Electribe SX + MX > Buizen verwisselen

Terra Pee

synthloos
Lid sinds
1 mei 2003
Berichten
668
Locatie
Schier
Hallo allemaal,
Ik ben een zeer gelukkige eigenaar van twee Korg Electribes. Namelijk,

- Electribe EMX-1
&
- Electribe ESX-1

Deze Electribes vormen de kern van mijn studio en zijn het hoofdbestanddeel van mijn muziek.
Daarom heb ik ze vorige week verwend met extra buizen.
Ik heb 4 paar nieuwe buizen gekocht namelijk,

- TAD RT010 Röhre 7025 Highgrade
http://www.thomann.de/thoiw7_tad_rt010_roehre_7025_highgrade_prodinfo.html (24,90 euro per stuk)

- TAD RT030 Röhre E83CC Highgrade
http://www.thomann.de/thoiw7_tad_rt030_roehre_e83cc_hg7025_prodinfo.html (19,90 euro per stuk)

- ENGL ECC83 First Quality
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-179043.html (35 euro per stuk)

- JJ NN003 Röhre ECC83S
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-190263.html (9,50 euro per stuk)

De originele buizen zijn een paar:
- Elecro-Harmonix 12AX7 EH (ongeveer 10,50 euro per stuk)

Ik las op verschillende forums dat de sound aanzienlijk kon veranderen door andere buizen te gebruiken. Hier was ik erg benieuwd naar want de buizen van de Electribes geven mijn muziek die 'bite' die ik nodig heb voor mijn muziek in mijn minimalistisch studiootje. Met deze thread wil ik mijn bevindingen melden om andere Electribe eigenaren ideeën te geven over wat voor buizen het beste in hun Electribe passen bij hun muziek. Daar horen ook de nodige snippets bij natuurlijk. Ik heb al een audio test gedaan in Samplitude maar dat audio heb ik weggegooid toen ik een paar dagen geleden mijn harde schijf ging 'reinigen' en defragmenteren. Helaas. Maar nieuwe zullen er snel gemaakt worden. Voor nu zal ik uit mijn hoofd vertellen wat mijn bevindingen waren:

TAD R010
Zachte overdrive, weinig/geen ruis, alle frequenties worden aardig weergegeven. Deze buizen zitten nu in mijn EMX-1 maar ik merk dat vele geluiden niet meer zo grof klinken vergeleken met toen ik de originele buizen in had zitten. Ik merk nu wel wat voor een impact de buizen hebben op het geluid.
TAD R030
Iets grovere/scherpere overdrive dan R010 maar nog steeds aardig zacht.
ENGL
De zuiverste buizen van allemaal maar misschien iets te zuiver. De lage tonen worden te strak naar mijn smaak(ze kleuren het geluid bijna niet). Bij alle andere buizen is er altijd een lage 'grom' aanwezig>dit vind ik lekker. Helaas mis ik dit bij deze buizen. Ze zijn wel perfect voor vocals door die zuiverheid, daarom heb ik ze nu ik mijn sampler gedaan (ESX-1). Ik haal ook de gitaar van mijn vriendin hier doorheen. Zo dat klinkt lekker vergeleken met zo'n goedkope versterkertje van 'Kustom'. Engl buizen worden ook wel gezien als kwalitatief goede buizen voor gitaarversterkers. De ESX-1 staat onderhand heel de dag aan nu. Ik wijs er wel op dat ik Industrial Hardcore maak. Vele andere soorten muziekkanten zou deze buizen denk ik meer appreciëren.
JJ/Tesla
Grofste overdrive van de nieuwe buizen. Nog steeds een stuk minder ruis dan bij de originele buizen gelukkig. Eigenlijk een stuk lekkerder overdrive dan de originele. De originele zijn te grof/scherp bij de midden en hoge tonen. De JJ's zijn gewoon wel grof maar op een fijne manier. Ik denk dat ik deze weer een tijdje in mijn EMX-1 laat zitten.
E-H (originele buizen)
De originele buizen geven nog steeds de grofste overdrive van alle buizen, het wordt zelfs een distortion effect als je ze helemaal opent draait. Helaas komt er heel veel ruis vanaf. Ik heb het gevoel alsof deze buizen distortion van zichzelf creëren wanneer ze helemaal opengedraaid worden. Een soort extra geluid erbij zeg maar.
Conclusie:
Eerst nog meer tests doen. Audiosnippets en foto's volgen.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar ervaringen van andere forumleden. :koffie:
 
