Ik wil extreem downscalen - en graag jullie input :)

Het een en ander van apparatuur uit moeten zoeken ontkom je niet aan, maar dat mag van mij niet (te veel) ten koste gaan van waar het voor bedoeld is, nl. (met plezier) mooie muziek maken. De mogelijkheden van de Octatrack zijn inderdaad super, maar een gebruiksvriendelijk apparaat kan ik het niet noemen. Ik heb 'm ca. een maand van iemand te leen gekregen om uit te proberen in mijn studio en de Octatrack kostte me simpelweg te veel tijd (met aanmodderen c.q. pielen) , terwijl ik aan muziek maken nauwelijks toekwam.

Ik heb (nog) geen Digitakt, maar dat vind ik eventueel voor mij (ook) een betere optie dan een Octatrack. Ik hou het graag zo simpel als mogelijk is, maar dat hoeft uiteraard niet voor iedereen zo te zijn.

En wat top dat SB-SIX een Elektron workshop georganiseerd heeft. Ik lees het net, ik was toen nog geen SF lid. Heeft die workshop geleid tot enthousiaste Elektron gebruikers en zo ja over welke apparatuur is men nog steeds enthousiast?
 
Ik heb (nog) geen Digitakt, maar dat vind ik eventueel voor mij (ook) een betere optie dan een Octatrack. Ik hou het graag zo simpel als mogelijk is, maar dat hoeft uiteraard niet voor iedereen zo te zijn.

Zeker een keer een DT proberen; echt wel leuk en je hebt hem vrij snel door.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik alle handleidingen lees;).

Octatrack hou ik bewust mijn handen vanaf. Dat blijkt echt een ingewikkeld ding te zijn (met een heel klein display voor zo een diepe en dure bak).
 
ja heb maar argwaan naar die octa, ik krijg al n punthoofd vd rytm en sb six zijn workshop over de octa deed me inzien (en mij niet alleen) dat ik begrijp waarom zo vaak te koop 2e hands.

Ha, die workshop was ik ook bij en ik had hetzelfde gevoel :) Toch lijkt de Octatrack me wel een machtig apparaat als je er de tijd en moeite insteekt. Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde omdat ik liever met een DAW werk, maar als standalone unit zonder computer is het wel een van de betere opties lijkt me.

Wat jammer is dit nou weer haha :P Maar snap het wel hoor. De octa is niet iets dat je in een middagje gelijk helemaal door hebt. Toch denk ik wel dat er prima mee te werken is, zeker als het je "main" apparaat is waar je vaak mee werkt. Als het een "side" apparaat is, dan zal je te vaak denken hoe was het ookalweer. Zelfde met de deluge wat mij betreft.
Wat mij alleen uiteindelijk erg stoorde aan de octatrack waren de kwaliteit van de FX (sorry maar die reverb en delay kunnen echt niet meer in 2018 wat mij betreft), het ontbreken van polyfonie en het feit dat mutes op audio niveau zijn ipv triggers (audio kapt direct af)

En wat top dat SB-SIX een Elektron workshop georganiseerd heeft. Ik lees het net, ik was toen nog geen SF lid. Heeft die workshop geleid tot enthousiaste Elektron gebruikers en zo ja over welke apparatuur is men nog steeds enthousiast?

Ik heb alleen nog een digitakt. Daarvoor heeft de Rytm het 't langst uitgehouden, maar uiteindelijk kende ik de engines wel een beetje en gebruikte ik alleen nog samples, vandaar digitakt. De a4 lang een haat/liefde verhouding mee gehad. Je kan er zeker leuke dingen uit halen, maar bijna elke patch die ik na ging maken op een andere synth klonk beter op die andere synth.
 
Ik zal denk ik niets meer kopen van Teenage engineering en Elektron. Limitaties zijn niet mijn probleem maar de prijs kwaliteits verhoudingen kloppen gewoon niet. Soms lijkt het wel dat de grote YT reviewers en artiesten dus gewoon gear van hun krijgen en dat het apperaat dan word gehyped. OMFG wat heeft die op1 een aliasing, externe midigear aansturen of syncen een hell en dat 512mb storage. Alle effecten klinken ruk alle synth hebben maar 1 sample als basis. En dan de stepping van de controllers.... ik gebruik hem nooit in tracks maar als ik 3 uur in de trein zit is hij wel leuk. Had toch echt voor de deluge moeten gaan. Daar zit tenminste nog een klein bedrijf achter wat naar mensen luistert. F*ck TE en elektron.
 
