Sidechain/Ducking Tutorial voor SX3

Deimos

Underground Dweller
Lid sinds
24 augustus 2004
Berichten
350
Locatie
Amsterdam
Ik geloof dat er een hoop onduidelijkheid is over dit onderwerp, dus heb ik geprobeerd wat duidelijkheid te scheppen. Ik weet niet hoe het werkt met andere programma's, maar er zijn meerdere manieren om te kunnen Sidechainen in Cubase SX3, namelijk:

1. De manier van TC Electronic: 1 compressor plugin op de te compressen track en 1 plugin die een key-signaal van een andere track (vaak de kick) naar de compressor stuurt. Heel handig maar die TC-Bundle is niet meer te koop en hij wil nog wel eens tik-geluidjes maken. Er schijnen ook nog andere plugins te zijn die het zo doen, maar die ken ik niet.

2. Twee kanalen naar een group sturen, het ene kanaal links pannen en het andere rechts. Zo werkt de Waves C1. Nadeel hiervan is dat je geen stereo signalen kan sidechainen (in theorie zou het wel kunnen maar het kan veel makkelijker, nl. op:).

3. De derde manier: een group kanaal met daarop een compressor plugin met 4 inputs. 2 voor het te compressen signaal en 2 voor het key-signaal. Dit is verreweg de fijnste manier, vind ik. In een andere post heeft medeforumlid m.u.f.f. een linkje naar een filmpje van Otium gepost, maar met de komst van SX3 kan het nog makkelijker/beter. Dit zijn de stappen die je moet volgen, zie onderstaand plaatje voor een visuele uitleg:

Ik ga er maar vast van uit dat jullie een kanaal met een Kick en een kanaal met een bassline hebben.

Stap 1: maak een Group Channel track aan met 4 inputkanalen, een z.g. Quadro kanaal (zie plaatje).

Stap 2: druk op F4. Je krijgt nu de VST Connections dialog. Click op het tabje Group/FX. Click met rechts op Group 1 (als je je Group kanaal anders hebt genoemd staat dat hier ook anders), Kies Add Child Bus en dan Stereo. Dit is de input voor het te compressen kanaal.

Stap 3: Click nog een keer met rechts op Group 1, Add Child Bus en dit keer Stereo (Ls Rs). Dit is de input voor het Key-signaal of Sidechain signaal.

Stap 4: Open je mixer. Kies boven aan je Bassline kanaal als output Group 1 Stereo.

Stap 5 en 6: Kies de sends van je Kick kanaal. Kies dan in 1 van de send-slots Group 1 Stereo (Ls Rs).

Stap 7: kies op het Group kanaal een Sidechain compressor met 4 inputs. Diegenen die ik getest heb en werken zijn: Kjaerhus Audio Golden Audio Channel en Golden Uni-Pressor en Voxengo Crunchessor. Ik denk eerlijk gezegd dat het bij al die multiple input compressors zo werkt.

Klaar is kees ;)

Op deze manier zijn de mogelijkheden eindeloos...

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
 

Attachments

  • sc tutorial sx3.jpg
    sc tutorial sx3.jpg
    100,4 KB · Bekeken: 202
dit kan toch ook in de eerdere cubase SX ?

anyways .... interessant . ga t zeker binnekort es uitproberen .... ben benieuwd naar t resultaat ....

nice tutorial :biertje:
 
wat is een child bus precies?

en hoe zo je dit moeten doen in sx2 zonder child busses?
 
Netjes hoor, goed initiatief om het neer te zetten als je weet hoe het moet :okdan:

Je kan dus meerdere groups aanmaken om allerlei tracks mbv sidechain op elkaar te laten reageren precies zoals je het wilt.. alleen je processortje is de limit dan 8~
 
Ligt het aan mij of is dit nogal omslachtig voor een dergelijk product?

Waarom is er geen insert slot beschikbaar met sidechain configuratie? Sidechain is 1 van de meeste toegepaste truukjes bij inserts dus lijkt me alles behalve overbodige functionaliteit.

Bovendien moet je met deze methode een compressie VST hebben die dit truukje ondersteund terwijl dit makkelijk transparant in te bouwen is.

Dat is ook eigenlijk altijd 1 van mijn problemen met software. Bergen functionaliteit maar dat ene belangrijke dingetje zit er net niet in. Ik zou zeggen, Steinberg pay attention!
 
Origineel geplaatst door Deimos
Ja, maar bij SX2 kan je geen Child busses aanmaken.

Goed werk!

In SX2 werk ik ook zo met sidechains. Wat ik mij afvraag, waarom maak je childbusses binnen die quadro bus aan? Die quadro bus heeft immers al 4 kanalen (2 voor key en 2 voor het te compressen signaal).
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
wat is een child bus precies?

en hoe zo je dit moeten doen in sx2 zonder child busses?

