Revolutionaire misbaksels gezocht

Dat is zijn punt..... Dat het niet alleen maar een groovebox is, maar nog meer, soort van synth is. Maar ook dat het produkt nog niet af was toen het werd uitgebracht, waardoor mensen hem al snel weer wegdeden.

Dat is zeker zo... heb hem gehad in het begin en er zijn firmware versies geweest die het ding compleet onbruikbaar maakte, was een heel frustrerend proces. 1 bug minder, 2 erbij. Volgens mij is dat nu een heel stuk beter. En idd is hij prima als basic polysynth te gebruiken.
 
En dan heb je de gear die revolutionair probeert te zijn maar vooral slecht is. Ik kan van harte de Youtube-serie Bad Gear van Audiopilz aanraden, misbaksels gereviewed met de vraag of het wel echt zo' n misbaksel is als wordt gezegd. Dan valt ook nog te bediscussieren of elk stuk gear besproken in deze voortdurende serie nou echt zo baaad is, vermakelijk is het sowieso. En misschien gaat bijvoorbeeld de Zoom ARQ AR-48 bijvoorbeeld nog een eigen leven leiden en is het over 5-10 jaar sought after revolutionaire vintage gear. :P
https://www.youtube.com/watch?v=61gDR_4OiMY
 
Komt vooral door de ring, waarschijnlijk. Zoom had bedacht dat het goed zou werken als performance-instrument, maar stel je voor dat je op een podium staat met het ding. Bewust of onbewust hadden mensen al snel door dat het een beetje lullig overkomt, hooguit leuk misschien voor kinderen. De vergelijking met speelgoed is dan ook vaak gemaakt. De oorspronkelijke prijs was ook aan de hoge kant, dat heeft vast ook niet geholpen om potentiële kopers over de streep te trekken.

Ik meld me ook maar even in dit draadje over de ARQ48 :D

Maar idd. Ik vond de 96 versie eigenlijk aantrekkelijker qua specs maar ze hebben op de 48 toch wel iets unieks gebakken door een ring met steps (met ledfeedback) en daarbij geven de geselecteerde noten ook ledfeedback. Natuurlijk is Roland daar ooit mee begonnen op de TR serie. Misschien zijn die destijds niet goed aangeslagen omdat het niet klonk als een drumstel? En een TB303 was natuurlijk een hork om een sophisticated baslijn te proggen.. maar voor een acid accidentje is wel leuk.. :) Daarbij klonk het ook niet als een basgitaar. :D

De ARQ is qua UI echt heel goed om inspiratie mee te krijgen.. leuke sounds.. en die sequencer op dat ding is echt ongekend. Ik heb meerdere apparaten die ook met steps werken + een keyboardje met ledfeedback. (RS7000, Analog 4, Korg Micro Sampler) maar de ARQ tilt het componeren nog een paar stappen verder. Je kunt pads selecteren en dan zien welke steps er voor die pad geselecteerd zijn.. maar ook een step selecteren en dan zie je welke pads er geselecteerd zijn. Dat is al vrij uniek. Maar het is niet alleen de visuele feedback van de pads.. je speelt ook de geselecteerde noten af voor die step.. en van je hele arrangement. En het leuke daarvan is dat je ook willekeurig steps kunt selecteren en zo op nieuwe inspiratie komen.

Naast al deze unieke features die ik nog op geen enkele andere sequencer ben tegengekomen heeft ie helaas wel een paar tekortkomingen. De noten worden bij het steps indrukken alleen afgespeeld op de interne geluiden van de ARQ48. En als je em als een sequencer gebruikt en er midi andere gear mee aanstuurt zijn alle stepknoppen en pads een midi note. Gelukkig alleen op midikanaal 1.. maar de unieke features voor het sequencer en steps afluisteren wordt dus niet als midi noten uitgestuurd.

Ondanks deze tekortkomingen is het voor mij wel een soort geheim composer wapen. Het is soms ook leuk om totaal een ander interface te hebben om iets te spelen.. net zoals op een drumpad grid bv.
Het moeten werken met de interne sounds is opzich niet erg maar bij het schakelen tussen presets (en arrangement) worden wel alle geluiden en fx gereset.. en daardoor valt er een beetje een gat in je geluid.
Het apparaat is ondanks al zijn beperking wel heel veel waar voor je geld. En zeker als je gewoon een paar parts mute en unmute, in combi met wat andere dingen kun je om deze bug heen werken.. of als je de geluiden via midi uitstuurt heb je er natuurlijk ook geen last van..

