cool edit pro opname mogelijkheden

martin h

Stamgast
Lid sinds
28 november 2005
Berichten
132
is het mogelijk om in cool edit pro bv je eigen stem op te nemen met een microfoon?
of moet ik bv eerst via een ander programma mijn stem opnemen en het dan als bv een wav file
importeren naar cool edit pro?
 
daar is cool edit juist zeer geschikt voor, mic in je geluidskaart en opnemen maar. als het niet werkt, check of
de mic ingang niet op mute staat, en evt je geluidskaart als bron selecteren in cool edit.
als cool edit traag of hakkelig loopt tijdens opnemen, kun je via contr-alt-del de prioriteit instellen (realtime)
 
(Ik neem aan, dat "contr-alt-del" een typo is, want dat is een nogal drastische toetscombinatie..)

Met Cool kun je alles direct opnemen wat via de inputs van de systeem-mixer wordt aangeboden, dus, zoals Soul C terecht opmerkt, check die mixer eerst, of de betreffende lijn niet op mute staat.
Vervolgens, als je Cool opent (uitgaande van het editor-venster, niet van de multitrack-mixer), is er een balk onderaan, die je kunt gebruiken als monitor van het inputsignaal. Dubbelklik erop, en de balk werkt als volume-indicator van het ingangssignaal.
Zo kun je ook iets nog instellen, voordat je werkelijk gaat opnemen. Let voor het opnemen in de dialoog nog op de juiste instelling van de output resolutie, dus bv. standaard CD kwaliteit = 16 bits 44 kHz. Plus de setting mono/stereo.
Een microfoon is een mono bron, dus het is onzin, om daar een stereo-track van te maken, daarmee wordt de wav nodeloos twee keer zo groot.

Over het algemeen zijn mic voorversterkers van geluidskaarten vrij krakkemikkig met vaak ruis, brom of DC offset.
Dus als je kwaliteit wilt, is het beter om je mic eerst extern voor te versterken met een mixertje of zo, als je zulk spul hebt, en het dan op de Line ingang van de geluidskaart aan te sluiten.

Dat hakkelig opnemen heeft te maken met de zgn 'latency'. De instelling van geheugenbuffers tijdens het opnemen.
Dat is in te stellen via 'Options'. Maar aangezien dit een geheugenkwestie betreft, is het ook van belang om tijdens het opnemen van iets zo min mogelijk andere programma's actief te hebben.
 
Origineel geplaatst door Sam_Zen
(Ik neem aan, dat "contr-alt-del" een typo is, want dat is een nogal drastische toetscombinatie..)

Hehe, dat was vroeger Sam_Zen :D
ctrl-alt-del was vroeger inderdaad een harde reboot, maar sinds Windows 2000 kom je ermee in de task manager en daarin kun je inderdaad de prioriteit van processen veranderen ;)
 
Dat weet ik ook wel, ik gebruik zelf W2K. Ik bedoelde ook geen reboot, maar in die task manager moet je gewoon precies weten wat je doet. Voor beginnende users is dat een risky gebied.
En nogmaals, als je zorgt dat er tijdens de opname zo min mogelijk andere programma's actief zijn, is die prioriteit er vanzelf.
 
Back
Top