Hulp gevraagd bij keuze digitale mixer

Nosferius

Ingeburgerd
Lid sinds
4 februari 2004
Berichten
47
Locatie
Alphen aan den Rijn
Hoi Allen,

Ik ben al enige tijd bezig met het voorbereiden op het upgraden van mijn studio naar digitaal. Nu is de vraag, wat is het beste om te kopen, ik zoek het volgende:

24 bits 96 khz minimaal
16 kanalen minimaal (liefst allen zowel mic als line)
Liefst firewire 800 ivm betrouwbaarheid en snelheid al is usb op mac wel okay
Moet met mac en logic 8 om kunnen gaan
Moet live ook te gebruiken zijn als mixer (dus geen rackmounted digi stuff waar je laptops voor nodig hebt om te kunnen mixen)
En als het even kan zou het fijn zijn als je er meerdere van op de mac kan aansluiten om je aantal kanalen te vergroten wanneer dat nodig is.

Mijn eigen conclusie is dat de Yamaha 01v96 nog steeds de beste keuze is in zowel kwaliteit als budget... En voor zover ik weet is er op de namm niks boeiends gepresenteerd op het gebied van recording gear... dus, is mijn conclusie de juiste of is er iets wat ik nog over het hoofd heb gezien?

(budget is max. 3500 euro)
 
Directe concurrent is de Tascam DM24 en ze lijken wel op elkaar.
Maar zelf heb ik liever toch m'n 01v96's. Qua bediening is de DM24 vind ik wat ingewikkelder en voor live minder geschikt.

Begin in godesnaam niet aan mLan (firewire) want als je op mlancentral gaat kijken zie je heel veel mensen problemen hebben. En dan vooral met Mac's. En ik heb er zelf ook heel veel gezeik mee gehad.

Wat je dan zou kunnen overwegen is een RME digiface met cardbus als een laptop hebt of een HDSP9652 PCI/PCI-e als je een desktop heb en een MY-16AT expansie voor je mixer kunnen gebruiken. En wellicht dat een MotU 2408 ook soelaas biedt.

En let er dan wel op dat als hij op 96Khz staat de FX gehalveerd wordt en je 'maar' 8 kanalen via Adat kan sturen. Iets wat je op de site van Yamaha niet zo snel door hebt.
 
Ik kan nergens vinden of je dus inderdaad keuze hebt tussen normaal usb protocol of mLan... nu ben ik best wel een nerd en kan ik veel met computers etc. maar ik heb inderdaad begrepen dat mLan aan de praat krijgen een spreekwoordelijke bitch is.

Dus hoe zit dat dan?


(en de DM24 is niet meer nieuw te koop lijkt het, gezien ik dit via een bedrijf wil kopen is het wenselijk als het een apparaat betreft waar ik een mooie btw bon bij kan krijgen :P)
 
http://www.01xray.com/forums/postlist.php?Cat=7&Board=01X_Macintosh&page=&view=&sb=&o=

Punt is dat de mensen die de Yamaha drivers maken een stelletje incompetente eikels zijn en Yamaha management vertikt het om toe te geven dat er nog nooit fatsoenlijke mLan drivers zijn geweest die vlekkeloos werken. Mac en PC.
Al helemaal als je het vergelijkt met andere merken zoals RME en Motu waarmee het na installeren van de drivers als een tiet loopt.
 
Ik kan nergens vinden of je dus inderdaad keuze hebt tussen normaal usb protocol of mLan... nu ben ik best wel een nerd en kan ik veel met computers etc. maar ik heb inderdaad begrepen dat mLan aan de praat krijgen een spreekwoordelijke bitch is.

Dus hoe zit dat dan?


