Virus b; modulatie matrix

n303y

Ouwe rot
Lid sinds
1 juli 2007
Berichten
956
He hallo,

Ik heb sinds kort een Virus b waar ik zeer tevreden over ben. Nadat ik de handleiding gelezen had en een paar dagen flink heb lopen oefenen begrijp ik niet waarom er een verschil is aangebracht tussen de modulatie matrix van de 3 lfo´s en de assign 1 tm 3 matrix. Met het laatste kun je volgens mij hetzelfde bereiken dus zie ik niet echt de toegevoegde waarde van de lfo matrix behalve dat je dan voor lfo 1 en 2 lampjes ziet branden. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de reden is waarom de source van deze matrix `fixed` is.

Iemand een idee waarom dit is? Ik zou het namelijk logischer vinden als de sources van de 3 lfo´s niet fixed zouden zijn maar in bijv. assign 4 tm 6 met de mogelijkheid om deze te wijzigen. Het is niet zo dat ik niet genoeg zou hebben maar ik vraag het mij alleen af wat de achterliggende gedachte zou kunnen zijn. Misschien dat ik hiermee de Virus beter kan doorgronden wat dit stuk is voor mij nog verwarrend.

Alvast bedankt.

Groeten
 
Ik denk dat de reden heel simpel is: je kunt in 1 oogopslag de LFO modulatie zien.
De matrix zit 'verstopt' in de menus en door de meerdere pagina's is het minder overzichtelijk.
 
Origineel geplaatst door teluur
Ik denk dat de reden heel simpel is: je kunt in 1 oogopslag de LFO modulatie zien.
De matrix zit 'verstopt' in de menus en door de meerdere pagina's is het minder overzichtelijk.

Laat ik de vraag dan anders formuleren:

Wat maakt de LFO's belangrijker dan bijv. de OSC1/2, attack env, filter env, etc als dedicated source voor de modulatie?
 
Heel snel lfotje op de oscs tune om een lead viezig te maken, langzame lfotje op amp en filter voor zwevende sounds terwijl de envelopes de het filter en de amp op de individuele noten/sounds nog eens aanpassen , lfotje op de pan om de sounds nog meer te laten zweven etc etc,

Lfo met triggers om kicks en drums te maken, midi clock lfo,s om ritmische truukjes uit te halen. Lfo over de fm ammount, om fm nog meer te laten freaken,

Lfo,s maken de synth gewoon een stuk meer levendiger of organischer of hoe je het ook wilt noemen.

En een osc kun je inderdaad als een lfo gebruiken (fm bijvoorbeeld) , maar die gebruik je toch liever om geluid te produceren in plaats van hem als lfo op te offeren ? daar heb je juist de lfo voor.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Heel snel lfotje op de oscs tune om een lead viezig te maken, langzame lfotje op amp en filter voor zwevende sounds terwijl de envelopes de het filter en de amp op de individuele noten/sounds nog eens aanpassen , lfotje op de pan om de sounds nog meer te laten zweven etc etc,

Lfo met triggers om kicks en drums te maken, midi clock lfo,s om ritmische truukjes uit te halen. Lfo over de fm ammount, om fm nog meer te laten freaken,

Lfo,s maken de synth gewoon een stuk meer levendiger of organischer of hoe je het ook wilt noemen.

En een osc kun je inderdaad als een lfo gebruiken (fm bijvoorbeeld) , maar die gebruik je toch liever om geluid te produceren in plaats van hem als lfo op te offeren ? daar heb je juist de lfo voor.

Goed punt! Ik merk dat ik het altijd van de verkeerde kant heb benaderd. Denk dat dit komt door een mc-505 legacy. Op de 505 moest ik altijd moeilijk doen terwijl het nu met echte synthese toch wel een ander verhaal is. Vond de lfo's nooit goed tot zijn recht komen en dat idee zit er nog steeds (onterecht) in. Bij nader inzien zijn de ledjes toch wel erg logisch. De Virus had van mij echter wel 2x zo groot (zoals de jp8080 bijv.) mogen zijn voor meer knoppen en sliders :)

Bedankt voor je heldere uitleg!
 
Back
Top