Hieronder span ik nog ff schaamteloos 2 videootjes van mij *D
In de eerste demonstreer ik aan het eind dat steps selecteren/monitoren. De tweede ben ik aan het stoeien met een melodie :D Ik kwam er later trouwens ook nog achter dat er ook een setting is waar de pads geen kleur gebruiken en het contrast van geselecteerde noten veel hoger is.. geen problemen dan met geselecteerde pads localiseren. :)


 
Laatst gewijzigd:
De creatie hieronder (en dan met name de 88 toetsenversie) is ook een dumpproduct. Werd ooit gedumpt voor 1000 euro (88key) en 700 (61key versie), dat is ook waar ik de mijne ooit voor kocht. Helaas zijn ze nogal berucht door hun problemen met de voeding. Ook de mijne en ook nooit meer teruggezien na een reparatie poging.. (maanden wachten...). Ik hem em later toch teruggekocht omdat ik em wel goed vond klinken en hij had echt bergen met polyfonie en mogelijkheden.

Tegenwoordig schijnt de 6hd versie wel wat gewilder te zijn en zie je niet meer te koop maar een 88key versie doet rond de 3 á 400 euro. Het klavier speelt iets lichter dan een gemiddeld gewogen klavier.. wat ik zelf wel prettig vind.. (dichterbij de actie van een Wurly :luv:) )
Het is een Analog modeling, FM en super Rompler ineen. En alles binnen je patch is modulair op te bouwen om nog efficienter met de DSP's om te gaan. Ook kun je per patch het maximaal aantal stemmen instellen om zo eindeloze release en note steal alsop een Prophet 5 te bereiken. (die ook maar 5 stemmig was).
De sequencer die erin zit is niet echt bruikbaar.. en een paar functies (SATA) werken niet. Maar verder een echt werkpaard voor weinig.. En nog steeds een synth die ik veel gebruik als VA naast mijn Kronos 2 en alle andere VA klassiekers die ik heb (Virus B,C, Nord 1,2, An1x, Roland V-Synth XT, SH201 etc..)

alesis-fusion-8hd-34985.jpg
3764942-advies-gezocht-welke-polyfone-synth-kopen
 
Heb zowel de 48 en 96 van de Zoom ARQ, experimenteren kan, maar een mogelijke fatale afloop is wel een dingetje, ja.
.

Wellicht is het een idee ons enkel tot onbedoeld gebruik van de misbaksels te beperken, dus zonder aan de hard- of software zelf te sleutelen. Dan is de kans op een fatale afloop aanzienlijk kleiner.

Ook is het denkbaar om met aan de misbaksels gelijkaardige gratis softsynths te experimenteren, zodat er helemaal geen risico meer is. Als er zo een interessante manier van onbedoeld gebruik gevonden is kan dat vervolgens ook op het bijpassende hardware misbaksel worden uitgeprobeerd.
 
Ook is het denkbaar om met aan de misbaksels gelijkaardige gratis softsynths te experimenteren, zodat er helemaal geen risico meer is.

Denk niet dat er veel softsynths zijn die lijken op de instrumenten die nu in het lijstje staan. Dat gaat lastig worden.
 
Denk niet dat er veel softsynths zijn die lijken op de instrumenten die nu in het lijstje staan. Dat gaat lastig worden.

Misschien weet er hier iemand zo'n freeware softsynth (of plugin)? Dat zou dan gelijk de aandacht op een specifiek misbaksel concentreren, wat gemakkelijker werkt.
 
Bump, ik heb ondertussen wat geprutst met de Casio. Ik weet niet of dit in aanmerking komt maar je kan de effecten, net als de instrumenten, step sequencen. Als je zo een paar effectentracks dooreen gebruikt heb je een leuke glitch machine.
 
Bump, ik heb ondertussen wat geprutst met de Casio. Ik weet niet of dit in aanmerking komt maar je kan de effecten, net als de instrumenten, step sequencen. Als je zo een paar effectentracks dooreen gebruikt heb je een leuke glitch machine.

Gaat het over deze?



Glitch is inmiddels geen nieuw genre meer, maar het is sowieso leuk om te horen wat je met je Casio gedaan hebt. Kun je hier een geluidsvoorbeeldje plaatsen?
 
Back
Top