Afweging midi-keyboard

Philanthropist

Nieuwkomer
Lid sinds
10 juli 2007
Berichten
11
Hallo,

Sinds kort ben ik bezig met wat meer dance/hardcore'achtige muziek maken. Ik heb wat dingen aangeschaft en ik merk duidelijk dat ik iets van een midi-keyboard nodig heb.
Nu heb ik zelf wat onderzoek gedaan en ik zit een beetje met een dilemma:
Ik heb vroeger piano gespeeld en ik vind 88 toetsen (in ieder geval meer dan 61) een stuk fijner spelen dan keyboards waar je toetsen tekort komt. Nu wil dit keyboard voornamelijk gaan gebruiken icm mijn Roland MC-808 en wat dingen in Cubase, dus niets al te heftig. Interne geluiden maken eigenlijk niet heel veel uit, desnoods gebruik ik Ivory op de PC, als ik een goed geluid wil. Sterkernog, ze hoeven er niet op te zitten.
Ik merkte wel dat de betere midi-keyboards eigenlijk nooit meer dan 61 toetsen zijn (b.v. de Novation 61-SL). Tenminste ik ben ze niet tegen gekomen voor een redelijke prijs (<€750). M-audio e.d. kwam over als goedkope troep.
Dus kwam ik uit bij digitale piano's zoals de Yamaha P-70. Maar nu weet ik niet in hoeverre deze geschikt zijn als midi-controller. En daarbij hebben digitale piano's gewogen toetsen, wat ook niet ideaal is.
Mijn vraag/dilemma is dus: kan ik beter een goede midi-controller kopen met 61 toetsen (of kent iemand toevallig nog een goede 88 toetsen?) of is zo'n digitale piano ook goed genoeg? Op zich zijn die gewogen toetsen niet onoverkomelijk voor mij. Suggesties zijn zeer welkom!

Mijn excuses als dit al uitgebreid eerder is besproken!
 
Hmm, ik had ongeveer hetzelfde vraagstuk en ik ben toch voor de M-audio gegaan, de keystation 88es... Ik ben er nog steeds zeer tevreden over, vooral omdat dit zeer budget is en toch wel een goed vinger-gevoel:W .
Zou die prokeys niets voor jou zijn? Het lijkt me een betere versie van de keystation...
Daarbij, de keystation (vna de prokeys weet ik het niet) is eigenlijk in de eerste plaats een controller voor softsynths...
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Digitale piano's missen vaak de controllers en zijn dus ook meestal niet meer dan een setje toetsen.

Wat bedoel je hier precies mee? Met de controllers bedoel je tune mogelijkheden?

Origineel geplaatst door onzefree
Hmm, ik had ongeveer hetzelfde vraagstuk en ik ben toch voor de M-audio gegaan, de keystation 88es... Ik ben er nog steeds zeer tevreden over, vooral omdat dit zeer budget is en toch wel een goed vinger-gevoel:W .
Zou die prokeys niets voor jou zijn? Het lijkt me een betere versie van de keystation...
Daarbij, de keystation (vna de prokeys weet ik het niet) is eigenlijk in de eerste plaats een controller voor softsynths...
Ik heb wat M-Audio keyboards (M-AUDIO Keystation 61E geloof ik a zo'n €150-200) geprobeerd, maar ik vond de toetsen wat plastic en goedkoop overkomen. Nu ben ik misschien wat verwend doordat wij altijd thuis vleugels en dure keyboards hadden staan. Is die ProKeys beter?

Bedankt voor de reacties trouwens!

Mochten jullie nog wat 2e hands te koop weten, dan hoor ik het ook graag! :okdan:
 
Origineel geplaatst door Philanthropist
Wat bedoel je hier precies mee? Met de controllers bedoel je tune mogelijkheden?

draai- en drukknoppen :) en die kun je gaan missen als je ze niet hebt en veel met software werkt.
 
Origineel geplaatst door Hazes
draai- en drukknoppen :) en die kun je gaan missen als je ze niet hebt en veel met software werkt.
Bedankit! Kan ik daar niet gewoon een paneeltje tussengooien?
 
Koop gewoon een gewogen klavier...met wat rom sounds erin..

Ik heb een Viscount VISA...Fantastische feel met bovendien heel aardige ROM klanken.goeie MIDi impementatie (simpel)
en eigenlijk zelfs nog meer synthesizer als de meeste apparaten die zeggen dat ze synthesizer zijn.

EEN groot nadeel bij de viscount is dat er geem ADSR parameters zijn.

NADELEN..

NIET TE TILLEN.!!! 25KG.. dus

,+ absoluut niet HIP op het podium...

