Goedkope DJ-set om lekker te klooien?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.658
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik maak al heel lang muziek en heb nooit ge-dj't. Nou leek het me leuk om daar voorzichtig mee te beginnen. Voor de lol, maar ook om mijn eigen tracks te verbeteren en DJ-vriendelijker te maken. Ik heb een goede laptop en gekeken naar een Pioneer laptop-mixer. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er goede alternatieven? Liefst goedkoop en met een hoop knopjes en USB. Dan koop ik wat tracks bij Beatport en maak ik een beginnetje :okdan:
 
Wat is je doel er mee precies? Alleen een beetje tracks mixen en kijken hoe het is? Begin dan met een goedkope controller, liefst zelfs met software waarmee je spotify kunt gebruiken. Goedkoopste manier en kan je best ff mee vooruit. Wil je echt leren beatmatchen, ga dan idd voor een goede controller zoals bv die van Freddyconfetti. Een Pioneer xdj rx tweedehands is ook een erg mooie optie. Dan kan je met USB draaien en dat werkt min of meer hetzelfde als een clubset die je overal tegen komt van Pioneer.
 
Oja. En voor het echte werk, een mixer en twee platenspelers ;). Om het niet al te duur te maken qua vinyl kan voor een timecode systeem gaan.
 
Een 2e hands faderfox controller misschien. Lekker compact.
Pioneer is vooral duur en zeker niet zo degelijk. Ik heb er nooit mee gedraaid.. kom nog uit het kamp van rodec denon en technics.
gear kost 1 keer geld. Muziek destijds elke week.
 
Een 2e hands faderfox controller misschien. Lekker compact.
Pioneer is vooral duur en zeker niet zo degelijk. Ik heb er nooit mee gedraaid.. kom nog uit het kamp van rodec denon en technics.
gear kost 1 keer geld. Muziek destijds elke week.

Beetje vreemd om in een post te zeggen dat je iets nog nooit gebruikt hebt en te claimen dat het niet degelijk is. ;) daarnaast zijn de goedkopere lijnen van Pioneer zijn zeker niet duur als je het mij vraagt. Niet meer of minder dan de concurrentie iig. Maargoed, ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Andere optie, waarmee je ook aardig kan leren beatmatchen is de traktor s4 of zelfs s2. Kan je ook wel voor een mooi prijsje vinden gok ik.
 
als je Rodec gewend bent wil je geen pioneer. Ik kwam het wel eens tegen in een discotheek. Ik zette er koppig mijn eigen flightcases op. Maar geloof vooral de hype :)
 
Ik begrijp je maar Pioneer is nu eenmaal de industriestandaard. Dat hebben ze nu echt wel al jaren voor elkaar gekregen.
Al mijn ‘idolen’ draaien op Pioneer usb decks. De enige reden waarom dat hier nog niet staat is omdat Pioneer elk jaar een nieuw modelletje uitbrengt en het dus niet echt waardevast is (en je toch regelmatig moet updaten om bij te blijven?). Hier staan ook nog steeds SL’s maar ik wil toch ooit wel een keer een pioneer usb speler proberen die betaalbaar is (2dehands) en die toch lijkt op de Nexus’en zodat ik daar ik snel met overweg zou kunnen.

als je Rodec gewend bent wil je geen pioneer. Ik kwam het wel eens tegen in een discotheek. Ik zette er koppig mijn eigen flightcases op. Maar geloof vooral de hype :)
 
De tijd dat je nog een rodec of dateq mixer tegen kon komen is idd al heel lang voorbij. Van vinyl ben ik eerst digitaal gegaan, maar mijn laptop opzetten met een eigen controller was ik toch snel klaar mee. Net zoals sl1200’s die zo afgeragd waren dat je er niet meer fatsoenlijk mee kon draaien, of naalden die je vinyl kapot maakten. Dan is een hoofdtelefoon en USB stick toch een stuk prettiger en helemaal als je thuis dezelfde library kunt gebruiken en hetzelfde soort apparatuur. Voor iemand die regelmatig buiten de deur draait (draaide voor mij...) heeft dat echt niks met hype te maken, maar simpelweg met de evolutie van de apparatuur waar je op mee werkt.
 
