Meisjes en zingen.

Er is nog wel een verschil tussen meezingen met de radio (zoals de topicstarter aangeeft) en acapella zoals bij Idols. Muziek leidt je hersenen vanzelf de goede kant op. Acapella zingen is vele malen moeilijker. Ik denk dat er diverse "grote artiesten" zijn die acapella behoorlijk door de mand zouden vallen. Verder heeft het echt geen hol met emoties, "girl thing" of wat dan ook te maken. Tenminste, niet in aanleg.
:D, vele "grote artiesten" vallen al door de mand als ze live gaan zingen. Als het om het technisch zingen gaat dan. Klopt. ZIngen heeft ook te maken met het non-verbale. Wat ik daarmee bedoel is dat niet alleen hetgene wat je kwa woorden erin begrijpt is van belang. Het gaat voor 90% om wat voor emotie er gewekt wordt.
Ik denk dat er vast veel psychologische artikels zijn gepubliceerd rondom het fenomeen zingen, en zeker in het genre popmuziek. Het gaat tenslotte bij zingen om communicatie. Communicatie is hoofdzakelijk non-verbaal bij mensen.
Dat sommige artiesten meer verkopen dan anderen heeft volgens mij met het fenomeen associatie te maken. Mensen associeren een emotie die is onstaan in een andere situatie met een lied. En door de goede associatie, krijgen ze een gevoel bij de groep te horen.
Popmuziek is gericht op meisjes van 12 tot 18. En die zingen mee. Zij zingen daardoor gewoon vaker dan jongens. En dat is het belangrijkste. Doen, doen en nog eens doen. Van iedereen is een redelijke toonvaste zanger(es) te maken. Natuurlijk heeft de 1 meer aanleg dan de ander, maar neem les en dan, nogmaals, vooral veel doen. Of je nu een jongen bent of een meisje. Dat jongens de baard in de keel krijgen is een licht nadeel daarin maar geen doorslaggevende reden.
Elke cultuur heeft andere "target groups" waarop men zich richt voor verkoop van platen. Het is vreemd dat we ons niet eens meer bewust zijn dat popmuziek in de westerse wereld, begonnen ergens in de jaren 50, zich via marketing is binnengedrongen in de cultuur. Eerst de rock & rollers, toen de hippies, de punks, de disco's, de alto's, de gabbers etc. Allemaal subculturen die eerst begonnen door zich af te scheiden van bestaande subculturen, en daarna zelf uitgroeiden tot subculturen met hun eigen muziek, klederdracht, haarstijl en weet ik veel.
Er kunnen boeken vol door sociologen en anthropologen hierover geschreven worden, of misschien zijn die er al.
Mooi kunnen zingen is uiteindelijk natuurlijk een talent maar ook dat wordt gevormd door training. Om je tonaal bereik te kunnen verhogen moet je gewoon oefeningen doen. Dat kan iedereen leren.

Uiteindelijk is het dus gewoon les, trainen, doen en een beetje melodyne...
Ik vraag me af of je iemand die toondoof is kunt leren zingen. Ik ken legio mensen, ook vrouwen, die heel enthousiast zijn kwa zingen maar die niet eens horen dat ze vals zingen, ook al laat je ze hun eigen opname horen. Ze horen niet dat er technisch niet correct gezongen wordt. Blijkbaar horen deze mensen alleen de "emotie". Ik kan het ook niet anders verklaren.
Laat ik het zo zeggen: ik ben geen goede honkbalpitcher en ik zal dat ook nooit worden, al ga ik dagelijks eraan werken. Menig little leaguer pitcher zal beter gooien als ik.
Zo is dat ook met zangers. Je moet eenmaal talent hebben om te kunnen communiceren met je publiek.
 
Ik hou zoiezo alleen maar van vrouwenstemmen in dance muziek.
Klinkt gewoon veel lekkerder dan een kerel.

Ik luister de laatste tijd naar een vette dance track met Ricardo zijn vocals en ik moet zeggen.. klinkt goed!!! :dj:

maar ok.. ff on topic:

Ik snap de topic starter zijn bevindingen wel en ik denk dat een aantal mensen wel de juiste verklaring hebben gegeven:
meisjes zingen met minder schaamte en durven zich meer te geven, vermoed ik. Voor jongens, vooral als ze nog wat jonger zijn, is zingen misschien wel een beetje "meisjes achtig" ofzo.. geen idee waarom, maar ik durfde vroeger alleen serieus te zingen als ik alleen was.. waren er mensen bij, dan zong ik met opzet vals, zodat je als het ware jezelf al indekt.. beetje zelfspot zegmaar.. je zingt met opzet vals, dus kunnen ze er ook niks van zeggen..

