[Track] Jewel of the City (zonder computer)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi,

In feite op 3 zaterdagavonden in mekaar geflanst, gemixed en opgenomen: een sfeerbeeld van 'de stad' ... tijdens de nacht, s'avonds, het drukke van de dag, de schrille contrasten tussen het relaxte en het supernerveuse actieve.

Zoals steeds wordt er in dit stuk geen enkel gebruik gemaakt van een computer: alles is hardware, tot de 5 sequencers toe :engel: .

Met dank aan Hermax die met z'n V-synth de saxlijnen heeft ingespeeld :okdan: .

En dan nu tijd voor de link:

http://www.guy-lian-music.be/mp3/jewel_of_the_city.mp3

Meningen zijn welkom :) .

:doei:
 
Prachtig stukje muziek,dacht eerst in de intro een jd-990 gehoord te hebben,maar in je gearlist niet.
 
opnieuw fantastisch Danny. Ik hoor alleen de gitaar rond 2:00 ietwat clippen, maar ligt mss aan mij? erg mooi en vermakelijk stuk muziek, dit kan ik absoluut waarderen! Verder eigenlijk vrij weinig over te zeggen ;).

:okdan:
 
hoeveel jewels gaan er nog komen?

376px-Jewel_%28USO%29.jpg
 
Objectief: Vind het echt super klinken :halleluja

Subjectief: Van mij mag het wel iets stouter }:|
 
'tja, ik zit al geruime tijd te wachten op een opvolger van Musical Impressions en ik hoop dan ook dat je stilaan genoeg materiaal hebt voor een nieuw album.

Hij is weer super :okdan:

De gitaar in het begin geeft het een mooi Mike Oldfield-achtige sound, prachtig. (is het een echte gitaar of?)
 
Hoi medeforummers :doei:,

Weer leuke reakties allemaal :okdan:. Om enkele vragen te beantwoorden:

- Er zit dus echt GEEN Roland JD990 in (voorts wel alles wat er in m'n gearlist staat + de V-Synth van forumlid Hermax)
- Het clippen op 2:00 hoor ik echt niet :confused: (er wordt ook niet geclipd om eerlijk te zijn) :)
- De acoustische gitaar is een sample en komt uit de EMU E FOUR
- Er zullen nog 3 Jewels bij gecrëerd worden alvorens de CD "Jewel" af zal zijn, t.t.z. Jewel of the Sky, Jewel of the Ocean en Jewel - Mother Earth.

Nog even wat info over hoe dit ding tot stand is gekomen:
Alle percussie en drumwerk is ingespeeld en gequantiseerd, dus geen patterns of loops. Zelfs de triangle'loop' tijdens het snelle stuk is ingespeeld.
Alles is gesequenced op 2 MC500 MkII's, de sequencer van de W30 en de sequencers van de 2 SY99-en. Ook het vermelden waard: de sax werd door Hermax ingespeeld in z'n eigen studio. Hij heeft dit op CD gebrand (enkel de sax). Deze phrases heb ik dan gesampled en gesequenced zodat het een geheel werd.
De echo in de outro werd gecreëerd door die phrase 2 maal te kopiëren en iedere keer een kwart maat te verschuiven. 1 phrase werd origineel gehouden, een tweede is door een 2nd order HPF gehaald en de derde door een 4th order HPF. Pan deze phrases allemaal apart en je krijgt het resultaat wat je hoort: een soort van 3 tap delay, maar met aparte filtering.

Als ik tijd heb, zal ik vanavond ook nog eens wat foto's trekken van de huidige studio en deze in de Cribthread plaatsen :eureka: .