Ik begrijp je maar Pioneer is nu eenmaal de industriestandaard. Dat hebben ze nu echt wel al jaren voor elkaar gekregen.
Al mijn ‘idolen’ draaien op Pioneer usb decks. De enige reden waarom dat hier nog niet staat is omdat Pioneer elk jaar een nieuw modelletje uitbrengt en het dus niet echt waardevast is (en je toch regelmatig moet updaten om bij te blijven?). Hier staan ook nog steeds SL’s maar ik wil toch ooit wel een keer een pioneer usb speler proberen die betaalbaar is (2dehands) en die toch lijkt op de Nexus’en zodat ik daar ik snel met overweg zou kunnen.

Bij blijven hoeft alleen als je nieuwe functionaliteit wilt gebruiken als nieuwe effecten of loop variaties. Als je simpelweg wilt mixen met af en toe een filter, loopje, delay fx of iets degelijks heb je aan eerder genoemde xdj rx meer dan genoeg, mits je aan twee kanalen te gelijkertijd genoeg hebt trouwens. Dat dan weer wel.
 
Sl1200 gewoon effe servicen. Nieuwe lager, pitch fader en gaan.
denk el cheapo idd mixxx met een controller. Maar wel een met zo een schijf zodat je de plaat er goed in kan gooien.
als je will scratchen moet je wel een draaitafel nemen en een degelijke vca mixer.
pioneer is gewoon een merk dat ook rommel heeft maakt. Ik bedoel in de clubs stonden vaak de top of the line. Maar het meeste eronder was kwalitatief niet zo goed als de top.
vond het wel fijne mixers maar niet voor turntablist.
volgens mij zou je all met een android app kunnen leren mixen. Lekker cheap
 
Ik denk dat het dan mixxx met een midicontroller wordt. Heb ook even gekeken naar Pioneer met hun eigen DJ-software en dat is ook zeer betaalbaar. Die houd ik ook even in de gaten via Marktplaats. Wat mij betreft begin ik gewoon klein om me wat beter in te kunnen leven in DJ's en wat lekker mixt. Kan ik af en toe een eigen track erin gooien en hopelijk blijft hij dan overeind :P
 
Kijk naar een controller met ingebouwde audio interface. Scheelt over het algemeen een hoop hoofdijn (main mix naar je stereo en headphone voor pre-listen)

(mixxx heeft een mooi lijstje met hardware compatibility )
 
Pioneer maakt best leuke alles in 1 setjes, ik heb zelf (naast vinyl) nog een setje cdj1000mk3 met een djm500, ik gebruik ze eigenlijk niet meer omdat ik al jaren geen cd's meer koop en ik het branden van cd's wel zat was onderhand en ben weer vinyl gaan kopen.
Een maatje had NI traktor in combi met time code cd's en time code vinyl op z'n vinyl en cdj1000 set, dat werkte tot mijn verbazing best lekker en is een leuke optie als je al een bestaande (oude ;) ) set hebt om toch digitaal te kunnen draaien zonder te branden.
Bij een ander maatje heb ik een keer zo'n pioneer alles in 1 setje voor aan de laptop geprobeert en ook dat viel helemaal niet tegen, mooi systeem. Al zou ik het zelf niet willen hebben omdat ik toch graag faders of wat dan ook wil kunnen vervangen zonder dat het hele apparaat uit de running is.

Dat was wel de aanleiding voor mij om eens te kijken om mijn setje cdj1000mk3 up te graden naar die goedkopere pioneer stand alone usb serie, de xdj1000 zodat ik weer wat meer tijd ging steken in draaien vanaf een digitale bibliotheek. Die waren toen 1000 euro per stuk, maar na lang nadenken vond ik het eigenlijk te gek. Achteraf had ik weer spijt want de xdj1000mk2 kwam uit en die werdt 1300 euro... Dat bedrag betaalde je vroeger voor de topspeler uit de serie, de cdj1000 mk3 dus. Laat staan een setje cdj2000 nexus 2, zucht wat een prijzen.
En inderdaad er komen zoveel updates uit dat je vers gekochte nieuwe setje in 1 klap flink in waarde is gedaalt, dat is balen als je net een set koopt en een maand later komt de update uit!
Een setje cdj1000mk3 vindt je nu voor om en na de 300/350 euro, oke ze zijn al oud maar toch. Ik kan mij die nieuwprijzen van nu in elk geval niet verantwoorden voor het sporadisch gebruik, dus blijf ik maar bij vinyl dat had ik toch nog staan en er komt in mijn genre weer meer vinyl uit!