Naja.. dit is slechts mijn theorie en is totaal niet onderbouwd ofzo dus ik kan er mega ver naast zitten.. hehehe

Mijn nichtje van 12 zingt altijd super vals mee met de radio. Daarintegen zingt haar 10 jaar oude broertje wel op de juiste toonhoogte als hij zichzelf begeleidt op z'n gitaar. (kijk, dat gaat de goeie kant op.. kan ik later zijn muziek produceren!!) Dus.. ja.. wie zal het zeggen.. :-)
 
Mijn nichtje van 12 zingt altijd super vals mee met de radio. Daarintegen zingt haar 10 jaar oude broertje wel op de juiste toonhoogte als hij zichzelf begeleidt op z'n gitaar. (kijk, dat gaat de goeie kant op.. kan ik later zijn muziek produceren!!) Dus.. ja.. wie zal het zeggen.. :-)
.
.
Nou , ik heb altijd goed gezongen naast het gitaar spelen tot mijn keel haren kreeg. Hoef nu niet meer (of juist wel) mee te doen met X-factor :D
.
.
 
.
.
Nou , ik heb altijd goed gezongen naast het gitaar spelen tot mijn keel haren kreeg. Hoef nu niet meer (of juist wel) mee te doen met X-factor :D
.
.

:dubbel:

Ach, je moet gewoon die baard in je keel niet laten staan! Ff scheren, zo gepiept! 8o)
 
Klopt. ZIngen heeft ook te maken met het non-verbale. Wat ik daarmee bedoel is dat niet alleen hetgene wat je kwa woorden erin begrijpt is van belang. Het gaat voor 90% om wat voor emotie er gewekt wordt.
Dus als je beter leert articuleren/en praten dan zou je dus beter kunen zingen?

Ik snap de topic starter zijn bevindingen wel en ik denk dat een aantal mensen wel de juiste verklaring hebben gegeven:
meisjes zingen met minder schaamte en durven zich meer te geven, vermoed ik.
Die antiliaan die onder mij woont die zingt ook met volle overgave, maar goed klinken doet het niet :erm:
 
:D, vele "grote artiesten" vallen al door de mand als ze live gaan zingen. Als het om het technisch zingen gaat dan. Klopt. ZIngen heeft ook te maken met het non-verbale. Wat ik daarmee bedoel is dat niet alleen hetgene wat je kwa woorden erin begrijpt is van belang. Het gaat voor 90% om wat voor emotie er gewekt wordt.
Ik denk dat er vast veel psychologische artikels zijn gepubliceerd rondom het fenomeen zingen, en zeker in het genre popmuziek. Het gaat tenslotte bij zingen om communicatie. Communicatie is hoofdzakelijk non-verbaal bij mensen.
Dat sommige artiesten meer verkopen dan anderen heeft volgens mij met het fenomeen associatie te maken. Mensen associeren een emotie die is onstaan in een andere situatie met een lied. En door de goede associatie, krijgen ze een gevoel bij de groep te horen.

Hoeveel non-verbale communicatie vindt er helemaal plaats als je naar een CD of de radio luistert? Natuurlijk kan je als zanger(es) wel een emotie brengen, maar dat is niet doorslaggevend denk ik. Bij een live optreden of videoclip is de invloed van non-verbale communicatie natuurlijk veel groter.

Met dat associëren heb je wel en punt, al onderschat je daarmee de macht van marketen. Marketeers pompen de hoofden van tieners vol dat Rhianna helemaal te gek is. Als een mens dat maar vaak genoeg hoort gaan ze er vanzelf naar handelen. Zeker pubers. In zekere zin is dit ook associëren. Maar dan niet zozeer met een emotie maar met succes en "Erbij willen horen".

Elke cultuur heeft andere "target groups" waarop men zich richt voor verkoop van platen. Het is vreemd dat we ons niet eens meer bewust zijn dat popmuziek in de westerse wereld, begonnen ergens in de jaren 50, zich via marketing is binnengedrongen in de cultuur. Eerst de rock & rollers, toen de hippies, de punks, de disco's, de alto's, de gabbers etc. Allemaal subculturen die eerst begonnen door zich af te scheiden van bestaande subculturen, en daarna zelf uitgroeiden tot subculturen met hun eigen muziek, klederdracht, haarstijl en weet ik veel.
Er kunnen boeken vol door sociologen en anthropologen hierover geschreven worden, of misschien zijn die er al.

Dan ga je dit wel interressant vinden:

POP! - een halve eeuw beweging
Van Gert Keunen

ik heb nog les gehad van die man.

Dit neemt overigens niet weg dat de targetgroup van top 40 popmuziek voornamelijk uit vrouwelijke pubers bestaat. Alle marketingtools worden op die groep gericht.

Ik vraag me af of je iemand die toondoof is kunt leren zingen. Ik ken legio mensen, ook vrouwen, die heel enthousiast zijn kwa zingen maar die niet eens horen dat ze vals zingen, ook al laat je ze hun eigen opname horen. Ze horen niet dat er technisch niet correct gezongen wordt. Blijkbaar horen deze mensen alleen de "emotie". Ik kan het ook niet anders verklaren.
Laat ik het zo zeggen: ik ben geen goede honkbalpitcher en ik zal dat ook nooit worden, al ga ik dagelijks eraan werken. Menig little leaguer pitcher zal beter gooien als ik.
Zo is dat ook met zangers. Je moet eenmaal talent hebben om te kunnen communiceren met je publiek.

