Audio Clipping

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Hoe denkt men hierover?

- te allen tijden vermijden?
- klein beetje moet kunnen?
- hoe meer blokgolven hoe beter...:duivels:

Vraagje, omdat als ik m'n bassdrum compress ik heel snel en vrij constant audio clipping krijg...

Ik hoop een soort discussie op gang te brengen wat betreft audio clipping, tips voor het rechttrekken van de mix zonder audio clipping te krijgen, compressietechnieken, tips voor geen audio clipping en toch dynamische en harde mix...

Dat soort zaken...
ben benieuwd of we wat kunnen leren op deze zondag...:engel:
 
Re: Audio Clipping

Origineel geplaatst door barn
Hoe denkt men hierover?

- te allen tijden vermijden?
- klein beetje moet kunnen?
- hoe meer blokgolven hoe beter...:duivels:

Vraagje, omdat als ik m'n bassdrum compress ik heel snel en vrij constant audio clipping krijg...

Ik hoop een soort discussie op gang te brengen wat betreft audio clipping, tips voor het rechttrekken van de mix zonder audio clipping te krijgen, compressietechnieken, tips voor geen audio clipping en toch dynamische en harde mix...

Dat soort zaken...
ben benieuwd of we wat kunnen leren op deze zondag...:engel:

als je compressor het geluid clipped grote kans dat je het signaal te hard naar binnen stuurt, of dat je extreme waardes in je compressor gebruikt
 
Digitale clipping uiteraard altijd vermijden, dat klinkt gewoon shit! Op een analoge mixer kun je natuurlijk wel de outputs laten clippen omdat je dan een soort distortion krijgt, maar als je dit dan weer opneemt, moet het natuulijk op de inputs van je digitale geluidskaart/recorder niet gaan clippen.

Ik zie niet hoe je van compressie clipping zou moeten krijgen, er zit toch een gain knop op je compressor en je kan het input volume toch ook bijstellen? Als het goed is moet het volume voor en na compressie gewoon gelijk gezet worden.
 
Ik ben tot nog toe altijd puur en alleen op m'n gevoel af gegaan met muziek maken, opnemen etc. En ik merkte dus dat ik altijd zat te 'audio-clippen'. Op de een of andere manier vond ik dat lekker(der) klinken.

Nu wil ik m'n muziek wat technischer kloppend maken. En kwam er achter dat het dus extreem lastig is om zonder clipping toch dat 'harde' effect te krijgen.

Vandaar dit topic eigenlijk. Maar het zal toch wel trial and error zijn... zoekt en gij zult vinden...
Maar ik dacht wie weet heeft iemand wat tips hieromtrend..
 
AARGHHHH! "technisch kloppend"?? wat zei de meester Joe Meek ook alweer "if it sounds right, it IS right" ... dus doe gewoon wat je lekker vindt klinken, niet meer en niet minder

Olaf
 
Niet te netjes!

Niet te netjes!

Het hoeft allemaal niet zo netjes. Wat jij mooi vind moet je gewoon opnemen! Maar bij het uiteindelijke opnemen moet je er wel voor zorgen dat het niet gaat clippen..

Ik weet niet hoe je verder werkt.. maar als je van software gebruik maakt.. probeer dan eens een goede limiter (in hardware kan dat natuurlijk ook.. maar dat is helaas geen kwestie van even een demo van het web halen). Die hebben vaak ook een "brick wall" setting.. waarmee je het signaal echt helemaal tegen het plafond kunt knallen.. zonder over de schreef te gaan.
 
met technisch kloppend bedoel ik niet volgens een bepaalde format ofzo...

maar dus meer in de trand van geen-schade-toebrengend-aan-m'n-boxen-door-blokgolven o.i.d.

ik zeg ook juist dat ik datzelfde effect wil creƫeren alleen dan dus zonder clipping...
 
..kijk eens naar een gemiddeld R & B nummer...
De drums clippen bijna overal!!!
 
Gewoon laten clippen en een laag doorlaat filter eroverheen. :)
 
ok... terug naar de basis vraag:

ehm, audio-clipping veroorzaakt blokgolven toch?
is dit slecht voor je boxen?

en dus moet je audio-clipping te allen tijde voorkomen? is het af en toe niet erg? of maakt het geen fluit uit en als je het overstuur wilt laten klinken dan maar bijvoorbeeld door blokgolven...;)
 
als jij het mooi vindt om de boel een beetje te laten vervormen dan moet je dat vooral doen. maar wanneer je dat doet, ook al is het een klein beetje, hebt je toch te maken dat je frequenties verliest met name in het laag.

r en b waar de boel clipped hmm lijkt me niet.

maar je krijgt op een gegeven moment idd blokgolven of iig iets dat er op lijkt. wanneer je een sinus overstuurt zal de top tot een maximum gaan. totdat je een blok hebt. lijkt me dat dat niet echt kwaad kan
 
Origineel geplaatst door barn
Nu wil ik m'n muziek wat technischer kloppend maken. En kwam er achter dat het dus extreem lastig is om zonder clipping toch dat 'harde' effect te krijgen.

