Alpha juno desktop mod

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Na m'n vorige niet uitgevoerde idee voor een verkleinde juno 106 naar "sh 106" ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=74166 ) heb ik mijn alpha juno 2 gepakt, die ik niet verkocht kreeg en eens onder handen wilde nemen om er een kleinere versie van te maken.

JUNO2.JPG


Een mks50 past in een 19" rack maar die knoppen zuigen en je hebt geen joystick. De alpha dail is erg fijn en desktop werken is vetter, ziet er ook gelikter uit vind ik.

Hier alvast de eerste foto's van vandaag, toen ik begon.
Zoals te zien is zit er niet veel in als je het toetsenbord weghaald en zijn het allemaal losse boards, wat het makkelijk maakt. De fabrieksbevestigingen gebruik ik zoveel mogelijk, om hem stevig te houden. De hele linker kant met bovenkant gebruik ik. Pas na het scherm ben ik begonnen met zagen.

De ruimte die eronder vrijkomt door het verwijderde toetsenbord ga ik gebruiken om de patchkeuzeknoppen te plaatsen en eventueel de grafieken, maar daar ben ik nog niet uit.
De cartridge poort wil ik ook behouden, en een aansluiting om het toetsenbord er nog aan te kunnen hangen zou ook leuk zijn. Dat is maar een kleine extra moeite.

Het pasklaar maken van de rechterzijkant was een flinke klus, de midi thru poort heb ik gehouden, en uitgezaagd zodat ie achter in het rechterzijpaneel past (zie foto).

Ik ga nu eerst verder met de onderkant en de voedingelementen voordat ik ga kijken hoe ik de rest van de bovenpanelen ga plaatsen en bevestigen :)
 

Attachments

  • open.JPG
    open.JPG
    139,5 KB · Bekeken: 51
  • dremel.JPG
    dremel.JPG
    59,8 KB · Bekeken: 51
  • restant.JPG
    restant.JPG
    61,8 KB · Bekeken: 57
  • zijkant_erop.JPG
    zijkant_erop.JPG
    49,1 KB · Bekeken: 50
  • achterkant.JPG
    achterkant.JPG
    41,1 KB · Bekeken: 56
Hij is al bijna de helft kleiner. Alleen de voeding past er nu niet meer bij :( Hier ga ik nog even hard over nadenken .......
 

Attachments

  • linksbouw1.JPG
    linksbouw1.JPG
    40,1 KB · Bekeken: 54
  • linksbouw2.JPG
    linksbouw2.JPG
    48,6 KB · Bekeken: 52
Je moet het maar durven :D was wel mooi geweest als er nog 2 octaaf toetsen in kon, maarja dan zit je natuurlijk met die membraam toetsen. Ben benieuwd hoe je hem dicht gaat maken.
 
Idd, heb al flink zitten puzzelen maar ziet ernaar uit dat hij mooi dicht kan straks. Moet nog wel 2 stukken uit de metalen casing zagen hiervoor, zodat ik de originele rechter onderkant in de linkerkant kan schuiven en vastmaken. De voeding ga ik extern maken want die past echt niet meer, morgen dikke 5 aderige kabel en veilige connectors halen.

Voor het middenpaneel boven denk ik aan een houten paneel op maat waarin ik de patchknoppen integreer.
Dat is het makkelijkste maken en ziet er naar verhouding de moeite die erin gaat beter uit. Daar heb ik nog wel wat hout voor liggen van een oude pioneer versterker :D

De keyboard aansluiting doe ik niet meer, dat zijn 24 kabeltjes, teveel werk. De cartridge aansluiting twijfel ik over, ligt eraan hoeveel ruimte er overblijft. In de praktijk zal ik die waarschijnlijk toch nooit gebruiken.
 
Ik heb de foto's aan mijn Juno-2 laten zien, die zit nu in een hoekje te bibberen en zal de rest vd week niet meer kunnen slapen na die horror pics :frons: ... Maar een leuk idee (ziek, maar leuk) :D ben wel benieuwd naar t eind resultaat.
 
De cartridge aansluiting twijfel ik over, ligt eraan hoeveel ruimte er overblijft. In de praktijk zal ik die waarschijnlijk toch nooit gebruiken.

Je zou die cartidge aansluiting ook in het hout kunnen maken waar je de membraam toetsen in wilt gooien, plek zat dacht ik toch ?

