal heus wel oke klinken, maar om hem nou "Ultra" te noemen, nah... Veel te duur voor wat het is, dan zou ik liever een MicroKorg + DSI Mopho kopen ofzo.
 
Welke dan?
Alles wordt in een nieuw jasje gestoken zonder eigenlijk vernieuwend te zijn.Zoals meer sample ram memory.Interne wave rom geheugen wordt altijd wel uitgebreid bij een volgende generatie synth's,dus van alles wat meer van hetzelfde.Dus ipv 100 basklanken,nu 400.Waar dat er bij de meesten bas,hier en daar reverb wordt toegevoegd bv.Alles wordt uitgebreid zonder echt ja iets van totaal andere betekenis te zijn.
De synth wordt eigenlijk meer baas over jouw creatieve inbreng.Ipv 300 arpeggios nu 1000.Dus jij hebt de keus nu te kiezen en je echt laat leiden door die uitbreidingen.
Maar creatieve inbreng van je eigen?
Daarom van alles hetzelfde.Nieuwe klanken zijn er niet meer te vinden denk ik,zeker nu de software synth's al zo goed zijn als de hardware,en er al een ontelbare zijn.
Dus enige wat rest is je eigen creatieve inbreng.

Ik denk dat het niet alleen maar gaat om wat er uit komt, maar ook het bespelen van een instrument/knoppen draaien is voor mij erg belangrijk, de SN2 heeft gewoon een erg lekkere lay out, nodigt uit om te spelen en te experimenteren.
Wat betreft nieuwe sounds zijn er niet meer vind ik ook niet helemaal waar, er zijn best apparaten die wel iets anders kunnen dan het gebruikelijke.
Daar wil ik dan wel aan toevoegen dat ik dan voor het grootste deel toch wel aan software denk, en mijn oorspronkelijke reactie is dan ook afkomstig vanuit die invalshoek, namelijk dat ik het zo jammer vind dat er bijvoorbeeld geen hardware synths zijn met een engine als alchemy, of absynth...maar dan met veel knoppen en sliders :)
Dat zouden ze toch zo moeten kunnen maken?, en daarom mijn 'teleurgestelde' reactie.
Ik vind het allemaal een beetje fantasieloos wat er te koop wordt gezet tegenwoordig, het lijkt wel of de gevestigde bedrijven als Roland, Korg, Novation etc.. gestopt zijn met investeren in echt interessante dingen. Qua klankbronnen dan. Het dichtst bij iets bijzonders komen mijn oude Korg Z1, en de Yamaha FS1R( waar ze per direct een full featured knoppenbak van moeten uitbrengen)
En naar welk bedrijf ik dan mij geld breng vroeg je? Tja, goede vraag...mischien dan toch Roland, maar dan om mijn v-drums uit te breiden... een nieuwe synth wordt op dit moment hooguit weer een analoge bak erbij. Want dat is dan toch veel interessanter dan wat Novation ons hier nu aanbiedt, voor mij dan iig. Dus wat betreft eigen inbreng ben ik het niet met je eens, die is standaard al enorm van belang als je iets echt bijzonders uit een synth wilt halen., dat weet iedere synthliefhebber denk ik.
Oh, ik wil mijn Ebbe und flut terug!
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dit geen ULTRA nova hoor! Eerder een MicroNova! Weinig knoppen, klein keyboard, monotimbraal, vind het meer een soort MicroKorg concurrent. De ouwe SuperNova keys met al die knoppen, dat was pas een gave synth!
Deze zal heus wel oke klinken, maar om hem nou "Ultra" te noemen, nah... Veel te duur voor wat het is, dan zou ik liever een MicroKorg + DSI Mopho kopen ofzo.
+1
Een niet te begrijpen evolutie...
 
Daar ben ik het mee eens, als je wilt aangeven dat het veeeeel beter is dan de Supernova II door Ultra te gebruiken dan moet je ook wel flink uitpakken wat betreft de synthenging. Dat vind ik ook hier niet het geval....wellicht komt er nog een SuperUltra ;) Ik zie deze Ultra Nova een beetje als de Snow in de Virus reeks, dus dan zou je toch nog wel wat mogen verwachten ala de TI.
 
Ultra kan je lezen als groots of juist compact of niet dan?

Prijs is nog niet bekend dus waarom roepen sommige nu al dat het te duur is?

Dit lijkt me een leuke kleine synth met prima controls en editor erbij.
Makkelijk overal mee naar toe te nemen en via de usb poort van stroom te voorzien.





 
Laatst gewijzigd:
Wauw, DJ Chuckie, had dat gelijk gezegd, nou vind ik em plots weer ultra-vet !

Nee serieus, worden er echt nog mensen wild van dat soort types met stoere baseball caps die eender welke synth-producent naar de mond praten zolang ze maar kunnen cashen ?
 
Wauw, DJ Chuckie, had dat gelijk gezegd, nou vind ik em plots weer ultra-vet !

Nee serieus, worden er echt nog mensen wild van dat soort types met stoere baseball caps die eender welke synth-producent naar de mond praten zolang ze maar kunnen cashen ?

kzou niet weten wie dat zijn, zeker geen muziekanten meer van die sportschoolbezoekers.
misschien moet ik maar es reklame maken voor stereo en anabolieden of hoe heten die spieropneukers ook al weer? :duivels:
 
mwa...jammer

mwa...jammer

Ik word er ook niet warm van, geef mij maar de KS5 of de normale Nova :-)
 
Back
Top