Verschillen Roland D en U-series?

Jos Ravenglass

Stamgast
Lid sinds
14 oktober 2006
Berichten
209
Locatie
Nijmegen
Hallo Forumleden,

Ik heb een Roland D10 die ik alleen nog maar als master keyboard gebruik, omdat ik de geluiden niet goed vind. De meeste presets dan. Er schijnt meer uit te halen, maar het editten valt niet mee, ook niet met software editors.

Nu hoorde ik dat de D50/550 veel beter zou zijn. Op synthexplorer kan ik niet ontdekken waarom. Ze gebruiken alletwee LA-synthesis: een combinatie van PCM-sampletjes en subtractive synthesis. Weet iemand van jullie wat het verschil is?

Ook de U110/U220 schijnt populairder te zijn. Bekende gebruikers als Prodigy etc. Waarin verschilt deze van de D-series?

Ik wil het gewoon graag weten. Niet omdat ik nu een onbedwingbare neiging heb om deze bakken aan te schaffen. ;)
 
Eigenlijk 2 vragen, dus 2 antwoorden:

1) Dat zowel de 'grote' D-50 enerzijds als de 'kleine' D10 / D20 / D110 (en MT32) anderzijds LA synthese gebruiken is correct.
Maar de D-50 klinkt echt wel een stuk beter. Ik denk (maar is met moeite met zekerheid vast te stellen) dat de ingebouwde samples van betere kwaliteit zijn, dat de effects engine beter is etc.
Hoe dan ook, een D-50 is een echte klassieker waar de 'kleine' D's wel leuk maar toch minder interessant zijn (en het prijsverschil is tegenwoordig relatief klein).

Overigens, leuk weetje: de 'kleine' D's hebben wél drumsamples aan boord, waar de D-50 dat weer mist. De U's hebben natuurlijk ook drumsamples aan boord.

2) Ik heb beide instrumenten gehad en een U is toch echt veel meer een kant-en-klare preset ROMpler dan de D-serie, die meer een echte synthesizer is, waar je met behulp van de engine je eigen geluiden kunt bouwen. Komt ook grotendeels omdat de U alleen maar ROM samples heeft, waar je bij de D kunt kiezen uit ROM samples of gegenereerde golfvormen (SAW/SQUARE - zeg maar net als op een analoge synth). Dat je vervolgens substractieve synthese toepast klopt, maar het brongeluid en dus klankpalet van de D's is dus breder.
Overigens kan je een D-synth nog wel enigzins prettig programmeren (helemaal met de bijbehorende sliderbox) maar ik ken werkelijk geen synth die zo onprettig programmeert als de U-220.

Het klank-karakter is ook anders; waar de U meer geschikt is voor het nabootsen van traditionele instrumenten (zoals de Sound Canvas serie en de JV-serie die erop volgde) is de D veel beter in echte 'synth' klanken die op zichzelf staan. Een aantal D-50 presets heeft inmiddels legendarische status bereikt. Zie ook de site http://www.synthmania.com/d-50.htm voor geluidsvoorbeelden...

Je begrijpt het misschien al, ik ben niet zo'n fan van de U-serie. Het grote nadeel vind ik dat de presets inmiddels behoorlijk kazig klinken, de techniek is gewoon enorm gevorderd sindsdien. De D-50 heeft daartegen weer echte vintage-toegevoegde waarde voor de liefhebber.

Overigens: bonus-opmerking:
De D-70 bestaat ook nog, maar dit is niet een echte 'D' synth met LA synthese. Eerder is het een opvolger van de U-20. De interne codename van de D-70 was dan ook: U-50.
De enige echte 'opvolger' van de D-serie is trouwens de JD-serie (JD-800 en JD-990). Da's ook weer een grote stap voorwaarts qua synthesizer! :)
 
top antwoord Hanz.

De D50 is inderdaad na bijna 20 jaar een echte klassieker met een hele goede vette sound.

De kleine D tjes zijn leuk maar niet meer dan dat. (wel lekker goedkoop en een D110 is voor 100 Euro echt wel een leuke synth!!)

De U's zijn inmiddels links en recht ingehaald door alles wat er na die tijd als Rompler is uitgebracht.
Wil je de U sound koop dan een JV1080 of zelfs een JV880 dan heb je al die sounds met een leuke effect sectie erbij.
 
De U220 was inderdaad een ramp om te programeren. Weinig mogelijkheden en echt ingrijpende klankverandering kon je wel vergeten.
Toch heb ik er jarenlang veel plezier van gehad. Heb hem later weggegeven aan iemand hier op het forum, omdat hij het niet meer deed.
 
Origineel geplaatst door Hanz
...de D-50 klinkt echt wel een stuk beter. Ik denk (maar is met moeite met zekerheid vast te stellen) dat de ingebouwde samples van betere kwaliteit zijn, dat de effects engine beter is etc.
Hoe dan ook, een D-50 is een echte klassieker waar de 'kleine' D's wel leuk maar toch minder interessant zijn (en het prijsverschil is tegenwoordig relatief klein).

:biertje:
Dank voor dit zeer verhelderende antwoord. Zal toch eens kijken of ik ooit een interessante aanbieding van een D50/550 zie.

Ik ken een hoop van die geluiden wel (SoundTRACK, Fantasia, GlassVoices) omdat ze ook in mijn D10 zitten. Ben benieuwd hoe groot het verschil in een rechtstreekse vergelijking opvalt.
 
Origineel geplaatst door Jos Ravenglass
:biertje:
Dank voor dit zeer verhelderende antwoord. Zal toch eens kijken of ik ooit een interessante aanbieding van een D50/550 zie.

Ik ken een hoop van die geluiden wel (SoundTRACK, Fantasia, GlassVoices) omdat ze ook in mijn D10 zitten. Ben benieuwd hoe groot het verschil in een rechtstreekse vergelijking opvalt.

Enorm geloof me :-)
 
Back
Top