Lange wave files editten (8 uur)

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hoi,

Mijn tascam dr-44wl field recorder record lange sessies over meerdere wav files.

Nu dus de taak om die losse wav files weer aan elkaar te plakken en dat gaat prima tot ongeveer 3 uur.

Ableton crashed vanaf dan zodra ik een knip of plak handeling wil uitvoeren. Totaal gaat het om 8 uur aan wav files.

Ik heb ableton 10 geprobeerd op een win laptop, macbook pro, en op de mac pro.

Op elke computer exact hetzelfde resultaat. Het gaat om ongeveer 10 gb aan wavefiles. De mac pro heeft 24 gb ram dus dat zou geen probleem mogen zijn. Ook het deactiveren van audio clips waar ik al klaar mee ben haalt niets uit.

Nou is ableton misschien niet het beste programma, maar eigenlijk gebruik ik al jaren geen wav editor meer omdat ableton hier ook in voldeed De laatste die ik gebruikte was geloof ik wavelab 5 en daarvoor cool edit pro.

Wat is de beste en makkelijkste oplossing?
 
Hmm déjà vu

 
Hi, Hier wat meer info. Welk type wav-file heb je in gebruik?


Limitations​

The WAV format is limited to files that are less than 4 GiB, because of its use of a 32-bit unsigned integer to record the file size header. Although this is equivalent to about 6.8 hours of CD-quality audio (44.1 kHz, 16-bit stereo), it is sometimes necessary to exceed this limit, especially when greater sampling rates, bit resolutions or channel count are required. The W64 format was therefore created for use in Sound Forge. Its 64-bit header allows for much longer recording times. The RF64 format specified by the European Broadcasting Union has also been created to solve this problem.
 
Wat wil je bereiken, dat er 1 Wav ontstaat van 8 uur lang? Of, wil je nummers (zijn het nummers?) die zijn geknipt door je Tascam beperking, weer lijmen en erna weer tot behapbare brokken opdelen in lijn met de nummers?
 
Audacity lijkt me inderdaad het simpelste, buiten the big guns zoals Pro Tools ofzo.

Is het een polywav file? Misschien kan Ableton dat niet aan? Met Wave Agent (free) van Sound Devices kan je polyfiles splitten in mono of stereo files. Maar sowieso zou ik eerst Audacity proberen.
 
Ja sorry,

Het is een dj set van 8 uur, door de tascam opgenomen en vanwege de wav limitatie op de tascam autonatisch opgeknipt in delen van 2 uur en 15 minuten.

Die stukken hang ik weer aan elkaar, en dan renderen naar een mp3, die 8 uur mp3 kan dan naar een internet radio.

Ik had audacity al gedownload. Beetje spartaans maar het lijkt wel oke voor het klusje.

In ableton leek het mij zo fijn, ik kan daar mee lezen en schrijven. Waarom ableton het zo moeilijk heeft met meerdere grote audiofiles begrijp ik niet.

Workarround tot nu toe is steeds stukken uit de lange recordings halen, consolidate, en dan verwerken. Op naar het volgende stuk, en continue blijven saven. Dus ipv 4 stukken terug aan elkaar plakken, is het nu monniken werl geworden.

Ik had dit gedoe al een keer eerder maar was het vergeten dat ik beter niet langer dan 4 uur record.
 
Audacity lijkt me inderdaad het simpelste, buiten the big guns zoals Pro Tools ofzo.

Is het een polywav file? Misschien kan Ableton dat niet aan? Met Wave Agent (free) van Sound Devices kan je polyfiles splitten in mono of stereo files. Maar sowieso zou ik eerst Audacity proberen.
Het zijn 2 monofiles, helaas vergeten te stereo pairen op de tascam.

Als ik de 2 mono files weer samenvoeg als stereo in audacity verlies ik gain helaas. Rechtstreeks stereo uit de tascam heeft geen gain verlies.

Dus ik knip en plak ook nog eens met 2 keer mono hard left en right gepanned.
 
Volgens mij doe je dit in 3sec in Reaper...

Importeren, achter elkaar zetten. 1 pan left 1 pan right. Normalize to -1dbfs en renderen
 
Volgens mij kan dit perfect met ffmpeg.


ffmpeg is een command-line programma en beschikbaar voor alle besturingssystemen waaronder MacOS.

Een gelijkaardig programma is Sound eXchange (SOX) dat ook beschikbaar is voor MacOS.


Beiden gratis. Het voordeel van CLI-programma's is dat je vaak makkelijker met heel grote bestanden kan werken terwijl dat in GUI-programma's vaak niet kan.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij doe je dit in 3sec in Reaper...

Importeren, achter elkaar zetten. 1 pan left 1 pan right. Normalize to -1dbfs en renderen
Dit :D
 
Oke bedankt allemaal voor de suggesties, reaper ga ik proberen. Mocht reaper ook niet om kunnen gaan met het knippen en plakken van grote audio bestanden dan wordt het de command-line optie van Hover.
 
K gebruik nog steeds magix cleaning lab 2005,,die renamed de .wav vanaf 4GB naar een 2de file, (kdenk .W01 of zo) intern in cleaning lab merk je er niks van de 4GB limiet,
Cleaning lab wordt nog steeds geupdated, Da's nu met sound forge,, maar ik verkies de Comparisonics weergave van v2005
tja, wel voor windows,,kweet ni voor OSX,,
 
Oke bedankt allemaal voor de suggesties, reaper ga ik proberen. Mocht reaper ook niet om kunnen gaan met het knippen en plakken van grote audio bestanden dan wordt het de command-line optie van Hover.
Gelukt?;)
 
Nee, althans... Ik moet er nog mee verder ;) zodra ik weekend heb ga ik er mee aan de slag!
 
Back
Top