Daft Punk (Alles is Gejat)

so what???

ze verdienen respect voor het vinden en gebruiken van die samples...

er komt toch veel meer kijken bij een nr dan enkel maar de sample stelen? :stupid


Kan je evengoed een Amen break posten en zeggen dat alle drum'n'bass en jungle gejat is...
je zou versteld staan hoeveel gejat is...
 
Welkom in de echte wereld. ;)

Mijn motto is: beter goed gejat dan slecht verzonnen en de hedendaagse pop in 1 groot recycle festijn van indie tot elektro.
 
Ik zeg... Beter goed gejat dan slecht verzonnen :D

[edit] te laat op "OK" geklikt :D [/edit]
 
haha.. Goed..

Ik heb fruity loops he..

Ik weet hoe makkelijk het is om van die sample zoiets te maken.. en hoe makkelijk het is om zo'n sample te vinden..
ik weet dat er veel gesampled wordt.. dus kom niet aan met je welkom in de echte wereld bulshit.. Ik weet hoe de top 40 is opgebouwd... 80% gejat.. en 20% (tegenwoordig) Emo kut bandjes..

Dan moet ik zelfs zeggen dat ik MEER respect heb voor Emo bandjes.. en ik haat emo..

Ik heb niks tegen een kick stelen.. ik heb niks tegen een snaire stelen.. en ook niks tegen een klein loopje of wat dan ook..

Maar een 10 sec sample jatten.. en hem vervolgens het hele nummer loopen.. een beetje kutten met je vocoder en je drum computer laten mee lopen.. dat vindt ik te ver gaan..

en ik weet dat het gebeurd.. maar ik had het niet verwacht van DAFT PUNK

...
 
Ik vind dat niet zo erg. Niet dat ik hun stijl zo leuk vind, maar da's persoonlijke smaak. Ik vind Daft Punk wel redelijk overrated zeg maar, maar dat komt niet omdat ze samples jatten ofzo. Gewoon omdat ik het kutmuziek vind :D
 
Origineel geplaatst door prosoloist
haha.. Goed..

Ik heb fruity loops he..

hehe

Origineel geplaatst door prosoloist

Ik weet hoe makkelijk het is om van die sample zoiets te maken.. en hoe makkelijk het is om zo'n sample te vinden..
alst zo gemakkelijk, doe ze dan maar eens na..
Er komt meer bijkijken dan enkel het jatten.. daft punk weet een dikke sound neer te zetten, keer op keer..

Origineel geplaatst door prosoloist

Maar een 10 sec sample jatten.. en hem vervolgens het hele nummer loopen.. een beetje kutten met je vocoder en je drum computer laten mee lopen.. dat vindt ik te ver gaan..
zo simpel is het dus niet..
typisch de mening van iemand die dus fruity loops gewoon is..
Wel, doe ze maar eens na... Als jij een even dikke sound kan neerzetten, gewoon doen

Origineel geplaatst door prosoloist

. maar ik had het niet verwacht van DAFT PUNK
samples leiden net tot herkenning en bijgevolg success.. Kijk naar Moby, Fatboy Slim, The Prodigy ...
eender wel hitje met een tof deuntje van de laatste 15 jaar is gejat..
eender wel housedeuntje tegenwoordig is gejat
zeker van daftpunk had ik dit verwacht.. wat dacht je, dat ze zelf de dingen gingen inspelen :confused:
 
eh? De opbouw van de vocal, en de solo met de vocoder is zo briljant dat het hele nummer gerechtvaardigd is.
 
het vroeger werk van daft punk vind ik echt vet. vrij rauw en wat meer donkere funk. tegenwoordig boeit het me allemaal niet meer. bedenk eens dat zowat elke breakbeat uit de jaren 70 kapotgesampled is. stijlen als hip hop leunen op samples, de sample bepaald vaak de groove. het graafwerk naar goede samples of pieces of record is gewoon a way of living, net die ene groef. maar ik snap wat je bedoeld hoor in deze zin .. het gaat om originele dingen en als elke track als hoofdzaak een sample heeft wat het hele nummer doorgaat nee, dan verslapt mijn aandacht ook op den duur.
 
en hoe makkelijk het is om zo'n sample te vinden
Was Cola Bottle Baby zo'n grote hit dan? Waar vind je die dingen op de verzamelaars van die tijd terug? Daar zijn heus wel wat platenkoffers voor doorgegraven. Verder is bij een liedje alleen maar het stuk van de intro gebruikt om toch een complete track te maken; nou hoort dat wel bij de stijl, maar het klinkt niet meer zoals het origineel.