Zeker een keer een DT proberen; echt wel leuk en je hebt hem vrij snel door.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik alle handleidingen lees;).
Ja, dat deed ik vroeger ook. Maar tegenwoordig moet je meestal een (digitale) handleiding downloaden en ik wil er notitiebladen tussen kunnen steken / memo stickers in kunnen plakken en dus moet ik de handleiding uitprinten. Maar als die (bijv.) 150 (of meer) pagina's is doe ik dat meestal niet. Dus dan lees ik het digitaal, maar meestal pas nadat ik iets niet begrijp.
Ik druk ook weleens enkele pagina's van de handleiding af, maar die kan ik dan vaak later niet meer terug vinden. :dubbel:

De DT ga ik zeker een keer proberen. Het is er nog steeds niet van gekomen, omdat ik altijd tijd te kort heb. Inherent aan muziek maken en andere tijdrovende hobby's denk ik...
 
...zeker als het je "main" apparaat is waar je vaak mee werkt. Als het een "side" apparaat is, dan zal je te vaak denken hoe was het ookalweer.
Precies, het moet een "main" apparaat van je zijn, anders krijg je inderdaad dat je te vaak moet denken hoe was het ook alweer. En bij mij is dat vaak al de volgende dag. :D
Ik heb alleen nog een digitakt. Daarvoor heeft de Rytm het 't langst uitgehouden, maar uiteindelijk kende ik de engines wel een beetje en gebruikte ik alleen nog samples, vandaar digitakt. De a4 lang een haat/liefde verhouding mee gehad. Je kan er zeker leuke dingen uit halen, maar bijna elke patch die ik na ging maken op een andere synth klonk beter op die andere synth.
Nou, jij weet wel wat Elektron voor je kan betekenen. En daarom vind ik het opmerkelijk dat je alleen nog de Digitakt hebt. En die is voor velen ook nog eens betaalbaar. :) Het schiet me nu ineens te binnen dat ik wel iets van Elektron heb - nl. de Overhub ;)

De 'analoge' Rytm vind ik niet heel gebruiksvriendelijk, maar er is wel - bij regelmatig gebruik - mee te werken (na een relatief korte leer periode). Ik heb alleen nooit voordelen van de Rytm gezien t.o.v. samples, zoals die in de Digitakt. Of van die in NI Maschine (die voor mij nog steeds als nr. 1 drummachine geldt). Laatst wel de TR-8S erbij gekocht (waar je ook eigen samples in kunt laden). En 'natuurlijk' heb ik ook Kontakt...
 
off topic
Ik zal denk ik niets meer kopen van Teenage engineering en ....maar de prijs kwaliteits verhoudingen kloppen gewoon niet. Soms lijkt het wel dat de grote YT reviewers en artiesten dus gewoon gear van hun krijgen en dat het apperaat dan word gehyped....
Zoals de OP-1 (van ca. 900 euro) die te zien is in een videoclip van de Swedish House Mafia

 
De 'analoge' Rytm vind ik niet heel gebruiksvriendelijk, maar er is wel - bij regelmatig gebruik - mee te werken (na een relatief korte leer periode). Ik heb alleen nooit voordelen van de Rytm gezien t.o.v. samples, zoals die in de Digitakt. Of van die in NI Maschine (die voor mij nog steeds als nr. 1 drummachine geldt).

Juist de Rytm vind ik persoonlijk een geweldig gebruiksvriendelijk apparaat van Elektron :). Inderdaad heeft het even een leercurve, maar dan heb je wel een drum machine waar je erg veel mee kan, zeker als je een beetje weet hoe synthese werkt. Ik verbaas me elke keer weer wat ermee mogelijk is en dan heb ik eigenlijk alleen nog maar de basis gebruikt.

Maargoed, over de octatrack. Ik heb de mk2 nu als basis in mijn setup en ik kan beamen dat het een hoop frustratie met zich mee brengt, zeker ook als je inderaad een paar dagen er niks mee gedaan hebt. Aan de andere kant, als je er een paar dagen intensief mee werkt, is het een erg gaaf ding. Als je de mogelijkheid hebt om er een tijdje (meer dan een paar uur) mee te kunnen spelen voor het kopen zou ik dat wel aanraden. Zorg dan wel dat je ook midi en dergelijk kan gebruiken, zodat je merkt hoe dat werkt. Zelf moet ook eerlijk zeggen dat ik niet 100% zeker weet of hij er over een half jaar nog staat.

