Orabidoo stelt zich voor

Mennomoog

Stamgast
Lid sinds
6 augustus 2003
Berichten
498
Locatie
Hattem
Hallo iedereen!

Ik zie dat het een gewoonte is voor nieuwe leden zich hier voor te stellen. Dat had ik nog niet gedaan, maar aangezien ik hier al een klein maandje wat berichten post, is het toch wel even netjes van me even me voor te stellen? :D

Ik ben dus Menno uit Hattem, 19 jaar, en altijd al geïnteresseerd geweest in synthesizers. Het begon allemaal toen ik een jochie van 11 jaar was. Mijn broer had me wat van Mike Oldfield laten horen en ik was er helemaal weg van. Ik hoorde QE2, dat een album van hem was waar veel synthesizers in zitten. Mijn broertje speelde al een jaar gitaar en ik dacht: "ik wil ook een instrument spelen!". En toen kreeg ik keyboard les. :)

M'n moeder en ik gingen naar een muziekwinkel in de buurt om een goeie keyboard te kopen. Ik mijn ogen uitpuilen in die winkel daar. =) We hebben toen gekozen voor een Roland E-28 voor (destijds) 1100 gulden.

Afijn, thuis gekomen ben ik natuurlijk al die leuke geluidjes aan het uitproberen geweest. Vanaf dit moment volgde ik les. Een paar jaar later ging mijn broertje in een bandje spelen met een paar vrienden van me, en ik dacht: "waarom kan ik geen keyboard spelen in dit bandje?". Het komende anderhalf jaar zijn we toen wezen "componeren" en gaan optreden. Maar het stelde weinig voor. De liedjes waren boring en weinig artistiek, en ik speelde nog maar een paar jaar, dus verschrikkelijk onstrak en weinig uitgebreid. Maar ik was wel aan het optreden met m'n keyboardje, en ik wilde wat meer hebben.... een synth!

Ik ben toen met m'n vader wezen kijken in een muziekzaak naar een synthesizer. Ik had toen totaal geen verstand van synthesizers en koos de synth aan de hand van de leuke geluidjes die het ding had. Dat was heeeeeeel erg stom van me. Ik heb toen voor een Technics WSA1 gekozen, die daar stond voor 2000 gulden (totaal overprijst dus). :stupid

Maar ik was wel gelukkig. Ik had een synthesizer, en niet zo'n kleintje ook! Ik kon er met diskette midi's op af spelen, sequencen, maar ik had geen verstand van geluiden programmeren en geen motivatie om de handleiding te lezen. Ik heb er toen wel verschillende malen mee opgetreden. Vanaf dat moment begon ik me eigenlijk te verdiepen in synthesizers. Ik ben toen het internet op gegaan en kwam vintagesynth.com tegen. Ik kende toen al die leuke vintage synths uit m'n kop, en leuke geluidjes! Ik had ook al wat favorieten uitgepikt, terwijl ik ze nog nooit had bespeeld, maar wel hun geluiden gehoord. ;)

Maar de band hield ermee op, en ik verloor wat interesse in synthesizers en begon meer bezig te gaan met m'n andere grote hobby, namelijk filmen. Ook had ik zoiets van: "ik kan niet zo goed spelen". Ik ben wel door gegaan met keyboardles. En uiteraard platen en cd's verzamelen van m'n grootste idolen, Mike Oldfield en JM Jarre etc. Wel had ik verstand van de modellen synths die ze bespeelde, dus ik veel doen aan "synth spotten". Anderhalf jaar geleden heb ik mijn Technics WSA1 verkocht voor 650 euro aan iemand in A'dam (ja, toen was marktplaats nog gratis...).

Anyway, 3 á 4 maanden geleden kreeg ik toch weer zin om synths te spelen. Ik had een hele lange tijd het idee in mijn hoofd om een band te beginnen. Ik was (en ben nog steeds) roadie van een band waar mijn broertje naar toe was gegaan, die behoorlijk was succes hebben gehad in de omgeving. Alleen, wat ging ik nemen? Een dure digitale workstation synthesizer of een analoge knoppending? Ik was altijd al geïnteresseerd geweest in de synths die Mike Oldfield gebruikte (wat een mooie geluiden!!), dus ik ben toen op marktplaats op zoek gegaan.

