Komt vooral door de ring, waarschijnlijk. Zoom had bedacht dat het goed zou werken als performance-instrument, maar stel je voor dat je op een podium staat met het ding. Bewust of onbewust hadden mensen al snel door dat het een beetje lullig overkomt, hooguit leuk misschien voor kinderen. De vergelijking met speelgoed is dan ook vaak gemaakt. De oorspronkelijke prijs was ook aan de hoge kant, dat heeft vast ook niet geholpen om potentiële kopers over de streep te trekken.
Ik meld me ook maar even in dit draadje over de ARQ48
Maar idd. Ik vond de 96 versie eigenlijk aantrekkelijker qua specs maar ze hebben op de 48 toch wel iets unieks gebakken door een ring met steps (met ledfeedback) en daarbij geven de geselecteerde noten ook ledfeedback. Natuurlijk is Roland daar ooit mee begonnen op de TR serie. Misschien zijn die destijds niet goed aangeslagen omdat het niet klonk als een drumstel? En een TB303 was natuurlijk een hork om een sophisticated baslijn te proggen.. maar voor een acid accidentje is wel leuk..
Daarbij klonk het ook niet als een basgitaar.
De ARQ is qua UI echt heel goed om inspiratie mee te krijgen.. leuke sounds.. en die sequencer op dat ding is echt ongekend. Ik heb meerdere apparaten die ook met steps werken + een keyboardje met ledfeedback. (RS7000, Analog 4, Korg Micro Sampler) maar de ARQ tilt het componeren nog een paar stappen verder. Je kunt pads selecteren en dan zien welke steps er voor die pad geselecteerd zijn.. maar ook een step selecteren en dan zie je welke pads er geselecteerd zijn. Dat is al vrij uniek. Maar het is niet alleen de visuele feedback van de pads.. je speelt ook de geselecteerde noten af voor die step.. en van je hele arrangement. En het leuke daarvan is dat je ook willekeurig steps kunt selecteren en zo op nieuwe inspiratie komen.
Naast al deze unieke features die ik nog op geen enkele andere sequencer ben tegengekomen heeft ie helaas wel een paar tekortkomingen. De noten worden bij het steps indrukken alleen afgespeeld op de interne geluiden van de ARQ48. En als je em als een sequencer gebruikt en er midi andere gear mee aanstuurt zijn alle stepknoppen en pads een midi note. Gelukkig alleen op midikanaal 1.. maar de unieke features voor het sequencer en steps afluisteren wordt dus niet als midi noten uitgestuurd.
Ondanks deze tekortkomingen is het voor mij wel een soort geheim composer wapen. Het is soms ook leuk om totaal een ander interface te hebben om iets te spelen.. net zoals op een drumpad grid bv.
Het moeten werken met de interne sounds is opzich niet erg maar bij het schakelen tussen presets (en arrangement) worden wel alle geluiden en fx gereset.. en daardoor valt er een beetje een gat in je geluid.
Het apparaat is ondanks al zijn beperking wel heel veel waar voor je geld. En zeker als je gewoon een paar parts mute en unmute, in combi met wat andere dingen kun je om deze bug heen werken.. of als je de geluiden via midi uitstuurt heb je er natuurlijk ook geen last van..
Hieronder span ik nog ff schaamteloos 2 videootjes van mij
In de eerste demonstreer ik aan het eind dat steps selecteren/monitoren. De tweede ben ik aan het stoeien met een melodie
Ik kwam er later trouwens ook nog achter dat er ook een setting is waar de pads geen kleur gebruiken en het contrast van geselecteerde noten veel hoger is.. geen problemen dan met geselecteerde pads localiseren.