Ik vind dit wel mooie voorbeelden van compacte setups met Elektron gear:
- Forumlid Dave Mech: Toffe minmale setup waar hij een hoop uit kan halen.



- Forumlid Distanz]: wat grotere setup, maar wat mij aanspreekt is de 'dubbele' set rytm en analog fours. Slim, want je leert je apparatuur echt goed kennen en je kan er enorm veel mee



- Dapayk solo kan ook mooi laten horen wat je met een setje a4 en rytm kan



Sorry, ik ben dus wel een beetje fan elektron ;)
 
Agh, ik was ervan overtuigd dat jij een die-hard Elektron user was?

Klopt, met nadruk op "was". Ik heb er veel gehad maar ook weer veel verkocht. Meeste hebben het wel een paar jaar uitgehouden hoor. De sequencer blijft geweldig imho, maar heb nu aan de digitakt genoeg. Die icm eurorack is super wat mij betreft, meer heb ik niet nodig.
 
Ja vind ik wel. Hij heeft fatsoenlijke fx, midi sequencing, en idd de belangrijkste sequencer features, en nu ook eindelijk overbridge (beta). De rytm en a4 hebben nieteens midi sequencing.
Wat de sequencer zo goed maakt imho is het gemak van invoeren (live of per step, quantized of niet), copy/pasten van vanalles, trig conditions en param locks. Dat kan allemaal op de digitakt.
 
Ja vind ik wel. Hij heeft fatsoenlijke fx, midi sequencing, en idd de belangrijkste sequencer features, en nu ook eindelijk overbridge (beta). De rytm en a4 hebben nieteens midi sequencing.
Wat de sequencer zo goed maakt imho is het gemak van invoeren (live of per step, quantized of niet), copy/pasten van vanalles, trig conditions en param locks. Dat kan allemaal op de digitakt.


Even een oude topic wakker schudden..
Ik wil mijn eurorack met een polyend poly gaan sequence en mijn oog is gevallen op de digitakt of octatrack.
Welke raad je me aan hier voor wil ze ook voor drums gebruiken dan.
 
Even een oude topic wakker schudden..
Ik wil mijn eurorack met een polyend poly gaan sequence en mijn oog is gevallen op de digitakt of octatrack.
Welke raad je me aan hier voor wil ze ook voor drums gebruiken dan.

De digitakt is een stuk simpeler, dus als je de extra functies van de octa niet nodig hebt zou ik zeker voor de digitakt gaan. Ik mis nauwelijks functies van de octatrack, behalve de stereo samples en clock divider per track, maar daar kan ik wel mee leven.
 
Heb de octatrack wel gehad maar heb altijd alleen maar de basis gebruikt om te sequencen.
Al kan het meesten ook met een digitakt en al is die een stuk simpeler in gebruik lijkt mijn de keuze snel gemaakt...
 
Ik heb het afgelopen weekend ook de octatrack weer eens aangezet.. (laatste keer was 4 maanden terug oid..). Wilde ff wat weten en in mijn zoektocht naar antwoorden op het www stuitte ik op een wel zeer toepasselijke post :dubbel:

Iemand op Muff Wiggler schreef:
Here's my secret production technique:

1) Turn on the Octatrack
2) Become confused
3) Get out the manual, again
4) Become even more confused
5) Turn off the Octatrack
6) Patch some modular noise instead
 
1ct9pz.jpg
 
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben... ben je nog ge-downscaled?

Nog niet helaas. Het leven kwam er even tussen, geen tijd gehad om er nog mee bezig te zijn :-(

Ik denk dat ik m'n Pyramid en TR8 ga proberen te verkopen en van dat geld een Octatrack MK1 of een Digitakt probeer te kopen.

Ik maak me niet veel zorgen om de complexiteit van de Octa, ik zou er juist wel lol in hebben om die onder de knie te krijgen. Ik hoef er niet per se direct nummers uit te kloppen, ik vind het leuker om avond na avond te pielen met wat loopende bars en randomization en uit te vinden wat ik daarmee kan doen op de Octa. Dat is sowieso meer wat ik doe qua Dub Techno.
​​​ Ik maak me zorgen over de kwaliteit van de effecten, en daarom overweeg ik dan weer de Digitakt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top