De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

Deze apparatuur hebben inderdaad een beetje een marge wat betreft de ingangsspanning, maar aangezien deze instrumenten ongeveer 45 jaar oud zijn, is het zeker verstandig om de elco's, spanningsregelaars en wellicht ook de diodes in het voedingsdeel te vervangen voor nieuwe, goede kwaliteit componenten.
 
Toch tijdens de kerstdagen nog even wat gescoord.. een MS-50 om precies te zijn en ik had net eindelijk tijd om die eens goed te onderzoeken. Wat een apparaat zeg... Ongelooflijk geluid komt daar uit. Ik vind de triangle wave op de oscillator zo vet klinken, zeker in combinatie met die rare diode filter. Heel bijzonder. Ik was even bang dat het echt meer een relic was, een soort gimmick voor verzamelaars, maar het tegendeel lijkt waar te zijn. Geluid uit die bak is echt nuttig en klinkt gewoon dik :)
 
Gebruik je de ms50 icm met de ms20?
Nee maar wel in combinatie met een MS-10. MS-20 heb ik nooit gehad. Een keer op zo'n MS-20 mini gespeeld en die klinkt ook best aardig, maar die ouwe meuk heeft toch wel een ander soort sausje zegmaar.

Misschien dat ik er nog eens een een MS-20 mini erbij zet maar neemt ook wel veel plek in gelijk. Daarnaast kan ik met die MS-50 geloof ik voorlopig genoeg patchen.

Ik heb ook nog een SQ-1 voor het sequencen maar ik vind dat echt een onding. Ik heb het één keer voor elkaar gekregen om hem te clocken aan Ableton maar sindsdien komt hij niet eens meer in het MIDI menu. Ik begrijp er niks van. Ik heb de KORG MIDI driver gedownload. Daarna weer verwijderd.. alles aan en uit gezet, alle combinaties geprobeerd zegmaar, maar hij wil gewoon niet meer connecten. Vrij zeker dat 't een software ding is maar zou niet weten hoe ik dat moet oplossen. Afijn je kan er dus niks mee want er zit geen clock speed schermpje op. Je weet dus nooit hoe snel die gaat en daardoor is het vrij zinloos voor muziek productie. Leuk om mee te pielen voor een ambient patch maar ik ga niet allemaal dingen zitten opnemen en dan weer warpen weet je wel. Daar begin ik niet aan, plus dat maakt het hele geluid kapot.

Naja goed na wat frustraties met die idiote SQ-1 uiteindelijk maar wat ambient patches gemaakt. Ik had er een space echo bij gekocht dus dan ga je algauw die kant op. En die combo MS-10 + MS-50 + RE-201 is wel een recipe for success ;) Wat ik bijvoorbeeld van te voren niet wist is dat je de output VCA van de MS-50 kan oversturen voor een soort saturatie (als je hem hard drivet wordt alles wel een beetje een square wave, maar het klinkt wel zwaar), en als die dan ook nog de tape van de RE-201 saturate dan zit je snel goed!

Komende dagen werk ik aan wat muziekstukken voor een documentaire en daar zit ook wat ambient in dus ik ga dit eens lekker uitpluizen voor wat mooie layers. Voorlopig dus nog geen MS-20 nodig...
 
Koop een volca voer m midi clock en hang die aan de sq1 dan loopt ie wel mee ;)
ik heb een paar jaar terug op ebay frankrijk een ms50 en sq10 gekocht. 3200 euro en ik kreeg nooit 100 euro in de doos terug omdat t vu meter lampje stuk was. Ik denk dat je eerder + 2500 neertelt dan minder voor n ms50
 
Back
Top