Arturia Modular Synth's

Die sequencers,daar blijf ik voorlopig nog wel geen echt overzicht van te krijgen,ja dat die Arp tot 16 steps kan en de Moog tot 24 steps,dat begrijp ik wel,maar bij de Arp die 3 rijen gate switches,
die quantiser uitgaan of hoe noemde dit nu weer,dan de Moog
met allerlei extra trigger inputs bij elke step en vooral het laatste deel met de smooth en daar ook weer extra trigger inputs???
Zou het nog altijd handig vinden als iemand me op 123 de verschillen kan opnoemen
 
Ik gebruik zelf de gratis Arpe 2600 va van Voltkitchen in combinatie met mijn VSTi host step sequencer voor zulke basslijntjes. http://glenstegner.com/softsynths.html


deze gebruik ik ook erg goed te noemen zelfs
kijk met een modulaire opzet van vst synth ,...is erg leuk te noemen,.....

en leerzaam ren kan ook nog best goed klinken
bv een midi controlers erachter as bv de behringer bcr ,...en je hebt een intiutieve set up


nord modulair ister groot door geworden ,...
 
Die Moog 55 is een verdomd goed geslaagde emulatie. De ARP 2600 ook. Het waren beiden in hun tijd legendarische machines. Maar vergelijk maar eens een Audi met een BMW.. Allebei aardige otootjes, maar welke kies je als je de centen hebt? Kwestie van smaak dus en daar valt niet over te twisten.

Keith Emerson koos voor een Moog 55, Richard Wright van Pink Floyd koos voor een VCS III. Welke is "dus" "beter"?!?

Ik zou ze gewoon allebei nemen. Bevalt er eentje niet, zet je 'm gewoon te koop.
 
en daarbij,alles draait om spec's in the end :-) want met modulaire synth's zijn je mogelijkheden net beperkt of minder beperkt naargelang de modules die je hebt,dus spec's ;-)

wij zijn het niet vaak eens :D dat is wel duidelijk.

specs zijn leuk, maar specs op zich maken geen enkel geluid. De skills met betrekking tot sounddesign dus wel. Mijn advies is goed bedoeld, leg je gewoon eens wat meer toe op de technieken achter synthgeluidjes. Handleidingen en specs zijn leuk, maar je hebt er niets aan als je de basis al niet kan toepassen. Als je de basis eenmaal onder controle hebt zullen de specs ook steeds minder interessant worden, zeker bij modulars kun je via een beperke set van modules al vele interessante geluiden bereiken die je misschien bij andere synths via veel complexere addons moet gaan zien te bereiken. Meer is niet altijd beter !!!

Kwa diepgang en complexiteit zou ik overigens liever absynth hebben dan de arturia vsti's. Maar goed, dat is appels met peren vergelijken natuurlijk :D

kwa modulaire opzet van arturia, ik ben zeeeeeeer diep onder de indruk van de Origin na deze uitgebreid gezien te hebben op de Messe. Ik vind de arturia vst's helemaal niks, maar wat die origin kan is echt Yummie :{ !
 
dat vindt ik zo evident dat ik dit niet aankaart ;-)
Deze is bij de 2 Arturia's toch goed
Nee, dat is 'ie niet, want dan snap je niet wat een interface gebruiksvriendelijk maakt.

Zwarte achtergrond, miniscule grijze tekst, lang niet genoeg contrast, maakt geen gebruik van wat je met je muis en je toetsenbord kan, absurd formaat dat je scherm niet nuttig gebruikt - en CS80v is van hetzelfde laken een pak.