Hoorah! Ik zag een Solina String Ensemble voor 200 euro te koop aangeboden (dit was 3 maanden geleden). Ik ben naar die beste man toe gegaan in de buurt van Emmen. Hij zag er erg goed uit en ik nam ook nog gelijk een Philips Philicorda 60's orgeltje van hem mee voor 100 euro. Thuisgekomen: yes!! eindelijk analoog spul! :D

Vanaf dat moment ging het razendsnel. Ik wilde nog een synth die Mike Oldfield had gebruikt (een Roland SH-2000). Na het plaatsen van een advertentie op marktplaats kreeg ik gelijk een mailtje van iemand die de Roland SH-2000 had. Hij woonde in de buurt van Breda. Mmmm, ver weg, oh well, ik heb toch net m'n rijbewijs. Ik moest nog een afspraak maken. Tegelijkertijd had ik me wat verdiept in het spul dat Jarre gebruikte. Ik kwam erachter dat die mooie string geluiden van hem uit een Eminent orgel kwam van vaderlandse bodem. Dus ik kijken, staat er toevallig net eentje aangeboden op marktplaats!!!! En in Breda!!! ;) :D

Dus ik samen met een vriend naar Breda voor de orgel en de synth. Was wel een beetje duur: 300 voor de SH-2000 en 150 voor de orgel. En toen kwam het nadeel van tweedehands kopen en (nog) weinig verstand hebben van synthesizers. Thuisgekomen vond ik de Sh-2000 wel erg rare geluiden produceren, en een paar noten klonken vals. ;{ Maar de orgel werkte wel top, alleen sommige pedalen deden het niet. Oh well, even wat contact zoeken met mensen om te kijken naar die SH-2000 en de Eminent orgel (heb ik tot nu toe nog niet gedaan).

Toen werd ik kort daarna door iemand anders benaderd die ook een Roland SH-2000 had. In de buurt, dus ik er naar toe. Daar bleek die synth wel in orde te zijn (m.a.w. de geluiden klonken zoals ze hoorde te klinken!). Dus ik heb die ook gekocht voor 300 euro met het idee dat ik eentje hou en de ander verkoop. Maar naar een tijdje op deze "goede" Sh-2000 te hebben gespeeld merkte ik dat ie af en toe ook eens oversloeg naar datzelfde rare geluid van de "verkeerde". ;{ =( Dus die moet ik binnenkort ook even na laten kijken.

En twee weken heb ik een Roland D-50 gekocht (instant Jarre) in Tilburg (via de tip van Vinsound :okdan: ) maar ik had een defecte gekocht. :stupid Er zit dus een enorme ruis in, hij is op dit moment in reparatie, en ik krijg morgen te horen wat er precies mee aan de hand is. Maar thanks to this forum heb ik al veel ge-PB'd met mensen die er veel verstand van hebben en eventueel kunnen repareren. Top hoor!!

Dus nu ben ik op het moment aangekomen waar ik moet beginnen met het oprichten van een synthesizer band, omdat die hier gewoon niet in mijn omgeving bestaan en ik wel wat anders wil horen dat commerciele muziek en metal etc. ;)

En verder moet ik maar eens even stoppen met synths sparen, want ik heb er nogal wat (alhoewel ik jaloers wordt van die enorme gear lijsten hier! :D ). Maar ik blijf doorsparen! De synths die ik absoluut nog ooit eens wil gaan kopen zijn: De ARP 2600, MINI MOOG, EMS SYNTHI AKS (OF VCS3), KORG PS-3200 en YAMAHA CS-80.

Doorsparen dus. Verder werd me nog een defecte Farfisa aangeboden, Combo Compact uit jaren 60. Die wil ik graag hebben, mooi geluid (gebruikte Jarre ook). Maar hij is defect, en de aanbieder weet niet hoe dat komt, hij had een tijd lang gestaan in het stof. (tja, wat moet ik daarmee, hij vroeg 75 euro, en valt het te repareren??????)

Goed, dat was mijn verhaal! En het bevalt me hier goed. Het enige wat ik nog moet gaan leren is patchen van analoge synths en programmeren, want daar heb ik nog weinig verstand van. :D Op dit moment speel ik alleen veel.

Verder vind ik die software synth van de Moog Modular wel interessant. Ik heb nog de gedachte om die ooit eens aan te schaffen, met een laptopje erbij voor live gebruik ofzoiets. En een vocoder, en een theramin, en een digitale doedelzak (ja, die bestaan).... ;)

Oh ja, ik ben vorig jaar, na 7 jaar, gestopt met m'n keyboardles. Ik ga nu op eigen houtje verder. Ik zat te denken na mijn huidige opleiding is te doen met synthesizer muziek, sonologie of audio design of muziek technologie of zoiets. Maar iets met films heb ik ook erg in gedachte.

Groeten everybody!!

P.S. Naast synthesizer speel ik ook bodhran, dit is een Ierse drum. Ik kwam hierachter omdat Mike Oldfield het ook bespeelde. Verder heb ik ook een paar fluiten en mondharpen liggen waar ik soms wat mee doe.
 
Re: Orabidoo stelt zich voor

Origineel geplaatst door Orabidoo

De synths die ik absoluut nog ooit eens wil gaan kopen zijn: De ARP 2600, MINI MOOG, EMS SYNTHI AKS (OF VCS3), KORG PS-3200 en YAMAHA CS-80.

