Ableton of logic

raoul

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2006
Berichten
445
Locatie
Utrecht
Ik zit te twijfelen om of 'Ableton live 7', of 'logic pro' te kopen, maar weet echt niet wat ik moet doen, ben ook niet super rijk dus allebei is geen optie. Wie heeft er nog tips, ideeen, gedachtes, what ever. Ik hoor het graag.
Groet, Raoul.
 
Hangt er vanaf hoe je graag werkt.
Persoonlijk werk ik liever met Ableton Live, omdat ik er flexibeler mee kan 'jammen' en het voor mij meer op een instrument dan op een sequencer lijkt. Logic is meer lineair, klassieker in opzet zeg maar.

Wat niet wegneemt dat de Logic Studio bundel onklopbaar is qua instrumenten/features voor de prijs. De bijgeleverde bibliotheek/presets zijn enorm en klinken beter dan welke andere standaard meegeleverde instrumenten/fx.

Ik zou zeggen, download de Live demo, en kijk eens of je de workflow prettig vind (vond ik eerst niet, nu wel).

Succes met je keuze, en als je specifieke vragen hebt, laat ons het weten.
 
Ik wil graag live met ableton werken voor samples, backtrack en nog veel meer, bij de nieuwe versie zitten trouwens ook instrumenten, maar ik wil ook graag dingen opnemen en de instrumenten bij logic zijn inderdaad erg goed en het programma is erg uitgebreid. dus dat maakt het zo moeilijk.
 
bij de nieuwe versie zitten trouwens ook instrumenten, maar ik wil ook graag dingen opnemen en de instrumenten bij logic zijn inderdaad erg goed en het programma is erg uitgebreid. dus dat maakt het zo moeilijk.

Niet waar ! Moet je voor betalen
..de enigste instrumentne die erbij zitten zijn de simpler en de impulse
 
Ik dacht dat bij de nieuwe ableton live 7 die volgens mijn nu net uit is, dat het die instrumenten er wel bij waren, maar kan ik fout hebben. Maar dan vind ik het nog moeilijk, zou ik ook zo kunnen werken logic als met ableton of wat kan je (als je toch beide wil) beter eerst kopen?
Alle tips zijn welkom.
Groet, Raoul.:okdan:
 
Logic is meer een MIDI sequencer met goede audio engine, en je kunt heel diep gaan kwa MIDI en audio. Het is meer een soort van chirurg gereedschap voor muziek als Live. Live vind ik meer een soort van delicatesse slager; het mist behoorlijk veel aspecten zoals bij het werken aan muziek voor beeld en het leveren van muziek voor meerdere muzikanten(geen score dus).
Waar Live sterk in is, is het hangen van knoppen bakken aan je sequencer en het slicen en hergebruik van loopjes/samples. Het heeft ook een veel lagere leercurve als Logic, omdat alles in 1 scherm gebeurt, terwijl dat bij Logic in verschillende kan gebeuren.

Men zegt dat de audio engine van Logic beter is dan van Live, maar dat kan ik niet beoordelen; ik heb niet beide.
 
Ik dacht dat bij de nieuwe ableton live 7 die volgens mijn nu net uit is, dat het die instrumenten er wel bij waren, maar kan ik fout hebben.
Logic Studio 8: 499 euro.
Ableton Live 7 Suite (dus met de instrumenten): 649 euro.

Maar dan vind ik het nog moeilijk, zou ik ook zo kunnen werken logic als met ableton of wat kan je (als je toch beide wil) beter eerst kopen?
Alle tips zijn welkom.
Groet, Raoul.:okdan:

Heb je nu een hoop hardwaresynths en MIDI-apparatuur? Logic (haal er dan gelijk een 2ehands AMT8 bij voor weinig). Heb je een hoop ideeën en plugins? Live.

Het maakt weinig uit welke je het eerst haalt. Voor beiden heb je een leertraject. Logic's instrumenten zijn erg mooi, die van Ableton weet ik niet, maar ik weet wel dat Sampler/Simpler een paar leuke trucjes heeft (zoals gelijk een blok audio er in slepen).
 