Ik vind het echt erg koel dat je dit zo post. Ik heb ze zelf niet maar heb weleens met die vraag gezeten bij andere buizenapp. Dit had ik dan echt een informatieve post gevonden.
Het is altijd zo vaag op dit forum over wat, welke buis nou doet.
Bedankt voor de uitleg.

:okdan:
 
Ik heb de ESX, en heb de EH buizen verwisseld met Mesa boogie buizen, het klinkt er wat ronder door vind ik, maar verder zijn er niet echt baanbrekende verschillen te ontdekken.
 
Origineel geplaatst door Kenny
Ik heb de ESX, en heb de EH buizen verwisseld met Mesa boogie buizen, het klinkt er wat ronder door vind ik, maar verder zijn er niet echt baanbrekende verschillen te ontdekken.

Die wilde ik eerst ook halen, de Mega Boogie SPAX iig, maar ze waren uitverkocht op het moment dat ik mijn buizen had besteld. Die waren ook 24,90 per stuk. (http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-133434.html). Ik denk dat je de grootste verschillen in sound pas merkt als je de buizen bijna/helemaal opendraait. Vind je niet dat er minder ruis is bij de Mesa Boogies dan bij de originele? Vergeleken met alle andere buizen is dit wel zo bij mij.
 
Het is logisch dat het ruist als je die tubeknop helemaal opendraait, helemaal in cominatie met het compressor effect(extreem ingesteld).
Verder dan 3 kwart zet ik hem nooit, en vaak heb ik met 1 kwart open al het gewenste resultaat.
Ik probeer het zo subtiel mogelijk te gebruiken.
 
Origineel geplaatst door Terra Pee
Ik denk dat je de grootste verschillen in sound pas merkt als je de buizen bijna/helemaal opendraait.

Ik bedoel hier dus dat je de verschillen tussen de verschillende soorten buizen dan pas goed hoort wanneer je de buizen bijna/helemaal opendraait en ze dan gaat vergelijken.
Ik heb ze wel juist vaak bijna/helemaal openstaan. Ik hou wel van een beetje distortion.

Edit: maar de ruis is in ieder geval stukken minder dan bij de EH buizen.

...
De compressor is idd extreem. Ook de ingebouwde compressor bij de outputs (helaas niet in te stellen of uit te zetten, maar kan wel voor leuke effecten zorgen).
 
nou is het buizencircuit in de electribes nou ook niet je-van-het.
het is een simpel low voltage idee waardoor de echte 'buizenklank' totaal niet naar voren komt, eerder een flauw aftreksel ervan. maar toch hoor je verschil. maar mooi vind ik het niet in ieder geval (mijn smaak uiteraard)

ik neem de ESX vaak op met een tapedeck, en dan redelijk in het rood. geeft toch meer de extra bite :)
 
Het ligt er ook heel veel aan wat je doorheen haalt...
Bij sommige sounds merk je weinig verschil (weinig kleuring aan het klank).
Als je echt iets grofs(veel amplitude ieder geval) doorheen haalt merk je dat beter.
Zo merk ik een groot verschil als ik een synth/bassdrum door de audio-input haal en de audio-in level heel hoog zet (bijna clippen) met buizen vergeleken met zonder buizen. Zonder de buizen is het allemaal wat doffer.

De buizen hebben vooraf wat amplitude/input nodig om hun ding te kunnen doen.

Edit: ik kan het niet zo technisch uitleggen maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik.
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
het is een simpel low voltage idee waardoor de echte 'buizenklank' totaal niet naar voren komt, eerder een flauw aftreksel ervan.