Zo ... en nu maar wachten op nieuwe reakties :) :) :) ... spannend ;)

:doei:
 
Hallo,Danny,zoals me al vele malen is opgevallen bij je tracks,
is de mix weer glashelder en mooi gebalanceerd,top :-)
Verder vind ik het gewoon geweldig dat je deze nummers
componeerd met verschillende sequencers,
hoe je dit toch voor elkaar krijgt om daar een overzicht van te behouden ;-)
Lijkt me verdomd moeilijk,
geef mij toch maar een Cubase :-)
Over het nummer zelf,wel het ligt duidelijk in de richting die je uitwilt,
mooie scapes,doordacht akkoorden schema,
persoonlijk zou ik het soms "vuiler" willen,zoals nog eens dacht ik iemand had
gezegd.
Om een contrast te krijgen met al die mooie melodiën,
misschien eens een breakbeat,of iets overstuurd,
merk dat je al zeker handig gebruik maakt van "distorted reality" samples
en die komen mooi tot hun recht in jou tracks,niet te opvallend,
maar zeker aanwezig :-)
Verder is alles heel verzorgd,op details gekeken,
zoals de levendigheid met die sax solo en gitaarpartij.

Mooi mooi,en waarschijnlijk nog mooier dat je er zelf veel plezier aan beleefd
om deze tracks te maken :-)
 
wederom met veel plezier geluisterd. Wat mij opvalt is het enorme aantal details, je hoort gewoon dat er heel erg veel aandacht is besteed en het klinkt allemaal superprofessioneel en compleet af. Het zijn met name dit soort details die het grote verschil maken bij zo'n track of het af klinkt of niet. Jullie beheersen dat tot in de perfectie vind ik.

Toch vind ik dit wel 1 van de mindere Jewels die ik tot nu toe gehoord heb. Dat is een puur persoonlijke mening die met name veroorzaakt wordt door de gigantische hoeveelheid chord progressies die in deze track aanwezig is, ik hou daar zelf wat minder van.

De sax lijntjes van herman vind ik geweldig, zeer subtiel en fantastisch in de mix geplaatst. De rest van de productie is zoals ik inmiddels van Danny ken, professioneel, mooie sounds en gewoon af.

Al met al weer een leuke track ondanks mijn persoonlijke kritiekpuntje waar je je overigens niets van moet aantrekken :D
 
Een paar vragen:

waarom koketteer je zo met het feit dat je het zonder computer gedaan hebt?

vind je een gesamplede gitaar / sax hardware?

----------------------------------------------------------

Mooi nummer hoor, niets op aan te merken.
Gladde mix ook.
 
Origineel geplaatst door JeTo
Een paar vragen:

waarom koketteer je zo met het feit dat je het zonder computer gedaan hebt?

vind je een gesamplede gitaar / sax hardware?

Koketteren doe ik niet :confused: . Ik wil enkel en alleen aantonen dat je niet over de allerlaatste state of the art softsequencer met 1000 toeters en bellen moet beschikken om toch degelijke dingen te maken.

Is een gesamplede gitaar / sax dan software ????
[Edit: Ik had het dus niet over klankopwekking via softsynths, maar over sequencing via hardware ... maar dat had je misschien reeds door]

:doei:
 
Laatst gewijzigd:
@RonnyValder: Thanks :okdan: . Je merkt in ieder geval wel op -denk ik- dat de EIV XT een goeie nieuwe thuis heeft gevonden en dat ie dikwijls zal ingezet worden (tesamen met z'n oudere broer). Het overzicht over die sequencers behouden, valt wel mee hoor. Een kwestie van gewoon worden. Ik denk dat ik in het begin ook wel wat last zou hebben met Cubase of andere softsequencer (niet in het minst met de correcte installatie ervan :dubbel: ).

@Quifster: nounou ... 'perfectie' vind ik niet de correcte betiteling, hoor. Ik weet dat zowel Herman als ikzelf een heel goed gehoor en gevoel hebben om details te crëeren en te mixen, maar er zijn er héél veel die dat nog véél beter kunnen ;) .

Het stoutere: misschien iets voor een volgende project. Nu moeten alle Jewel tracks consistent zijn en dan zit je min of meer 'vast' aan bepaalde geluiden en sferen. Daarbijkomend: ik ben eigenlijk een brave huisvader en echtgenoot ... hoe moet ik dan stoute muziek kunnen maken??? :dubbel: .