Logic Studio 8: 499 euro.
Ableton Live 7 Suite (dus met de instrumenten): 649 euro.
.

Het vermeld waard is dat er veel kortingsmogelijkheden voor Ableton Live zijn. Als je een Live Lite versie hebt (die gratis bij veel audio interfaces en controllers zit) kun je al gauw meer dan 100 euro besparen op de volle Live versie.
 
Logic is meer een MIDI sequencer met goede audio engine, en je kunt heel diep gaan kwa MIDI en audio. Het is meer een soort van chirurg gereedschap voor muziek als Live. Live vind ik meer een soort van delicatesse slager; het mist behoorlijk veel aspecten zoals bij het werken aan muziek voor beeld en het leveren van muziek voor meerdere muzikanten(geen score dus).
Waar Live sterk in is, is het hangen van knoppen bakken aan je sequencer en het slicen en hergebruik van loopjes/samples. Het heeft ook een veel lagere leercurve als Logic, omdat alles in 1 scherm gebeurt, terwijl dat bij Logic in verschillende kan gebeuren.

Men zegt dat de audio engine van Logic beter is dan van Live, maar dat kan ik niet beoordelen; ik heb niet beide.


Gister de presentatie van Logic in de HMH geweest. En ze hebben nu denk ik een flinke voorsprong op Live met hun programma Mainstage.

en de prijs zal het hem er ook om doen schat ik.
 
Ik heb met beide programma's veel ervaring en ik moet je zeggen, het is een beetje appels met peren vergelijken. Maargoed, als je er maar een kunt kopen kan ik er kort of lang over lullen maar in mijn ervaring komt het hier op neer: Logic is kut, Ableton is de shit.

Zoals gezegd is het een beetje appels met peren vergelijken en smaken verschillen. Als ik jouw was zou ik beide programmas even uitproberen om het een beetje aan te voelen.
 
maar heb je dan ervaring met de oude logic of nieuwe, want er zit echt een groot verschl in de 2 (met name als je Ableton met de nieuwe Mainstage gaat vergelijken, dat zijn appels met appels)

En waarom is het een kut en het andere niet?
 
maar heb je dan ervaring met de oude logic of nieuwe, want er zit echt een groot verschl in de 2 (met name als je Ableton met de nieuwe Mainstage gaat vergelijken, dat zijn appels met appels)

En waarom is het een kut en het andere niet?

Ik heb ervaring met Logic Pro 7 en Live 6. Begrijp me niet verkeerd, Logic is geen slecht programma ofzo. Als je het een beetje kent kun je er hele fatsoenlijke producties mee maken.
Het probleem is dat het tussen mij en Logic gewoon niet botert. Ik vind de compressors afschuwelijk (tenzij je van de 'zo plat als een duppie' sound houdt, dan kom je een heel eind) en de manier van werken in het algemeen vind ik niet fijn. Ik ben begonnen met cubase dus misschien heeft het daar ook iets mee te maken. Bovendien ken ik echt tientallen mensen die dezelfde haatverhouding hebben met logic.

Ableton Live daarintegen....... daar wordt ik heel vrolijk van! Ik gebruik Live voornamelijk voor mijn dance producties en, jawel, voor live dingen. Voor dance werkt Live erg fijn omdat het een loop gebaseerd programma is, dus logischerwijs werkt dat erg goed bij een loopgebaseerde muziekstijl. Als ik iets met een bandje opneem dan gebruik ik toch liever Cubase. Maar ik gebruik dan weer liever Live dan Logic.
 
Persoonlijk vind ik Ableton fijner, Dat heeft er denk ik ook mee te maken omdat ik er gewend ben mee te werken, Maar ook zeker het een flexibel en overzichterlijk programma is.
Toevallig heb ik gister een paar uurtjes op school met iemand samen met logic 7 gewerkt, a ja idd een paar uurtjes , we vertrokken naar zij huis om het project verder af t egaan maken in logic 8, En ja dat werkte idd stukke fijner.

Moet zegge Logic 8 is zeker een heel stuk fijner !!! :D groetjes
 
Back
Top