Revolutionaire misbaksels gezocht

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.557
Locatie
Zeist
Dit topic is een afsplitsing van het topic: https://www.synthforum.nl/forum/algemeen/nieuws/3784735-roland-tr06-boutique

Daar kwam aan de orde dat de ritmeboxen van Roland die aanvankelijk als begeleiding voor gitaristen en pianisten mislukt waren vervolgens de ontwikkeling van de House-muziek mogelijk maakten. Daarop vroeg Disharmonic zich af of iets dergelijk nu nog eens zou kunnen gebeuren. En dat gaan we in dit topic uitzoeken.

Ik stel een drietrapsraket voor:

1. Graag hoor ik van de SynthForum leden welke recent verschenen apparaten bij de doelgroep waarvoor zij ontworpen waren volstrekt niet zijn aangeslagen.

2. Als we zo'n lijstje met apparaten hebben kunnen we ons vervolgens afvragen of die gear op een andere dan de door de fabrikant bedoelde wijze gebruikt een nieuwe muziekstijl zou kunnen inleiden.

3. En ten slotte zou het mooi zijn als hier op ons SynthForum dan ook het eerste nummer in die nieuwe stijl het licht mag zien.
 
Leuk dat je van dit onderwerp een nieuw topic hebt gemaakt. :)

Heb er eentje. De Zoom ARQ Aero RhythmTrak. De fabrikant had mooie ideeën bij de ring-controller, maar deze instrumenten bleken niet aan te slaan. Later voor weinig geld te koop, een tijdje terug de AR-48 voor maar 90 euro. Wat kun je doen met die gekke ring wat misschien niet helemaal de bedoeling is (volgens Zoom dan), maar toch een leuk resultaat geeft? Maar 'ns over nadenken en wie weet... :eureka:.
 
Misschien de Yamaha Tenori-on ook zoiets. Zag er leuk uit, maar nooit in het wild gezien.
 


Misschien een elektromechanisch oplegblad maken dat op het scherm kan worden gelegd waardoor je het apparaat digitaal kan aansturen?
 
Je moet hem vooral in het donker zien, met publiek aan de andere kant van het scherm, die zien wat jij aan het doen bent. Maar ja, om zo'n ding constant omhoog te houden tijdens je optreden :D
 
Is het bekend waarom de Zoom ARQ Aero RhythmTrak niet aansloeg?

Komt vooral door de ring, waarschijnlijk. Zoom had bedacht dat het goed zou werken als performance-instrument, maar stel je voor dat je op een podium staat met het ding. Bewust of onbewust hadden mensen al snel door dat het een beetje lullig overkomt, hooguit leuk misschien voor kinderen. De vergelijking met speelgoed is dan ook vaak gemaakt. De oorspronkelijke prijs was ook aan de hoge kant, dat heeft vast ook niet geholpen om potentiële kopers over de streep te trekken.
 
Mutable Instruments Clouds.

Misschien vreemd dat ik die hier noem. Maar de maker vond het product eigenlijk niet af. Daarnaast wordt de module niet gebruikt zoals de maker bedoeld had. Er is eigenlijk een compleet (sub)genre door ontstaan.
 
Mutable Instruments Clouds.

Misschien vreemd dat ik die hier noem. Maar de maker vond het product eigenlijk niet af. Daarnaast wordt de module niet gebruikt zoals de maker bedoeld had. Er is eigenlijk een compleet (sub)genre door ontstaan.

Nou zit ik niet heel erg in het modulaire spul maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor (sub)genre er door is ontstaan en wat was wel de bedoeling van de maker?
 
Nou zit ik niet heel erg in het modulaire spul maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor (sub)genre er door is ontstaan en wat was wel de bedoeling van de maker?
De bedoeling was dat er iig meer gemoduleerd werd. Maar (zeker in het begin, toen Clouds net uit was) werd dat op z'n zachts gezegd niet ten volle benut. Toen daarna Rings uit kwam werd "Rings through Clouds" een beetje een soort van standaard voor instant ambient. Je hoeft niet veel te doen om dat mooi te laten klinken. Veel mensen hielden/houden van die sound, maar de maakster had gehoopt en verwacht dat mensen er wat avontuurlijker mee om zouden gaan. De kritiek dat veel modulaire ambient hetzelfde klinkt is voor een deel ook daar op terug te herleiden. Sommige modules zijn een soort voice op zich wat gemakzucht en eenvormigheid in de hand werkt.
 
De bedoeling was dat er iig meer gemoduleerd werd. Maar (zeker in het begin, toen Clouds net uit was) werd dat op z'n zachts gezegd niet ten volle benut. Toen daarna Rings uit kwam werd "Rings through Clouds" een beetje een soort van standaard voor instant ambient. Je hoeft niet veel te doen om dat mooi te laten klinken. Veel mensen hielden/houden van die sound, maar de maakster had gehoopt en verwacht dat mensen er wat avontuurlijker mee om zouden gaan. De kritiek dat veel modulaire ambient hetzelfde klinkt is voor een deel ook daar op terug te herleiden. Sommige modules zijn een soort voice op zich wat gemakzucht en eenvormigheid in de hand werkt.

Bedankt voor het uitleggen én de correctie. Maakster.

