Sidechain Compressor Trigger

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.289
Locatie
Utrecht
Je leest vaak dat als je een bassline wil sidechainen dat je dat dan het beste met de bassdrum kan doen, maar naar mijn idee is dit helemaal niet handig, omdat de bassdrum vaak te lang duurt en daarom blijft de compressor open staan. Omdat ik dit niet zeker weet heb ik de volgende vraag:

- Ik wil graag dat een bepaalde track op mijn tafel gecompressed wordt op iedere 4e tel, de plek van de bassdrum dus. Hiervoor gebruik ik de sidechain optie van mijn compressor. Maakt het dan uit of ik een kort geluid (closed hat) of lang geluid (bassdrum met lange decay) naar de input stuur? Wordt de sidehain alleen met het begin van het inputsignaal even getriggerd, of blijft deze open staan totdat er geen geluid meer ingevoerd wordt?

- Nog een vraag: Werkt de Treshold nou wel of niet als je sidechain input gebruikt, ik zou zeggen van niet, maar het zijn lastige apparaten die compressorts :)

Thanks,
 
ja dat maakt uit. het hele signaal dat via de sc binnenkomt wordt gebruikt om de compressor aan te sturen. Dus niet alleen getriggerd. Meestal werkt sidechainen beter als je een korte kick (of ander geluid) gebruikt. De compressor blijft als het goed is compressen zolang het sc signaal boven de threshold uitkomt. Probeer maar eens met een zo kort mogelijke attack en release en flinke ratio en dan met de threshold kutten. De threshold werkt dus wel.

edit: typo
 
Oh, de tHreshold werkt dus wel, ik dacht dat de threshold werd vervangen door de trigger, dat werpt een heel ander ligt op de zaak :eureka:

Ik gebruikte altijd al een closed hihat of snare als trigger, ik snapte alleen niet waarom dat beter werkt, nu is het mij duidelijker denk ik. Je kunt dus wel een lange kick als trigger gebruiker, zolang het volume van de kick maar stijl afloopt, zodat je daar de threshold op af kunt stellen.
 
Als je de sidechain input gebruikt, dan "hoort" de compressor een ander signaal dat hij moet compressen. Je threshold werkt dus wel, maar alleen op het signaal van de sidechain-in. Het is niet zo dat de sidechain-in slechts een trigger is.
Misschien maakt dit het iets duidelijker.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Als je de sidechain input gebruikt, dan "hoort" de compressor een ander signaal dat hij moet compressen. Je threshold werkt dus wel, maar alleen op het signaal van de sidechain-in. Het is niet zo dat de sidechain-in slechts een trigger is.
Misschien maakt dit het iets duidelijker.

Ik heb een "oh zit dat zo" moment, dat gebeurt zo één keer in de vijf jaar bij mij, bedankt daarvoor :okdan:
 
ik gebruik de rimshot op mun 909 als trigger altijd. mooi kort met veel punch :okdan:
 
Als het nivo van de trigger input hoger dan de threshhold komt dan wordt de VCA aangestuurd met de ratio (die het signaal verzwakt).
 
Back
Top