Novation Ultra Nova

De UltraNova is een ‘Nova’ series analogue-modelling synthesizer met een krachtige FX processor. Het is een enkel part synth met de Supernova II synth engine als beginpunt verpakt met de laatste technologieën. Het heeft wave-table synthese, met meer sterke filters, een software editor met een revolutionaire touch-sense performance mode.


attachment.php



Meer info: Novation Ultra Nova

Editor software, vocoder, wavetables - dit gaat een leuke concurrent worden voor de Gaia SH-01.
 

Attachments

  • ultranova.jpg
    ultranova.jpg
    112,9 KB · Bekeken: 79
Last edited by a moderator:
Ik ga morgen een Ultranova afhalen. Nu zie ik extra uitgangen op de achterkant.
Waar zijn die voor nodig als je niet multitimbraal kunt werken? Toch raar?
Of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik ga morgen een Ultranova afhalen. Nu zie ik extra uitgangen op de achterkant.
Waar zijn die voor nodig als je niet multitimbraal kunt werken? Toch raar?
Of zie ik iets over het hoofd?

De ultranova is ook tegelijkertijd een audio interface.
Het mooie is dat je in de instellingen kan bepalen of je alleen de audio van de ultranova via je outputs wil laten lopen of dat je ook externe audio via de ultranova laat lopen en dan via je outs weer naar je speakers/monitors toe brengt.
Je kan zelfs het externe signaal en dat van de Ultranova synth met elkaar mixen in elke verhouding die je wilt en je kan ook nog alleen de externe audio door de ultranova laten lopen maar dan wel gebruik maken van de effecten zoals reverb, delay enz en die in je signaal mixen.
Er zijn 2 main outputs en 2 unbalanced aux outputs.
Download even op de site van Novation de user manual voor meer uitleg.
Je kan ook als je er nog niet mee bekend bent allerlei extra soundpacks downloaden op de site zoals een supernova pack en nog andere packs
 
Inmiddels heb ik een Ultranova een paar dagen in huis. Ik heb de USB driver in Windows 8 geinstalleerd, samen met de editor plugin. Ik heb Ableton Live Lite 9 als DAW.
De handleiding van de Ultranova ben ik al twee dagen mee aan het worstelen maar ik kom er niet uit. Of ik word te oud voor dit of de handleiding is veel te compact geschreven.

Ik wil audio van de DAW via de koptelefoon aansluiting van de Ultranova horen. Volgens pagina 34 van de handleiding kan dat. USB kabel is aangesloten en ik krijg MIDI mooi over de kabel. Audio van de Ultranova komt ook mooi terug op de koptelefoon. Alleen audio uit de DAW van bijvoorbeeld een Simpler instrument krijg ik niet via de koptelefoon.
In de DAW kies ik kanaal 3 voor de audio uitgang van het Simpler instrument. Volgens het schema op pagina 34 in de handleiding moet ik iets horen via de koptelefoon. Niente!
Is er een instelling op de Ultranova die ik over het hoofd zie?
 
Ik weet niet precies waar het fout gaat maar waarschijnlijk is het iets in de instellingen op de ultranova.
Aan de linkerkant zie je audio en global, daarmee kan je op het schermpje de instellingen zien en veranderen.
En dan met back en next naast je schermpje kan je de pagina's aflopen.

Als je via Ableton iets wilt horen op de headphone dan zet je de monitor op from host en zet in de global settings de midi ook op 3 en midi out op on, dan moet je wat horen.
Ik heb ook windows 8 en ableton, ik heb simpler aangezet met een swell en ik kreeg meteen geluid over de headphone.
Je headphone uitgang is goed dus daar kan het niet aan liggen.

Krijg je als je een toets aanraakt wel een signaal in ableton?
 
Aan de linkerkant zie je audio en global, daarmee kan je op het schermpje de instellingen zien en et je de monitor op from host en zet in de global settings de midi ook op 3 en midi out op on, dan moet je wat horen.
Ik heb ook windows 8 en ableton, ik heb simpler aangezet met een swell en ik kreeg meteen geluid over de headphone.
Je headphone uitgang is goed dus daar kan het niet aan liggen.
Dit stond allemaal goed en toch kreeg ik geen geluid via audio van de laptop
Krijg je als je een toets aanraakt wel een signaal in ableton?
Ja. En dit is te genant om te vertellen, maar nu lukt het wel inmiddels om audio van Live via de koptelefoon. Het knopje op de Ultranova voor monitor is tevens balans tussen synth en audio. Doh! Deze stond één kant op ipv in het midden ergens. Opgelost door met die draaiknop te spelen.
In de tussentijd heb ik de 'wizard' van Automap gerunt en dat hielp ook met andere settings.
Nu nog hoe de setup van een MIDI track omzetten naar audio voor de Ultranova via deze USB poort. Dat vogel ik morgen wel uit.
 
Probeersel met Wave Table synthese

Probeersel met Wave Table synthese

Ok, na een week van alles te proberen met mijn nieuwe Novation Ultranova, heb ik besloten wat te proberen met Wave table synthese van de Ultranova.
Dit is nieuw voor mij dus verwacht niet meteen spectaculaire sounds.
Mijn eerste probeersel wou ik toch delen met degenen die ook een beetje met de wave tables willen spelen van de Ultranova.
Beschrijving van de aanpak staat op Soundcloud.

https://soundcloud.com/yoonchi/demo-novation-ultranova-wavetable-180423
 
Gebruik van Ultranova voor het processeren van input:
Het schijnt dat je het signaal dat via de input binnenkomt je door de engine van de Ultranova kunt laten lopen en bewerken.
Ik heb geprobeerd via de input iets door de synth te krijgen, maar het enige waardoor ik het krijg is de multifx ervan. Dat idee krijg ik tenminste.
Ik wil iets doen zoals de gast in het volgende videotje doet met een Volca door een MS2000: https://youtu.be/4kTJSIkr1rU
Waar ik naartoe wil is: enkele drumcomputer loops mangelen en samplen.
Help mij met de settings in de Ultranova, want het schijnt te kunnen.
Alvast dank.
 
Samplen kan je niet op de Novation maar als het goed is kan je de input van je signaal wel wat effecten op zetten zoals delay enz.
Ze hebben een livechat bij Novation.
Als je een account aanmaakt dan kan je op bepaalde uren elke dag inloggen en je vraag op de livechat zetten, zodra er een medewerker beschikbaar is dan beantwoordt hij je vragen en kan je meteen uitproberen terwijl hij beschikbaar blijft.
Ze hebben echt een hele goede helpdesk, ze hebben mij in het begin ook een paar keer via de chat geholpen.
 
Vraag over oscillator sync in de Ultranova: er bestaat een VSync in de Ultranova. Maar hoe sync ik bijvoorbeeld Oscillator 2 met Oscillator 1? Of is dat niet mogelijk? Het zou leuk zijn om die Wavetables met elkaar te syncen. Of is het gebruik van VSync impliciet het Syncen van Oscillator 2 met Oscillator 1 door op Oscillator 2 VSync op een waarde te zetten en bij Oscillator 1 dit weg te laten?
 
Back
Top