Succes
 
man, je bent gek!


hehe

Nou ik vind het wel een gedurfde actie. En waarom niet? Er zijn op zich genoeg Alpha Juno's in omloop om er eens met eentje te experimenteren. En als je technisch genoeg bent om te weten wat je doet...

Ik heb een abonnement genomen op deze thread en wacht in spanning af! :D

Succes Niel!
 
thnxs :)

Ben vandaag even naar de electroboer geweest, 5 aderige kabel gehaald (2 meter), connector + plug (zelfde als de voeding van de kleinere behringer mixers), een bakje om de voeding in te bouwen en een "trekontlasting" ..... das een soort van rubberen klem waarmee je de kabel aan het kastje vast kan zetten. Verder bij de gamma nog een berg 3mm moertjes en boutjes met bijbehorende ringetjes.
 
heheh zoiets had ik nog nooit gezien!, je moet het geduld er maar voor hebben!

:halleluja
 
...De 909 heeft hem gerustgesteld :D

:eureka: heej, voor je volgend projectje: TR-909 toetsenversie!!!

:dubbel:


maarre.. knap hoor!
 
De keyboard aansluiting doe ik niet meer, dat zijn 24 kabeltjes, teveel werk. .

Voor mijn bend project gebruik ik waarschijnlijk een oude printerkabel [of scart...maar daar ben ik nog niet uit] .
Deze kabeltjes zijn goedkoop ,zeker 2e hands, en hebben aan 1 kant een mooie subd stekker.
Alleen nog de female chassis deel aan de kast, en het andere einde gewoon 1 op 1 aansluiten.
Mooi en goedkoop :)
 
Thnxs, dat is wel toevallig, stond dus gisterenavond in m'n oude electro resten te kijken en kwam printerkabels tegen :D

Ik heb net zitten speuren in huis en kwam een scsi behuizing tegen (voor cdrom en hd) met printerpoort en 50 pins scsi poort.
Alle bijbehorende kabels heb ik ook. Scart zou ik niet voor kiezen, dat is een stuk minder stevig.
Tenminste, ik moet de eerste scartkabel nog tegenkomen die meer kan hebben dan een computerkabel.
En printerkabels kan je vastschroeven, de scsi kabels vastklikken.

De cartridge aansluiting van de juno is 28 pins (2x14) en het keyboard 24 pins (3x8 ).
Samen is dat 52 :( dat is erg jammer, dan had het in één kabel gepast.
Dat zou wel het mooiste zijn, om bijvoorbeeld het keyboard en de cartridgepoort in één bak te bouwen.
Maar ik denk dat het sowieso idealer is als de cartridge los staat, als hij niet meer in de synthcasing passen, mocht je deze alpha juno alleen via midi willen aansturen.

Dan gaat de cartridge via de 50 pins scsi als hij niet meer erbij past en het keyboard sowieso via de printerpoort.
 
Laatst gewijzigd:
Is ook idd iets. Maar een juno 1 heeft de tape poorten om alsnog data te kunnen dumpen en ontvangen.
Wat dat betreft vind ik die tape functie een stuk universeler, dat kan je vandaag de dag nog steeds makkelijk gebruiken. Maar ja, dan kon Roland geen extra cash verdienen met cartridges en het gaat natuurlijk sneller dan via die tape poorten.

Ik heb de scsi behuizing gedemonteerd, ik zie het echt niet zitten om die 50 pinnetje los je gaan solderen om die poort te hebben.
Printerpoort is nog wel te doen. Ik ga nu met de voeding verder ....
 
Ik heb de scsi behuizing gedemonteerd, ik zie het echt niet zitten om die 50 pinnetje los je gaan solderen om die poort te hebben.
Printerpoort is nog wel te doen. Ik ga nu met de voeding verder ....

Omg..is er iemand lui :dubbel:

Ik heb vandaag maar eens de 24 polige [+litze] subd printerkabel gedemonteerd en aangepeld , en een printer kabel verlengstuk [zit contradeel aan en al voorbedraad].
Ik gebruik de versie met de duimschroeven.
Die scsi deel valt voor mij af.....
Printerkabel verlendkabels van een paar meter zijn nog overal te verkrijgen.
Makkelijk dus als je 10 meter van de module af wilt zitten :)
 
Back
Top