Het probleem is alleen dat als je die interface vervangt door iets wat -wel- bruikbaar is (zeg, een Future Audio Workshop Circle of zo), je hordes mensen krijgt die het niet kopen omdat het niet als de echte eruit ziet, ongeacht de klank, want in 9 van de 10 gevallen hebben ze het origineel toch niet gehoord buiten wat er op een album verschijnt of een kort mp3-demotje. Dat geeft niet genoeg oordelingsvermogen.

semi-modular ben ik niet zo vertrouwd mee,heb de Korg MS20 plugin,maar hierook weer moet ik me er nog in verdiepen,toch het patching gedeelte
Semi-modulair wil niks anders zeggen dan dat het ding ook werkt als je er geen kabels in hebt geduwd. That's it :)
 
Die sequencers,daar blijf ik voorlopig nog wel geen echt overzicht van te krijgen,ja dat die Arp tot 16 steps kan en de Moog tot 24 steps,dat begrijp ik wel,maar bij de Arp die 3 rijen gate switches,
die quantiser uitgaan of hoe noemde dit nu weer,dan de Moog
met allerlei extra trigger inputs bij elke step en vooral het laatste deel met de smooth en daar ook weer extra trigger inputs???
Zou het nog altijd handig vinden als iemand me op 123 de verschillen kan opnoemen
Je hebt drie dagen uitgehangen op dit forum i.p.v. met die ARP te spelen in deze drie dagen.:bekdicht:
Iig, je hebt de demo en je kunt zelf even uittesten hoe die gates werken. Ik heb een tijdje terug ook die ARP demo van Arturia getest en ik meen, als ik me goed herinner, dat je die gates kon koppelen met van alles. Naar een oscillator, naar filter of naar een VCA of ADSR, zolang er een gate input is.

Voor de rest is het een kwestie van smaak: Moog heeft een ander karakter als ARP. Ik heb eens een demo van die Moog Modular V gezien en daar ik nooit een echte Moog Modular life heb gehoord(alleen via platen) kan ik niet echt oordelen of het veel op het origineel lijkt. Wat ik van die Modular V gehoord heb vond ik goed genoeg om lekker mee aan de gang te gaan.

Laatste advies: probeer van alles eerst met wat je hebt en ga pas op zoek naar een nieuwe synth als je echt niet nieuwe sounds eruit krijgt, al heb je allerlei presets gedownload of zelf de meest super sounds gemaakt. Ik heb een rompler van bijna 20 jaar(Kawai K4), die ik door en door ken, en toch kan ik daar dagelijks een nieuwe sound in ontdekken. Natuurlijk heeft elke synth zijn beperkingen, maar juist het werken met die beperkingen dwingt je ertoe zo'n synth het beste te gebruiken. En leer sound design patronen te ontdekken. Ik bedoel daarmee: leer hoe de structuur van een programma/patch gerelateerd is aan een sound. Niet alleen VCO->VCF-VCA structuren maar ook hoe LFO en ADSRs invloed kunnen hebben op het resulterende geluid. Probeer maar eens een structuur van FM waarbij de modulator zelf door een ADSR beinvloed wordt.
 
Hallo,bedankt voor jullie reacties.
@Quifster : inderdaad zijn we menige keren het niet eens ;-)
ik begrijp je advies,als je de basis kent,kan je inderdaad op verschillende manieren resultaten bereiken,door de beperkingen van de synth te omzeilen,eventueel door sampling en multitracking
bv.Toch blijf ik spec's belangrijk vinden,maar niet zo maniakaal
zoals sommige het misschien hier van mij denken :-)
@ Yoonchi : heb in die 3 dagen ook gewerkt met de plugins hoor,
er is meer tijd in een dag dan die paar min dat ik spendeer op synthforum ;-)
en ken mijn basis hoor,weet hoe alles qua synthstructuur en hoe dingen elkaar beïnvloeden.
Als je andere sequence-jes bereikt met de Arp seq als met de Moog seq is waar ik nog niet aan uit ben,klank is inderdaad persoonlijk en daar wil ik het niet meer over hebben :-)
 
Hallo,bedankt voor jullie reacties.