MWAAHHH la maar lache... heb ik andeer spullen voor

Koop in in ieder geval niet die plastic zooi ,
dat dan opeens heel hip midi controller heet..maar dekt wel de lading..
erop spelen heeft niets te maken met het bespelen van een echt klavier..
maar goed dat is zo te lezen juist een pluspunt ...maar ik denk dus dat dat juist niet zo is..

Murc
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Philanthropist
Bedankit! Kan ik daar niet gewoon een paneeltje tussengooien?

dat kan, maar het mooiste is natuurlijk als je keys en knoppen gecombineerd hebt in 1 mooi klavier :)

Bjivoorbeeld iets als een Oberheim mc3000:
1171404043.jpg
 
Origineel geplaatst door Hazes
dat kan, maar het mooiste is natuurlijk als je keys en knoppen gecombineerd hebt in 1 mooi klavier :)

Bjivoorbeeld iets als een Oberheim mc3000:
1171404043.jpg
Dat vond ik ook wel mooi aan die Novation.. Super makkelijk werken in Cubase e.d.

De makkelijkste oplossing zou zijn: koop ze allebei! Maar goed, dat is mij toch iets te duur op dit moment.

Maar kan ik wel enigszins concluderen dat je met zo'n digitale piano zoals de Yamaha P-70 wel aardig met een Roland MC-808 en wat plugins kan werken in Cubase?
Ik ben nog een beginner, dus alles hoeft nog niet perfect te zijn.
 
De door mij benoemde Viscount is van de zelfde Italiaanse Oberheim fabrikant als de MC 3000 (:>>

maar wel dus goede sounds aan boord en vanwege het viscount plakplaatje veel goedkoper..?

mist wel een aantal controllers zo te zien hierboven, maar daarvoor in de plaats heb je geen dode doos als die nergens op aan gesloten is..da's weer een enorm pluspunt vind ik..en diestandaard ROM sounds van de viscount daar ben ik zelfs erg enthousiast over...niet zo overdreven aangedikt dus heel goed bruikbaar...

Murc
 
het wss plastic aan omdat je een echt klavier gewoon bent, tov een semi-gewogen.
Let wel, een keystation 88es heeft betere toetsen dan een 61 versie! viel me wel op bij de aanschaf....

Ik weet niet of de prokeys beter is, maar ik veronderstel dit naargelang prijs-uitzichtverhouding:geslaagd: en de datum van uitgave....

Ik stel voor om er zoveel mogelijk uit te proberen en zo lang mogelijk en ook de volledig gewogen toetsen - piano's!!
Staan vaak minstens even hip op een podium en zijn vaak indrukwekkender dan een keystation 88es (is eigenlijk slechts een lat met 88 toetsen, volume, pitch, modulate en 3 extra knopjes, een smal strak balkje dus..)

En natuurlijk, dat weegt, gewogen toetsen.

Ohja, zou aftertouch enzo niet op je verlanglijstje kunnen bijkomen?

Alles hangt af van je budget, is deze eerder klein, misschien beter voor een pure controller, anders zou je nog voor een keyboard met goede toetsen en matig geluid kunnen gaan ofzo...

succes:W
 
ik heb een oberheim mc1000 (88keys versie) te koop staan. gewoon hele goede keys en een paar controllers. niet zoveel overbodige functies als bovenstaande 3000 ;) en toch genoeg om je hele studio mee aan te sturen. en ja daar kun je heus gewoon nog een extra knoppenbak bij nemen. losse knoppenbakken hebben toch betere controllers als die waardeloze dingen op controllerkeyboards.

oja en heeft natuuuuurlijk ook aftertouch.

stuur maar een pbtje bij interesse.:)
 
Nee..want die heeft geen performance mode met 35 geweldige romsounds die per 2 te mengen zijn waardoor het aantal sounds eigenlijk dus oneindig is..en daarnaast een simpele edffect sectie en een instelling op velocity waardes..


Daarnaast een slappe soort van vectorsynthese maar dan met 2 sounds per patch..te layeren of te splitten...
maar dat maakt hem juist zo geweldig leuk..een piano met een stringetje..of een orgeltje met een vocal sound of..of of

In plaats van dus een lege doos met rammelende houtjes...die geen enkel geluid voortbrengen behalve dat geklepper van die houtjes..2e hand nieuwprijs want het apparaat werd gedumped 700 euro of zoiets...

Mijn beste aanschaf OOOOOIIITTT



:D Murc
 
hij ziet er exact hetzelfde uit met dezelfde knoppen.
enige wat de viva volgens mij heeft is een leuk voiceboard.

in de mc kun je trouwens meer dan 35 performances met gelayerde geluiden opslaan.
 

Attachments

  • viva2.jpg
    viva2.jpg
    2,8 KB · Bekeken: 92
Back
Top