TB-303 - Tune Test

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Ben erg benieuwd hoe jullie 303 klinkt met de tune knop op 12 uur op t sloomste tempo met een pattern met enkel C's..
heb zelf namelijk al sinds dag 1 t idee dat mn 303 erg vals klinkt zo heb ik bijna maar 1 of 2 standen waarop ik mn 303 echt goed vindt klinken weet niet of dat normaal is ?

dus post aub wat fragmentjes :biertje:
 

Attachments

  • 303-C-Tune-op-12-uur.wav
    691,2 KB · Bekeken: 58
in pattern play mode op write/next duwen en checken met gitaartune software of stembakje.. of opt gehoor

meest 303's klinken ook iets valser in het eerste half uur..

in je tb zelf zit op de pcb iets om de pitch te adjusten, zo tune je hem intern met een stembakje terwijl de pitchknop op maximum staat..
meeste van mijn patterns werken toch met pitch op maximum, en met meerdere tb's is het heel belangrijk dat ze gelijk gestemd zijn.

eens nadat ik hem gestemd had bij een ervaren 303 hersteller de "officiele" procedure gedaan mbv oscilloscoop.. zijn woorden: "kdenk dat je hem nauwkeuriger gestemd hebt dan dat ik met mijn scoop kan"
 
De tune knop is alleen om je 303 met andere instrumenten te stemmen (A=440Hz en zo) niet om de afstand tussen tonen te regelen. Daarvoor zit vast wel een regelaartje binnenin (A1 = 220Hz, A2 = 440Hz A3 = 880Hz enz)
 
De tune knop is alleen om je 303 met andere instrumenten te stemmen (A=440Hz en zo) niet om de afstand tussen tonen te regelen. Daarvoor zit vast wel een regelaartje binnenin (A1 = 220Hz, A2 = 440Hz A3 = 880Hz enz)

wat ik zei dus ;) of toch iets in die aard
 
in pattern play mode op write/next duwen en checken met gitaartune software of stembakje.. of opt gehoor

meest 303's klinken ook iets valser in het eerste half uur..

in je tb zelf zit op de pcb iets om de pitch te adjusten, zo tune je hem intern met een stembakje terwijl de pitchknop op maximum staat..
meeste van mijn patterns werken toch met pitch op maximum, en met meerdere tb's is het heel belangrijk dat ze gelijk gestemd zijn.

eens nadat ik hem gestemd had bij een ervaren 303 hersteller de "officiele" procedure gedaan mbv oscilloscoop.. zijn woorden: "kdenk dat je hem nauwkeuriger gestemd hebt dan dat ik met mijn scoop kan"

met pitchknop op max bedoel je ? de tune knop op helemaal naar rechts? en dan tunen ? hoe ziet dat ding op de pcb eruit trouwns?

kun je me eens in stappen vertellen hoe ik dit zou moeten doen ? ben namelijk echt een leek als t om herkenning van muziek noten gaat
 
met pitchknop op max bedoel je ? de tune knop op helemaal naar rechts? en dan tunen ? hoe ziet dat ding op de pcb eruit trouwns?

kun je me eens in stappen vertellen hoe ik dit zou moeten doen ? ben namelijk echt een leek als t om herkenning van muziek noten gaat

gitaarstembak of soortgelijke software

tune helemaal rechts

write next duwen, dan hoor je een noot

zorg dat die noot juist is door intern de tuning VR aan te passen (staat op pcb geprint als ik me niet vergis, zoniet google/service manual, weet niet vanbuiten)


eens dat gedaan is heb je een referentie punt
vul dan een pattern met CDEFG... enz
loop die af in pitch mode en check met je stembakje of de noten kloppen - (edit: relatief natuurlijk)
zoniet is er iets mis met de onderlinge afstanden tussen de noten,
dan moet je denk ik een andere VR aanpassen.. maar dat probleem heb ik dus niet.
 
Laatst gewijzigd:
is er een manier waarop ik een duidelijk voorbeeldje kan maken zodat je kan horen of er iets mis is met mijne?

als ik cdefg eens afga op de hoogste tune setting kun je daar aan horen of er iets mis is ? zoals ik al zei ben ik echt doof voor verschillende noten (althans ik zou niet kunnen zeggen of een E of een G juist klinkt)
 
valse 303

valse 303

Als de intervallen tussen de noten niet lijken te kloppen dan duidt dit waarschijnlijk op een fout afgestelde spanning voor de DAC (5.333V).
Deze spanning moet zeer nauwkeurig afgesteld zijn en heeft niet alleen
invloed op de intervallen van de noten maar ook op het filter!

Heiko
 
Dus aanzetten een half uur spelen en dan in de koelkast met dat ding en op nieuw beginnen.
''Vince is zo terug, z'n 303 moet afkoelen.........'':D
 
Back
Top