Die Quadro group heeft 4 ingangen. Door child busses te maken lijkt het net of je 2 stereo ingangen hebt, die uitkomen op hetzelfde kanaal. Die kan je dan vervolgens ook kiezen bij je sends en bij de output van ieder kanaal. In SX2 kan je het doen door panning. Als je een stereo kanaal of send naar dat quadro kanaal route krijg je ineens bovenaan je dat kanaal of send een panner met 2 dimensies: voor, achter, links en rechts (zie plaatje). Bekijk anders dit filmpje (met dank aan m.u.f.f.):

 

Attachments

  • panning.jpg
    panning.jpg
    14,7 KB · Bekeken: 165
Origineel geplaatst door Acidfever
Ligt het aan mij of is dit nogal omslachtig voor een dergelijk product?

Waarom is er geen insert slot beschikbaar met sidechain configuratie? Sidechain is 1 van de meeste toegepaste truukjes bij inserts dus lijkt me alles behalve overbodige functionaliteit.

Bovendien moet je met deze methode een compressie VST hebben die dit truukje ondersteund terwijl dit makkelijk transparant in te bouwen is.

Dat is ook eigenlijk altijd 1 van mijn problemen met software. Bergen functionaliteit maar dat ene belangrijke dingetje zit er net niet in. Ik zou zeggen, Steinberg pay attention!

Ik ben het met je eens dat het nogal omslachtig is, maar bij een hardware mixer moet je ook een keer die routing maken. De meeste hardware mixers hebben niet standaard een sidechain configuratie. Als je een default project maakt waarin je deze routing opslaat ben je ook klaar.
 
Origineel geplaatst door sten
Goed werk!

In SX2 werk ik ook zo met sidechains. Wat ik mij afvraag, waarom maak je childbusses binnen die quadro bus aan? Die quadro bus heeft immers al 4 kanalen (2 voor key en 2 voor het te compressen signaal).

Dan hoef je niet iedere keer met die panning aan de slag. Een Child bus is niet een extra kanaal, maar meer een soort kabel splitter. Zeg maar van 1x4 inputs naar 2x2.
 
Goed werk deze vertaling
deze turorial heb ik hier al eens eerder voorbij zien komen. Hij is niet straight geripped van kvraudio.com
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Deimos
Ik ben het met je eens dat het nogal omslachtig is, maar bij een hardware mixer moet je ook een keer die routing maken. De meeste hardware mixers hebben niet standaard een sidechain configuratie. Als je een default project maakt waarin je deze routing opslaat ben je ook klaar.

Mja normaal zou je natuurlijk je sidechain op een patchbay zetten zodat je alles erop kunt aansluiten.

Dus dan heb je weinig met je mengtafel te maken. Denk ook dat het niet eens een slecht idee zou zijn als er iets van een virtual patchbay beschikbaar zou zijn. Dat is tenminste vanuit mijn optiek als hardware mixert. :D
 
Edit: dit is een reactie op virkaz

Eeehm, sorry hoor, maar ik heb em toch echt zelf gemaakt. Ik zit nooit op die KVR forums, ik lees hooguit het nieuws op de frontpage. Als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik niet met andermans veren pronk en als ik dat wel doe zeg ik erbij wier veren dat waren. Sterker nog in deze thread geef ik aan dat de link naar dat filmpje voor SX2 van m.u.f.f. afkomstig is.

Trouwens best aardig van je dat je de mensen die dit niet wisten in hun sop gaar laat koken... :stupid
 
Origineel geplaatst door Deimos
Dan hoef je niet iedere keer met die panning aan de slag. Een Child bus is niet een extra kanaal, maar meer een soort kabel splitter. Zeg maar van 1x4 inputs naar 2x2.

aha, dat is wel een mooie feature. Die panning in SX2 werkt namelijk een beetje omslachtig (en niet logisch).
 
Origineel geplaatst door Deimos
Edit: dit is een reactie op virkaz

Eeehm, sorry hoor, maar ik heb em toch echt zelf gemaakt. Ik zit nooit op die KVR forums, ik lees hooguit het nieuws op de frontpage. Als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik niet met andermans veren pronk en als ik dat wel doe zeg ik erbij wier veren dat waren. Sterker nog in deze thread geef ik aan dat de link naar dat filmpje voor SX2 van m.u.f.f. afkomstig is.

Trouwens best aardig van je dat je de mensen die dit niet wisten in hun sop gaar laat koken... :stupid

pardon
 
Mijn oprechte excuses, ik had die thread niet gezien en aangezien er onlangs nog onduidelijkheid over was, dacht ik ook dat er geen thread over was. Ik was erg blij met deze oplossing en dacht dat er vast anderen waren die dit ook wilden weten. Volgende keer zal ik proberen de zoek-functie wat beter te gebruiken...
Ik heb deze tutorial echter wel zelf geschreven en de plaatjes erbij gemaakt. Je denkt maar wat je wilt denken, ik weet wel beter.
 
Ik heb m'n reply aangepast.
En ik heb m'n excuses aangeboden
Én ik heb de originele thread nog ff toegevoegd om m'n "gezeik" ff toe te lichten.
Denk jij idd maar wat je wilt denken.
 
Back
Top