Overigens, toen ik de cdj1000mk3 voor het eerst in handen had schrok ik ook van de bouwkwaliteit/kosten verhouding, ik had er veel meer van verwacht. Het is allemaal wel heel erg plastic. Maar, ze houden het nog uit na al die jaren al heb ik wel inmiddels alle tactile switches vervangen, (die er aan toe waren, en de rest prefentief)

Als ik zoals de topic starter vanaf scratch zou beginnen, dan zou ik denk ik een tweedehands pioneer alles in 1 setje scoren. Je kan dan vanaf je digitale bibliotheek draaien en merk je snel genoeg of het wat voor je is. Vanaf daar kan je kijken of je verder wilt en je nog kan redden of wilt upgraden. Als het niks voor je is, dan verkoop je het weer en heeft het je zo goed als geen geld gekost. Als ik zoals mij opnieuw zou beginnen, dan wou ik dat ik al mijn dj spul nooit had gekocht, al dat geld op een hoop had gegooid en een nieuwe set pioneer nexus 2 had gekocht, maarja... geld.
 
Ik heb zo n traktor s4 gehad. Heel even. Was zoals de verkoper me zei “te makkelijk”
saai.
 
Buiten dat draaien met platen of CDJ voor mij wat meer hands on is. Als je Ableton al hebt is dat ook een goede optie om DJ mee te spelen. Met een Xone K2 als controller.
Maar dat is wat ongewoner dan gewoon een setje platenspelers of CDJ's. Overigens als je toch niet van plan bent om ergens te gaan draaien en de industry standard te volgen is Denon ook leuk om naar te kijken. Is wat goedkoper nieuw dan pioneer als je toch besluit voor nieuw te gaan.
 
Ik denk dat het dan mixxx met een midicontroller wordt. Heb ook even gekeken naar Pioneer met hun eigen DJ-software en dat is ook zeer betaalbaar. Die houd ik ook even in de gaten via Marktplaats. Wat mij betreft begin ik gewoon klein om me wat beter in te kunnen leven in DJ's en wat lekker mixt. Kan ik af en toe een eigen track erin gooien en hopelijk blijft hij dan overeind :P

zo ben ik ook begonnen, met een behringer controller en een software programma, leuk om mee te beginnen, maar het is puur spielerij naar mijn mening en heeft maar weinig te maken met echt leren mixen.

Ik gebruik zelf de volgende gear:
- pioneer dj rx1 (om het te leren, heb ik overigens nog steeds ernaast staan)
- pioneer dj rx2 (die gebruik ik nu)

Daarnaast gebruik ik af en toe traktor 3 op de computer, gekoppeld aan bovenstaande apparaten (maar meestal doe ik het mixen op de apparaten zelf.

Ik vind zelf pioneer wel fijn omdat het Rekord box gebruikt voor je eigen muziek verzameling en daarmee de sets kunt klaarmaken. Die transfer je dan naar een usb stick en die steek je in 1 van die apparaten en je kunt gewoon zonder computer mixen. mocht je wel de library van rekord box willen benaderen vanaf je rx dan kan dat ook simpel via een druk op de knop.

Als je traktor gebruikt moet je even een mapping inlezen, maar dan is de rx daar ook geschikt voor en wordt het een midi controller voor traktor.

Ik denk overigens dat als je eenmaal het mixen onder de knie hebt dat je er inderdaad wel veel aan hebt voor het maken van je eigen muziek, altans als ik naar mijn eigen progressie kijk, ik heb nu een veel beter gevoel voor wat werkt kwa overgangen en drops en wat niet doordat ik veel tijd besteed aan het dj-en. Ik vemoed overigens dat de meesten hier op het forum wel een streepje voor hebben tijdens het mixen, om mixen echt goed in elkaar te laten vallen is het handig als je harmonisch besef hebt en snapt welke toonsoorten goed bij elkaar passen. Als je een Track draait in bijvoorbeeld F#m dan is het voor een muzikant een eitje om te weten welke andere toonsoorten hier perfect harmonisch in door te mixen zijn. Voor niet muzikanten kan dit ook wel, maar die vallen dan terug op een systeem dat heet Camelot, wat min of meer een getal combineer systeem is. Dus voor synthforummers lijkt me het leren mixen niet al te moeilijk in de praktijk.
 
Back
Top