Maar daar gebruiken we toch een (multiband) compressor voor? Van (digitale) clipping wordt je geluid alleen maar lelijk.
Ook een compressor/limiter veroorzaakt op hoge settings blokgolven (oftewel in de audio waveform zie je de peaks afgeplat worden), maar dat is juist de bedoeling. Zolang je VU meters maar nergens gaan clippen (behalve dus misschien op een analoge mixer, of een digitale die dit kan emuleren (softclip, noemen ze dat bij Creamware)) zodat je geen enge distortion krijgt.

Als je echt moeite hebt met het volume (of eigenlijk meer de kracht) van je mix, probeer dan een de Endorphin multiband compressor, te downloaden op www.digitalfishphones.com (gratis). Deze compressed de laag en hoog apart, en je kan er heel wat meer power mee in je mix krijgen (terwijl dus het peak volume gelijk blijft, wat eigenlijk het idee achter een compressor is).
 
Origineel geplaatst door EDP

r en b waar de boel clipped hmm lijkt me niet.


Oh nee??

Lees maar eens Bug a Boo of Bootylicious van Destiny's Child in of een nummer van Eminem...
Kijk dan eens naar de kick en andere drums....afgeplatte golfvormen = clippen...
 
er is een verschil tussen clippen en (brickwall)limiten..dat laatste zie je op een heleboel van die keihard afgemixede pop-nummers... dat ziet er idd uit als een volledig afgevlakte wave op 0,2dB of zelfs 0dB....... tis niet netjes maar kan wel heef effectief zijn...tools als L2 van Waves en andere "maximizers" kun je gebruiken om je mix zo hard te maken..

en over blokgolven en speaker-damage: uiteindelijk gaan je conussen het toch niet in blokken weergeven, dat kunnen ze nl fysiek niet......dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken

Olaf
 
Origineel geplaatst door Bass
Oh nee??

Lees maar eens Bug a Boo of Bootylicious van Destiny's Child in of een nummer van Eminem...
Kijk dan eens naar de kick en andere drums....afgeplatte golfvormen = clippen...

tja, heb je wel eens digitale clipping gehoord met je oren bedoel ik dan.
ik neem aan dat als we het over clippen hebben dat een signaal onbedoeld te hard ergens word ingestuurt of ergens uit komt.
wat jij denk ik bedoeld is geoon iets oversturen. dat gebeurt in 90 % van alle dance zo ongeveer.

maar als jij bijvoorbeeld een bassdrum een klein beetje laat clippen zonder dat je het merkt. dan hoef je het niet eens als zodanig te horen maar je bent wel wat definitie van je geluid komt.

maar sorry een afgeplatte golfvorm is niet altijd clipping (is wel erg kort door de bocht)
 
Als je gaat clippen (en zeker met digitale clipping) dan genereer je extra boventonen (vraag maar aan onze vriend Fourrier) en dan klinkt het scherper. Ook vergroot je het (RMS) vermogen zodat het harder klinkt.

Het verschil tussen digitale en analoge clipping zit dan in de boventonen die erbij krijgt. Bij digitaal is dat zuiverder en dus ontzettend scherp en daar houden de meeste mensen niet van. Bij analoog wordt het door de verzadigingskarakteristiek was gefilterd en dus is het niet zo scherp en klinkt het natuurlijker.

(vandaar m'n opmerking over een laag doorlaat filter :) )
 
Ziezoo, ik zelf werk met hardware, Artiesten begeleidng en bands, als je met clipping te maken krijgt dan heb je da kans dat je installatie naar z`n grootje gaat.

Bij klipping gaat je versterker gelijkspanning geven.

Bij clipping gaat de sinus over in blokvorming, bij deze blokvorming blijft er een kleine gelijkspanning staan op Luidsprekers (ook de versterker vind dit niet fijn).

Door deze gelijkspanning kan je je spaeker letterlijk opbranden....Met opnames bijvoorbeeld kan het gaaf klinken, zie maar eens naar een electrische gitaar en dan de disortion er over heen, is ook een soort van over modulatie....

Boemsikadee en de groet`n ut frieslan.:doei:
 
Back
Top