Expressie pedaal Roland EV-5

Special K

Stamgast
Lid sinds
23 juni 2002
Berichten
441
Locatie
Hellevoetsluis
Hallo,

Vorig weekend heb ik een Roland EV-5 expressie pedaal gekocht en ik kan toch wel duidelijk stellen dat het een onding is. Als ik het pedaal op z'n minimale positie instel en langzaam open trap, duurt het hele tijd voordat ik een midi signaal ontvang in de computer. Ik ben afgelopen weekend terug geweest naar de winkel om een andere uit te proberen en die heeft precies hetzelfde. Ook de expressie pedalen van Boss hebben hetzelfde probleem. De pedalen hebben dus onderin een dood punt en dit is heel erg irritant. Ik dacht slim te zijn door het apparaat open te schroeven en de potmeter iets door te draaien, maar nu zit het dooie punt dus boven aan.

Weet iemand een goed expressie pedaal dat gewoon over zn hele bereik midi uitstuurt en dus geen dode punten bevat?
 
Ik weet het niet hoor maar een expression pedal stuurt volgens mij geen midi uit.
Dat is gewoon een potmeter.
Wellicht dat je via de "ext pedal in" je synth een midisignaal naar je computer zou kunnen laten sturen, maar dat is dan een ander verhaal.
Voor zover dat zou kunnen met jouw synth, en voorzover dat uberhaupt kan bij een synth, dan zou ik de interne settings van je synth checken en kijken of de schaal waarover hij midi uitstuurt kan worden aangepast.

Die Roland lijkt mij juist een van de betere expression pedalen om dat je daarmee dacht ik ook de range van het pedaal kan instellen (hetgeen bij bijv. de Yamaha FC7 niet kan).

Dit is een zuiver midipedaal:

450x1000_4567.jpg
 
Uiteraard had ik het pedaal via een digitale piano aan mijn computer koppeld. In de EV-5 zit inderdaad een extra potmeter waarmee je de minimale waarde kunt instellen. Maar dan heb je nog steeds een dood punt en zul je het pedaal verder in moeten trappen om daaroverheen te komen. Pas na het pedaal een centimeter te hebben ingetrapt, begint de piano midi uit te sturen. Ik vind het echt slecht van zo'n duur pedaal. Ik probeerde in de winkel namelijk ook nog een super gammel pedaal en die werkte wel goed over de totale range. Ik heb ook nog een M-Audio EX-P gezien op internet, ben benieuwd of deze goed is.
 
Ik check net mijn Yamaha s80 hier. Daarop kan je inderdaad een exp. pedal als controller gebruiken. Maar vervolgens moet je per voice de destination en ook de depth instellen.
Heb je in de winkel met je eigen synth dat andere pedaal uitgeprobeerd ?
Wellicht toch nog even de interne settings van je synth/ep checken.
 
Ik heb op een andere synth de pedalen uitgeprobeerd. Alleen dat gammele ding had een bereik van 0-127 over de gehele beweging van het pedaal. Bij de Roland en Boss had ik onderin een dood punt van een centimeter. Ik kan verder niks instellen op mijn piano. Ik heb met de potmeter lopen klooien en het is zelfs zo, dat maar een klein stukje beweging van de potmeter wordt gebruikt. De potmeter kan ik in beide richtingen nog een eind doordraaien, maar dan blijft de midi waarde 0 of 127. De slag van het pedaal is gewoon te groot voor de potmeter.
 
Het kan ook aan de instellingen hoe de digitale piano omgaat met Midi liggen...
Trouwens veel 'oude' instrumenten, vooral orgels, hadden dit soort dooie punten ook.

Zelf werk ik liever niet met een pedaal, maar met een drukgevoelige weerstand, opgeplakt op de kast van de synth en gewoon aangesloten op de pedal ingang. Nadeel: blijft niet in de stand staan. Voordeel: gaat terug naar de oorspronkelijke waarde :) Heeft de functie van een ModWheel met veer.

Weerstanden te koop bij Conrad. Snoertje en stekker, totaal nog geen € 5.-

Wout
 
Maar vervolgens moet je per voice de destination en ook de depth instellen.

Dat lijkt mij bij nader inzien irrelevante opmerking. Dat zou slechts te maken hebben met hoe de pedal de interne parameters van de synth aanstuurt.
Van de synth naar de computer zou er inderdaad een range van 0-127 moeten zijn via het vaste "expression" cc kanaal 4.
Behoudens de mogelijkheid dat je op de synth de range van midikanaal naar computer zou kunnen instellen.
Die mogelijkheid zit overigens niet op mijn s80.

Dan is het gewoon kut ben ik bang.
Ik verwacht ieder moment een Yamaha FC7 binnen. Ik zal eens kijken hoe die zich in dit opzicht gedraagt.
 
Zelf werk ik liever niet met een pedaal, maar met een drukgevoelige weerstand, opgeplakt op de kast van de synth en gewoon aangesloten op de pedal ingang.

Weerstanden te koop bij Conrad. Snoertje en stekker, totaal nog geen € 5.-

Wout

Ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Moet je dan op een weerstand drukken of zo ?
Hebbie foto's ?
 
ik vermoed dat Wout dit soort dingen bedoelt:

druksensor

182389_BB_00_FB.EPS.jpg
Jazeker! Het heeft natuurlijk beperkingen, maar even lekker een filter openscheuren gaat leuk. Ook de sensatie dat een grotere spierspanning meer modulatie geeft speelt lekker. Ik heb er twee op m'n NordLead3 geplaatst, waarbij er eentje op de synth zelf is aangesloten, de andere gaat naar een eventuele andere synth die als module meeloopt. Samen met het ModWheel, de PitchStick en de AfterTouch een heerlijk 'control centre'. En de kosten zijn laag.

Het werkt echter nooit als een volume-pedaal, want je moet de de druk wel vasthouden.

Het idee komt van Rob Hordijk, ivm een zeer eenvoudig DIY projectje.

Wout
 
Ik heb inderdaad hetzelfde 'dode punt' op de EV-5. Je moet het pedaal inderdaad een stukje op laten komen voordat je een verandering merkt. Maar het bereik is wel gewoon van 0-127 (als ik dit via mn XP-30 in de computer opneem), wat je kan trimmen met de potmeter naar bijvoorbeeld 80-127 (het dode punt wordt groter).

Op mn XP-30 kan ik ook de polariteit omdraaien, waardoor het pedaal dus precies andersom werkt en je dus het dode punt hebt na de 127. Dan kan je het bereik trimmen van 0 tot een gewenste waarde.

Moet zeggen dat ik het niet zo'n probleem vind, aangezien je gewoon het hele bereik van 0-127 kan gebruiken en desgewenst kan trimmen, maar kan me ergens ook voorstellen dat je een pedaal zoekt dat direct reageert. Alternatieven zou ik je alleen niet direct kunnen geven..
 
Back
Top