Als je andere sequence-jes bereikt met de Arp seq als met de Moog seq is waar ik nog niet aan uit ben, :-)
zoals ik al meende te kunnen opmerken: moog meer ambient ( na universitaire studie) ; arp meer groovy/rythmic/pop/electric sequenzes

,klank is inderdaad persoonlijk :-)
maar daarom niet minder belangrijk voor het resultaat en ook redelijk objectief te benoemen !

blijft onderbelicht "de interface": vind bv tav leesbaarheid de arp2600 stukken beter dan de modular

ps: ben een hardware freak maar vind de minimoogV(van aturia) toch erg aangenaam klinken
 
Hallo,Sunny pedaal,jou opmerking i.v.m. verschil sequencers is genoteerd hoor :-),nogmaals bedankt,wou gewoon zien als er nog iemand anders hier iets aan toe te voegen had.
Dat de ARP zijn interface overzichtelijker is,wel hij is ook kleiner,
en inderdaad,je kan onmiddelijk zien,waar de keyboard tracking bv de filter of VCO aanstuurd,met de Moog valt het ook wel mee,maar is in te stellen door middel van menu's.
Ga nu nog wat testen,is duidelijk dat ik zelf maar de 2 plugin's grondig moet doornemen,omdat iedereen zijn eigen visie heeft
en het moeilijk is om een kant en klaar antwoord te verwachten.
Door mij nu eindelijk te verdiepen in het Modular synth gebeuren
ben ik verstrikt geraakt in ook de echt analoge modular synth's(
modcan,synthesizer.com,synthia),dus wie weet dat ik gewoon het voorlopig hou met de Arturia Moog Modular V en dan maar geen Arp2600 V en gewoon doorspaar en geleidelijk naar een
analoog systeem overstap,t'is duurder,maar je kan dit geleidelijk doen,heeft wel iets ;-)
Als er nog iemand iets kwijt wil over de sequencers van beide plugin's,iemand die ervaring heeft met de echte hardware versies
please,over andere zaken heb ik veel gehad aan de opmerkingen van ieder van jullie,of ik ze nu zelf terecht vond of niet ;-),
bedankt.
 
Wel heb de sequencer van de Moog door en wat werkt dat lekker,
wat hem tof maakt is al die trigger knopjes die je manueel of met
controllers aanstuurd.Met die onderste triggers kan je dus de sequencer op die plaats laten herstarten,vlug variaties
in je sequence brengen.Dan kan je aan iedere driver een combinatie van de 8 stappen of apart routen,zodat je bv 1 rij gebruikt voor de bass en een andere voor de melodie,en eventueel kan je door middel van S4,waar je een volgorde kan kiezen van de 8 steps rijtjes, en die naar de filter sturen.Door middel van smooth breng je wat portamento.
Dan waar ik eerst niet aan uit geraakte,als je die S4 op niets zet,
dan kan je met die 3 triggers aan de rechtse kant manueel bepalen welke rij of 8 steps moet spelen,dus on the fly sequence-jes,je kan ook de LFO die het tempo bepaald moduleren door middel van onderaan net boven het keyboard een
signaal in te brengen(seq FM in),ook maffe dingen mee te doen als je er bv een LFO naar route die weer op zijn beurt met een signaal wordt gemoduleerd ;-)
Dus die sequencer valt mee hoor,effe doorbijten en wat kan ie zelfs in een statische klank beweging brengen :-)
niet door noten,maar door hem parameters laten aan te sturen
Succes
 
Nu ga ik me dan toch maar effe ook verdiepen in de sequencer van de ARP,benieuwd als die extra dingen kan ;-)
 
check gewoon de site van arturia, daar staat de handleiding van de arp op.
Hoeft nit bang te zijn dat er te weinig instaat want het is maar 95 pagina's :)

Verder zijn het totaal verschillende synths dus dat is appels en peren vergelijken. Ik heb de plugs op de prophet na goed getest en heb alleen de moog gehouden en de pc cpu is nu ook weer vrolijk. Prophet lijkt me ook wel vet maar ook veel te zwaar.
 
Back
Top