Dat low-voltage verhaal klopt ja. Dat is de reden waarom je de buizen van je Electribe eigenlijk nooit hoeft te vervangen. In een gitaarversterker worden die buizen anders (mis)bruikt.
Buizen in radio's en HiFi versterkers hoeven volgens mij ook niet vervangen te worden om dezelfde reden.
 
Origineel geplaatst door Terra Pee
Dat low-voltage verhaal klopt ja. Dat is de reden waarom je de buizen van je Electribe eigenlijk nooit hoeft te vervangen. In een gitaarversterker worden die buizen anders (mis)bruikt.
Buizen in radio's en HiFi versterkers hoeven volgens mij ook niet vervangen te worden om dezelfde reden.

buizen in radio's en hifi versterkers draaien weldegelijk op hoogspanning, net als in gitaarversterkers. voorversterkerbuisjes zoals de ecc8* en consorten gaan sowieso langer mee dan eindbuizen (kt88, el84, el34 etc.)
omdat ze niet zulk krachtig werk doen.

buizen die niet op hun ideale spanning werken (een paar honderd volt, afhankelijk van het type en schakeling)
klinken totaal anders omdat de typische karaktertrekken pas bij de volledige spanning naar boven komen. je hoort zeker verschil bij laag voltage - zoals je eerste post duidelijk verklaart:) maar vergelijk dit niet met een full-power buizen dinges.

een goed ontworpen (hoogspanning) buizencircuit klinkt doorgaans helder, strak, gedefinieerd en met een zachte 'touch' (mja, hoe moet ik het anders omschrijven ;)
 
:)

deze buizen zijn trouwens ook ontworpen om op zo'n hoge spanning te werken, om het verhaal compleet te maken.

maar toch leuk dat je de moeite hebt genomen voor de vergelijking en het hier te posten !
 
kun je (hoogspannings)buizen van hetzelfde type, b.v. EL84, zomaar vervangen voor ander merk buiten zelfde type? of zijn daar toch belangrijk verschillen tussen waarom je dat niet moet doen.:confused:
 
Hallo mede EMX1 bezitters. Ik heb mijn EMX sinds gister in mijn bezit en ik moet zeggen.. wauw.. wat een apparaat.
Ik was alleen nog maar gewend met software te werken. Dit is mijn allereerste stukje 'analoge' gear en ik ben er zeer tevreden over.
Maar nu heb ik een vraag naar aanleiding van het hierboven geschreven verhaal van de buizen. Hoe erg moet ik mij die ruis voorstellen?
Ik hoor namelijk, wanneer ik de EMX rechtstreeks aan mijn aktieve monitoren hang wel wat een ruis wanneer ik de volume voluit zet (zonder dat deze aan het spelen is). Echter is deze ruis waneer ik de EMX aan de Line inputs van mijn geluidskaart hang (Linepod UX1) en ik speel het via Ableton, vele malen erger en stoort ook ontzettend tijdens het opnemen.
Heeft iemand een idee of de eerst genoemde ruis iets normaals is wat bij de buizen hoort en waar het dan aan kan liggen dat deze in combinatie met de geluidskaart zo erg is?

Many many thanks to the one die mij wat op weg kan helpen
 
Analoog? Je bedoelt digitale hardware ;)
De standaard sovtek / ehx buisjes zijn bagger en ruisen veel. Een degelijke buis zoals een JJ ruist een stuk minder.
 
Als je gain groter dan 1 is. Op je geluidskaart. Dan zal deze ook je ruis versterken.
Wat voor geluidskaart gebruik je erbij?
 
Als je heftiger geluid wil moet je eens proberen om oude buizen te scoren( zijn nog 'nieuw'in doos te krijgen) Bv phillips ECC 83, telefunken, thungsten, svetlana of sovtek LPS longplate(die laatste neemt alleen wel meer ruimte in)
 
Koop vintage Philips of Mullard buizen (zeker 40 jaar oud). Dan heb je meteen de allerbeste ooit gemaakt. Maar goed, die koop je niet voor 25 euro....

Phillips ECC40, EL8 en AZ41 :{
 
Back
Top