Volgens mij ben je gewoon niet gewend dat er iemand na 10 pest-posts niet hapt
. Dat zegt meer over de mensen die dat wel doen dan de topicstarter.
it muziek is gaat hoor, lekkere clubhouse van marcello!
Maar ik heb die beat gemaakt en met synth maaar moet nog perfectioneren...
luister maar...
Ik vind 't er niet op lijken, of dit moet een compleet ander stuk van de track zijn.
Elkweg, om je toch even op weg te helpen: vergeet de alles-in-CoolEdit aanpak en probeer gewoon alles in Reason te doen. De vocalen knip je eerst in stukken - het "deep down inside" is al genoeg. Vervolgens laad je dat in Reason in in NN19.
In je mp3tje zitten 4 "lagen":
- de bas
- de melodie
- de vocalen
- de drums
De melodie is B-Bb-G# / B-Bb-G (als je geen noten kunt lezen:
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ is altijd handig). Het geluid van de melodie kun je met Subtractor doen op de volgende manier - gewoon alle standen van de sliders en knoppen overnemen. Ik gebruik alleen maar de demo van Reason omdat ik zelf Ableton Live heb, en ik ga niet de gekraakte versie gebruiken om iets uit te leggen, dus je krijgt geen bestand waar alles al in voor is gedaan.
De basmelodie is lastiger, maar niet onmogelijk (1 en 2 duiden aan welke octaaf je moet hebben)
G#1 G#1 G#2 G#2 D#2 F2 C2 C2 F2 G2 F2
In een x0x-schema kun je zien waar de clap is geplaatst. x0x is hoe ReDrum werkt (de naam x0x is afgeleid van de legendarische TR-808 en TR-909 machines die techno, house en hiphop voor een groot deel hebben beinvloed) - je hebt 16 stappen waarvan je er een aantal aan of uit zet. Dit zorgt voor hele strakke maar wel heel makkelijk programmeerbare ritmes.
Laad in Reason een 909-drumset in - hier te vinden:
http://machines.hyperreal.org/categories/drum-machines/TR-909/samples/ . Zet de clap op 5 en 13. Maak een tweede patroon met de clap op 5, 13 en een zachtere op 16. (je kunt de volumes instellen op hi, mid en low - rood, geel, lichtgeel). De clap in de sample is misschien niet zo helder; gooi een equalizer over de ReDrum en zet het hoog wat omhoog.
Het x0x-schema ziet er dan zo uit:
Code:
clap:
1234567890123456
....x.......x...
ride:
x...............
Als je naar de track luistert, probeer dan uit te vinden waar en wanneer je welk instrument hoort. Pak er een ruitjesblok bij om zo alle percussie uit te tekenen.
Hoe doen de pros het? Die luisteren allereerst; welke geluiden hoor je waar? Vervolgens is er de vraag: is het interessant om dit stuk te gebruiken in de remix? Want je kunt wel een track helemaal in blokjes knippen en dan in een andere volgorde zetten, of er gewoon drums onder plakken, maar dan krijg je niet echt een remix.
Je hebt hier bijvoorbeeld deze track:
http://www.youtube.com/watch?v=BWG45ORjae8
en dan in deze remix:
http://www.youtube.com/watch?v=2n9z4GNfZYw
Het akkoordenschema is min of meer behouden, maar de vocalen zijn compleet anders neergezet, en de gebruikte synth-geluiden komen absoluut niet overeen met die van het origineel.
Bij een remix moet je de "hook" ontdekken - het stukje wat heel duidelijk maakt "ja, dit is dat liedje". Dat kunnen de vocalen zijn, dat kan ook het akkoordenschema van het refrein zijn. Rond die "hook" kun je dan de remix baseren. Originele stukken hoef je vaak niet te gebruiken; wil je vaak ook niet, omdat van de identiteit van jezelf wegneemt. Als je alles kopieert en het op die manier reconstrueert zit je niet met een remix. Wil je dat wel, dan moet je het proces van analyse en uitelkaar rafelen nog veel serieuzer nemen. Pas dan kun je van alles met je track doen - en dan klinkt het omhoog en omlaag brengen in tempo ook beter.
Jammer dat je origineel niet te vinden is als referentie, anders was het makkelijker om de hook te vinden. Het stukje wat je hier hebt geupload is volgens mij in het begin (of na de helft) van de track.