P.S. Naast synthesizer speel ik ook bodhran, dit is een Ierse drum. Ik kwam hierachter omdat Mike Oldfield het ook bespeelde. Verder heb ik ook een paar fluiten en mondharpen liggen waar ik soms wat mee doe. [/B]

hey Orabidoo, ik heb je al gesproken in de chat:)

zoals de quote boven, zie ik een heleboel overeenkmsten, en met zeer goede smaak!

dusss... welkom op het forum van de freaks!

Jimi
 
dankjewel! :okdan:

Ik zit nu met open mond te staren naar jouw gear! Wist je dat die Hammond L122 ook door Mike Oldfield is gebruikt op Tubular Bells I en Tubular Bells 2003 en Hergest Ridge? :D
 
Welkom!
elmer7.gif
 
welkom hiero. In jouw muzieksmaak kan ik me wel vinden:okdan:

Welk album van mike oldfield vind jij trouwens de beste??
 
Das altijd een enorm moeilijke vraag voor mij, omdat het er niet eentje is, maar eigenlijk allemaal. ;) Ik ben zo'n Mike Oldfield fanaat dat ik niet kan kiezen. In elk album zit namelijk wel stukjes die ik erg mooi vind.

Ik probeer het toch. ;)

Ommadawn, Incantations, Five Miles Out, QE2, Crises, Discovery, Amarok (!!!!!!!!!!!!!!!) en The Songs of Distant Earth.
 
Hoi,

aan je naam kon ik al de oldfield-invloed vermoeden.
overigens ook één van mijn favorieten. :W

jammer van die d50, nu maar hopen dat de schade meevalt.
wel vreemd dat in één keer nog meer defecten zijn.:(

ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat je nog veel plezier van de d50 mag hebben

Vins.
 
Welkom...

en ik zie dat je ook al het synthvirus te pakken hebt :P

Grts Sander
 
Mooi verhaal hoor...gegroet !

Bij mij was het Jarre die ik het eerst hoorde, verder veel overeenkomsten....


Alleen Jarre is helaas niet meer wie hij was qua muziek geloof ik...
 
Weer een verslaafde erbij ;)
 
Lachen net of ik mijn eigen verhaal lees! Veel overeenkomsten.

Zelf heb ik van mijn 7de tot mijn 12de keyboardles gehad bij de bekende/beruchte Sjaak Hofman en Dick Schipper. Als ik je 1 tip mag geven, stop met keyboardles, maar ga verder met of klassiek piano les of jazz piano les, uiteindelijk zal je, zeker als je in bands wilt spelen, daar meer voordeel uit halen, omdat de muziektheorie veel verder gaat. Dit is onafhankelijk van de muziek die je gaat spelen. Vergeet ook niet dat het publiek uiteindelijk een beetje je muziekstroming bepaald, je kan het wel sturen, maar realiseer je dat te freaky of niet dansbare muziek het slecht doet in Nederland..., je kan dan wel es erg teleurgesteld raken als je voel goeie moed een repertoire samensteld waar maar weinig animo voor is.
 
Welkom !

Ik vind ook wel flink wat overeenkomsten. Ik heb dan wel nooit geen muzieklessen genomen, maar interesseer me al meer dan 25 jaar voor de synthesizermuziek van weleer (Vangelis, JMJ, Tangerine Dream, ... ) en ook al ken ik niet zó veel van Mike Oldfield, die dingen die ik ken vind ik wel erg goed (Tubular Bells, QE2, Let there be Light en z'n werk met Maggy Reilly).

Veel plezier ;)

:doei:
 
Dank jullie wel allemaal! Eindelijk mensen gevonden die dezelfde interesses delen!! :okdan: :okdan:

shappy----> Dank je voor de tips!!! Ik wil eerst beginnen met Jarre covers, maar ik zat er ook al aan te denken welke nummers van hem, want ik ben inderdaad bang dat als ik wat te experimentele stuff neem dat er weinig enthousiaste reacties zijn. Jammer dat het hier zo werkt in Nederland... *zucht*

Maar ik ben vorig jaar gestopt met keyboardles, en wat je zegt over klassiek/jazz piano is wel interessant! :)

Vinsound---> Komt vast wel goed met die Roland D-50. De goeie mensen hier op de forum hebben me al enorm geholpen!! Thanks!! Grappig trouwens dat Orabidoo ook één van je favorieten is. Ik vind alles van hem geweldig, maar orabidoo blijft mijn enorme favouriet. :okdan:
 
Zo. ik heb een Electro Harmonix Smallstone phaser 70's model gekocht. :D
Het echte Jarre geluid. :D
 
Back
Top