Dat ik de module in dit topic noem betekent overigens niet dat dit ook mijn mening over deze module is. Het is een zienswijze die ik vrij vaak voorbij heb zien/horen komen, vandaar de associatie bij dit topic.

Het is sowieso één van de meest verkochte eurorack modules.
 
Casio Xw-pd1, beetje vergelijkbaar met de AR-48, niemand wou em hebben dus uiteindelijk overal in blowout sales beland. Momenteel nog geen idee wat voor mogelijkheden hij allemaal heeft maar dat komt nog. :D
Nog zo'n leuk ding is de Roland D-2, vermoedelijk ook geen succes omdat het ding spuuglelijk is en weinig/rare controls heeft. Wel een aantal heel leuke features en ook goed te gebruiken als nineties soundmodule.

Voor verdere inspiratie kan ik de youtube show "bad gear" aanraden.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLRkn2QTxcJf6HCrt4YnhhjxNpRLqWOLeI

Behandelt allerlei gear die om bepaalde redenen gehaat worden en kijkt of er wat mee te doen valt.
 
Nog eentje, die misschien kans maakt om op een later moment dit lijstje te halen. De Artiphon Orba, die is nieuw en we moeten afwachten wat het gaat doen, maar iets zegt me dat het een potentiële kandidaat is. Hoog gadget- en misschien ook wel speelgoedgehalte, hier op het forum werd al gezegd dat zoiets waarschijnlijk snel in een la verdwijnt.

 
Het hielp ook dat rond de tijd dat de house opkwam die roland drumdozen spotgoedkoop 2e hands te krijgen waren.
Maar nieuwe muziekstromingen ontstaan al een tijdje in de computer volgens mij met goedkope software. Hier op het synthforum zitten mensen die hardware mooi vinden. Dus wij hopen allemaal dat er straks iemand een truukje ontdekt zodat met volca's en plakband de nieuwe soort house ontstaat, net zoals voor ons ouwe rockers dachten dat nieuwe muziek zou komen van nieuwe typen elektrische gitaren en effectpedaaltjes en al die drumcomputers maar niks vonden...
 
Voor verdere inspiratie kan ik de youtube show "bad gear" aanraden.

https://www.youtube.com/playlist?lis...hhjxNpRLqWOLeI

Behandelt allerlei gear die om bepaalde redenen gehaat worden en kijkt of er wat mee te doen valt.

Dat zijn er wel heel veel! Misschien kan iemand die beter in de hardware synth's thuis is dan ik daar even een vluchtige blik op werpen om te zien welke voorbeelden voor dit topic nog interessant kunnen zijn?
 
Het hielp ook dat rond de tijd dat de house opkwam die roland drumdozen spotgoedkoop 2e hands te krijgen waren.

Dat was zo omdat die apparaten niet aansloegen. :eureka:

Maar nieuwe muziekstromingen ontstaan al een tijdje in de computer volgens mij met goedkope software. Hier op het synthforum zitten mensen die hardware mooi vinden. Dus wij hopen allemaal dat er straks iemand een truukje ontdekt zodat met volca's en plakband de nieuwe soort house ontstaat, net zoals voor ons ouwe rockers dachten dat nieuwe muziek zou komen van nieuwe typen elektrische gitaren en effectpedaaltjes en al die drumcomputers maar niks vonden...

Een nieuw soort house hoeft voor mij als ouwe rocker niet hoor... :P
 
Zo'n zaken gebeuren meestal per ongeluk. Plaatje op verkeerd toerental afgespeeld? New Beat! Scheet in de microfoon gelaten? Dubstep! :D​​​​​​
 
Op de een of andere manier zie ik het niet zo gauw met digitaal spul gebeuren, ik heb het gevoel dat het vooral om analoge apparatuur gaat waarmee geknutseld wordt.
De meest vernieuwende zaken zijn gebeurd doordat talentvolle mensen met iets aan de gang gingen wat eigenlijk niet zo bedoeld was.
Of je nou de tapeloops neemt waar de Beatles creatief mee aan de gang gingen, het mellotron wat eigenlijk voor theaters en striptenten bedoeld was, de 303 en de 606 die het niet haalden als begeleidingsinstrumenten en zo zijn er meer voorbeelden maar in principe zijn het toch vooral analoge instrumenten heb ik het idee?
Sampling was nog zoiets, ook analoog uiteindelijk, ja door direct to disk streamen kreeg het samplen wel meer mogelijkheden maar toch was het van oorsprong analoog.
Het is ook lastig te voorspellen naturlijk want anders hadden leden op het forum al iets nieuws uitgevonden.
 
Laatst gewijzigd:
Mutable Instruments Clouds.

Misschien vreemd dat ik die hier noem. Maar de maker vond het product eigenlijk niet af. Daarnaast wordt de module niet gebruikt zoals de maker bedoeld had. Er is eigenlijk een compleet (sub)genre door ontstaan.

Het is interessant hoe dat werkt. Toen de inmiddels mega bekende Roland TB-303 uitkwam was het een flop want als begeleiding voor gitaristen werkte het totaal niet. Wel hebben we er een heel genre aan te danken. Acid House.
Leuk stukje daarover: https://djtechtools.com/2015/12/02/history-tb-303-rolands-accidental-legend/
 
Back
Top