(en de DM24 is niet meer nieuw te koop lijkt het, gezien ik dit via een bedrijf wil kopen is het wenselijk als het een apparaat betreft waar ik een mooie btw bon bij kan krijgen :P)

tascam DM3200 is gewoon "te koop"
de dm series lastig mixen live ??, geen problemen mee gehad en heb er toch tichie gigs mee gedaan.
01V heeft maar 12x mikeinput aan boord dus moet je externe preamps kopen.
Meer budget: mackie TT-24 of heel fraai: de nieuwe rolands M-400 :)

greetings,
Peet
 
http://www.01xray.com/forums/postlist.php?Cat=7&Board=01X_Macintosh&page=&view=&sb=&o=

Punt is dat de mensen die de Yamaha drivers maken een stelletje incompetente eikels zijn en Yamaha management vertikt het om toe te geven dat er nog nooit fatsoenlijke mLan drivers zijn geweest die vlekkeloos werken. Mac en PC.
Al helemaal als je het vergelijkt met andere merken zoals RME en Motu waarmee het na installeren van de drivers als een tiet loopt.
Maar als puntje bij paaltje komt, kan dit uiteindelijk met wat werk goed werken of niet, want dit apparaat voldoet voor de rest eigenlijk aan mijn eisen en is handzaam voor on the road.
 
Denk dat de DM-3200 van Tascam in combi met een Motu
2408 een goed begin is :okdan:

Yamaha stond ook altijd bij mij op nummer 1 maar toen de tascam
op de markt kwam was ik meteen verkocht.
Heb zelf jaren met de analoge Mackie 32:8 gewerkt.
 
De DM3200 is wel heel mooi, maar dus niet handzaam, ik zal er thuis en on the road mee moeten werken en ik heb niet altijd beschikking over een mooie grote auto :( als dat wel het geval was had dit absoluut een goede keuze geweest :-)


Maar in positiever nieuws, op de mlancentral site staat nu een nieuw mlan protocol ter download sinds 9 januari... dus wie weet werkt het nu opeens wel gemakkelijk.... als iemand daar meer over kan vertellen zou ik er ook blij mee zijn.
 
Idd. als je helemaal niets met mLan doet werkt het gewoon normaal.

De Tascam 3200 is ook goed te doen verder. Qua mogelijkheden kan hij net iets meer voor het geld wat je er voor kwijt bent.
Zelf vind ik de bediening toch weer minder hiervan. En ik heb met beide redelijk wat ervaring. Maar goed, dat zou ik zelf checken als ik jouw was.

Voordeel van 01v96 is dat hij 19" is en dus qua sjouwen ook niet zo groot als een Tascam.
 
Idd. als je helemaal niets met mLan doet werkt het gewoon normaal.

De Tascam 3200 is ook goed te doen verder. Qua mogelijkheden kan hij net iets meer voor het geld wat je er voor kwijt bent.
Zelf vind ik de bediening toch weer minder hiervan. En ik heb met beide redelijk wat ervaring. Maar goed, dat zou ik zelf checken als ik jouw was.

Voordeel van 01v96 is dat hij 19" is en dus qua sjouwen ook niet zo groot als een Tascam.

Ik weet dat hoe dan ook ik een kleine learning curve zal hebben gezien ik tot nog toe voornamelijk met analoog heb gewerkt. De aantal keren dat ik digitaal onder mijn vingers had waren dat de dm1000 of dm2000 en op zich is dat snel genoeg geleerd als je maar logische connecties kan onthouden.

Ik wou dat ze die Tascam kleiner hadden gemaakt want ik heb hier nog een us428 staan en die werkt al jaren hartstikke goed en klinkt prettig maar ja, helaas vonden ze het nodig deze DM3200 70cm breed en 84cm lang te maken... flightcase eromheen en je zit op de slordige meter lang en 80cm breed... dat is toch best groot ghehe (zelfs voor een mpv achterbak is dat fors :P)
 
Het voordeel aan de Tascam dm-3200 is dat je er een firewire kaart in kan laten zetten zodat je 24 i/o hebt met je pc/mac.

Ik heb deze ook op het oog voor live en studio.

Kistje erom heen , 2 losse adat converters erbij.
zodat ik 32 kanalen kan gebruiken inplaats van 16.

Of weet iemand nog losse tdif ad/da converters het liefst nieuw.
 