Meer reakties natuurlijk welkom :walker:

:doei:
 
Hoi Danny,

Van mij hoeft het niks stouter hoor. Lekker rustgevende muziek. Helemaal mijn stijl. Doe gewoon je eigen ding Danny en laat je niet gek maken. Ik krijg ook altijd allerlei goed bedoelde adviezen om mijn muziek aan te passen aan de smaak van anderen, maar voor mij is het belangrijkste nog steeds dat ik het zelf mooi vind :) En als een ander het ook mooi vind is dat mee genomen en anders maar niet hoor ;) Dus ik zou zeggen ga vooral zo door en breng alle Jewels een keer op een mooie CD uit. Je hebt zowiezo al een klant dan :okdan:

Sioux, Synth.nl
 
Origineel geplaatst door Sioux
Hoi Danny,

Van mij hoeft het niks stouter hoor. Lekker rustgevende muziek. Helemaal mijn stijl. Doe gewoon je eigen ding Danny en laat je niet gek maken. Ik krijg ook altijd allerlei goed bedoelde adviezen om mijn muziek aan te passen aan de smaak van anderen, maar voor mij is het belangrijkste nog steeds dat ik het zelf mooi vind :) En als een ander het ook mooi vind is dat mee genomen en anders maar niet hoor ;) Dus ik zou zeggen ga vooral zo door en breng alle Jewels een keer op een mooie CD uit. Je hebt zowiezo al een klant dan :okdan:

Sioux, Synth.nl

Ik laat me niet echt door iemand beïnvloeden, hoor ... op dat gebied zit ik volledig op jouw lijn. Ik maak in de eerste plaats de muziek die ik echt wil en trek me eigenlijk weinig aan andermans kritieken (zeker omdat die heel dikwijls smaakgebonden is).

Maar wie weet dat de volgende CD stouter zal zijn ... wie weet ;) :dubbel: .

:doei:
 
Weer een lekker stukkie muziek Danny.
 
Ik kan er in komen dat er mensen zijn die het 'stouter' willen. Ik denk echter dat het meer met de setup van Danny's studio te maken heeft. Als je zoals hij muziek moet opnemen met verschillende hardware sequencers in een toch wel vrij ingewikkelde synchronisatie setup, is het volgens mij al moeilijk genoeg om alles goed getimed en strak te kunnen weergeven. Stouter betekent vaak, meer rauwe geluiden en minder strakke lijnen. Dat eerste is dus iets wat hij zou kunnen doen maar ik ken 'm ondertussen als iemand die eigenlijk liever 'gewone' instrumenten hoort dan echte synthklanken. Dus dat is zijn smaak en zo'n muziek zal (en moet) hij dan maken. En een tweede reden is denk ik, dat omdat hij eigenlijk weinig tijd heeft om met muziek bezig te zijn, hij die tijd dan graag zo productief mogelijk gebruikt. Dan kan je maar beter steeds die klanken gebruiken waarvan je weet dat ze passen bij mekaar. Hij heeft nu ongeveer een typische "Danny-set" klaar staan die meestal goeie resultaten oplevert. Maar zonder spectaculaire synthgeluiden, dat wel.
Ik begrijp dat wel, zelf begin ik met een nieuw idee dikwijls vanaf scratch en dan is het weer serieus zoeken om een goeie sound te vinden met alweer nieuwe geluiden. Uitdagend, dat wel, maar tijdrovend soms.

Danny's tracks zijn meestal heel strak. Noten vallen altijd OP de tel. Perfecte quantisering dus. (percussie in Jewel of the Savannah even vergetend) Terwijl ikzelf, als ik solootjes inspeel, nu net heel graag die tel opzettelijk vergeet en daar rustig 'tussen' begin te spelen. Bij mijn tracks is dat aanvaardbaar omdat ik dat dan consequent doortrek over de gehele track. Maar om nu zoiets te gaan doen op een track van Danny zou misschien een stijlbreuk zijn.
Nu, ik kon het toch niet laten :D en heb toch maar gewoon ad libido gespeeld. En het past wel denk ik. Zo heb ik Jewel of the City toch een beetje stouter gemaakt :)
 
Back
Top