Zelfs de meest vals gillende biggen kan je beter maken door les te geven en veel te laten oefenen. Dat gehoor is ook te trainen. het probleem is vaak dat mensen er niet voor openstaan. Als zo'n valse blehrende muts buiten komt na bij Idols te zijn afgewezen staat er altijd wel een moeder klaar die roept dat die jury er geen verstand van heeft en dat ze fantastisch kan zingen. Als iedereen om jouw heen dat maar blijft roepen... Daarbij lopen mensen die geen les hebben gehad vaak tegen hun eigen grenzen aan omdat ze verkeerde (of eigenlijk geen) technieken gebruiken.

Het ging me er enkel om dat zeggen is "ik kan niet zingen" vergelijkbaar is met zeggen "ik kan niet zwemmen" Je kan het beide leren. Een Amy Whinehouse wordt je met "leren zingen" natuurlijk niet, maar een Pieter van den Hoogenband zal je met "leren zwemmen" waarschijnlijk ook nooit worden. Maar als je in het water springt verdrink je niet meer!
 
Ik hou zoiezo alleen maar van vrouwenstemmen in dance muziek.
Klinkt gewoon veel lekkerder dan een kerel.

Hmm.. Underworld is best te harden met mannenstem. :)

Maar in de top40 dance-nrs. hoor (ook) ik liever vrouwenstemmen dan die mannenstemmen met 'cher'-effect......hoewel dat ooit ook wel geinig is voor kutnummers.. :D
 
Hmm.. Underworld is best te harden met mannenstem. :)

ik wilde het ook al zeggen ;)

Maar in de top40 dance-nrs. hoor (ook) ik liever vrouwenstemmen dan die mannenstemmen met 'cher'-effect......hoewel dat ooit ook wel geinig is voor kutnummers.. :D

volgens mij hoor je idd in de dance meer vrouwenstemmen in de wat meer commerciele stromingen (top 40, trance) maar (naast Underworld) hoor ik toch ook in de wat minder commerciele genres veel goede mannelijke vocalen.
Zelf hou ik daar denk ik wel meer van waarschijnlijk omdat ik me als man zijnde daar ook meer mee kan identificeren.
 
Is het mishcien dat als je vals zingt, dat je door gewenning het zelf niet meer hoort? Net zoals jeje eigen lichaamsgeur ook niet meer ruikt.

Voortaan door een mic praten gekoppeld aan een headphone die je zelf ophebt om te horen hoe je klinkt?
Is dat een oplossing?
 
Dat sommige artiesten meer verkopen dan anderen heeft volgens mij met het fenomeen associatie te maken. Mensen associeren een emotie die is onstaan in een andere situatie met een lied.

Vandaar dat Britney Spears zo goed verkocht! 8o)


Ik vindt die muziek van Gigi D'agostino altijd leuk en tenenkrommend tegelijk

http://www.youtube.com/watch?v=bKO3eEvqb7I

Nou moet ik zeggen dat in L'amour Toujours het 2e gedeelte (de ongepitchte mannenstem) erg goed gezongen is. Niet alleen technisch heel goed, maar er zit hier wel echt (gespeelde) emotie in de vocaal.
 
er zijn ook wel goeie zangers op dit forum btw

zoals die gasten van de trackpolitie bijvoorbeeld..
kennen jullie die track van hen?

zo zuiver als een nachtegaal man
 
Ik vindt die muziek van Gigi D'agostino alleen tenenkrommend.
Kindermuziek.
 
nou ik moet zeggen dat de album versie van dat nummer vele malen beter is. beetje industrial gothic maar toch cheesio.

en mensen waarvan hun gearlist onderschrift groter is dan hun post zelf neem ik nieteens serieus :D
 
er zijn ook wel goeie zangers op dit forum btw

zoals die gasten van de trackpolitie bijvoorbeeld..
kennen jullie die track van hen?

zo zuiver als een nachtegaal man

Vind je dat zuiver.... ???
Tis niet extreem vals of zo, maar af en toe zit ie er best wel net een tikkie onder.

Verder vind ik dit absoluut geen goede zanger te noemen. Techniek is niet goed, zitten geen spannende noten in waaraan je kunt horen dattie een zeer muzikaal zanger is, geen vibrato of andere moeilijkheid, geforceerde stem, vanuit de keel gezongen en geen ademsteuntechniek gebruikt en daarbij komt dat de opname en hoe de vocaal in de mix ligt ook nog eens slecht is gedaan. Verder is het wel een leuke track, maar de vocalen mogen wat mij betreft door een pro gedaan worden!

Kijk... dit is dus echt een topzanger met wie wij veel samenwerken. Deze gast is zo ontzettend supermuzikaal, raakt echt elke noot en heeft een stembeheersing waar je U tegen zegt!
 
Back
Top