Begin in godesnaam niet aan mLan (firewire) want als je op mlancentral gaat kijken zie je heel veel mensen problemen hebben. En dan vooral met Mac's. En ik heb er zelf ook heel veel gezeik mee gehad.
.

Heb momenteel een o1x en 2 stuks i88x op mlan op Windows XP . Draait als een tiet :okdan:
 
Ook samen met een UAD?
En een dual-core?
En een softsampler die van HD streamed?
En een CPU belasting van meer dan 60%?
 
Draait op dual core P4 (eerste reeks dual core processoren, 3Ghz met 3GB intern geheugen)
En met Emulator X
Wellicht benut ik nog niet de volledige capaciteit/bandbreedte daar het nog goed werkt :confused:
 
Nou ja, als je dan live gaat wil je echt 100% zekerheid. ;)
 
Nou ja, als je dan live gaat wil je echt 100% zekerheid. ;)
Ik denk dat voor wat ik ermee wil doen ik misschien juist geen last ga hebben... ik zal even verduidelijken wat ik er echt mee wil doen:


Ik wil thuis en op locatie opnamen gaan maken met de Yamaha 01v96 die direct op een apple zal staan om direct audio in Logic moet opnemen (geen geluidskaarten of andere ongein ertussen, simpelweg aansluiten op de apple, logic openen, tracks selecteren en gaan).

Live zal ik hem voor niets meer dan simpelweg standalone mixen van een berg synths gebruiken.

Het enige wat evt. nog op de apple aangesloten zal worden in de home studio is mijn Access Virus TI die usb gebruikt om te updaten etc.

Is het mLan verhaal dan nog steeds zo rampzalig of valt het wel mee?
 
Is het mLan verhaal dan nog steeds zo rampzalig of valt het wel mee?

Als je fout gokt dan mag je +/-700 uitgeven om op een alternatief over te schakelen. Als je die MY16-Mlan voor een redelijke prijs kan doorverkopen.
Dat heeft het mij ook gekost nl.

Plus de ergernissen van composities die niet af kwamen en de tijd die er tevergeefs in was gestoken om het echt goed aan de praat te krijgen. En het totale ontbreken in vertrouwen in de praatjes van Yamaha die elke keer maar weer blijft beloven dat het de volgende keer toch allemaal opgelost is.
Maar wat ze niet vertellen is wanneer mLan helemaal geschrapt wordt. Want dat zal als een donderslag bij heldere hemel plaatsvinden en dan kan je OS++ drivers wel vergeten.
Vraag anders maar na in de muziekwinkel of het verstandig is om voor mLan te kiezen. En dan zul je ze heel moeilijk zien kijken.
 
Hoe kan je via de 01v96 opnemen met een pc/mac?

Dan moet je er toch een geluidskaart tussen zetten?

Zijn r nog goeie andere alternatieve dan de tascam dm-3200 of een Yamaha O1V96V2?

Klopt dat echt dat de kwaliteit van de 01v heel veel minder is dan bijvoorbeeld een Midas venice(analoge tafel). hij klinkt minder warm maar dat is te compenseren via een tube compressor eventueel.
 
Klopt dat echt dat de kwaliteit van de 01v heel veel minder is dan bijvoorbeeld een Midas venice(analoge tafel). hij klinkt minder warm maar dat is te compenseren via een tube compressor eventueel.

Elke digitale tafel klinkt meer clean dan een analoge tafel (super high-end digitale tafels weet ik niet maar gok van ook). En dat houdt dus ook in dat je heel anders aan het mixen bent. Maar dan ook totaal anders.
En als je daar niet gelukkig van wordt dan zal digitaal nooit wat voor je zijn.

Dus worden het analoge tafels, of summing boxen en mag je dokken voor de AD/DA's die nodig zijn om het ding aan je computer te knopen.
 
Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor iets minder interne opties ga en dus kies voor de Mackie Onyx 1640

Mackie pre amps klinken geweldig en de stats van het beestje zijn enorm goed, hij is rackmountable + dat het meteen werkt onder apple en dat voor ongeveer de helft van de prijs :D
 
Back
Top