Welke compressor in Logic

Dj_Tommeken

Stamgast
Lid sinds
23 Maart 2008
Berichten
247
Heey iedereen,

Ben nu al een tijdje bezig met live setjes op te nemen maar... wat mij een beetje stoort is dat de nummers die ik mix nooit echt even luid zijn.
Ik probeer ze altijd zo goed mogelijk af te stemmen op elkaar dat ze altijd "praktisch" even luid zijn. (ik record in Logic Pro 8 )
Dus heb ik wat zitten zoeken op internet (de tip die ik hier kreeg ^^ ) en ben iets tegen gekomen van "compressing , compressor"...
Nu daar stond bij dat een compressor bepaalde delen luider en zachter maakt (de luide iets zachter , de zachtere iets luider)

Nu was mijn vraag :
Ik weet dat er in logic pro een compressor zit, maar welke setting moet ik gebruiken ?

Enig voorstel ? (muziek genre is : Electro-house , minimal , dance )

Groetjes,
Tommeken :)
 
Ik zou zeggen: begin met een limiter.
de verschillende volumes reduceer je daarmee
 
Ik zou zeggen: begin met een limiter.
de verschillende volumes reduceer je daarmee

Okej,
(nog ff een vraagje : Dient een compressor eigenlijk wel voor het probleem dat ik heb , of is het best een ander "spul" te gebruiken ? :D )


Groetjes,
Tommeken
 
Ben nu al een tijdje bezig met live setjes op te nemen maar... wat mij een beetje stoort is dat de nummers die ik mix nooit echt even luid zijn.

Ik probeer ze altijd zo goed mogelijk af te stemmen op elkaar dat ze altijd "praktisch" even luid zijn. (ik record in Logic Pro 8 )
Dat is over het algemeen de manier om het te doen, ja.

Dus heb ik wat zitten zoeken op internet (de tip die ik hier kreeg ^^ ) en ben iets tegen gekomen van "compressing , compressor"...
Ik weet niet of dat precies is wat je zoekt ;).

Nu daar stond bij dat een compressor bepaalde delen luider en zachter maakt (de luide iets zachter , de zachtere iets luider)

Dan heb je verkeerd gelezen ;).

Nu was mijn vraag :
Ik weet dat er in logic pro een compressor zit, maar welke setting moet ik gebruiken ?
Heb je uberhaupt al een setting geprobeerd?

Want je kunt wel gaan vragen hoe en wat (en dan krijg je een antwoord waar je niks aan hebt), maar ben niet bang fouten te maken. Een compressor erovergooien op aanraden van wat mensen je hier op het forum vertellen is garantie voor nog veel meer fouten, omdat die niet horen wat jij aan het doen bent.

Neem jezelf eens voor om elke of avond 1 enkel effect in Logic op een track of instrument te zetten om te kijken wat het doet. Je leert dan veel en veel beter wat het doet en hoe het werkt dan dat je het hier op het forum vraagt. Met reverb alleen al zijn er superveel instellingen mogelijk. Vervolgens ga je combineren - wat als je een equalizer en reverb combineert, maakt de volgorde iets uit ja of nee, en wat als je daar weer een compressor or chorus tussen zet, en maakt daar weer de volgorde iets uit? Bak er allemaal aparte ongecomprimeerde audiofiles (AIFF of WAV) van en ga die beluisteren met het scherm uit, iTunes op herhaling en luister, luister, luister.

Ten eerste hoef je je in die compressor niks aan te trekken van de presets. Die zijn er er alleen maar om praktische reden ingestopt omdat het vaak handig of goed toepasbaar is om het zo in te stellen. Het heeft echter helemaal niks te maken met wat je op dat moment compresst. Het boeit niet als er "Vocal solo" of zo staat en je mikt 't op een snoeiharde hardcoretrack.

Verder zitten er op het ding knopjes waar je aan kunt draaien. Als je geen verschil hoort, dan hoef je de compressor er niet op te zetten.

Als goed voorbeeld kun je misschien het beste een klassiek stuk muziek pakken of een enkele drumloop (pak een Ultrabeat preset en zet eventuele interne compressors er op uit).

Dat klassiek stuk heeft een groot dynamisch bereik. Een compressor reduceert het dynamisch bereik (het verschil tussen het zachtste en luidste geluid).

Er zijn maar 4 instellingen waar je je druk over hoeft te maken:

- attack
- release
- ratio
- gain

Als er een luid geluid binnenkomt is attack hoe snel 'ie het volume reduceert. Release is hoe lang hij deze instelling vasthoudt. Ratio is in hoeverre hij comprimeert - alles boven de 1:50 is theoretisch gelijk aan een limiter. Gain is er voor om het volume weer achteraf op te krikken.

Enig voorstel ? (muziek genre is : Electro-house , minimal , dance )
(Soorten) compressors hebben geen ene moer te maken met je genre. (Sidechain compressie toepassen wat bij bepaalde soorten dance tot in het extreme wordt gedaan is weer wat anders).

Reverbs ook niet.

Equalizers ook niet.

Synthesizers of samplers ook nog niet eens.

Help jezelf zo snel mogelijk van die gedachte af, want je maakt het je er zelf alleen maar moeilijker op :).
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top