en ik weet dat het gebeurd.. maar ik had het niet verwacht van DAFT PUNK
Als ze de samples netjes clearen en hun deel afstaan mag Daft Punk doen wat ze willen. Dat zijn de regels in de muziekwereld. Als jij je samples netjes doet clearen mag jij ook doen wat je wil. Als dat niet mocht hielden een hele hoop muziekgenres opeens op met te bestaan en waren we al 20 jaar geleden door al ons originele materiaal heen.

Dit is stukken erger; http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Timbaland_plagiarism_controversy - DP ontkent het tenminste niet.

Origineel geplaatst door prosoloist
vindt je jezelf een MUZIEKANT als je zoiets jat dan?
Doe nou maar niet, want dit leidt alleen tot oeverloze en pedante discussies die 20 pagina's doorgaan. Beetje zoals vragen "vind jij dit kunst dan?" - zowel het muzikant of kunstenaar zijn is geen waardeoordeel, het zegt alleen iets over waar je je tijd mee verdoet of geld mee verdient. Of het mooi of creatief is of juist niet heeft niks met het beroep te maken.

Opnieuw, jatwerk is ook niet de juiste term. Royalties zijn in de zakken van de originele artiesten geland, referenties zijn er ook - en dan zit je helemaal goed.
 
Origineel geplaatst door prosoloist
vindt je jezelf een MUZIEKANT als je zoiets jat dan?

Ik denk dat je anno 2007 misschien voor jezelf de definitie van de term muzikant bij moet stellen (iig je spelling ;))

Dit is wat http://nl.wikipedia.org/wiki/Muzikant erover schrijft...

"Een muzikant of musicus laat zich definiëren als iemand die muziek maakt en ten gehore brengt. Dit kan zowel met een instrument gebeuren als met de menselijke stem. Sommige muzikanten componeren hun muziek zelf of met collega's, maar de meesten brengen muziek die door een derde is geschreven ten gehore."

Vooral dat laatste deel ;)... "maar de meesten brengen muziek die door een derde is geschreven ten gehore."
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Doe nou maar niet, want dit leidt alleen tot oeverloze en pedante discussies die 20 pagina's doorgaan.

LOL :D
 
En ik denk dat Edwin Birdsong het ook niet erg vind met de royalties die hij krijgt.

Die hele franse discohouse scene is samples gebaseerd, als mensen daarop reageren op een "milli vanilli-shock" manier is ook weer overdreven.
 
en dan hebben we het nog niet gehad over dat als je gaat kijken naar short circuit van daft punk, dat t eigenlijk verdacht veel lijkt op I robot van the alan parsons project, en dat het einde van earodynamic bijzonder veel weg heeft van eareo dinamik van kraftwerk... digital love is gejat van george duke met i love you more, robot rock is het gitaar loopje van gejat... cresendolls is geheel gejat van the imperials met can you inmagine. en da funk is gejat van het flodder intro melodietje :D

en nog STEEDS vind ik het vette muziek, ik heb alle CD's van daft punk in mn kast staan (behalve human after all remixed, ik vind 60 euro voor een japanse import een beetje veel van het goede)
ik vind het ongelofelijk knap van daft punk dat ze telkens weer met iets verassends komen. eerst een revival van (acid) house, daarna foute disco met allemaal gejatte dingen, en toen ook dat een succes was probeerden ze in 3 weken tijd een zo kut mogelijke punk rock CD te maken en ook DAT werkte. al die daft punk nummers zijn zo basic, in alive, burnin, high life, television rules the nation en rollin and scratchin gebeurt er helemaal niets, gewoon 5 minuten lang loopen van hetzelfde, en dan NOG STEEDS scoren! ik vind het knap!

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
en dat het einde van earodynamic bijzonder veel weg heeft van eareo dinamik van kraftwerk...

Dat lijkt mij heel stug. Die van daftpunk is eerder uitgebracht dan die van kraftwerk. Het klinkt wel idd kraftwerkachtig, dat ben ik met je eens. Maar in mijn oren is de melodie heel anders. Beats lijken wel wat op elkaar, maar ja, das gewoon een musicnonstopelectrotechnopopbeat :D
 
Back
Top